Beamers

• 28 december 2018
  • 8 reacties
  • 3894 Bekeken

Tegenwoordig zijn nieuwe beamers voorzien van een energiezuinige LED lamp.
Nu is mijn oude beamer met een gloeilamp aan vervanging toe.
Er zo veel merken en modellen te koop dat je tussen de bomen het bos niet meer ziet.
Prijzen lopen uiteen van € 25,00 tot € 800,00 of meer.
Duidelijk is dat je voor een prijs van € 25,00 voor een beamer niets mag verwachten.
Maar wat mag ik dan wel verwachten voor een model van bijv. € 300,00?
Voor in de woonkamer lijkt mij 2500 -3000 lumen voldoende om film te kijken en zo.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan mij voorzien van advies?
Misschien moet beamers ook een worden getest door de CB.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Wat zijn de specificaties waaraan de beamer moet voldoen?
720p of Full HD?
Badge +8
Hi @JMens, Welkom op de Community! 🙂

Ik heb jouw suggestie om ook beamers te testen direct doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Ik hoop dat je snel reacties krijgt met ervaringen en advies!
Het liefst full HD
Reputatie 7
Badge +5
LED Full HD zijn nog zeer hoog in prijs, als ik dat goed zie op verschillende websites.

Ik lees op veel sites dat BenQ zeer goed is, maar ik zie hier nog geen LED versie van.
Reputatie 2
Badge +1

Beamers zouden de nieuwe diaprojectoren moeten zijn, dat klop wat mij betreft, met uitzondering van de prijs.
Op dit moment (2021) zijn er diverse LED beamers, maar het blijkt moeilijk te zijn met deze techniek meer dan 3400 lumen te kunnen stralen. Globaal lijkt de prijs van een beamer hoger te zijn als de resolutie hoger wordt, dus goedkoop voor VGA techniek, lage resolutie, XGA (1024 x 768), WXGA (1280 x 800) of nog hoger.
Daarnaast is ook duidelijk een verband te zien tussen de prijs en de sterkte van de projectie in lumen. Hoe hoger het vermogen van de ‘lamp’ des te duurder het apparaat.
Tot slot maakt het zeker uit of er overdag, zonder de gordijnen dicht naar het beeld van een beamer gekeken wordt of in een enigszins verduisterde ruimte, waarbij er geprojecteerd wordt op een mooi wit scherm in plaats van een muur. De afstand beamer-projectieoppervlak telt mee en de behoefte om een klein of groot geprojecteerd beeld te hebben ook.

Dat beamers niet groot zijn doorgebroken komt daardat er tegenwoordig ook grote (TV) beeldschermen zijn én doordat ze qua resolutie stevig achterblijven bij die schermen.
Voor een beamer is Full HD zelfs nog goed, maar wie wel eens zijn foto's op een 4K/UHD scherm heeft gezien weet wel beter wat scherpte is.
Van diaprojectoren heeft half Nederland een trauma, dus als je het woord gebruikt lopen mensen al weg.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP4K beamers zijn er ook wel, de scherpte wordt minder naarmate het oppervlak groter wordt.

Als je scherpte wilt vergelijken moet je met de zelfde resolutie op het zelfde m2 oppervlak vergelijken.
Mijn beamerscherm is 2,60 meter breed (=118 inch diagonaal) en nogal wat groter dan de grote 4K TV's.
Maar als je de kamer kunt verduisteren (eigenlijk ook donkere muren) dan is de situatie beter dan in een filmzaal met een super groot scherm.
De ervaring wordt ook beter met voldoende licht, op 3 meter beamer afstand is 1500-2000 lumen voldoende, maar als je op 5 meter afstand zit dan moet je al gauw een 3500 lumen beamer hebben.
Maar ook de grootte van het scherm heeft hier invloed op zoal @E. Erkelens al zei.
Nog een voordeel van beamer schermen, op een gewone tv is 3D zo goed als verdwenen omdat het niet goed te zien is, maar op beamer schermen wel!
Dus ik ruil mijn 37” TV echt niet in voor zo'n 55” joekel.
Films zie ik dus op het beamer scherm en met een goede 5.1 of 7.1 geluidsinstallatie is de ervaring ongeëvenaard, maar ik heb dan ook de luxe van een aparte ruimte voor de beamer.
Het journaal kijk ik wel op de tv.

Overigens heb ik nog wel een (HD) beamer met een lamp, die gaan tegenwoordig zoveel uur mee, dat je ze normaal nooit meer hoeft te vervangen.

HD is natuurlijk maar wazig in vergelijking met 4K, en dan heb ik 8K ook nog niet eens gezien terwijl het gewoon in de winkel staat.

Een scherm is ook altijd scherper dan een beamer met hetzelfde aantal pixels. Bij een beamer moet het beeld immers ook nog door een lens, en dat begint bij 4K wel te tellen in de hoeken.

Reageer