Consumentenbond.nl

App Dyme: addertje onder het gras?

• 21 juli 2020
  • 13 reacties
  • 918 Bekeken

Hallo, ik heb reclame gezien op Instagram van de app Dyme. Deze zou jou uitgaven van je bankrekening erg goed in kaart kunnen brengen en méér. Lijkt aantrekkelijk. Ik zoek echter het addertje onder het gras. Niets is gratis, dus wat zou hun verdienmodel kunnen zijn? Ook durf ik niet zomaar mijn bankgegevens aan deze app toe te vertrouwen. Daarom aan wie het weet: Is dit een OK-app? Of moet je hier ver vandaan blijven. Wie weet 't? Dank je wel.

13 reacties

In de privacy voorwaarden staat.

We kunnen gegevens delen met een aantal serviceproviders, reclamebedrijven en advertentienetwerken om onze advertenties te optimaliseren. Platforms waarmee we evenementgegevens delen, zijn onder meer Facebook, Mailchimp, Pinterest, Apple, Pinterest, Appsflyer, Amplitude, Google, Snapchat en Adtraction. Daarnaast kunnen we persoonsgegevens delen. Het gaat hier uitsluitend om ID-nummer van je mobiele apparaat of je e-mailadres. Platforms waarmee we deze gegevens delen, zijn onder meer Facebook, Mailchimp, Pinterest en Snapchat. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat we alleen advertenties tonen aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het gebruik van ons product.

Reputatie 5
Badge +4

Je betaalt met je privacy, zoals vaak bij ‘gratis’ programma's. De CB heeft een artikel over Dyme  https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/dyme

Meer informatie over digitale huishoudboekjes  https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/digitale-huishoudboekjes

Hartelijk dank allemaal. Zo te zien ga ik hier niet aan deelnemen. Lijkt me dat je teveel moet prijsgeven voor ‘gratis’.

Reputatie 4
Badge +5

Als het gaat om een overzicht van je privé inkomsten en -uitgaven dan kun je ook betrekkelijk eenvoudig zelf een overzicht maken in Excel of Numbers. Daarnaast zijn er gratis templates beschikbaar. 

Reputatie 7
Badge +4

ik zit in deze discussie nog een beetje in de ontkennende fase. je gaat toch niet je rekening en betaalgegevens beschikbaar stellen aan een gratis app?! bij mij gaan dan alle privacy alarmbellen op rood! nooit, never, niemaals!

Nou ja, daar zat ik dus mee, want er is enige tijd geleden al ophef geweest over bedrijven die wegens veranderde (Europese) wetgeving deze producten legaal mogen aanbieden. Het concept lijkt verdraaid aardig, maat jou overweging, 'Stroeve' is de druppel die zegt 'no way'. En zo is het. Maar vanwege mijn scepsis kwam ik hier op dit forum met mijn vraag om te polsen hoe hierover wordt gedacht. Ik ben weer wat wijzer geworden. Dank!

Ik denk dat het andersom is, dat de app slechts gemaakt is om profielen van je financiele gegevens te maken om te verkopen aan advertentieboeren. Aan de gebruiker wordt het dan gepresenteerd als handige tool om je financiele gegevens in kaart te brengen. Uit die kaarten halen ze dan de dingen die ze nodig hebben om een profiel van jou te bouwen. Het enige dat ze dan nodig hebben is jouw toestemming. Je bankrekening zelf mogen ze geloof ik niet inzien, maar de overzichten die jij met die app maakt wel.

Ik doe niet mee met die dingen. Ik heb in een spreadsheet op één pagina een annuarium gemaakt welke vaste uitgaven er per maand zijn. In een oogopslag heb je dan alles van het hele jaar.

je ook betrekkelijk eenvoudig zelf een overzicht maken in Excel of Numbers

Dit doe ik ook, om overzicht te krijgen.
Ik gebruik een zelf gemaakte spreadsheet.
Door dat je er meer tijd in moet steken dan bij een kant en klaar programma, krijg je vanzelf ook meer grip op je financiën. 

Hi @H.J. Elbers,

Per toeval zag ik deze post voorbij komen en ik wil toch graag nog even reageren op je vraag!

Ik snap je vraag over privacy, maar bij Dyme hechten we juist enorm veel waarde aan jouw privacy en aan de beveiliging van je data. Al je gegevens zijn dan ook versleuteld en beveiligd middels TLS 256-bit encryptie, dezelfde beveiliging die je gewend bent van je bank. Deze koppeling is PSD2-gecertificeerd en je gegevens zijn voor niemand anders toegankelijk dan jij!  

Daarnaast is het verdienmodel van Dyme gebaseerd op de betaalde versie van de app en krijgen we geen inkomsten uit advertenties of het verkopen van jouw data! De basis-variant van de Dyme app is uiteraard helemaal gratis. Maar veel van onze gebruikers maken gebruik van Dyme Premium. Hiermee krijgen zij - tegen betaling - toegang tot een aantal extra functionaliteiten die niet beschikbaar zijn in de gratis versie. 

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb kunnen geven. Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, kun je contact opnemen via support@dyme.app

Vriendelijke groet,
Sarah
Customer Support Agent
Dyme 

Reputatie 7
Badge +4

kun je ook aangeven wie de sleutels van die versleutelde verbinding heeft? want dat is natuurlijk van belang. en volgens mij moeten jullie ook de sleutels hebben. en dus kun je gewoon de data lezen.

Hi @E.B.F. Stroeve,

Bedankt voor je reactie. De encryptie wordt door ons gedaan, dus wij hebben ook de sleutels. De data kan ingezien worden, wat natuurlijk nodig is om onze diensten te leveren (denk aan het automatisch categoriseren van transacties). Maar externe partijen of andere gebruikers kunnen dit absoluut niet. Het systeem is daarnaast zo op gezet dat Dyme medewerkers alleen bij de gegevens kunnen die ze echt nodig hebben om hun werkzaamheden uit te voeren. 

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag van je. 

Vriendelijke groet,
Sarah
Customer Support Agent
Dyme 

Reputatie 7
Badge +4

hi sarah, bedankt voor je antwoord, versleuteling werkt op deze manier op ongeveer 99 vd 100 sites, dus dat snappen we. 

hierbiven staat een stukje van jullie algemene voorwaarden waarin vanalles staat over het delen van gegevens (betaalgegevens?) met derden zoals facebook, google enz.

daar zijn we hier nogal alert op…. kun je daar iets over zeggen? mag avg technisch toch helemaal niet?!

Beste @E.B.F. Stroeve

Bedankt voor je reactie en je vraag. Het stukje dat bovenin staat is inzichtelijk gemaakt in het Privacybeleid. Dit is een afzonderlijk document dat inzichtelijk is in de app, website en op het moment dat een consument zich aanmeldt voor Dyme. Zoals in de tekst staat aangegeven gaat het hier uitsluitend om evenementgegevens, ID-nummer van devices, of het e-mailadres. Het gaat hier nadrukkelijk niet over betaalgegevens.

Dit is nogmaals verduidelijkt in het Privacybeleid. Onder de alinea die @Wortelstamper heeft gepost staat het volgende: "Gegevens verkregen uit rekeninginformatiedienstverlening ("het koppelen van je bankrekening") worden nadrukkelijk nooit gedeeld."

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag van je. 

Vriendelijke groet,
Sarah
Customer Support Agent
Dyme 

Reageer