Consumentenbond.nl

Blokkering VPN

• 23 oktober 2020
  • 6 reacties
  • 416 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds een week of twee weigert de VPN verbinding te maken met het netwerk, die onderdeel uitmaakt van minj Norton-abonnement.
Heb al meerdere keren contact gehad met de helpdesk en de technische afdeling. De laatste heeft mij PC doorgelicht, Norton opnieuw geinstalleerd, maar zonder het gewenste resultaat.

Mijn provider is ZIggo: er gaan tegenstrijdige verhalen rond dat Ziggo wel of niet VPN-verbindingen zou blokkeren. Eerder nooit last van gehad.  Wat wel regelmatig voorkwam wanneer ik VPN had aan staan en een mailtje verzond met Ziggomail, dat ik prompt daarop de melding kreeg dat de mail verzonden zou zijn via een verdacht adres en zo werd de uitgaande mail geblokkeerd…

Heeft iemand hier ervaring mee: heb al veel onderwerpen hierover afgestruind.

Johannes Vijlbrief

6 reacties

Ik heb nog nooit gehoord dat Ziggo een VPN zou blokkeren en dat doet ze bij mij ook niet. Dat als u mail stuurt via een VPN u een melding krijgt is verklaarbaar. U maakt immers contact met uw mailbox vanaf het adres waar uw VPN u naartoe leidt. Dat is in het kader van het gevecht tegen SPAM al een tijdje niet meer toegestaan. 

Waarmee ik dus echt geen idee heb waarom uw VPN niet meer zou werken. Heeft u misschien nog een idee wat er precies op uw computer qua updates of andere instellingen veranderd is direct voorafgaand aan het weigeren van de VPN? “Correlation does not imply causation” maar sluit het ook niet uit.

Komt me bekent voor.
Veel Ziggo klanten hebben geen Dual Stack.
Dan gaat IPv4 door een tunnel, die dit niet aan kan.
Klantenservice kan je dan terug zetten naar IPv4
Veel zakenmensen, hebben hier ook last van met thuiswerken.

Reputatie 4
Badge +4

Kom bij Ziggo zeker wat tegen hierover.

IPv6 uitzetten lijkt inderdaad soms te helpen: ziggo forum - ipv6 uitzetten

Norton vervangen door Microsoft Defender en andere VPN gebruiken, hoewel een beetje flauwe oplossing: ziggo forum - norton niet meer gebruiken

Ik heb "nog gewoon” ip4 van Ziggo maar ik kan mij goed voorstellen dat als je inderdaad alleen ip6 krijgt dat dit een probleem oplevert met een VPN. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als dat Ziggo een VPN zou blokkeren maar een probleem is een probleem. Wel raar dat TS dan overgegaan zou zijn van ip4 naar ip6 zonder zijn medeweten maar wellicht dat TS kan aangeven of dit het geval is.

Het ligt aan het systeem in de regio waar je woont.
Hier in de buurt hebben klanten een coax aansluiting en geen dual stack.
Het aantal IPv4 adressen is beperkt, dus krijgen nieuwe klanten standaard alleen nog IPv6
Het zou me ook niet verbazen, dat ze af en toe adressen vrij maken door aansluitingen om te zetten.

Over de VPN van Norton las ik dit.

Test DNS lek van je VPN:  https://www.dnsleaktest.com/

Goede review van VPNs: https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-vpn-service/

Reageer