Bewerken tekst in een PDF-file

• 25 April 2019
  • 51 reacties
  • 5031 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • Bondscoach
  • 425 reacties
Heeft iemand ervaring om extra tekst in te voegen in een PDF-file?

Ik begrijp dat het een soort van tekst file is, welke men niet kan wijzigen.

Heb via de buttons geprobeerd allerlei opties te openen.

Helaas geen tekstbutton gezien.

Alhoewel misschien in de toekomst mogelijk of bestaat er toch een alternatief?

Heb geprobeerd om via een tekstmodule deze te kunnen toepassen.

Dit naar aanleiding van een aanpassing voor een Nederlandse handleiding.

51 reacties

Een mogelijkheid die wellicht beter aansluit is de pdf online te converteren naar een Word file en het daar verder op te pikken. Een pdf zelf aanpassen kan voor minimale wijzigingen maar is een crime zelfs als je over de juiste hulpmiddelen beschikt.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @A. Deen,

Helaas ben ik niet in het bezit van Word.

Heb wel Open office.

Ik zal Word dan ook niet aankopen, aangezien ik waarschijnlijk daar niet veel gebruik van ga maken.

Dit ook t.a.v. het "kostenplaatje".
Daar kun je toch ook een Word file mee bewerken? Het punt is dat je wel aanpassingen aan een pdf kunt doen maar dat je waarschijnlijk een tekstverwerker nodig hebt voor grotere aanpassingen. Tekstverwerker naar keuze als je de pdf maar eerst converteert.
Reputatie 7
Badge +5
.pdf is een soort tekening en niet met een tekstverwerker te wijzigen.

Ik voeg al jaren tekst toe aan .pdf met Nitro Reader, inmiddels versie 5.

Free Nitro Reader https://www.gonitro.com/nl/pdf-reader

Je kunt tekst toevoegen en handtekeningen invoegen.

Je kunt het .pdf weer opslaan en later weer wijzigen.

Maar stuur je een ingevuld .pdf naar een ander, dan kun je hem Flattened opslaan, dan is er niets meer te wijzigen en zit de aanvulling ook ingebakken in de .pdf.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Bert en ook @A. Deen ,

Het klopt inderdaad dat een pdf-file een soort van tekst file is.

Een PDF-file is inderdaad een "platte tekst".

Om een document te kunnen wijzigen moet er een programma geopend worden met o.a. de functie: vector gericht van toepassing zijn op het document.

Dus ook Word heeft deze mogelijkheid niet.

Misschien zijn er in de toekomst scan programma's die dit mogelijk maken.

Was gewoon even benieuwd of er toch nog alternatieven bestaan 😉.
Reputatie 7
Badge +5
@GdR Dat kan al met de scanner app van Adobe.

Maar met een scanner iets inscannen en naar vector pdf omzetten kan allemaal, maar kost een bosje euroos voor het programma wat dit kan en je hebt een stevige computer nodig om dit snel om te zetten.

Vector is eigenlijk een wiskundig graphisch proces, alles wordt beschreven in bogen, dat wil zeggen dat een 0 klein net zo rond en glad is als hij 4 mm groot is en net zo rond en glad als hij op een vel van 4 meter wordt uitgeprint.

Om tekst toe te voegen, probeer Nitro Reader maar eens wat boven je laatste bericht is beschreven.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Bert ,

Bedankt voor je reactie 🙂,
Vertaling: file=bestand.
Reputatie 6
Badge +3
Het idee achter het PDF-formaat was juist dat je het niet wijzigt. Je moet het zien als een soort "elektronische print" die je kan archiveren of verspreiden en die iedereen kan lezen, maar niet gaat aanpassen. Daarmee voorkom je dat men zijn eigen versie van een bepaald document gaat beheren en niemand nog weet wat het origineel was.

Als je het wil wijzigen moet je het bron document aanpassen en daarna een nieuwe PDF maken.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan H. dat geld alleen als je pdf is geblokkeerd is voor bewerken of kopieren.

Vele pdf's zijn er ook als formulier, juist gereed gemaakt om in te vullen en te bewerken en terug te sturen.

pdf is er ook voor het verkleinen van het bestand van grote documenten.
Reputatie 6
Badge +3
Vele pdf's zijn er ook als formulier, juist gereed gemaakt om in te vullen en te bewerken en terug te sturen.

Die kun je, als het goed is, invullen met de acrobat reader. Dat is iets anders dan een formulier bewerken.
Met het Adobe Acrobat programma kun je tekst in pdf's bewerken, aanpassen of verwijderen. Je moet dan het programma hebben, dus niet Reader maar Acrobat zelf. Rechtsbovenaan klik je op Gereedschappen en dan klap je de menu's uit die je nodig hebt. Tekst kun je dan toevoegen of een wit vlak eroverheen plaatsen en daar andere tekst in typen. Ook afbeeldingen of hele pagina's kun je eruit verwijderen en anderen ertussen invoegen.

Maar het programma kost ook ongeveer wat Word kost, dus is het je oplossing niet. De tekst is ook plat, je kan in een tekstvak wat erbij typen, of je plaatst een wit paneel over verkeerde tekst en dan een tekstvak op dat witte paneel waarin je de gewenste tekst typt. Lettertypes en grootte komen niet altijd overeen.

Een truukje is de pagina die je wil aanpassen overnieuw te maken in Word (in jouw geval op een geleende laptop waar Word op zit bijvoorbeeld), dan saveas paginaXnieuw.pdf. Dan in Acrobat de oude pdf waar het in moet komen opstarten, en via Gereedschappen > Pagina's paginaXoud eruit verwijderen en dan met Pagina's Toevoegen paginaXnieuw.pdf er inlassen. Met dit truukje is de wijziging dus onzichtbaar te doen want je kan het in de identieke opmaak (lettertype, kleur) maken met Word. Het kan dus wat je wil, maar daarvoor heb je ook Acrobat nodig, niet Acrobat Reader maar Acrobat zelf. Misschien ken je iemand die dat programma op z'n computer heeft, of op je werk? Het is even pielen, maar het kan.

Het klopt ook wat hierboven gezegd wordt dat een pdf file op slot gezet kan worden en je niets kan veranderen of alleen op enkele regels iets kan invullen zoals een formulier of zo.
Reputatie 5
Badge +6
Dag leden die een reactie geplaatst hebben.

Hartelijk dank daarvoor 😀.

Misschien even een uitleg waarom ik deze topic geopennd heb.

Via een andere topic heb ik aanwijzingen gekregen t.a.v. een DAR 3001 RECORDER.

Ik heb daarbij een zeer summiere schriftelijke handleiding gekregen.

Deze was geschreven door de leverancier.

Op de bijgeleverde Engelse handleiding via een DPF-file was gaf deze wat meer informatie.

Ik heb daardoor wat meer duidelijkheid gekregen om diverse instellingen te kunnen doen.

Hierbij had ik de gedachte om deze handleiding direct te vertalen in het Nederlands.

De leverancier had aangegeven dat er eventuele aanvullingen op prijs gesteld worden.

Helaas staan er ook enige tekeningen op.

Ik begrijp dat er alternatieven (via scans) zijn om deze in een tekstverwerkingsprogramma op te nemen.

Heb zoals eerder al aangegeven dat ik alleen het programma Open office heb.

Het gaat mij even te ver om tekeningen opnieuw te construeren.

Alhoewel dit een uitdaging kan zijn.
Daarin is voorzien. Met Adobe Acrobat kun je afbeeldingen in een pdf file saven als losse jpg files op de harde schijf om die daarna te gebruiken in een ander programma. Je kan ook alle pagina's van een pdf-file saven als jpg-files op de harde schijf.

Je kan dan drie dingen doen.

Met een tekstverwerker tekst typen op pagina's en die pagina's met saveas saven als pdf files, desgewenst een pdf-file per pagina of meerdere pagina's in een pdf-file.

Je kan met Photoshop met knip en plak stukken tekst naar wens kopiëren en overzetten naar nieuwe jpg files. Aldus metsel je zelf teksten uit oude pagina's naar anders ingerichte teksten in nieuw pagina's. Deze kan je saven als pdf of jpg, wat je wil.

De tekeningen kan je laten zoals je wil, als jpg, eventueel nog meer afbeeldingen erbij.

Daarna kies je "bestanden combineren" in Adobe Acrobat. Je kan de pdf-files en jpg files met de tekst eerst inladen, daarna de met photoshop gemetselde tekstfiles. Op het scherm kan je de volgorde van de pagina's zelf bepalen. Daarna draai je van alles een grote pdf-file.

Achteraf kan je dan de jpg-files van de afbeeldingen en tekeningen invoegen in se pagina's met tekst, bijvoorbeeld als je daar speciaal de ruimte voor hebt opengelaten. Of je voegt die tekeningen als aparte pagina's tussen de pdf-pagina's. Daarna weer saven als pdf.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Jan en ook @Bert ,

Bedankt voor jullie reacties ☺️.

Weet nu voldoende.
Probeer de volgende site eens, misschien kun je er wat mee:

https://smallpdf.com/nl/pdf-bewerken

Kies: https://smallpdf.com/pdf-to-word en je kunt hem bewerken in word. Bewerkte bestand opslaan en dan kun je deze ook openen in open office en verder bewerken.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Peter Hobbelen ,

Welkom op het forum.

Leuk dat u (of jij) een reactie geplaatst heb.

Heb deze link geopend. Hartelijk dank voor uw interesse.

Hierbij werd aangegeven dat er een proefversie ter beschikking is.

Helaas moet men dan via Google gegevens verstrekken 😏.

Zie eventueel de spoiler.Heb sinds 2 dagen het gratis programma: LibreOffice 6.2 geïnstalleerd.

Misschien biedt dit wat meer mogelijkheden.
@GdR Ik heb dat ooit zelf gegoogeld en het werkt na 2 jaar nog steeds die proefperiode, en tja niet alles is 100% gratis, soms moet je er wat voor doen, maar via Firefox (gratis Browser via Mozilla) ernaar toe surfen (wel dan de Add-On: "Ad-blocker" binnen Firefox installeren, deze vind je in Firefox bij Extra en dan Add-ons).

Heb het net geprobeerd om via de Opera webbrowser te doen en ook daar ondervind ik geen problemen en kan meteen aan de slag zonder proefperiode. Leuk om e.e.a. uit te vogelen, LibreOffice is een variant op OpenOffice en daar zou je ook de tekst mee kunnen bewerken, maar eerst die Pdf omzetten https://smallpdf.com/pdf-to-word

Succes !
Reputatie 7
Badge +8
Ieder heeft zijn gelijk. Ik heb de PDF discussie gevolgd, maar wilde me er niet in mengen omdat telkens een nieuwe discussielid weer met een andere goede oplossing kwam. Je kan PDF wijzigen, maar niet met de gratis adobe reader. Als je het complete pakket neemt, kan zowat alles, maar dat kost veel geld. De alternatieven van Bert, Deen, Jan, Léon e.a. werken ook goed. Verder zijn er vele andere programma's zoals PDF Creater, PDF Architect, PDF Escape, de Nitro enz. enz, Lees ook de bijbel Schoone, van Menno Schoone en zijn diverse nieuwsbrieven o.a. PDF-bestanden lezen, maken en bewerken enz. enz. Groeten Leo.
Jammer dat jij je nu pas in de discussie mengt, Leo.

Je had veel leed kunnen voorkomen door eerder te reageren.
Reputatie 7
Badge +8
Dank je Léon, maar ik ben door omstandigheden, die je wel weet, wat minder op het net geweest, althans wat minder op de forums. Jij hebt zelf ook eens een korte pauze ingelast, ik moest dat nu wel doen. En wat dit onderwerp betreft, zag ik in feite allemaal goede adviezen van jullie. Soms werd het wat ingewikkeld, maar dan denk ik in eerste instantie, ik heb kennelijk de vraag niet goed begrepen, maar als je pdf op wat voor manier en wijze ook wil bewerken zijn er diverse programmaatjes en wellicht is Adobe Reader wel de beste, maar het pakket is vrij (relatief) duur. Groeten Leo.
Een ander gratis programma dat je toelaat PDF's te editeren is AbleWord :

http://www.ableword.net/
Reputatie 7
Badge +8
Geachte KoenA,

Ik kende de software ableword niet, je kan ook niet alles weten, maar anders had ik het zeker toegevoegd. Ik heb het bekeken en de software kan dus werken in doc, pdf, rtf, txt en html. Verder kan ik het niet beoordelen, is het goed of rammelt het aan alle kanten en haal je geen malware binnen..... daar waarschuwen 'ze'' me altijd voor. Maar succes ermee en uiteindelijk moet @GdR er maar over oordelen en beslissen wat ie gaat doen. Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +6
Even een reactie aan alle leden t.a.v. deze topic.

Hartelijk dank daarvoor 😀.

Wat betreft de reactie van @L.J.F. de Ruiter ,

Er worden nogal war alternatieven aangeboden.

De "hamvraag" was dus of iemand ervaring heeft met sommige programma's, en daarom kan ik geen juiste beoordeling en beslissing nemen.

Helaas was ik ook niet in staat om verder te gaan met het gebruik van computer.

Dit i.v.m. problemen t.a.v. een Card-reader.

Heb deze moeten laten vervangen.

Ga binnenkort toch even aan de slag met:LibreOffice 6.2

Zag er veelbelovend uit.

Heeft iemand ervaring t.a.v. het programma?
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @GdR ,

U heeft gelijk, maar er zijn nu eenmaal veel alternatieven. En ik heb ze b niet van mezelf maar ook van forumleden als adviezen gekregen zoals ook nu weer gebeurde met ableword van KoenA. Ik heb ze wel allemaal geprobeerd. misschien een tik van mij, maar als iemand een advies geeft eens andere software te proberen dan probeer ik dat ook, je kan het immers altijd weer verwijderen. Zo heb ik ook de meeste PDF software geprobeerd en sommige zelfs aangeschaft zoals Creater en Arcitect. Je moet er even aan wennen en alles goed doornemen, maar ik kon er aardig mee werken. Het hinderde mij ook dat met de gratis reader je alleen, het woord zegt het ook, lezen kunt. en er zijn veel PDF formulieren die ik graag gewoon in wil vullen. Dat kan met alle adviezen, ook omzetten in word, en al het andere dat genoemd is..... en mij ging het erom PDF te kunnen bewerken, invullen enz.

en wat betreft Word en de alternatieven, ik wil niet arrogant overkomen, maar ook die alternatieven zijn mij door forumleden en anderen aangeboden en ik heb ze ook weer geprobeerd. ik heb er nooit problemen mee gehad, maar geef direct toe dat het bij proberen om simpel gebruik ging. Als je uit de treuren alle functies gaat proberen komen er wellicht verschillen aan het licht, maar die expert ben ik niet en hoop ik dat u iemand vindt die goede ervaring, of althans doorwinterde ervaring heeft met, juist die office die u noemt. Overigens kijk eens bij: https://www.consumentenbond.nl/laptop/libreoffice-51

Groeten Leo en succes.

Reageer