Apple is geen duurzame keuze

• 28 October 2021
  • 12 reacties
  • 168 Bekeken

In het novembernummer van de gids staat geruststellend dat de keuze voor een iPhone 13 een duurzame is vanwege de grondstoffen die daarvoor gebruikt worden. Apple is echter in het geheel niet duurzaam door hun keuze voor het maken producten die niet gerepareerd kunnen worden. Als er iets kapot is aan je iPhone, adviseert Apple je een nieuwe te kopen. Van de oude telefoon recyclet Apple slechts enkele procenten. De rest eindigt dus in de prullenbak. En bij Apple gaat dat snel over vele miljoenen apparaten. 
het geldt tegenwoordig ook niet alleen meer voor iPhones, maar helaas net zozeer voor hun laptops. 
Om nog maar niet te spreken over het apart verpakken en vervoeren van opladers. Al met al eigenlijk helemaal niet duurzaam. De Consumentenbond moet de berichtgeving daarover wel up to date brengen. 

12 reacties

Klopt, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat Android telefoons vaak technisch ‘obsolete’ raken omdat de fabrikanten geen updates meer geven, en de telefoon vanuit veilheidsoogpunt dus feitelijk óók rijp is voor de vuilnisbak (tenzij het model door een alternatieve Android variant als Lineage of /e/ wordt ondersteund) .

Reputatie 7
Badge +4

je kunt je iphone toch gewoon laten repareren?! er komt een moment, na een jaar of 2-3, dat het economisch niet meer verantwoord is. Daarnaast ligt het aan de eigenaar wat er met een oude smartphone gebeurt, er zijn tal van mogelijkheden om ze te laten recyclen of weer een tweede leven te geven

Da’s nou net het hele treurige. Apple repareert niet meer, maar vervangt. In plaats van een chipje van anderhalve euro te vervangen, gooien ze het hele ding in de bak en mag je voor honderden euro’s een nieuwe kopen. Als je ‘m dan niet bij Apple zelf inlevert, wordt er niets gerecycled. Helaas geldt dat dus voor het meerendeel van de toestellen.

Ik twijfel ook nog wel aan de toewijding die Apple aan de dag legt om de edele metalen en milieuvervuilende onderdelen uit die oude iPhones te halen. Maar goed, laten we er het beste van hopen….

Reputatie 7
Badge +4

ik wil natuurlijk niet eigenwijs zijn, maar dit klopt dan dus niet?

iPhone-reparatie - Officiële Apple Support

Nog een reden waarom dure smartphones eigenlijk per definitie niet duurzaam zijn is dat ze duur zijn. elke cent die je betaalt gaat uiteindelijk naar iemand toe die er iets mee doet. Niet alleen grondstoffen delven en fabrieken bouwen en chipmachinefabrikanten betalen, maar ook mooie dure apple-stores bouwen en inrichten, applereclame maken waarvoor dure apple marketeers betaald worden die er hopelijk goed van leven, en ook wordt er stevig geld verdiend met die dingen wat dan weer naar mensen gaan die daar weer goed van leven en vast niet al het geld besteden aan zonnepanelen op hun dat of steenwol in de muur.
Het duurzaamste is uiteraard gewoon niet kopen, en daar zit je met een smartphone van 750 euro erg ver van af.

Reputatie 7
Badge +4

dat was natuurlijk niet de vraag, en gaat op voor alle consument gerichte artikelen als computers, auto's audio/video enz enz.

Het klopt dat dit opgaat voor alles maar de redenering is juist dat het m.i. de hoge prijs zelf is die de onduurzaamheid bewerkstelligt, of blootlegt. Dit draadje begon daarbij over de iphone 13 en dat is net een van de duurste smartphones. Ik ben altijd wantrouwig als fabrikanten iets heel duurs aanwijzen als heel duurzaam.

Nog een reden waarom dure smartphones eigenlijk per definitie niet duurzaam zijn is dat ze duur zijn.

Het duurzaamste is uiteraard gewoon niet kopen, en daar zit je met een smartphone van 750 euro erg ver van af.

Is alleen waar als je een splinternieuwe koopt. Ik heb de laatste tijd tweedehands Samsung Sx of OnePlus telefoons gekocht en deze met /e/ geïnstalleerd. Werkt prima, en je bent niet meer afhankelijk van de software update cyclus van de fabrikant. Overigens worden oudere Fairphones ook /e/ en Lineage ondersteund.

Reputatie 5
Badge +4

dat was natuurlijk niet de vraag, en ………….

Lees de topic start nog maar eens door: Ik kan er geen vraag ontdekken. De TS komt imho alleen met zijn mening over “Apple is geen duurzame keuze”.

Reputatie 7
Badge +4

ik haakte aan op het 2e bericht van TS dat apple niet repareert, en dat is een onjuiste uitspraak.

Apple heeft al jaren lang de recycle robot Daisy.

Shropshire star

Dan moet je hem wel aan het eind van zijn leven hiervoor inleveren.

Badge +5

​​​@DiederikvdS Ik heb je bericht eerder uitgezet bij één van onze experts. Graag willen wij nog een reactie geven.

Op het gebied van duurzaamheid hebben wij een aantal zaken onderzocht. In onze tests kan je via de product pagina dit uitklappen en zien op basis van welke punten de duurzaamheidscore is berekend. 

Op die punten die wij hebben onderzocht doet Apple het goed. Repareerbaarheid is niet voldoende onderzocht en meegewogen, al weten we daar natuurlijk ook wel het nodige over en publiceren we daar ook over. De ruimte in de gids was beperkt, maar ohttps://www.consumentenbond.nl/smartphone/apple-iphone-13#no8 bij het kopje Duurzaamheid lees je onze opvatting in meer woorden.

Wij zijn verder van mening dat het duurzamer is om een smartphone zonder oplader en andere accessoires te verkopen en deze apart aan te bieden voor wie ze wil of nodig heeft. 

Reageer