Consumentenbond.nl

Bluetooth headset voor smartphone - advies gevraagd

Reputatie 4
Badge +5
  • Nieuwe deelnemer
  • 301 reacties

Mijn smartphone (Samsung S10) heeft weliswaar keurige oortjes van AKG. 
Ze geven echt een perfect geluid, vind ik. 

Dat gaat prima, zolang je stilzit. Maar als je buitenloopt, links kijkt, rechts kijkt, dan raken ze los.
Althans, bij mij dan. Ze vallen uit m'n oren en moet ik ze tijdens een wandeling een aantal keren opnieuw indoen.

Nu overweeg ik een headset. De headsets die ik zie zijn over het algemeen vrij fors. 
Ik luister vrijwel uitsluitend naar NPO1 of BNR (lees: weinig muziek).

Naar welk product moet ik zoeken?
De Samsung site geeft b.v. de AKG Y500, die, naar het schijnt, prima is.
Hij ziet er, zo op het oog, toch nog vrij fors uit.

De meeste andere bluetooth apparaten zijn nóg groter (en duurder). Het hoeft niet direct topklasse te zijn als je toch vrijwel alleen naar informatie luistert.

Enige suggesties?

Dank bij voorbaat.

11 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb zelf de bt Samsung Galaxy Earbuds. Worden ook verschillende maten oordopjes meegeleverd. Ik gebruik ze voor muziek en ben er erg tevreden over. Vallen ook nooit uit mijn oor. Er is intussen ook een - duurdere - opvolger de Earbuds + versie.

https://www.coolblue.nl/oordopjes/draadloos/volledig-draadloze-oordopjes/merk:samsung

De een houdt van oortjes en bij de ander vallen die de hele tijd uit. Zeker als u ze draadloos neemt kunnen ze dan nog zomaar in de put liggen ook. Zelf vind ik juist koptelefoons weer vervelend zitten maar het is zoals gezegd persoonlijk. Een draadloze koptelefoon hoeft ook niet de wereld te kosten en de belangrijkste vraag is of u on-ear of over-ear wil. Zoals ik u beluister ben u niet geïnteresseerd in noise cancelation (ik heb echt even géén idee wat het Nederlandse woord is) en dan zou u voor een paar tientjes klaar moeten kunnen zijn. Het vervelende is dat de meeste keuze hulp van leveranciers is en dan help ik u zo de fuik bij een leverancier in. Kijkt u eerst eens bij de verschillende grote webwinkels naar het aanbod dan kunt u beetje vergelijken.

Badge +8

Hi @cbw62, misschien kun je in onze Vergelijker van koptelefoons ook nog wat inspiratie opdoen? 

Reputatie 4
Badge +5

Dank voor de reacties.

De ‘Earbuds’ zullen ongetwijfeld prima zijn. De reden dat de ‘gewone’ oortjes (niet draadloos dus) loskomen is dat aan het snoertje / kabeltje getrokken wordt, ook al geef je genoeg ‘speelruimte’.

Ondertussen op Google Images gekeken. Alles is gewoon vrij groot. Klaar. Het is óf Earbuds, of snoer, of grote hoofdtelefoon.. Het zij zo.

Het zou zoiets als dit moeten zijn, maar dan bluetooth…

Enfin, het is er niet. 
Dank voor de reacties.

Oei @Imke, ik wist niet dat jullie ook koptelefoons in de vergelijking hadden anders was ik dáár wel begonnen.

Reputatie 5
Badge +4

De reden dat de ‘gewone’ oortjes (niet draadloos dus) loskomen is dat aan het snoertje / kabeltje getrokken wordt, ook al geef je genoeg ‘speelruimte’.

Dat herken ik, vandaar nu helemaal draadloos. Maar als je een een on-ear of over-ear koptelefoon wilt, zou een Sony of Sennheiser een goede keuze zijn naar mijn mening. Je kunt ook bij MM of CB wat koptelefoons uitproberen om te kijken of ze lekker zitten.

Reputatie 4
Badge +5

Oei @Imke, ik wist niet dat jullie ook koptelefoons in de vergelijking hadden anders was ik dáár wel begonnen.

Dat treft … ik wist het ook niet, ahum .. 
Ik zie overigens wel dat je een relatief goede koptelefoon niet goedkoop is… :-)

Reputatie 4
Badge +5

De reden dat de ‘gewone’ oortjes (niet draadloos dus) loskomen is dat aan het snoertje / kabeltje getrokken wordt, ook al geef je genoeg ‘speelruimte’.

Dat herken ik, vandaar nu helemaal draadloos. Maar als je een een on-ear of over-ear koptelefoon wilt, zou een Sony of Sennheiser een goede keuze zijn naar mijn mening. Je kunt ook bij MM of CB wat koptelefoons uitproberen om te kijken of ze lekker zitten.

Vraagje: heb je ze kunnen vergelijken met het bij je telefoon geleverde setje. Ik ga er van uit dat bij je smartphone ook een headsetje zat (met draad uiteraard). Zat er verschil in kwaliteit?

De Amerikaanse website the Wirecutter heeft een hele uitgebreide pagina met allerlei aanbevelingen voor verschillende omstandigheden en eisen hier: https://www.nytimes.com/wirecutter/lists/recommended-headphones/

Reputatie 5
Badge +4

Vraagje: heb je ze kunnen vergelijken met het bij je telefoon geleverde setje. Ik ga er van uit dat bij je smartphone ook een headsetje zat (met draad uiteraard). Zat er verschil in kwaliteit?

De meegeleverde oordopjes vond ik niet lekker zitten, dus die heb ik al heel snel vervangen door bedrade JBL oordopjes. Die zaten prima en het geluid was goed. Nu in Corona tijd wilde ik meer ‘vrijheid’ dus geen gedoe meer met bedraad. Toen heb ik de volledig draadloze Galaxy Earbuds aangeschaft, tevreden over draagcomfort (worden 3 maten S, M en L dopjes en vleugeltips meegeleverd) en geluidskwaliteit.

Reputatie 4
Badge +5

@Ronaldvr Dank voor je reactie. Ik ga daar eens kijken.

@Mazzel Uiteraard ook jij hartelijk dank. Zal ze zeker overwegen.

Reageer