Consumentenbond.nl
Vraag

Bizarre privacy voorwaarden TP-link producten?

In het laatste nummer van de Consumentengids is er nog een product van TP-link als Beste Koop aanbevolen. 

Hebben jullie als Consumentenbobd ook de privacy voorwaarden gelezen van TP-link? Het is een van de weinige fabrikanten die vereisen (anders kun je het apparaat niet gebruiken) dat je een (online) account maakt.

Vervolgens ga je dus akkoord dat TP-link je surfgedrag mag monitoren. 

Voorbeeld uit hun privacybeleid:

Onder gegevens die automatisch worden verzameld, vallen uw IP-adres, locatie, informatie over het mobiele apparaat, besturingssysteem, type browser, demografische informatie, toepassingsgegevens, URL-gegevens, zoals clickstream, identiteit van de pagina's die u gebruikt, hoeveelheid tijd die is doorgebracht op die pagina's, en andere gegevens die betrekking hebben op de manier waarop u de pagina's en Diensten gebruikt.

Zie: https://www.tp-link.com/nl/about-us/privacy/

Voor mij volledig onacceptabel. Heb afgelopen weekend de Deco M9 gekocht, kwam er toen pas achter wat hun privacybeleid is. Stuur het dus direct terug.

Zie ik iets over het hoofd of is dit echt te bizar voor woorden?

13 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Klopt dit soort voorwaarde komt meer voor… Je kan het vaak wel uitschakelen als je het niet wil maar dan moet je wel zelf blijven opletten bij elke upgrade. Je moet heel goed opletten als je iets nieuws koopt of zelf een andere firmware installeren bv Openwrt of DD-wrt.. Enterprise oplossingen hebben dit minder. 

Het klinkt alsof TPlink gegevens zou verzamelen die ze niet nodig hebben en dan zouden in overtreding zijn mbt de AVG. Gelden deze voorwaarden wel voor Europa?

Reputatie 3
Badge +2

Het klinkt alsof TPlink gegevens zou verzamelen die ze niet nodig hebben en dan zouden in overtreding zijn mbt de AVG. Gelden deze voorwaarden wel voor Europa?

Dit zijn geen persoonlijke gegevens(naam/adres/gebdate/paspoortnr) volgens de wet. Dus geen AVG van toepassing. 

Dit zijn geen persoonlijke gegevens(naam/adres/gebdate/paspoortnr) volgens de wet. Dus geen AVG van toepassing. 

Dat lijkt mij niet, ik denk dat je bijvoorbeeld je surfgedrag wel als iets persoonlijks mag bestempelen en ik zie geen enkele reden dat TPlink dat moet verzamelen.

Reputatie 6
Badge +5

Er zit antivirus van Trendmicro in, dat is een derde.
Dan heb je de App, als ze die niet zelf maken is dat een derde.
Dan zit er nog eens ouderlijk toezicht op.
Dan kom je al snel op die voorwaarden.

@Wortelstamper Ik snap niet precies wat je bedoelt maar wellicht zouden een aantal van die gegeven nodig kunnen zijn voor ouderlijk toezicht, voor antivirus zie ik zo snel het verband niet en meer in z'n algemeenheid vind ik het echt een hele dikke lijst van gegevens waarvan ik echt niet zie waarom TP-link die allemaal zou moeten verzamelen.

Mogelijk hebben we echter een misverstand, en wel dat TP-link aangeeft die gegevens in de router te gebruiken en bedoelen ze niet dat ze deze gegevens ergens centraal verzamelen?

Reputatie 6
Badge +5

Het apparaat ondersteunt ook nog eens Alexa
Bovendien zijn het algemene voorwaarden voor al de producten van van TP-Link
Die je kunt verbinden met diensten van derden.

Reputatie 4
Badge +5

Wanneer registratie verplicht is dan zorgt dit voor aftrekpunten op het oordeel. Van de 200 routers die we hebben getest zijn er 6 waardit het geval is.

Waarschijnlijk is een account ook verplicht voor de niet geteste varianten van de Google Wifi, Velop, Deco en Multy U.

Reputatie 1
Badge

We geven graag wat duidelijkheid omtrent de privacy verklaring. Lang verhaal kort, de hier besproken policy deed geen recht aan de daadwerkelijke handelswijze. De verklaring gaf TP-Link veel rechten die nooit werden uitgeoefend en ook niet nodig zijn. TP-Link is een leverancier van Hardware producten, we hebben geen baat bij het verzamelen van data, dit is voor ons geen verdienmodel. Wij willen een goede ervaring creëren voor onze klanten en op die manier onze boterham blijven verdienen. 

Na onder andere dit topic te hebben gelezen hebben we onze privacy verklaring aangepast. Deze sluit nu aan op wat er daadwerkelijk nodig is en geeft geen onnodige rechten aan TP-Link als fabrikant. 

De nieuwe policy kan worden gelezen op dezelfde plek als de oude:

https://www.tp-link.com/nl/about-us/privacy/

Deze policy is per direct actief en heeft betrekking op alle producten, onze website en contact via onze support diensten. 

Ik hoop dat we hiermee eventuele zorg die is ontstaan kunnen wegnemen. 

Badge +8

@J.J.O. Jelier, goed nieuws dus! :slight_smile:

Dankjewel @Imke voor de mention, anders had ik deze reactie niet opgemerkt. Inderdaad heel goed nieuws!

Dankjewel @tplinknl voor de aanpassingen. Ik was namelijk wel zeer onder de indruk van:

• het gemak van de installatie van de DecoM9
  • de mogelijkheden van parental control
  • kracht van het wifi signaal door het gehele huis

Ik vind het dus een topproduct, ga me zeker verdiepen in de nieuwe policy en als die ok is, ga ik graag de M9 weer bestellen,

Reputatie 1
Badge

Bedankt @Imke, we zijn nieuw hier.

En succes @J.J.O. Jelier, ik hoop dat de voordelen nu opwegen tegen de nadelen! 

Badge +8

Bedankt @Imke, we zijn nieuw hier.

Welkom op de Community! :slight_smile:  Heel fijn dat jullie zo actief aan de slag zijn gegaan met deze melding en dat jullie de moeite hebben genomen om hier te reageren, @tplinknl ! Dat waarderen we zeer.

Reageer