Boete bij Opzeggen Adobe software

• 21 december 2016
  • 49 reacties
  • 15550 Bekeken

Ik word geconfronteerd met een boete bij het opzeggen van een softwareabonnement wat ik al langer dan een jaar heb. Wie kan me helpen aan advies? Het is toch wettelijk zo dat dit na een jaar altijd per maand moet kunnen? Wat kan ik doen als ze vasthouden aan hun eigen regels? Bijkomend probleem. Ze communiceren alleen in het engels...

49 reacties

Beste ,

Hier de Nederlandse vertaling van Adobe voor waarden ,

Adobe.com

Aangeschaft bij Adobe

Als je je Creative Cloud-abonnement rechtstreeks bij Adobe hebt aangeschaft, kun je je abonnement op elk gewenst moment online annuleren.

Meld je aan bij je Adobe ID-account met je Adobe ID en wachtwoord. Opmerking: Je Adobe ID is het e-mailadres waarmee je je hebt aangemeld voor het lidmaatschap. Klik onder Lidmaatschappen en producten op Lidmaatschap beheren voor het lidmaatschap dat je wilt annuleren.

Succes er mee,

Groeten,

Cor
Wij werden deze week geconfronteerd met hetzelfde probleem. We wisten dat we een jaarabonnement Adobe Creative Cloud waren aangegaan voor €12,09 per maand en wilden hier na een paar maanden al vanaf want het werd weinig gebuikt, maar ja, we hadden een jaarcontract. Tijd gaat vlugger voorbij dan je denkt dus na een maand of 14 na het afsluiten ondernamen we actie.

Toen we het abonnement online wilden opzeggen werden we geconfronteerd met een boete van €60,45 voor het voortijdig opzeggen, ons abonnement bleek na een jaar stilzwijgend verlengd met nog een jaar. Contact gezocht met Adobe, wat alleen telefonisch in het Engels kon, gelukkig spreken we dat goed. De meneer aan de telefoon beweerde dat we een email zouden hebben gehad over de verlenging (was niet het geval), en kon ons nu alleen 3 maanden gratis aanbieden, de rest van het jaar zou ons dan nog rond de €80 kosten, maar de boete wegwuiven kon hij niet. Ik hield niets over aan het gesprek behalve een email met een case nummer van het gesprek en een de mededeling dat ons probleem nu vast wel was opgelost. Het e-mailadres kon geen mails terug ontvangen stond er bij. Lekker dan.

Na dit gesprek aan het googelen geslagen, en op de site van Consuwijzer terecht gekomen (van de overheidsdienst Autoriteit Consument & Markt). Daar stond dat jaarabonnementen alleen stilzwijgend mogen worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand. Dus ik heb gebeld met consuwijzer om te vragen of dat ook van toepassing was in dit geval, met een online dienst. Zij hebben dit voor me uitgezocht en dit gold ook voor een abonnement als deze, wat Adobe doet is dus in strijd met de Nederlandse wet. Het advies was om Adobe schriftelijk om een oplossing te vragen, als dat niet werkt naar een geschillencommissie te stappen (indien aanwezig, Adobe heeft geen geschillencommissie na googlen), en daarna evt de rechtsbijstand in te schakelen.

Stap 1 was proberen Adobe te e-mailen. Dat bleek onmogelijk. Dus heb ik opnieuw gebeld met de klantenservice. Weer in het Engels. Casenummer van het eerdere telefoongesprek opgegeven en uitgelegd dat ik contact had gehad met een Nederlandse overheidsdienst en dat de boete in strijd is met de Nederlandse wet, en ik deze daarom niet wilde betalen. Vriendelijk gevraagd om een oplossing. Tot mijn verbazing had de meneer binnen 2 minuten mijn abonnement gecanceld zonder boete, terwijl de vorige persoon aan gaf dat dit toch echt niet kon.

Hopelijk helpt dit verhaal mensen met een soortgelijk probleem. Probeer iemand te vinden die goed Engels spreekt en voor je kan bellen als je dat zelf niet kan. Contact opnemen met consuwijzer kan ik aanraden, erg vriendelijk, goed advies en de klacht wordt ook gelogd, als er genoeg klachtenzijn word er mogelijk actie ondernomen door de Autoriteit Consument en Markt.
Ik heb bovenstaande ook meegemaakt, en het is zojuist opgelost. Die 'opzegboete' van 50% van de resterende abonnementsmaanden zat mij niet lekker, en inderdaad, het is tegen de Nederlandse wet. Dit heb ik Adobe via de chatfunctie duidelijk gemaakt. Hierop kreeg ik nog een aanbieding van drie maanden, waardoor ik nog maar vier maanden zou hoeven te betalen (mijn abonnement zou officieel nog zeven maanden duren). Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil en ja hoor, toen konden ze ineens mijn abonnement opzeggen zonder kosten, zelfs met onmiddellijke ingang. Adobe lijkt heel goed te weten dat ze in strijd met de wet handelen, maar ze doen alsof hun neus bloedt. Het is dus gelukkig mogelijk om binnen vijf minuten van je abonnement af te komen.
Ik heb zojuist het advies van laulau opgevolgd en inderdaad, na wat heen en weer gechat is mijn abonnement per direct beëindigd. Dank voor de tip!
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat het toch gelukt is dankzij de tip van @laulau, @Esclarmonde!
Badge
Ik heb bovenstaande ook meegemaakt, ging als volgt via de chat.
Ze weten bij Adobe heel goed waar ze mee bezig zijn.

Adobe: Hello, I'll be happy to assist you. Please help me with your issue so that I can help you further.

I am trying to cancel my creative cloud subscription
We brengen je € 90,72 annuleringskosten (50% van je resterende jaarcontract) in rekening.
This is the message I get, cancellation fee of 50 %
this is not allowed in the Netherlands
I have the right to cancel it per month

Adobe:
XXXXX, Please allow me a moment to review your account.
XXXXX, may I know why you want to cancel your subscription?

I don't longer need the programs any more change of study
Adobe:
XXXXX, Cancellation fee is applicable whenever you cancel your subscription in the middle of the contract period.

Sorry to say so but not in the Netherlands
Adobe:
As I can check you have Annual Commitment / Monthly Billing and you are in the 9th month of your subscription.

So can you cancel it direct, without cancellation fee, as the law is.
Adobe:
XXXXX, If you want to continue with the subscription I will provide you one month free credit days.

I want to cancel direct without cancellation fee
Adobe:
Well Stephan, we do appreciate you as an Adobe member, I can waive off the cancellation fee as a good will gesture. Prior to that may I know are you looking for any other subscription or services?
Sorry for the typing mistake. XXXXX*

thank you for canceling the cancellation fee, could you send me the cancellation in e-mail
Adobe:
XXXXX, once I cancel you will get the confirmation email on your registered email address.
Should I proceed with the cancellation?

You can proceed, without the cancellation fee, I will be happy to receive the mail
Adobe:
Sure XXXXX, Please allow me a moment to make changes in your account.
Please stay connected while I am canceling your subscription.
XXXXX, I have cancelled your subscription also waived off the cancellation fee. You will receive the confirmation email on your registered email address.

thankyou
Adobe:
Happy to help. You'll receive an email with a survey link. Please take a moment to rate your experience and help us improve. Thanks!
5:30 PM
Type your message here
Badge +8
Dank voor het delen van jouw ervaring, @Gebruiker1557500016! 👍🏼
Zojuist ook een licentie gecancelled en veel aan dit forum gehad! Dank dank dank!
Ik heb gewoon drie zinnen steeds weer herhaald:

I would like to cancel 1 license. I don't need it anymore.
In The Netherlands we have the right for monthly cancellation.
So can you cancel it direct, without cancellation fee, as the law is.

Tip: alle aanbiedingen weigeren. Gewoon lekker staccato terugpraten.
Je bent alleen wel gewoon bijna 45 minuten verder.. hou vol!!

Ik hoop dat iedereen door dit forum geholpen wordt.
Ze proberen echt alles om je te belazeren.
Echt een heel achterbaks klantenbeleid van een monopolist.
Adobe account opgezegd na 3 jaar. Brengen ze een boete in rekening terwijl dit in strijd is met de Nederlandse wet. Heb ze dat ook duidelijk gemaakt maar ze hebben het maar alvast op onze creditcard gefactureerd. Ze komen er nu mee dat ze dit nietkunnen terugdraaien maar het na incasseren zullen terugbetalen. Iemand daar ervaring mee?
Ik wou even laten weten dat bovenstaande nog steeds zo werkt.

Als je van je abbo af wilt ga dan naar de chat en start een gesprek met de klantenservice. En blijf ieder aanbod weigeren en aangeven dat in NL je na een jaar iedere maand mag opzeggen. En ook verwijzen naar dit forum. Het gesprek zelf is zeer onpersoonlijk en totaal niet klantvriendelijk maar het werkt en na zo'n 20 minuten chatten eindigt het gesprek dan met:

Lotte, I am cancelling your subscription and waiving off fee as a one time exception. I would request you to please read the terms and conditions carefully before purchasing any product, because it is important and there will be no misunderstanding while cancelling it.
Reputatie 4
Badge +3
Met cloud/stream diensten is het NL recht vaak niet van toepassing... Zoals ook nu:

Bent u woonachtig buiten Noord-Amerika, dan hebt u een relatie met Adobe Systems Software Ireland Limited en vallen de Voorwaarden onder de wetgeving van Ierland.

Ook bv pakjes kopen bij Aliexpress en Amazon is NL recht niet van toepassing. Maar EU, US of Chinees Recht. Ook als ze een website maken in het Nederlands.

Ik heb het net ook geprobeerd via deze weg en met succes maar ik moest echt heel ver gaan. Ze bleef mij maar linkjes sturen met de voorwaarden van adobe en vertelde mij dat ik die had geaccepteerd. Mijn laatste zin was dat ik al 3x had gezegd dat ik “legal actions” zou ondernemen en had mijn contactpersoon vriendelijk bedankt om de chat te sluiten waarop ik als antwoord kreeg: I have cancelled your plan and waived off the charges as goodwill gesture for you.

Dus vol blijven houden!

Dankzij dit forum heb ik ook mijn probleem kunnen oplossen, met een abonnement van Adobe Stock.

Mijn boete van 90 euro is kwijtgescholden en omdat ik het abonnement niet afgesloten had maar dit automatisch gegaan is krijg ik ook die bedragen terug.

Is me net ook gelukt volgens de boven beschreven methode om €49,95 teruggestort te krijgen (ik had al opgezegd.) "For one time exception I go ahead and initiate refund for that", zo heette het. Wel even volhouden inderdaad.

Ik heb mijn proefperiode van 2 weken laten verlopen en zit er nu een jaar aan vast. Gelden de regels van het kunnen opzeggen per maand ook als je nog geen jaar abonnee bent geweest of alleen na een volledig jaar betalen?

Ik heb mijn proefperiode van 2 weken laten verlopen en zit er nu een jaar aan vast. Gelden de regels van het kunnen opzeggen per maand ook als je nog geen jaar abonnee bent geweest of alleen na een volledig jaar betalen?

Het is het recht om na een stilzwijgende verlenging voor wéér een jaar per maand op te mogen zeggen. Na een jaar dus.

Zo juist ook mijn Adobe abonnement via de chat gecanceld zonder boete. Kreeg nog twee aanbiedingen, maar ben daar niet op ingegaan. Super handig dit draadje op het forum! :grinning:  

Mij ook gelukt! Lekker chatten over "violates Dutch law” en zo. Dank!

Het is mij zojuist ook eenvoudig gelukt. Binnen 10 minuten was het geregeld. Gewoon erop hameren dat de annuleringskosten in strijd zijn met Nederlandse wet- en regelgeving en vervolgens wordt je abonnement kosteloos geannuleerd. 

thanks guys. jullie bespaarden me zonet een cancellation fee van €264,95. Wat een verassing om dit gigantische bedrag te zien verschijnen bij mij annulatie. Berichtje gestuurd naar klantendienst en op vijf minuutjes in orde geraakt. Ik ben woonachtig te België en dus ook hier tegen de wet.

Reputatie 7
Badge +7

Het opzeggen van abonnementen geeft hier en daar kennelijk nog altijd problemen, terwijl er inmiddels redelijk goede wetgeving is. Onderhavig geval met Adobe loopt nu dus al, gezien de start van het topic, 3 jaar.. En adobe gaat gewoon door, overtreden van de wet. Hoe kan dat?  De consumentenbond doet o.a met dit forum goed werk, en kaart als organisatie ook veel verkeerde en foute dingen aan. Maar voor overtreden van wetten zijn toch andere organisaties. Consumenten belangen organisaties  of anderszins belangenverenigingen, stichtingen en bonden kunnen signaleren, aan de kaak stellen, maar in het algemeen zonder sancties. Hier is toch de ‘rechtstaat’ voor. Al die wettige organisaties hebben het te druk, geen prioriteit enz.

Badge +8

:nerd: Ook de Helpdesk van de Digitaalgids heeft aandacht besteed aan de boetes van Adobe. Je leest het hier.

Badge

Wat vind ik dit walgelijk zeg van Adobe. Zo ga je toch niet met je klanten om? Valt me echt vies van ze tegen en ik had dit echt niet gedacht. Ook ik wilde na een jaar (had niet eens in de gaten dat het automatisch verlengd was, krijg zoveel mails elke keer van ze dat ik het nooit meer lees maar gelijk verwijder…. Ook niet doen dus) mijn abonnement annuleren. Ik gebruik de programma’s nooit meer en betaal het 2de jaar gewoon 34 euro ervoor. Dus hoppa ook ik ging naar de website en tot mijn grote verbazing moest ik 120 euro ervoor betalen…. Nou dit heb ik echt nog nooit gehoord. Dus ik ging ook aan de google en echt zo blij dat ik op dit forum ben uitgekomen… Ik heb zoveel aan jullie tips gehad en hoe jullie gesprekken verliepen. Zie mijn gesprek hieronder. 

Charu:

Hello, I'll be happy to assist you.Before you make a decision on cancellation, I see that there are three free months on your subscription that haven't been applied yet. If you wish to continue, I can add those to your account and you wouldn't have to pay for the next three months. How does that sound to you?

Ik:

No thanks. I am not using the programs anymore so I don't need this.

Charu:

Nina, if you accept the offer you will not get billed for months August, September and October and it will help you save around EUR 90. So, I would suggest you to take the free months offer as it will be free of cost and you will be able to use the subscription without paying for it.

Ik:

But after that I have to pay again and I don't want that because I am not using the programs anymore. So I would like to cancel it right away without cancellation fee, I am allowed to do that. I am having this license now more than one year and as I said, I don't need it anymore. As the law in holland says, we are allowed to cancel it every moth so can you cancel it for me. Thank you

Charu:

We are helping you with the free months so you may continue using the subscription while not paying for it. In case you want to make any changes to the account, please feel free to contact us and we will help you with the best possible resolution.

Ik:

Sorry? I am asking you to cancel my license. This is not customer friendly what you are doing now. You're offering me some free months but after that I have to pay again for the license. No that's not what I want. I want to cancel it now!

Charu:

Let me go ahead and stop billing for the subscription so that you won't get billed further.

Ik:

Oke. So you're going to cancel my license without cancellation fee now? Because that is against the law what adobe is doing.

Charu:

I waive the cancellation fee as goodwill gesture.

Also we are not charging cancellation fee during these difficult times and we are working on our site to get it resolved.

Ik:

Oke thank you. Can you send me an email with the confirmation that it is cancelled without the cancellation fee?

Charu:

I have successfully stopped billing for the subscription you have access for it till 07 August 2020, you will receive confirmation mail for cancellation.

Ik:

Thanks

Wat een smoes zeg dat ik niet hoef te betalen voor ‘goede wil’ en dat we nu zogenaamd helemaal geen boete zouden krijgen vanwege de moeilijke tijden maar het nog niet op de website staat. Wat kinderachtig. Ik ben echt oprecht vies teleurgesteld in Adobe, zo ga je toch niet met mensen om…. En zeker zo’n groot bedrijf niet. Ze zouden hier echt op aangeklaagd moeten worden.

Maargoed ook mij is het gelukt en dat komt door jullie! Dus echt bedankt hiervoor! 

Het is me gelukt! Met veelvuldig gebruik van de tekst van T. Griffioen ben ik zonder boete van mijn adobe abonnement afgekomen. Bedankt, T. Griffioen!

Yes, bij mij is het ook gelukt!  Super fijn alle tips hier :)

Mijn abonnement, waarbij ik korting had het eerste jaar, is na een jaar ook verlengd naar een abonnement van 60,- per maand. Gezien ik de apps nog maar weinig gebruikte, vond ik dit nogal duur en besloot nu mijn abonnement stop te zetten (ik zat twee maanden in het nieuwe abonnement). Ik kreeg de melding dat ik € 302,45 aan annuleringskosten zou moeten betalen. Ik ben gaan Googlen en na deze forum te hebben gevonden ben ik met bovenstaande tips en voorbeelden het gesprek aan gegaan via de chat. Ik kreeg ook de nodige nieuwe aanbiedingen, die ik afwees. Ik bleef herhalen dat het in strijd was met de Nederlandse wet, ik mijn abonnement wilde opzeggen en ze de annuleringskosten kwijt moesten schelden. En zo doende, was ik na een paar minuutjes van mijn abonnement en de annuleringskosten af!

Reageer