Consumentenbond.nl

Blu Ray spelers gevoeliger voor storingen?

• 25 juni 2016
  • 3 reacties
  • 1635 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Mijn eerste Blu Ray Home Cinema set (Sony) stopte na anderhalf jaar met het afspelen van blurays. Mijn tweede set (Panasonic) al na een half jaar en nu is een losse BD speler (Sony) na exact drie maanden al terug naar de reparatieafdeling. Een BD lens cleaning disk hielp soms maar uiteindelijk werden de blurays niet meer gelezen. Ik gebruik alleen originele blurays. Het aparte is dat DVD's en CD's wel nog steeds konden worden afgespeeld. Waarschijnlijk omdat het bij het afspelen van Blurays nauwer komt met de laser golflengte. Al onze andere apparatuur (TV's, CD-spelers, Hi-Fi set) gaat bij ons jaren probleemloos mee.

Hebben meer mensen dit probleem? En zouden spelers van merken als Pioneer, Marantz en Yamaha het wel langer uitzingen?

Het zou wel mooi zijn als er bij testen van bluray spelers, net als bij wasmachines, er enige maanden achter elkaar wordt getest om de kwaliteit op langere termijn te volgen.

3 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Het zou wel mooi zijn als er bij testen van bluray spelers, net als bij wasmachines, er enige maanden achter elkaar wordt getest om de kwaliteit op langere termijn te volgen.

Geplaatst door J. Wessels op Jun 25, 2016.
Dat is natuurlijk HET grote manco van de CB (en overigens ook van de meeste andere sites die testen uitvoeren): vrijwel nergens wordt er gekeken naar de duurzaamheid van een product. Ik vind het machtig interessant om te lezen of een stofzuiger net iets beter op plavuizen dan op tapijt zuigt, maar veel belangrijker vind ik het om te weten hoeveel jaar ik met dat ding ga doen en welke onderdelen voortijdig kapot gaan.

Er zijn talloze producten die een mooi design hebben, niet duur zijn, innoverend en ga zo maar door, maar die achteraf van een gebrekkige kwaliteit bleken te zijn (Philips, leest u mee?).

Ik snap dat dit voor nieuwe producten niet te testen is, maar naar mijn idee zou de CB zich toch wat meer met marktonderzoek achteraf moeten bezighouden. Inventariseer eens hoe vaak een product van merk X defect raakt, in vergelijking tot merk Y. Je zou bijvoorbeeld alle geteste producten kunnen opnemen in een tabel op een aparte pagina, waar consumenten dan in de vorm van een soort poll kunnen aangeven hoe lang ze met het product gedaan hebben en wat er kapot ging. Na verloop van tijd krijg je zo een prachtig overzicht van de kwaliteit en duurzaamheid van producten en merken en kunnen potentiële kopers dit mee laten wegen bij hun volgende aankoop. Dit dwingt op zijn beurt fabrikanten de kwaliteit van het gehele productgamma op peil te houden, en niet alleen van slechts een paar topmodellen.
Precies, zo adviseerde de CB, even door de korte bocht, om ELKE koelkast ouder dan 3 jaar te vervangen. De nieuwe zou aan lagere energie het totale verhaal veel goedkoper maken. Een klein onderzoekje onder mijn (vele) vrienden zegt echter dat de kwaliteit van koelkasten (net als vrieskisten, etc.) GIGANTISCH is afgenomen en dat vele producten na slechts enkele jaren overlijden. Ik heb dus besloten de oude, goedwerkende, producten aan te houden.

Dus ik ben er helemaal voor dat de CB zoveel als natuurlijk mogelijk is de kwaliteit (o.a. meetbaar in lengte levensduur en aantal reparaties) mee te nemen EN een belangrijk deel van het advies laat uitmaken
Reputatie 1
Badge
Omdat de Sony Bluray speler niet te repareren was mocht ik uiteindelijk een ander uitkiezen. Ik besloot er dit keer geld bij te leggen en te gaan voor een Pioneer BDP-180 in de verwachting dat deze het wel lang zou uithouden (ik heb nog oude Pioneer Hi-Fi apparaten uit eind jaren '70 staan die nog steeds prima functioneren). Maar helaas is deze in augustus 2016 aangeschafte speler vandaag ook retour gegaan naar de reparatie afdeling van de winkel. De speler weigerde mijn BD's te lezen (en ik gebruik alleen maar originele NL BD's). Zo langzamerhand vind ik het wel aardig frustrerend en kostbaar worden.

Reageer