Mijn schoonzus heeft twee jaar geleden een nieuwe Canon Pixma wifi printer MP560 gekocht. Enkele weken geleden vertelde ze mij dat de printer niet meer printte en de fout B200 weergaf in het printerscherm.
De B200 fout wordt door Canon omschreven als ‘ een fout die kan optreden als gevolg van een hardwarestoring in de printer of de printkop’ . De instructie op de website van Canon om deze fout op te lossen is:
- Controleer op oranje, beschermende tape of wit piepschuim en verwijder het
- Controleer of er zich geen vreemde voorwerpen in de printer bevinden (bijvoorbeeld een paperclip) en verwijder deze, indien nodig
Mijn schoonzus heeft de printer zo’n twee jaar geleden voor ongeveer 50 euro gekocht; de wettelijke garantietermijn is inmiddels verstreken en de kosten van de printer zijn zodanig laag dat het waarschijnlijk meer geld gaat kosten om de printer op te sturen en evt. te repareren dan een nieuwe te kopen. Niet echt duurzaam op deze manier; iedere twee jaar een nieuwe printer.
Op het internet circuleren diverse klachten over de B200 fout, die bij meerdere Canon printers optreed en niet of zeer moeilijk op te lossen is. In sommige gevallen kan via een trucje de fout worden opgeheven, maar dit werkte ook niet bij deze printer.
We zien ons waarschijnlijk genoodzaakt om een nieuwe printer te moeten kopen, waarschijnlijk niet meer van het merk Canon, omdat de aard van de oplossing (terug sturen naar het reparatiecentrum) meer kost dan het kopen van een nieuwe printer. In deze tijd van duurzaamheid niet de beste oplossing. Ook lijkt Canon zich, getuige de berichten op weblogs over deze fout, hiervoor geen oplossing te hebben gevonden.
Is dit probleem herkenbaar bij andere forumleden?
Bedankt voor jullie reactie.
Beste antwoord door Irene J.
Bekijk origineel