antivirusprogramma nodig met Windows 10?

• 11 November 2015
  • 15 reacties
  • 20163 Bekeken

Is Windows Defender alleen, voldoende als anti virus , ik kom deze vraag nergens tegen, en waarom een belastend programma installeren als dit nu eindelijk gewoon de oplossing is?Wie kan mij dit eens uitleggen?

15 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Voor zover ik weet geldt globaal het volgende:

1. Alle anti-virus-oplossingen worden periodiek getest
  2. De vraag is altijd/vaak hoe 'dicht bij de realiteit' een test is
  3. Vaak wisselt 'welk programma het best uit de test komt'
  4. Je kunt aannemen dat geen enkel programma 100% tegen houdt
  5. Een tijd lang kwam Windows Defender 'niet als beste' uit de test; dat heeft geleid tot veel adviezen om andere oplossingen te gebruiken
  6. Ik meen dat ik recent las dat Defender weer goed uit een test kwam
  7. Als je PC het aan kan en je geen rare effecten ziet, kun je meerdere oplossingen naast elkaar gebruiken
  8. Belangrijker dan een goede bescherming is denk gedrag van de mensen die op de PC werken: updates goed bijhouden en oppassen met bijlages, klikken op links, bezoeken van risicovolle websites etc
  9. Je zult altijd 'een' risico op besmetting hebben
Een aardig recent artikel is dit.
Badge
Uit de Consumentengids nummer 5, van mei 2016, blijkt uit de test beveiligingssoftware, dat als het zuiver om de beste bescherming tegen malware gaat, Bitdefender Internet Security 2016, het beste resultaat heeft: 8,0. Gevolgd door Kaspersky Internet Security 2016, met: 7,8. En dan G Data Internet Security 2016, met: 7,5. ( Opgelet, de bescherming van de meegeleverde firewall in de bedoelde pakketten, is zwaar onvoldoende! ) Er is maar één pakket waarbij beide, virusscanner en firewall ruim voldoende uit de test komen en dat is: BullGuard Internet Security 2016.

BullGuard Internet Security 2016, heeft als hoogste test oordeel: 7.0. Bescherming tegen malware: 7,4. Bescherming door de firewall: 7,9.

Tegen de toenemende gijzelings virussen is (nu nog) gratis een extra programma van Malwarebytes.org te installeren. Dat probleemloos samenwerkt met de virusscanner. ( Installeer nooit twee virusscanners, (of firewall's), naast elkaar. Dit geeft problemen of vertraagt enorm. Zoek eerst bij extra beveiligingsprogramma's uit, via Google, of deze probleemloos kunnen samenwerken.)

Een extra controle is mogelijk via de gratis online scanner van Bitdefender. ( Maar deze beschermt niet actief.)

Ook voor de Apple is er een goede gratis anti-virusscanner: AVG. ( Maar denk aan een losse goede firewall.)

Voorkom ongewenst automatisch verlengen van het virusscanner abonnement door niet met een creditcard te betalen. Omdat er ieder jaar weer een ander beveiligingspakket het best uit de test komt.

De Consumentengids nummer 5, van mei 2016, is los na te bestellen. Of te raadplegen via de openbare bibliotheek.

Houdt al je software van Microsoft en al je programma's up-to-date. Via het programma Secunia PSI. Of het programma ScanCircle.

En, open niet zomaar bijlagen en links in e-mails.

Vanzelfsprekend kan het ook allemaal gratis, door gebruik te maken van de standaard in Windows 10 ingebouwde malware scanner en firewall. ( Opgelet: je bent dan wel veel minder goed beschermd.)
De bescherming van Microsofts Defender zijn wisselend. Vandaar dat het altijd een goed idee is om een (gratis) anti-malware programma te installeren. Ik zeg met opzet malware omdat virussen niet meer de enige bedreiging is voor uw pc. Wanneer u echt geen geld kunt/wilt investeren voor een dergelijk product raad ik qihoo 360 total security aan. Komt meestal redelijk goed uit de test, is compleet en je wordt niet bestookt met verzoekjes om de betaalde versie te installeren. 360 Total security Ze hebben ook een android versie.
Badge
Simon en Antje, dank jullie wel. Iedere bijdrage die de veiligheid verbeterd is welkom. Samen weten wij meer, en kunnen wij de veiligheid op het internet verbeteren.
Naar aanleiding van de recente test van virusscanners heb ik een abonnement op Bullguard Internet Security 2016 genomen. Nu blijkt dat onder elk verzonden e-mailtje de tekst "This email has been scanned by BullGuard antivirus protection. For more info visit www.bullguard.com" wordt geplaatst.

Ik vind dit niet netjes voor een betaald abonnement. Kan iemand mij vertellen hoe ik kan voorkomen dat deze mededeling automatisch onder elk verzonden e-mailtje wordt geplaatst?
Badge
Beste FrederikD,

Dit is in de instellingen van het programma uit te zetten.Raadpleeg anders: https://www.bullguard.com/nl/support.aspx

Nederlandse Ondersteuning

09:00-17:00 CET

Email: support_nl@bullguard.com
Windows Defender is een oplossing. Scoort in testen vaak wat minder dan de concurrentie, ook minder dan andere gratis varianten. Gelukkig is het er wel zodat vrijwel niemand (behalve ik dan, Linux desktop) zonder bescherming het net op gaat. Vaak zijn de verschillen marginaal en een momentopname. Lees meer op www.av-test.org* voor de resultaten (wel even juist OS / Doel / Kenmerk sortering kiezen) om een lijstje te krijgen wie bij de laatste test het beste waren. Vaak ontlopen scanners elkaar niet veel in de top 10.

* Bekijk hier het overzicht voor windows 10 op av-test.org (toegevoegd door de beheerder)
Meen gelezen te hebben dat iemand aanraadde om meerdere oplossingen te gebruiken.Gebruik in principe echter maar 1 goede virusscanner tegelijk: ze zitten elkaar meer in de weg dan dat het helpt.Wel kun je af en toe extra checken met een online virusscanner.De meeste goede AntiVirus merken hebben er een, gratis.Gebruik zeker geen meerdere firewalls tegelijk.
Nooit meerdere antivirus paketten naast elkaar gebruiken, de ingebouwde Windows anti virus schakelt zichzelf ook uit als je een ander pakket installeert. Een tweede scanner, als je die off line gebruikt, is natuurlijk geen probleem.
Meerdere anti virus oplossingen naast elkaar gebruiken kan pas als je meer dan 1 computer hebt. Ik denk dat je dat zo moet lezen. Op 1 pc is 1 anti virus pakket en zoals al werd aangegeven, de meegeleverde virusscanner van Windows 8 schakelt zichzelf uit als het een andere anti virus oplossing detecteert.
Reputatie 4
Badge +6
Is Windows Defender goed genoeg om je computer te beschermen? In onze laatste internationale test (maart 2016) kwam het als een van de slechtste uit de bus. Nu scoren de gratis pakketten altijd minder goed dan de betaalde, maar Defender is daarvan nog de minste. Dat beeld zien we al een paar jaar. Maar inderdaad geldt: een andere testmethode kan leiden tot andere uitkomsten.

Wat is wijsheid? Wil je geen of niet veel geld uitgeven aan een veel beter pakket (zoals winnaar Bullguard), kijk dan of de provider een (gratis) antimalwarepakket aanbiedt. Vaak is zo'n pakket in feite dat van F-Secure. Dat scoort beter dan alle gratis software.

En, zoals eerder geadviseerd, gebruik af en toe (bijvoorbeeld wekelijks) een gratis programma als Malwarebytes Anti-Malware en AdwCleaner. Die vinden weer andere dingen dan de antivirusprogramma's, zoals de ongewenste rommel die officieel geen malware heet.
BullGuard is niet compatable met windows 10 MAIL, hetgeen mij te heden door hen is bevestigd, dus een MISKOOP
Bij de meeste grote providers krijg je tegenwoordig een virusscanner meegeleverd. Vaak is dat FSecure. Die is wel compatible met W10 en presteert veel beter dan het standaard meegeleverde MS product. En anders kun je voor een bescheiden bijdrage een product aanschaffen via de provider. Als je provider dat niet aanbiedt:

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/...

Avast Free scoort prima 🙂
Gratis anti virus programma's zijn leuk, maar ze geven eerder een vals gevoel van veiligheid. Tevens zijn merken zoals Avg en Avira vrij systeem belastend tov hun prestaties.

Persoonlijk gebruik ik eset nod32 Internet security. Licentie, bij afname van 5 of meer kosten 60 euro voor 3 jaar. (20 euro per jaar per licentie (lees PC) dus). Op deze manier kopen wij , binnen een vrienden kring een hele goede en betaalbare bescherming in die ook nog eens een fractie van je systeem capaciteit gebruikt tov grote jongens zoals Norton of Mcaffee.

Hopelijk kun je hier iets mee.
Reputatie 5
Badge +5
WebRoot SecureAnywhere is een uitstekende AV- en Malwarescanner gecombineerd. Ik gebruik het op het netwerk dat ik beheer (~120 computers en servers) en sinds die tijd geen enkele infectie meer gehad.

Helaas wordt deze om onduidelijke redenen zelden meegenomen in de tests, dus CB: hint....

Reageer