Consumentenbond.nl
Beantwoord

B200 fout bij Canon PIXMA printer

• 29 december 2015
  • 12 reacties
  • 16744 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties
Beste forumleden,

Mijn schoonzus heeft twee jaar geleden een nieuwe Canon Pixma wifi printer MP560 gekocht. Enkele weken geleden vertelde ze mij dat de printer niet meer printte en de fout B200 weergaf in het printerscherm.

De B200 fout wordt door Canon omschreven als ‘ een fout die kan optreden als gevolg van een hardwarestoring in de printer of de printkop’ . De instructie op de website van Canon om deze fout op te lossen is:

• Controleer op oranje, beschermende tape of wit piepschuim en verwijder het
  • Controleer of er zich geen vreemde voorwerpen in de printer bevinden (bijvoorbeeld een paperclip) en verwijder deze, indien nodig
Deze bleek niet van toepassing op de printer, en het bedrijf instrueert de klant om de printer naar het servicecenter terug te sturen voor reparatie.

Mijn schoonzus heeft de printer zo’n twee jaar geleden voor ongeveer 50 euro gekocht; de wettelijke garantietermijn is inmiddels verstreken en de kosten van de printer zijn zodanig laag dat het waarschijnlijk meer geld gaat kosten om de printer op te sturen en evt. te repareren dan een nieuwe te kopen. Niet echt duurzaam op deze manier; iedere twee jaar een nieuwe printer.

Op het internet circuleren diverse klachten over de B200 fout, die bij meerdere Canon printers optreed en niet of zeer moeilijk op te lossen is. In sommige gevallen kan via een trucje de fout worden opgeheven, maar dit werkte ook niet bij deze printer.

We zien ons waarschijnlijk genoodzaakt om een nieuwe printer te moeten kopen, waarschijnlijk niet meer van het merk Canon, omdat de aard van de oplossing (terug sturen naar het reparatiecentrum) meer kost dan het kopen van een nieuwe printer. In deze tijd van duurzaamheid niet de beste oplossing. Ook lijkt Canon zich, getuige de berichten op weblogs over deze fout, hiervoor geen oplossing te hebben gevonden.

Is dit probleem herkenbaar bij andere forumleden?

Bedankt voor jullie reactie.
icon

Beste antwoord door Irene J. 18 januari 2016, 13:42

De B200-melding is helaas een veelvoorkomende foutmelding bij Canon-printers, die verrassend vaak optreedt als de garantie na 2 jaar nét verlopen is. Op onze website Klachtenkompas.nl zijn er tientallen klachten over te vinden.

Reden om contact op te nemen met Canon, dat zich (niet verrassend) op de vlakte hield: lees er meer over op onze website.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb altijd HP printers gehad. Printers zijn in vergelijking met 15-20 jaar geleden spotgoedkoop. Dat dat verlaagt de koopdrempel aanzienlijk. Men verdient het geld met de inktcartridges. Als je dit zelf niet voor elkaar krijgt kun je inderdaad beter een nieuwe printer kopen. Kijk dan ook of de alleenn een printer wilt of misschien een "all in one" Let dan wel op het inktverbruik. Dat kan per printer of merk behoorlijk verschillen.

Gerrit
Ik heb een vrij dure Canon Printer (MP 5250) met deze raadselachtige fout, en exact 2 jaar en 2 weken na aankoop.

De reactie van Canon was helaas garantie verlopen. Op een klachtenbrief met de vraag, wat de teverwachten levensduur van een Canonprinter is, kwam geen inhoudelijk antwoord, maar een korting van maar liefst € 15,00 bij aankoop van een nieuwe Canon Printer.

De verkoper van de Canon printer (Block, helaas failliet) adviseerde me, alvorens een nieuwe te kopen, te proberen de printerkop uit de printer te verwijderen en deze te reinigen door de printerkop een nachtje in lauw water te laten weken.

Deze tip was een gouden tip: de printer deed het weer en doet het, anderhalf jaar later nog steeds, ondanks het gebruik van clone-cartridges. Natuurlijk heb ik Canon bedankt voor het "genereuze" aanbod en om een reactie gevraagd. U raad het al: Canon doet het er het zwijgen toe. Duidelijk is natuurlijk, dat dit mijn eerste, maar meteen ook de laatste Canon Printer is.

Op www.inktweb.nl staat een duidelijke beschrijving, hoe de printerkop te reinigen en nog veel meer tips.
De B200-melding is helaas een veelvoorkomende foutmelding bij Canon-printers, die verrassend vaak optreedt als de garantie na 2 jaar nét verlopen is. Op onze website Klachtenkompas.nl zijn er tientallen klachten over te vinden.

Reden om contact op te nemen met Canon, dat zich (niet verrassend) op de vlakte hield: lees er meer over op onze website.
Canon pixma MG5350, nu ruim twee jaar oud geeft ook ineens een B200 error.

Alle goede adviezen opgevolgd, niet meer aan de praat te krijgen. Er kan niet meer geprint maar ook niet meer gescand worden. Nieuwe printkop blijkt bijna even duur als een nieuwe printer. Echter geeft het vervangen van de printerkop (wel zo millieu vriendelijk) nog geen garantie dat ie dan weer werkt. De printer ter reparatiebij Canon aanbieden gaat zeker meer kosten dan de nieuw waarde van de printer.

Het is een nogal vreemd fenomeen om wel een duidelijke error code te geven, maar niet een duidelijke omschrijving wat die error nou precies betekent. Zoiets van - er gaat een lampje in het dashboard van je auto brandenden deauto stopt ermee en als je het boekje van de auto (op de vluchtstrook) naleest, staat er niet in wat het probleem is.

Nu moet er een printer die er zeker niet als versleten bij staat naar de schroothoop.

VOELT NIET GOED CANON!
Ook ik kreeg te maken met de beruchte B200 foutmelding. Heb op advies van o.a canon de chips op cartridges schoongemaakt en de printerkop schoongemaakt. Ook heb ik een harde reset toegepast: printer een half uur van de stroom halen. Niets helpt. Kan de printer vlgs. Canon beter weggooien. Krijg wel euro tegoed om bij een nieuwe printer te doen die ik bij hen in de webstore koop.

Na in het eerste jaar al twee storingen te hebben gehad, ben ik klaar met Canon. Ben nu aan het uitzoeken welk merk ik nu kan kopen die ook klooncartridges accepteren.Wie heeft en goed suggestie?

René
Ik heb een Canon MG5450 welke ook een B200 foutcode gaf.

Eerst heb ik de printerkop maar eens schoon gemaakt, maar de foutcode bleef bestaan.

Nog wat truuks van internet geprobeerd met het verschuiven van de kop, maar dat werkte ook niet.

Toen kwam ik op een filmpje op youtube waar ze een andere Canon printer een harde reset gaven door tijdens het aanzetten meerdere keren (5X) op de rode cancel knop te drukken. (Zoek op "") De printer geeft dan een zwart scherm en gaat allemaal geluiden maken. Als hij dan weer stil is kan je hem uitzetten. Als je hem dan weer aanzet doet hij het weer als nieuw. Wel weer even je wifi verbinding instellen. Probleem is opgelost en printer start ook een stuk sneller op.
Reputatie 5
Badge +7
Toen kwam ik op een filmpje op youtube waar ze een andere Canon printer een harde reset gaven door tijdens het aanzetten meerdere keren (5X) op de rode cancel knop te drukken. (Zoek op "") De printer geeft dan een zwart scherm en gaat allemaal geluiden maken. Als hij dan weer stil is kan je hem uitzetten. Als je hem dan weer aanzet doet hij het weer als nieuw. Wel weer even je wifi verbinding instellen. Probleem is opgelost en printer start ook een stuk sneller op.

Geplaatst door Hugo M op Apr 30, 2017.
Hoi Hugo M, dank je wel voor het delen van je tip op dit forum!
Om deze fout te verwijderen Wat ik gevonden in Canon Mp560 Manual is:

Verwijder alle cartridges. Doe wat nodig is om de afzonderlijke inktcartridges van uw printer te verwijderen. ...

Verwijder de printkop. ...

Installeer de printkop opnieuw. ...

Plaats alle cartridges opnieuw op. ...

Trek de printer los. ...

Steek de printer terug.

Doe een mondstukcontrole of reinigingscyclus.
Het is natuurlijk geweldig voor de personen die hun printer na de meest bijzondere handelingen weer aan de praat krijgen. Maar de werkelijke aanpak van dit probleem moet natuurlijk van Canon zelf komen. Maar Canon laat zich niet horen. Lekker zo doorgaan Canon, ik lust je producten niet meer!

Ik ben nog een van de gelukkigen die zo’n 10 jaar heeft kunnen werken met de Canon MG5150 printer. Ik heb de laatste 5 jaar inktpatronen van de Action Shop gebruikt (525/526) en nooit problemen gehad. Ik kuis wel regelmatig de printkoppen. Maar aan alle mooie liedjes komt een eind. Krijg nu ook de leuke B200 foutcode. Wat ik wel rot vind is dat ik dan ook niet meer kan scannen of kopieren. Dus zit er niks anders op dan een nieuwe printer te kopen want een nieuwe printkop kost al gauw tegen de 100 euro.
Daarvoor heb je al, mits een beetje opleg, een degelijke all-in-one printer.

Reputatie 2
Badge +2

@Phill Voor een inktjet printer is 10 jaar best lang, chapeau, maar natuurlijk als het nog langer was geweest is nog duurzamer dus toch jammer dat deze stuk is.

Zoekt u nog steeds een nieuwe printer? 

Heb zelf na 1x een inktjet te kopen jaren 90 dat nooit meer gedaan:  Niet watervast op papier/patronen snel leeg ook door schoonmaak cycli/ meestal zijn die printers niet zo duurzaam e.d..

Ben nu aan mijn 2e nieuwe laserprinter bezig (2017), het broertje van deze die ook goed uit de test kwam, heeft ook WiFi:

https://www.consumentenbond.nl/printer/producten/brother/mfc-l2710dw

De opmerkingen over kleur bij de Nadelen"” zijn vreemd: Kleur? het is een zwart-printer… dus ook alleen maar naast zwart dus grijstonen bij afdrukken mogelijk. Het is wel  “De beste koop”.

Voor een toner kit van 2600 pagina’s betaal ik €11,95

https://www.totaalinkt.nl/brother-dcp-l2540dn-tn2320-black-toner-cartridge.html

Ben tevreden met deze kloon kit. 
De kloon kit van de recente L2710DW uit de link hierboven is iets duur € 18,25 bij 3000 afdrukken

https://www.totaalinkt.nl/toner-voor-brother-mfc-l2710dn-zwart-tn2420-met-chip.html

Hoe ik kleuren afdruk?

Die paar kleur prints die heel soms nodig zijn laat ik bij de print shop afdrukken. Dat is niet duur en de afdruk kwaliteit is super en ook watervast!  Mensen die veel kleuren prints maken zullen mogelijk een andere afweging maken.

@Gebruiker1234567890 ,

Ziet er goed uit de laserprinter maar is te groot. Past niet onder mijn bureau 😜
Ik print nl ook veel in kleur uit maar de kwaliteit is niet zo belangrijk. Als het toch zo is dan doe ik
het via mijn werk waar we wel professionele kleurenlaserprinters hebben staan.
In ieder geval bedankt voor je reactie. 👍

Reageer