Consumentenbond.nl

Bestaat privacy nog op internet?

Tegenwoordig word alles blijkbaar afgeluisterd en afgetapt op internet. Ik was zelf altijd iemand die zei van "ik heb niks te verbergen" maar het gaat wel steeds verder allemaal.
Facebook die haalt je hele telefoon blijkbaar leeg haalt zonder toestemming, google weet alles van je en nu ook de overheid. Dan heb je nog cookies van bedrijven.

Hoe ga je om met internet en je privacy? Zijn er manieren om hier nog iets van controle over te houden?

17 reacties

In elk geval, om te beginnen, een privacy-vriendelijke zoekmachine gebruiken (Startpage, bijvoorbeeld).
en nu ook de overheid. Dan heb je nog cookies van bedrijven.

Hoe ga je om met internet en je privacy? Zijn er manieren om hier nog iets van controle over te houden?

Nou het bizarre is eigenijk meer dat mensen er nu pas achter komen dat die bedrijven niet te vertrouwen zijn, én dat ze jarenlang die gegevens vrijwillig hebben afgegeven. Privacy is niet iets dat zomaar "verschijnt", maar iets dat je zelf hebt en zelf opgeeft.

Wat betreft de overheid., is het eigenlijk nóg merkwaardiger: De Nederlandse overheid is vrij betrouwbaar, en heeft allerlei extra beschermingen en grenzen aangelegd waardoor net zomaar alles word opgezogen. Het zijn juist de bedrijven waarin iedereen zomaar het (ongefundeerde!) vertrouwen legde die nu ineens groot en zéér onbetrouwbaar blijken.

Wat betreft de vraag of 'privacy' nog bestaat is het antwoord, ja, maar daar moet je voornamelijk zélf in handelen: Neem géén facebook, géén instagram, géén gmail maar bijvoorbeeld ProtonMail zoek niet met Google maar met DuckDuckGo, gebruik geen (Google!) Chrome maar Firefox met een aantal extra plugins geactiveerd als Ghostery en NoScript

Wat ik reeds eerder plaatste, als iets 'gratis' is dan is het dat niet.... Je betaalt met je privacy, en dan moet je later niet mekkeren dat je die hebt opgegeven, maar eerder en beter opletten.

Reputatie 5
Badge +1
Ik vind het vreemd dat we dat allemaal normaal vinden.

Stel dat de oude PTT 30 jaar geleden bedacht had om onze brieven te openen om er informatie uit te halen en die te gebruiken of te verkopen. De wereld zou te klein geweest zijn.
Ik vind het vreemd dat we dat allemaal normaal vinden.

Stel dat de oude PTT 30 jaar geleden bedacht had om onze brieven te openen om er informatie uit te halen en die te gebruiken of te verkopen. De wereld zou te klein geweest zijn.

Harumph: Je kunt zien wanneer een brief geopend is, en beste jan, als je gmail gebruikt, léést google je mail, daar heb je ze duidelijk toestemming voor gegeven!

Dus waarom zou de overheid dat dan niet mogen doen? Je hebt je privacy tenslotte tóch al opgegeven, en dan is de Nederlandse overheid aanzienlijk betrouwbaarder dan Google of Facebook zoals nu blijkt....
Reputatie 5
Badge +1
Ik vind dat niet normaal.

Ik gebruik geen Facebook en Gmail heb ik ook nooit gebruikt. Ik herinner me dat ik 5 jaar geleden, toen het bon ton was om af te geven op Microsoft, in een discussie met een collega al op merkte dat Google nog minstens 10 keer agressiever en erger was dan Microsoft.

Ik voel me er al onprettig bij als ik ergens op zoek dat ik dan voortdurend aanbiedingen krijg van producten waar ik op zocht.
Ik voel me er al onprettig bij als ik ergens op zoek dat ik dan voortdurend aanbiedingen krijg van producten waar ik op zocht.
Daarom begon ik met te zeggen (eerste reactie): "In elk geval, om te beginnen, een privacy-vriendelijke zoekmachine gebruiken (Startpage, bijvoorbeeld)".

Ik heb nog nooit gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen, want Startpage slaat mijn (en uw) ip-adres niet op.
Ik vind dat niet normaal.

Ik gebruik geen Facebook en Gmail heb ik ook nooit gebruikt. Ik herinner me dat ik 5 jaar geleden, toen het bon ton was om af te geven op Microsoft, in een discussie met een collega al op merkte dat Google nog minstens 10 keer agressiever en erger was dan Microsoft.

Ja inderdaad Microsoft heeft al eens de geneugten mogen smaken van een anti-trust proces, en het feit dat de gehele IT-Wereld zich massaal tégen haar keerde. Die heeft haar leven danig gebeterd, én in tegenstelling tot zowel Google als Facbook leeft Microsoft niet van het verkopen van advertenties en wordt je ook gewoon geacht te betalen voor hun spul). Er zijn verschillende mensen die op een gelijkenis wijzen tussen de "Robber Barons" in de VS in de periode eind 19e begin 20e eeuw en hun onscrupuleuze en illegale methoden die werden gebruikt, die duidelijk ten nadele van 'de gewone man' waren. (Er wordt in verschillende plekken ook gewezen op het feit dat die mannen ook veel aan liefdadigheid deden, en dus 'zo slecht nog niet waren', ook hier duidelijke overeenkomsten. Maar dat van die liefdadigheid is natuurlijk wel een erg roze bril.
Het is inderdaad zo dat men vindt dat het normaal is dat diensten op internet gratis zijn. Dat is enorm naïef. Sinds wanneer doen bedrijven aan liefdadigheid ? Zelfs goede doelen doen niet aan liefdadigheid. Dus zeiken over privacy is niet helemaal terecht lijkt me. Maar een Microsoft met een commercieel en gekocht product als Windows 10 maakt ook misbruik van je privacy. Die zet allerlei zaken standaard aan op je computer om daar vervolgens allerlei commerciele activiteiten aan te verbinden, reclame-ID ? WTF !!
Maar de Google's , Facebooks, Twitters leveren allemaal diensten die je gratis krijgt. En we willen niet zonder. Of nemen we liever een betaald alternatief zonder onze privacy te schaden ? De praktijk wijst uit dat we dat dus maar mondjesmaat doen. Dus dan is het enige dat je kunt doen de schade beperken. Neem een scriptblokker en / of adblocker. Neem dus niet eentje die gewoon van een marketingfirma komt zoals Ghostery (slecht advies Ronaldvr) . En wees je bewust van het feit dat je overal en altijd wordt gevolgd op het internet.
  • Gooi je cookies automatisch weg bij het afsluiten van je browser
  • Vermijdt social media platformen
  • Log nergens in met je facebook of google account of vergelijkbare gratis inlogdienst
  • Blokkeer icoontjes van facebook, twitter en dergelijke
Neem dus niet eentje die gewoon van een marketingfirma komt zoals Ghostery (slecht advies Ronaldvr) .

@Fred B. het is wel handig als je up-to-date blijft: Ghostery is overgenomen door een ander bedrijf, en tegenwoordig zelfs open source op GitHub

Ik begrijp het als mensen wantrouwig zijn, maar té paranoïde is ook weer niet goed.
Reputatie 7
Badge +4
Ok, ik ben niet thuis in de wereld van computers en internet.
Maar waar doe je dan goed aan?
  • Geen Gmail maar welke dan wel?
  • Geen Windows maar Linux?
  • Ik doe niet aan feesboek, instantgram, twieten, eps, en ander gedoe. ☺😀
  • Misschien nog andere adviezen?
Linux is een prima alternatief voor Windows maar vaak moet je wel een beetje pc kennis hebben omdat niet alle hardware gebruiksvriendelijk wordt ondersteund door de leverancier van die hardware. Apple zou al een verbetering kunnen zijn.

En dat Ghostery overgenomen is wist ik nog niet, dank voor de info @Ronaldvr . Ik gebruik ublock origin en dat maakt ghostery overbodig.
Reputatie 4
Badge +4
Raadpleeg eens bof.nl (Bits of Freedom) voor meer achtergrond en tips.
Reputatie 7
Facebook eraf gooien, ook Instagram, Pinterest, Twitter, Vimeo, alles van Sanoma, google, allemaal verwijderen (duckduck.go gebruiken, is een prima zoekmachime die geen gegevens opslaat) en alles dubbel beveiligen. Wachtwoorden niet opslaan op je pc of telefoon/ipad. In het normale leven gooi je je mobiele telefoon, bank- en creditcards, klantenkaarten, paspoort of ID kaart, OV chipkaart en TomTom in de vuilnisbak.
Reputatie 3
Badge +4
Je kunt bv blokkeren dat advertentiebedrijven online met je meekijken en je kunt een andere zoekmachine dan Google gebruiken. De belangrijkste tips voor meer online privacy staan hier op een rij: www.consumentenbond.nl/privacychecklist.
Reputatie 7
Er zijn websites waar je van alles kunt vinden aan de hand van het ip adres, o.a. awebanalysis.com, met een computer ben je niet meer anoniem, tenzij je geen internet hebt maar dat heeft tegenwoordig bijna iedereen. Ik plukte in twee seconden mijn provider eruit, mijn land en woonplaats en de coördinaten, ik kan de streetmap openen waarna ik mijn huis zie, er staat welke browsers ik gebruik, dat ik geen proxy adres gebruik en nog veel meer.
Reputatie 3
Badge +4
@Mevrouw Jones Ben hier stil van
Er zijn websites waar je van alles kunt vinden aan de hand van het ip adres, o.a. awebanalysis.com, met een computer ben je niet meer anoniem, tenzij je geen internet hebt maar dat heeft tegenwoordig bijna iedereen. Ik plukte in twee seconden mijn provider eruit, mijn land en woonplaats en de coördinaten, ik kan de streetmap openen waarna ik mijn huis zie, er staat welke browsers ik gebruik, dat ik geen proxy adres gebruik en nog veel meer.

TOR en VPN zin dan daar antwoorden op, als je per se anoniem wil zijn.

Overigens geeft die tool op mijn adres geen nauwkeurige lokatie aan (terwijl dat vanwege een domein registratie nu juist wel heel goed zou kunnen). Dus uw hit is wellicht toeval (of er wordt gebruik gemaakt van de locatie informatie die uw browser doorgeeft bijvoorbeeld)

https://support.google.com/chrome/answer/142065?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=en&oco=0
If you use Google as your default search engine on your phone, your location is used by default for your searches on Google.

Reageer