Consumentenbond.nl

Binnen garantietermijn ontstaan defect ontstaat na reparatie opnieuw kort na verlopen garantietermijn

• 17 april 2015
  • 4 reacties
  • 253 Bekeken

De disctray van mijn Philips blurayspeler is defect geraakt binnen de door Philips gehanteerde garantieperiode van 2 jaar. Het defect is door Philips verholpen, waarna de disctray onmiddellijk opnieuw defect raakte. Het defect is opnieuw door Philips verholpen. Vervolgens bleef de blurayspeler 6 maanden naar behoren werken, waarna de disctray voor de derde keer defect is geraakt. Op dat moment was de door Philips gehanteerde garantieperiode met een half jaar verstreken. Er is geen sprake van niet-normaal gebruik.

Philips stelt zich op het standpunt dat de dvdspeler nu buiten de garantie valt en dat zij niets meer voor mij kan doen. Wat zijn mijn rechten als consument?

4 reacties

Contact opnemen met een professional van de consumentenbond.
Reputatie 5
Badge +6
Je hebt er in ieder geval recht op dat een product het een redelijke termijn doet. Zie de info op http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/buiten-garantietermijn/ .
Garantie op een reparatie is hiervoor helaas niet van toepassing. Die termijn staat niet wettelijk vast, maar is algemeen plm. drie maanden. Wat onverkort geldt, is dat, na de fabrieksgarantie, de winkelier nog een verantwoordelijkheid voor de deugdelijkhied treft. De link die R. Teeuwen plaatste, brengt je bij de informatie hierover. Ik ben beniruwd wat de ervaringen van andere community-leden met dergelijke zaken zijn.

De disctray van mijn Philips blurayspeler is defect geraakt binnen de door Philips gehanteerde garantieperiode van 2 jaar. Het defect is door Philips verholpen, waarna de disctray onmiddellijk opnieuw defect raakte. Het defect is opnieuw door Philips verholpen. Vervolgens bleef de blurayspeler 6 maanden naar behoren werken, waarna de disctray voor de derde keer defect is geraakt. Op dat moment was de door Philips gehanteerde garantieperiode met een half jaar verstreken. Er is geen sprake van niet-normaal gebruik.

Philips stelt zich op het standpunt dat de dvdspeler nu buiten de garantie valt en dat zij niets meer voor mij kan doen. Wat zijn mijn rechten als consument?

ik wil graag eens wat aanvullen, ik heb 11 jaar gewerkt bij een van de grootse computer ketens in nederland, laatste 6 jaar hoofd van serviceafdeling

stel, jou apparaat heeft een verwachte levensduur van 5 jaar en na 2,5 jaar gaat deze defect. stelling bij ons was dan dat beiden partijen de helft betaalde aan de reparatie. hoe ouder het prodcy des te meer de consument zelf bij betaald. dat is ook logisch, hoe oude je auto des te minder je inruil is ;-)

maar , daar komt die, stel de reparatie komt op €100, jij als consumten betaald €50 en de verkoper ook €50. eerlijk gezegd geen eerlijke afhandeling want waarom moet een verkoper nog verdienen op de reparatie ? op de reparatie van de €100 kan de verkoper bijvoorbeeld al €50 verdiend hebben namelijk

al met al is het dus een sigaar uit eigen doos, vergelijk dus zeker voordat je akkoord gaat met een reparatieprijs of dit een redelijke prijs is en weeg deze af tegen inruil van het apparaat. bij een nieuw apparaat zijn de specifikaties van hoger en beter en je hebt weer nieuwe garantie !

Reageer