Benaderen website Oostzaan.nl

• 12 December 2021
  • 32 reacties
  • 358 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • Bondscoach
  • 425 reacties

Via mijn browser 

Chrom

Wordt er een blokkade aangegeven. Dit aangegeven aan mijn viruscanprogramma 

Eset

Dit betreft dus een site van een gemeente. De melding geeft aan dat er geen geldig certificaat toegekend is.

Ik heb tijdelijk mijn virusscanner even uitgezet. Echter ik krijg nog steeds een melding.

Mocht er iemand zijn die ook een melding op deze site krijgt, dan gaarne een reactie, voordat ik nadere gegevens aangeef.

32 reacties

Ik zie geen enkel probleem met het benaderen van www.oostzaan.nl. Lijkt mij vals alarm.

Reputatie 5
Badge +6

Hierbij de melding via een reactie:

Websitecertificaat ingetrokken
  Het certificate dat door deze server wordt gebruikt, is als niet-vertrouwd gemarkeerd en de verbinding is niet veilig.
Deze fout is veroorzaakt door een ontbrekende OCSP-reactie, die aanwezig en geldig moet zijn omdat OCSP Must-Staple wordt gebruikt.
  Probeer later verbinding te maken of gebruik een andere internetverbinding.
  Toegang ertoe is geblokkeerd.

ESET-kennisbank openen  |  www.eset.com  

Ik gebruik hem niet vaak maar probeer het eens even met Edge als onafhankelijke derde. Als er daadwerkelijk wat.mis is met het certificaat zal die dat ook melden.

Reputatie 5
Badge +6

@A. Deen  Maakt u gebruik van een desktopcomputer? Ik zelf wel. Misschien geeft een laptop of tablet een ander resultaat.

@A. Deen  Maakt u gebruik van een desktopcomputer? Ik zelf wel. Misschien geeft een laptop of tablet een ander resultaat.

Daar staat Edge dan toch op? Je hebt twee mogelijkheden, je neemt de melding voor waar aan en je bent klaar voor vandaag of je gaat uitzoeken waarom je een mogelijke valse melding krijgt op een site van een Nederlandse gemeente. Stap één is de fout reproduceren met gebruik van andere middelen zodat je zeker weet dat het niet aan de middelen ligt die je nu gebruikt hebt.

Ik heb het met Chrome op mijn telefoon geprobeerd en ik zie niets.

Reputatie 5
Badge +6

Ter extra aanvulling: Edge geeft waarschijnlijk meerdere opties om websites te kunnen openen.

Echter ik wil gebruik blijven maken van 1 browser. Dus geen Edge.

Ter extra aanvulling: Edge geeft waarschijnlijk meerdere opties om websites te kunnen openen.

Echter ik wil gebruik blijven maken van 1 browser. Dus geen Edge.

Geen probleem. Dan deze site maar vermijden want die is blijkbaar onveilig.

Reputatie 5
Badge +6

@A. Deen , Het betreft een site van de gemeente. Men is dus afhankelijk om contact te leggen. B.v. een aanvraag voor een invalideparkeerkaart.

U geeft aan dat ik deze site maar moet vermijden!

Bedankt voor uw reactie. Misschien zijn er andere leden die aanwijzingen kunnen geven.

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb het met 3 browsers geprobeerd, Edge, Chrome en Opera en alle 3 geven aan dat het certificaat geldig is. Zoals @A. Deen al schrijft, waarschijnlijk een false positive.

@A. Deen , Het betreft een site van de gemeente. Men is dus afhankelijk om contact te leggen. B.v. een aanvraag voor een invalideparkeerkaart.

U geeft aan dat ik deze site maar moet vermijden!

Als je niet bereid bent de hypothese dat dit een vals positief is te onderzoeken moet je je bij je eigen conclusie neerleggen toch? 

Reputatie 6
Badge +4

Reputatie 6
Badge +5

Via firefox doet ie het hier (momenteel) niet en via Edge wel.

Via firefox doet ie het hier (momenteel) niet en via Edge wel.

Klinkt alsof Firefox een ongeldig root certificaat heeft van deze authority.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Mazzel ,

Zover was ik al gekomen om deze informatie in zicht te krijgen.

Even t.a.v. @A. Deen Ik had meer verwacht t.a.v. uw reactie. Ik ben bereid om dit verder te onderzoeken.

Jammer dat u in uw laatste zin een conclussie trekt. Men zou verwachten dat de leden advies,raadplegingen, verwijzingen enz. geeft.

Wordt eventueel vervolg met resultaten via onderzoek en contacten.

De error is:

MOZILLA_PKIX_ERROR_REQUIRED_TLS_FEATURE_MISSING

en daar op zoeken geeft de volgende antwoord:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1149911

This rare error message seems to mean there is a problem with the server's OCSP response: OCSP "stapling" -- inclusion of the verification of the non-revocation of the server's certificate -- is required but not provided.

Dus wel degelijk een fout van oostzaan, maar een waar Firefox minder vergevingsgezind is dan chromium gebaseerde browsers. En zie hier wederom het probleem dat de meeste developers en testers te lui zijn om in meerdere browsers te testen….

Even t.a.v. @A. Deen Ik had meer verwacht t.a.v. uw reactie. Ik ben bereid om dit verder te onderzoeken.

Nee, dat was je niet.

Jammer dat u in uw laatste zin een conclussie trekt. Men zou verwachten dat de leden advies,raadplegingen, verwijzingen enz. geeft.

Welke zin en waarom is dat jammer?

De error is:

MOZILLA_PKIX_ERROR_REQUIRED_TLS_FEATURE_MISSING

en daar op zoeken geeft de volgende antwoord:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1149911

This rare error message seems to mean there is a problem with the server's OCSP response: OCSP "stapling" -- inclusion of the verification of the non-revocation of the server's certificate -- is required but not provided.

Dus wel degelijk een fout van oostzaan, maar een waar Firefox minder vergevingsgezind is dan chromium gebaseerde browsers. En zie hier wederom het probleem dat de meeste developers en testers te lui zijn om in meerdere browsers te testen….

Waarom draai je het niet om? Als je een niche browser als Firefox gebruikt moet je deze site dus als onveilig beschouwen en niet bezoeken. 

Reputatie 6
Badge +4

Een oplossing kun je vinden bij je link Eset kennisbank openen. Daar al op geklikt? 

Reputatie 5
Badge +6

Laatste opmerking t.a.v. @A. Deen Heeft u het woordje ben gelezen?

Ik ben overal toe bereid om een hupothese te analiseren.

Bedank. Gaarne geen racties meer tot ik wat meer weet.

Oostzaan.nl
Ik zie ten eerste zie dat ze de niet beveiligde verbinding niet correct met een 301 doorverwijzen.
In FF krijg ik een PKIX error.
Dat heeft ook met het doorverwijzen naar de server te maken.
The ingewikkeld voor me om verder uit te zoeken.

Waarom draai je het niet om? Als je een niche browser als Firefox gebruikt moet je deze site dus als onveilig beschouwen en niet bezoeken. 

Google veillig, te vertrouwen?? Laat me niet lachen:

https://www.extremetech.com/internet/322086-shockingly-google-likes-googles-tracking-cookie-alternative

https://tweakers.net/nieuws/145977/google-hint-op-eventuele-sluiting-news-dienst-in-eu-als-linkbelasting-doorgaat.html

https://tweakers.net/nieuws/180210/max-schrems-google-overtreedt-privacyregels-met-android-advertising-identifier.html

En zo kan ik nog pagina's doorgaan: Dus er zijn inderdaad zéér goede redenen om geen google spul te gebruiken.

Google veillig, te vertrouwen?? Laat me niet lachen:

https://www.extremetech.com/internet/322086-shockingly-google-likes-googles-tracking-cookie-alternative

https://tweakers.net/nieuws/145977/google-hint-op-eventuele-sluiting-news-dienst-in-eu-als-linkbelasting-doorgaat.html

https://tweakers.net/nieuws/180210/max-schrems-google-overtreedt-privacyregels-met-android-advertising-identifier.html

En zo kan ik nog pagina's doorgaan: Dus er zijn inderdaad zéér goede redenen om geen google spul te gebruiken.

Zou "meneer de Stroman" nog eens kunnen checken wat ik wél heb gezegd en mij geen woorden in de mond leggen? 

Reputatie 6
Badge +5

“We zijn toch op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar ”? Titel oud liedje. Van wie weet ik zo even niet.

“We zijn er voor mekaar te helpen niet waar, te helpen niet waar?” Oud liedje. Van wie weet ik zo even niet.

Adele Bloemendaal en Leen Jongewaard uit het schaep met de vijf poten.

Reputatie 6
Badge +3

Het ligt aan de Eset anti virus. Op alle browsers heb ik deze melding. Als je echt deze website wilt openen zul je het anti virus programma even moeten sluiten.

Reageer