Consumentenbond.nl

Bellen naar het buitenland (Europa)

• 18 mei 2017
  • 3 reacties
  • 435 Bekeken

Binnenkort worden de tarieven voor mobiel bellen aangepast. Je kan dan binnen Europa uit je bundel bellen. Bellen vanuit het buitenland naar Nederland is dan net zo duur als binnen Nederland.

Maar, vroeg ik me af,.... hoe zit het nu met bellen VANUIT Nederland NAAR het buitenland? Dit was vrij duur (vaak 50c / minuut), maar is dit met de nieuwe Europese richtlijn nu verbeterd?

Zo te zien valt dit niet onder de Europese richtlijn en valt dat niet onder de bundel en gelden daar aparte tarieven. voor. Volgens mij ongeveer 20-25 cent/minuut of je krijgt in je (duurdere) bundel een aantal minuten om internationaal te bellen. Om goedkoop naar familie in Duitsland te bellen moet ik dus nog steeds niet mijn mobiel gebruiken, maar Skype blijven gebruiken of mijn oude, vertrouwde vaste lijn via VOIP..

Een gekke situatie, toch?

3 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Inderdaad een hele gekke situatie, Jaap! EU is EU zou je zeggen.

Maar het klopt wat je zegt: bellen naar het buitenland valt niet onder de EU regulering. Je maakt hierbij gebruik van het netwerk van je Nederlandse provider. Daardoor is er geen sprake van 'roaming' en dus gelden de EU regels niet. Helaas..
om vanuit Nederland naar het buitenland te bellen zou een buitenlandse goedkope bundel aangeschaft kunnen worden
T-Mobile heeft als enige van de drie grote providers per 13 juni het EU-gebied aangepast door er Zwitserland uit te halen.

Omdat dat niet duidelijk was heb ik op 9 mei mijn contract dat eindigt op 14 juni 2017 voor 24 maanden verlengd.

Omdat we een appartement in Zwitserland hebben waar we regelmatig zijn voel ik mij benadeeld en vraag mij af of ik niet kan opzeggen vanwege gewijzigde contractvoorwaarden.

Heeft dat kans??

Reageer