Boeken lezen: van papier of digitaal?

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Over het algemeen zijn e-books ongeveer de helft goedkoper dan papieren boeken. Toch worden er relatief weinig verkocht: slechts 7,1% van alle verkochte boeken in het eerste kwartaal van 2018 is een e-book (bron), in dezelfde periode in 2015 was het 5,2%. In onze enquête vorig jaar gaf 46% van de respondenten aan (zeer) positief te zijn over e-books. Mensen die alleen van papier lezen, zijn iets negatiever over e-books. Lezers gaven aan dat ze de geur en het gevoel van papier missen. Hoe lees jij het liefst: van papier of digitaal? Wat zijn voor jou de belangrijkste voor- en nadelen van papier of digitaal?

23 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Papier!
Digitaal is natuurlijk fijn, Maar dat is vooral bij een E-Reader, Anders is het minder fijn
Reputatie 7
Badge +6
Doe als wij . Wordt lid van een bieb. Dat is voor regelmatige lezers het spotgoedkoop en er is een zeer ruime keuze aan boeken. Wij blijven lekker voor papier kiezen.
Reputatie 7
Badge +7
Ik lees het liefst op papier, zonder een hele specifieke reden. Al gaat er voor mij bijna niets boven de geur van oude boeken. 😉 Net als @E.T. Wiersum ben ik al zo lang ik me kan herinneren lid van de bibliotheek, waar ik dan ook zeer regelmatig kom.
Al gaat er voor mij bijna niets boven de geur van oude boeken.
Dit klinkt duidelijk als de mening van een boekenworm.🤓
Reputatie 7
Badge +7
Dit klinkt duidelijk als de mening van een boekenworm.🤓

Klopt helemaal, @Léonz. 😉
Badge
E-reader! Eerst een Sony gehad, die gaf de geest toen een Kindle gekocht. Gehaaide dienstverlening. Als ik ergens een interesserende boekbespreking tegenkom check ik op mijn app of Amazon 'm heeft en kan dan met 1 klik het boek aanschaffen en even later lezen op mijn e-reader.
Kombineren met Calibre software op de computer is een must om de boeken van het slot af te halen zodat mijn vrouw ze op haar Kobe e-reader ook kan lezen.
Nadeel is dat er nu bijna geen boeken in huis slingeren zodat je met een oogopslag kunt zien wat er zoal gelezen wordt..
Ook ik heb wel eens heimwee naar die goede oude tijd dat je het begeerde boek eindelijk na lang wachten mocht ophalen bij de balie van de bieb..
Ik heb de stellige indruk dat ik nu meer lees en daar meer geld aan uitgeef dan ooit. Hoewel ik er bijna nooit meer kom ben ik nog wel steeds lid van de Bibliotheek.
Reputatie 7
Bij voorkeur een papieren boek. Ik heb een e-reader met heel veel boeken maar dat ding is voor de vakantie, voor op de boot of voor in het ziekenhuis. In de vakantie sjouw ik met gemak twintig boeken mee, in dat apparaat zitten er heel wat meer. Thuis ligt hij in de boekenkast.
Reputatie 7
Badge +6
Als de inhoud boeit maakt het mij eigenlijk niet uit of het papier is of digitaal. Ik krijg wel een lamme arm van de hele tijd het boek vasthouden. Daarom heb ik een leesplankje gemaakt om het boek aan een tafel te lezen. Het boek leunt dan een beetje schuin achterover, en met een elastiek bandje blijven de pagina's op hun plek. Ook heel lang lid geweest van de bibliotheek, maar toen de kinderen het huis uit waren ging dat over.

Na het atheneum ging ik op kamers wonen en ben ik begonnen een boekenverzameling aan te leggen, meestal literair en non-fictie, weinig fictie. Dat ben ik mijn hele leven blijven doen. Digitaal is er een enorme wereld aan oude boeken bij Google Books, ik zoek daar veel in. De boeken waarvan de auteursrechten zijn verlopen mag je helemaal inzien en ook downloaden om digitaal te lezen op je apparaten. Ook op Marktplaats vind je bijzondere boeken voor weinig, en ook in de Kringloopwinkels. Er zijn af en toe ook boekenmarkten zoals die in Deventer of elders, maar dat zijn handelaren die veel vragen voor een boek.

Een mooi cadeau voor het Nederlandse volk is de website www.delpher.nl. Op die website kan je eindeloos bladeren in 66 miljoen Nederlandse boeken van 1477-2016 en twaalf miljoen pagina's oude kranten van Nederland, Nederlands Indië, Suriname en de Antillen van 1618-1995. Je kan in die boeken en krantenpagina's zoeken met een zoekmachine, je zoekt dan in de originele gedrukte tekst en die krijg je ook in beeld.
Reputatie 7
Delpher is een verslavende site maar je moet soms erg lang zoeken met allerlei trefwoorden of woorden waarvan je hoopt dat ze voorkomen in het artilel dat je zoekt. Wel begrijpelijk dat het niet altijd makkelijk en snel is want er staat een enorme berg informatie op die site.
Uit praktische overweging zou ee E-reader beter zujn voor mij. Want ik zeul nogal wat boeken mee op vakantie of weekendje weg. Maar om voor mij onduidelijke redenen, vind ik het lezen van een boek in boekvorm vele malen fijner. Ik heb een E-reader geprobeerd, maar las bijna geen boeken meer. Maar zodra ik een boek in boekvorm vast heb en begin met lezen, kan ik het niet meer aan de kant leggen. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een boek in boekvorm.
E-reader! Handzamer, ingebouwde verlichting, geen boeken meezeulen op vakantie én (ook niet onbelangrijk) ebooks zijn goedkoper.
Ik koop boeken en alleen non-fictie. Handig om nog eens na te slaan wanneer ze in de boekenkast staan. Zodra de inhoud bekend is worden ze tweedehands verkocht.
Reputatie 4
Badge +5
Het genot van een papieren boek overtreft de electronische versie. En de mogelijkheid tot bladeren en iets in de kantlijn aan te tekenen. Of een memootje in te plakken.
Ik heb inmiddels twee ereaders maar liggen ongebruikt in de kast. Misschien voor op de camping.
Een papieren boek heeft wel z'n bekoring, maar is zwaar en omvangrijk. Lees nu sinds een jaar of 10 ook digitaal via een e-reader en weet dat dat gemakkelijk leest, ook in volle zon (al heeft het oude beestje dan soms wat moeite met de warmteafvoer). Denk dan toch ook aan inruil voor een modernere versie van de e-reader.
Overigens blijven daarnaast ook de papieren boeken er wel bij.
Reputatie 2
Badge +3
Proef dat veel mensen papier waarderen, maar het gemak van een e-reader ook wel zien. Zelf lees ik bijna altijd van een e-reader, heel af en toe herlees ik een boek uit mijn boekenkast. Mijn papieren boekverzameling is niet enorm (rond de 100 boeken) en groeit ook niet meer. Hoewel ik dus een digitale lezer ben, is mijn papieren collectie me nog steeds dierbaar. Mijn kinderboeken staan in de boekenkast, boekenlijstboeken van de middelbare school, studieboeken etc. Sommige boeken vallen bijna uit elkaar en veel kaften zijn vergeeld. Papieren boeken zijn zo ook tastbare herinneringen en dat zul je bij een digitale collectie nooit krijgen.
Ik lees graag boeken op e-reader,maar vind terug bladeren een minpunt. In een papieren boek vind ik snel - min of meer op gevoel - wat ik terugl wil lezen, bij de e-reader moet je echt bladzijde voor bladzijde zoeken...
Reputatie 6
Badge +6
@E. Sharon : Welkom terug op het forum. Ik deel jouw mening. Snelheid en charme van het terugbladeren mis ik ook. ;)

Zelf gebruik ik voor management- en non-fictie boeken voornamelijk mijn iPad als e-reader. Voordeel is dat je snel kan werken met markeringen. Als ik een stuk tekst interessant vind, dan markeer ik het. Dit doe ik met alle stukken/passages. Vergelijk het met het old-school markeren van teksten met een marker 🙂. Als ik een boek later raadpleeg, dan neem ik alleen de markeringen door en hoef ik niet heel het boek door te bladeren.

E-reader heb ik altijd bij me. Handig, licht en de batterijen lijken wel eindeloos mee te gaan. Boeken lees ik dan vaak tussendoor. Als ik moet wachten of als in de trein zit.

@Lisa Boele : Ik lees ook alleen non-fictie. Nog tips? (lichtelijk off-topic). Ik hoop dat @Monique van de Beek @Natalie Rosien @Wendy van den Elshout het toe zullen staan. 😉
Goed idee Niels!
Reputatie 7
Badge +7
@Lisa Boele : Ik lees ook alleen non-fictie. Nog tips? (lichtelijk off-topic). Ik hoop dat @Monique van de Beek @Natalie Rosien @Wendy van den Elshout het toe zullen staan. ;)
Wat mij betreft prima. Sterker nog: ik lees graag mee. 😉
@Niels Mijn zomerlectuur is Jordan B. Peterson: 12 Rules for Life. Zeldzaam erudiete auteur die geen blad voor de mond neemt. 12 hoofdstukken volgepakt met kennis, praktijkvoorbeelden en goed gefundeerd advies. Met een voor deze tijd ongewoon rijk en zorgvuldig taalgebruik waaraan soms een Eng.-Ned. woordenboek te pas moet komen. Leent zich ook om meer dan eens te lezen en er dan weer iets nieuws in te ontdekken.
Ik heb de vorige vakantie een paar reisgidsen digitaal meegenomen: Heel praktisch qua zoeken, en ook geen extra kilo's in de bagage...
Om echt een boek van voor naar achter te lezen geef ik trouwens wel de voorkeur aan papier...
Reputatie 6
Badge +6
@Niels Mijn zomerlectuur is Jordan B. Peterson: 12 Rules for Life. Zeldzaam erudiete auteur die geen blad voor de mond neemt. 12 hoofdstukken volgepakt met kennis, praktijkvoorbeelden en goed gefundeerd advies. Met een voor deze tijd ongewoon rijk en zorgvuldig taalgebruik waaraan soms een Eng.-Ned. woordenboek te pas moet komen. Leent zich ook om meer dan eens te lezen en er dan weer iets nieuws in te ontdekken.

@Lisa Boele Bedankt voor de tip! Boek nu als e-book binnen.. Wish me luck 😉. Woordenboek heb ik al naast me liggen.

Badge
Hallo, niet zo moeilijk doen, dit boek heb je ook in het Nederlands vertaald voor €. 19.95 en als E-Book voor €. 11,95, dus ik zou niet weten waarom ik dan een Engelstalige versie hiervan moet nemen met woordenboek?.

Reageer