Beste SSD voor het transporteren van grote videobestanden.

• 16 May 2022
  • 7 reacties
  • 126 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik op zoek naar een NVME ssd die ik in een Sabrent behuizing kan gebruiken om grote hoeveelheden videobestanden van en naar mijn werkplek te verplaatsen. Voor mijn werk moet ik vaak 200 GB tot 1 TB aan beeldmateriaal verplaatsen dat we in de studio opnemen naar mijn thuisserver, hetzij om toe te voegen aan mijn showreel-collectie, of als tijdelijke back-up voor klanten. Ik vroeg me af wat de beste NVMe-schijf zou zijn om 1TB max van en naar mijn desktop/server thuis te verplaatsen. Ik kocht onlangs een 1TB Sabrent Rocket Q SSD en ontdekte dat de schrijfsnelheid zakt van 1GB/s naar 100MB/s na de eerste 250GB geschreven. Ik ben idealiter op zoek naar een schijf die, indien mogelijk, de volledige capaciteit op volle snelheid kan schrijven. Bij voorbaat dank!

7 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Kijk eens

https://tweakers.net/reviews/8792/externe-ssds-bijna-veertig-drives-getest.html

SSD kan al veel sneller dan wat Sata aankan. Die zit op ongeveer 550 MB/s. Om die grotere snelheid te halen hebben ze “niet vluchtig geheugen” ontwikkeld. Geheugen dat bedoeld is voor stabiele opslag. In het Engels wordt dat non-volatile memory oftewel die NVM. Voor de grotere snelheid wordt die aangesloten op de PCI Express bus, dus als insteekkaart op het moederbord, dus wordt het NVMe. Dan is er een hogere snelheid tot wel 3500 MB/s te halen. Maar nu vraagt u om een type NVMe SSD die sneller is dan die u heeft.

Hardware Info en Tweakers zijn in elkaar opgegaan en daar kan je nu tests vinden over NVMe . 

Maar ik heb een bruin vermoeden dat het dan lood om oud ijzer is, Seagate haalt dit, Western Digital haalt dat. Volgens mij zijn dit de twee grootste harde schijven en SSD fabrikanten, beter kan je niet hebben.

Wellicht kan je nog eens proberen met een ander bestand of hetzelfde optreedt? 

Verdorie, da's nou al de tweed keer vandaag dat iemand sneller typt dan ik 😅

Ik heb zelf recentelijk een SSD met USB 3.2 gekocht.
Hij kan heel snel, maar niet bij mij.
Er zijn 3 belemmeringen die het trager maakt.

De maximale snelheid die mijn PC aan kan.(0,6Gbit/s)
De interne SSD is maar half zo snel als de externe SSD.
Er zit geen USB 3.2 aan mijn pc met voldoende vermogen.

Snelle USB poort

Aanduiding SS aan het usb logo is minimaal 5 Gbit/s
Soms staat er een hogere snelheid bij zoals 10 of 20

Op de meeste nieuwe apparaten zit ook de nieuwere C aansluiting.

En dan heb je nog mensen, die vergeten dat ook het kabeltje dit snelle keurmerk moet hebben.
En dat het kabeltje voldoende energie kan leveren aan de schijf.

En dan moet je nog rekening houden, hoe de schijf presteert als hij niet aan de beste poort hangt.
Sommige worden dan ineens extreem langzaam.

Je bent zo snel als de zwakste schakel.

De laatste “Best buy”is hier: https://tweakers.net/reviews/9938/2/ssd-best-buy-guide-maart-2022-de-beste-en-snelste-nvme-drives.html

En de review van degene die ze aanraden: https://tweakers.net/reviews/8182/6/samsungs-980-pro-ssds-getest-de-overstap-naar-pcie-40-synthetische-benchmarks-as-ssd-en-atto.html

Reputatie 6
Badge +4

1TB beeld. Dat is best pittig. Een goede speelfilm met perfect Atmos geluid in 4K zit rond de 25Gb. Uw materiaal is dus 40x groter.

Ik zou buiten de ssd om een snelle processor en veel werkgeheugen geheugen adviseren.

Maar afhankelijk van uw bron kan het toch uren duren met een snelle ssd.

Reputatie 5
Badge +3

@JMA :-) … 25gb dat is compressed en maar 1 stream… een uurtje lossless compressed 4K met HDR komt al op 256GB. 30 min van 4 camera punten in 4K kost zo 500gb. 

Reputatie 6
Badge +4

@Chris L . Zo dat zijn andere getallen nooit meer bij stilgestaan dat dit gecomprimeerd zou kunnen zijn waar ik over schrijf. Dank voor de toelichting.

Reageer