nieuws

Bemiddelingssites: gebruik jij ze?

• 6 november 2020
  • 7 reacties
  • 491 Bekeken
Bemiddelingssites: gebruik jij ze?
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

Goed nieuws! Google gaat advertenties van commerciële websites voor het aanvragen van toeslagen, verklaringen en andere overheidsdiensten weren uit de zoekmachine. Wij stelden Google hierover een aantal kritische vragen en naar aanleiding hiervan zijn er al l ruim 40 advertenties van dit soort dubieuze bemiddelaars verwijderd.

Lees er meer over in dit online artikel en ons nieuwsbericht.

Heb jij wel eens zo'n bemiddelingssite gebruikt? Praat mee!

7 reacties

Ik heb ooit, niet bewust, een bemiddelingssite gebruikt. Dit kwam per ongeluk, door een ongeluk waar ik bij betrokken was en ik het geen spoed wel politie nummer moest hebben. Het eerste resultaat op ‘geen spoed wel politie telefoonnummer’ wat je krijgt was een advertentie, alleen werd dit niet zichtbaar  aangegeven op de mobiele website van Google.

Het nummer wat je belt is een doorverbind service, met torenhoge gesprekskosten. Nu was mijn gesprek vrij kort, maar achteraf kwam ik erachter dat ik dus gebruik had gemaakt van deze ‘mooie’ bemiddelingsservice, die gehaaid misbruik maakt van een situatie wanneer iemand erop vertrouwd dat Google prioriteit geeft aan overheidsinstanties.

Niets blijkt minder waar. Een advertentie heeft voorrang op de zoekresultaat en hiermee worden mensen om de tuin geleid. Dit soort misleidende praktijken ontstaan dus omdat Google hun advertenties prioriteit geven, en deze bemiddelaars zijn er zeker van bewust dat bij zulke situaties er niet altijd even goed opgelet wordt.

Sindsdien het echte Geen Spoed Wel Politie opgeslagen in mijn telefoonboek, maar het is schandalig dat hier misbruik van gemaakt wordt.

Badge

Zojuist ,niet bewust, een bemiddelingssite gebruikt voor een VOG aanvraag.

Zag er gelikt uit, net echt en via via Rabo OmniKassa € 39.00 betaald. Kreeg vlotjes bericht van het Ministerie van Justitie om de VOG aanvraag af te ronden en er werd (opnieuw) € 33.45 in rekening gebracht. Dit keer de echte prijs voor de VOG en van de echte verstrekker

Kan ook niet meer terugvinden wie hier achter steekt. Opgelicht voor het eerst 🙂. Wat zal er nog meer in het verschiet liggen. Ik wordt nl ook een dagje ouder en ga er maar aanstaan.

Heeft iemand nog advies over een eventuele aanpak.

Gr Ferdinand

Alleen voor de collectieve inkoop Energie.
Via de CB en VEH

Badge +8

Hi @hopten, als je nog weet welke website je gebruikt hebt, kun je ook eens op ons Klachtenkompas kijken naar vergelijkbare klachten.

Als je lid bent van ons en een Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd abonnement hebt, kun je ook contact opnemen met mijn collega's van Advies. Zij helpen je graag verder! Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Succes!

Badge

VOG-aanvraag.nl was het volgens mij is een initiatief vanPescheck volgens henzelf 

Heb een klacht geplaatst en neem mijn verlies dan maar 

@Imke wat is een Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd abonnement? Ik ben toch al lid

Badge +8

Goed dat je een klacht geplaatst hebt, @hopten. En dank voor de extra informatie. 

Het kan inderdaad zijn dat je al lid bent, maar we hebben verschillende lidmaatschappen, op deze pagina kun je zien welke dat zijn. Alleen met Geld & Recht en Volledig & Vertrouwd kun je financiële en juridische hulp van ons krijgen. Vandaar! :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +4

Alles wat je niet rechtstreeks bij de uitgevende (overheids)bron aanvraagt daar komt een extra schakel ertussen en dat zijn meestal commerciële bedrijven, waarvan de schoorsteen moet blijven roken….  

Dus betaal je voor het zgn ontzorgen van de aanvraag. Als dat maar duidelijk genoeg op hun website staat vind ik het geen oplichting maar helpen ze je om aan een dienst te komen, zoals bijvoorbeeld een VOG aan te vragen, waar vervolgens dus een bedrag voor gevraagd wordt. Uit marketing overwegingen, anders vind niemand hun website kopen ze compleet legaal een advertentieplaats op Google. Helaas doen dat niet alleen de bedrijven die wel netjes op hun site zetten dat er extra kosten aan deze service verbonden zijn, maar ook de oplichters die je een bedrag laten betalen en je dan pas doorlinken naar de echte aanvraag plaats en dat je dan nog een keer moet betalen….…. wat je dus zelf ook rechtstreeks had kunnen doen…. Je bent dan dus gen**id….. 

Aan Google & Justitie om die gasten aan te pakken, aan ons…… om toch goed te lezen en niet te denken dat Google het alleen maar goed met ons voor heeft. 

Het gaat om bewustwording, @hopten gaf dat ook al heel eerlijk :thumbsup: aan dat hij “niet bewust” een bemiddelingsbedrijf gebruikt heeft.  Waarschijnlijk zit op dit vlak bij veel mensen een groot probleem en is er vooral veel voorlichting nodig. 
Zou het een idee zijn om al deze voorlichting OOK achter een DigID toegang te zetten? Dan weten mensen die zich echt geen weg vinden in dit soort zaken zich gesteund door het feit dat ze 100% zeker zijn dat als via deze route bij de overheid komen, die info echt van de overheid komt en niet van een bedrijf die je tegen vergoeding ontzorgen wilt en je zeker niet bij de oplichters terecht komt.

@Imke : Ik heb nog nooit een VOG aangevraagd maar ik kan me voorstellen dat het volgende stuk zou passen in een advies dat jouw collega's zouden kunnen geven voor mensen die er niet uitkomen, nl dat wat het meest voor de hand ligt… kijk bij de bron…. 

Als ik voor een VOG zelf zou willen weten hoe dat moest en ik geen idee zou hebben waar ik daar bij de overheid voor moet zijn zou ik iig bij https://www.overheid.nl/ beginnen en daar op VOG zoeken en niet bij een of ander bedrijf.. hoe mooi hun verhalen ook zijn. Ik kan vervolgen onder hun info “Over deze site” ook zien dat het echt een site van de overheid zelf is.

https://www.overheid.nl/over-deze-site/colofon

Dit  kan voor een aantal mensen al best een stap te ver zijn, vandaar die DigID ingang ook voor zekerheid dat de info echt van de overheid komt. Verder met mijn VOG vraag:

De VOG lijkt me een zeker “Dienst” waar ik mee geholpen wil worden.

https://www.overheid.nl/dienstverlening/uitgebreid-zoeken

VOG en postcode invullen:

https://www.overheid.nl/zoekresultaat/diensten/1/10/lijst/zoekterm%5B0%5D%3DVOG%26postcode%5B0%5D%3D8019

En er komen 2 antwoorden, een van Justitie,  en een van de gemeente Zwolle.

1. Het antwoord van Justitie

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/aanvragen-verklaring-omtrent-het-gedrag-vog-bij-justis

Daar zijn de nodige opties, ook dat het organisatie dat een VOG van me wil hebben kan mee helpen, klik door naar:

https://www.justis.nl/producten/vog/aanvragen/index.aspx

En dan blijkt dat een digitale VOG aanvraag via Justis maar €33,85 kost…. 

Wel goed lezen want het gaat niet vanzelf, de organisatie moet wel het voorwerk doen en vervolgens kun je zelf het afmaken en betalen, zie weblink,

2. De  optie  om het via de gemeente te doen:

https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/leven-reizen-en-papieren/uittreksels-en-verklaringen/verklaring-omtrent-gedrag

De gemeente Zwolle wijst me direct er op dat er commerciële bedrijven actief zijn waar het mogelijk is dat er forse kosten aan verbonden kunnen zijn…  Bedankt voor die tip, mocht ik dat nog niet weten, beseffen……  

En bij de gemeente kost een VOG: De aanvraag kost € 41,35

Dus ook de gemeente vraagt bemiddelingskosten, nl €7,50…. dus op deze manier komen er voor het aanvragen zelf ook extra kosten bij.
Als ik het dan nog niet weet, dan zou ik dus de gemeente Zwolle kunnen bellen of de CB.

Ik besef dat ook deze aanpak, zelfs met de suggestie om de info alleen na een DigID inlog bij de overheid op te halen, geen garantie is om de bedriegers de wind uit de zeilen te halen die nog steeds  mooie verhalen op websites te zetten, dat mensen denken….  ik zit toch op de goede plek hier voor wat ik zoek en vervolgens tegen hoge kosten aanlopen en er dus toch ingetuind zijn.

Dus voorlichting is en blijft extreem belangrijk om die mensen te helpen.

https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/leven-reizen-en-papieren/uittreksels-en-verklaringen/verklaring-omtrent-gedrag

Reageer