Boete bij Opzeggen Adobe software

• 21 December 2016
  • 54 reacties
  • 16933 Bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik had Adobe software geïnstalleerd uit eerdere tijd voordat ze met Creative Cloud kwamen. Opeens deed Photoshop CS6, die ik van een installatie CD had, het niet meer. Ik moest gedwongen updaten. Maar toen deed daarna de overige software van Adobe het niet meer. Die verdween vanzelf van het scherm na enkele momenten. Alleen Reader deed het nog mits je akkoord klikte op de nieuwe voorwaarden.

Dan kreeg je het scherm waarin ook Gereedschappen voorkomt, waarmee je dan pdf files kan aanpassen. Alleen, als je daar op klikte kwam er een scherm dat je eerst moest abonneren op Creative Cloud. Dit gebeurde allemaal zonder vooraankondiging, vanaf een afstand konden ze gewoon hun software op mijn pc veranderen.

Ik heb hier een tijdje mee staan stoeien. Als ik Adobe verwijderde en vanaf de CD weer opnieuw installeerde op de harde schijf, gebeurde weer hetzelfde. Via Google vond ik toen dat je in Windows Defender de verbinding van en naar internet voor een programma kan blokkeren. Dus Start > Instellingen > Windows Defender en dan links kiezen Geavanceerde Instellingen. Dan kan je links Regels voor Binnenkomende Verbindingen en Regels voor Uitgaande Verbindingen allebei apart instellen voor Adobe en die regel een eigen naampje geven. Het werkt prima bij mij, ik heb mijn oorspronkelijke Adobe siftware weer terug zonder abonnement. Wel even de internetverbinding uitzetten tijdens de herinstallatie.

Oh ja, je moet dan uodaten uit zetten!

Bedankt voor deze informatie. Mijn fee van 90.96 boete werd direct kwijtgescholden toen ik wees op het feit dat het wettelijk niet is toegestaan. 

Adobe values you as a customer, just for one time exception I will waived off the cancellation fees and you will not get charge the cancellation fees.

Reputatie 7
Badge +8

Is het niet een beetje raar, hoe Adobe tegen de wetten in handelt. En uiteindelijk heel wat consumenten onterecht abonnementen aansmeert en dus geld aftroggelt. Want hoe velen weet wat je moet doen en Adobe moet stoppen? Dus velen zullen gewoon betaald hebben. Het zijn dus niet alleen de kleine bedrijven die  je tillen, maar kennelijk hoe grote hoe erger. Hier is toch weer een taak weggelegd voor de consumenten belangen organisaties.

Reputatie 7
Badge +4

dan krijgen de consumenten belangen organisaties het heel druk, is natuurlijk niet te doen danwel niet te betalen. 

Als consument kun je ook zelf eea uitzoeken, en ik denk dat daar een beetje het probleem zit. dat doen we niet meer of pas achteraf als het misging. 

We zijn vrij makkelijk in het afschuiven van verantwoordelijkheden…… 

Reputatie 7
Badge +8

Beste @E.B.F. Stroeve , je weet me steeds weer te verbazen, alhoewel ik wel wat gewend bent. Maar Het gaat hier    en bij zovele topics om bedrijven, webshops enz. die echt de wetten aan hun laars lappen. Ze handelen tegen de wet in. Adobe blijkt zo'n voorbeeld te zijn, ze proberen eerst geld af te troggelen en als je dan, mede door de hulp van andere forumleden hier, Adobe mailt dat ze tegen de wet ingaan. Dan hoeft er ineens niets betaald te worden. Natuurlijk moeten consumenten zelf goed opletten en zoals iedereen op dit forum zegt, de bedrijven en webshops goed nagaan.  Maar als bedrijven geheel tegen de wet handelen, dus wettig helemaal fout zitten. Moet dat niet een verantwoordelijkheid zijn van de consument. Die consumenten moeten beschermd worden….. door de wet en het recht en als die het niet doen,  dan hun (consumenten) belangenorganisaties. Het klopt je laatste zin niet afschuiven maar op komen voor de consument.  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

leo, probeer niet steeds op mijn berichten te reageren als een stier op een rode lap.

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Emiel, maar weliswaar lekker kort, die antwoorden ken ik nou wel. En gelijk krijgen van jou zal wel nooit lukken. Maar bedrijven verdedigen die volledig tegen recht en wet werken en dan alsnog de consument de verantwoording geven, heeft een waardiger reactie nodig. Dat de consument een verantwoording heeft altijd goed op te letten en bedrijven , organisaties en webshops na te gaan, is helemaal waar en geef ik je ook gelijk in. Maar onwettig handelen hoort gestraft te worden en niet bij de verantwoording van de consument te liggen. Overigens jou reactie staat direct onder de mijne,  dus laten we het niet hebben over wie reageert op wie. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

leo, lekker lang 😉 en haal die rode lap weg! gewoon lezen en geen zaken concluderen die niet zeg! 

Reputatie 7
Badge +8

Een bedrijf int geld op een illegale manier, tegen de wet in. Als ze daarop gewezen worden, draaien ze alles terug en hoeft niet betaald te worden. Meerdere consumenten beweren dat. Dan is mijn reactie:  Is het niet een beetje raar hoe dat bedrijf handelt, tegen de wet in ?? énz. Jouw reactie is dan:  we zijn vrij gemakkelijk in het afschuiven van verantwoordelijkheden ….. Een stier en een rode lap hebben daar niets mee te maken, de uitdrukking is leuk :innocent: . Maar veroordeel gewoon het bedrijf dat onwettig bezig is. De topic gaat over boetes die een bedrijf oplegt, die onwettig zijn. Wat is dan, voor het beter begrip, daarop jouw antwoord. Zonder mij, stier en rode lap.

Reputatie 7
Badge +4

als een bedrijf zich niet aan de wet houdt is het simpel. de vraag is wie daar ingrijpt. de cb kan daar een rol in spelen zoals nu bij microsoft. maar omgekeerd om de cb alle webshops te laten checken of de wet nageleefd wordt is ondoenlijk.

en daar hebben wij als consument zelf ook een rol in. als we blijven bestellen bij vage websites, of energie contract gesprekken blijven voeren via de voordeur of de telefoon en er achteraf achterkomen dat dat niet slim was, en vervolgens hier hemel en aarde bij elkaar praten om onze niet zo slimme actie te camoufleren, dan kunnen we blijven kijken naar de cb. waar mogelijk moeten we er zelf alles aan doen om domme dingen te voorkomen. en dat lukt niet altijd, zie de microsoft en adobe situatie

Reputatie 7
Badge +8

Dank je @E.B.F. Stroeve , je eerste zin is een duidelijk antwoord. En de vervolgzin misschien een aparte topic waard, maar daar hebben we een rechtssysteem voor ontworpen. Tot slot adviezen, heb ik al beaamd, altijd zinvol en helaas noodzakelijk. Chapeau, de stier en rode lap kunnen in de kast :sweat_smile::thumbsup_tone2: .

Net gebruik gemaakt van deze tips! Het werkt nog steeds, wel behoorlijk volhouden, maar uiteindelijk gelukt! :-)

Badge

Ook ik heb zojuist een jaarabonnement stop kunnen zetten dankzij de informatie hierboven. Ik heb bepaalde delen letterelijk gekopieerd, bedankt!

Ze proberen het weer. Waardeloze praktijken van Adobe.

May I know if you attempted to cancel online?
No, i did'nt because then i have to pay. I will end it this month without paying any further periods.
I am having this license now more than one year and as I said, I don't need it anymore. As the law in holland says, we are allowed to cancel it every moth so can you cancel it for me.
Evelyn
Sure, I will help you with that. May I know are you still in a student/Teacher?
That's not relevant anymore, i just will cancel my plan.
Evelyn
I can see that your plan is Annual Plan/Monthly Billing and as per the policy, if you cancel now, a cancellation fee would be there. If you are still in a student/Teacher I will help you downgrade the plan to a discounted price so that you will save money as well as explore more.
I would like to cancel it right away without cancellation fee, I am allowed to do that. I am having this license now more than one year and as I said, I don't need it anymore. As the law in holland says, we are allowed to cancel it every moth so can you cancel it for me. Thank you
Evelyn
We abide by the laws of every nations only then we do business with a country and this is already stated in the terms of the agreement when you sign up with Adobe. 

What best I can do for you, as a one time exception, I will cancel without fee.
Oke thank you. Can you send me an email with the confirmation that it is cancelled without the cancellation fee?
Evelyn
I’ve canceled subscription, and you will receive an email confirmation.
Thanks

Ik kom net uit een conversatie met hetzelfde probleem. Wat een intens onbeschofte, klantonvriendelijke ervaring biedt Adobe.

Opzeggen kan niet zomaar, ook al staat in de voorwaarden dat dat wel zo is. Ze blijven volhouden en laten je wachten tot je een ons weegt. Intussen proberen ze je nog meer rommel aan te smeren, zonder in te gaan op je vraag. Het is net alsof je met een computer aan het chatten bent. Er is geen enkel mailadres te krijgen en de conversatie gaat maar door. Telkens weer met een andere medewerker, die zogenaamd ‘je dossier aan het bekijken is' en dan weer met dezelfde kletsverhalen komt, waarop je uiteraard weer moet wachten.

Stug volhouden wat mijn rechten zijn en net zo stoïcijns als zij telkens maar hetzelfde zinnetje herhalen wat mijn bedoeling is en dat ik in mijn recht sta hielp uiteindelijk (ik had uiteindelijk mijn vraag gecopypasted en telkens opnieuw als antwoord teruggeplakt). Toen nog wisten ze te melden dat in de ‘terms and conditions’ stond dat ik niet zo maar op kon zeggen. Op mijn aangeven dat ik heel goed weet hoe de wet in elkaar zat verbraken ze pardoes de chat. Gelukkig hebben ze wel mijn gevraagde abonnement geannuleerd, zonder kosten. Zoals in de voorwaarden stond.

Ik wilde dat er eindelijk eens wat gedaan werd aan de behandeling van dit soort bedrijven aan hun klanten. 

Reputatie 7
Badge +6

Als het zo moet gaan maakt het mij ook angstig om een abonnement aan te gaan met Adobe. Ik zoek dan ook naar alternatieven. Zij gaan uit van de Amerikaanse wetgeving, maar als u zegt dat u onder de Nederlandse wet valt, moeten ze buigen, want hier geldt: maximaal 1 jaar vast, daarna per maand opzegbaar.

Het is jammer dat de software zo geweldig is voor fotowerk. Ze kunnen rustig misbruik maken van hun monopolypositie. En alles gaat nu niet op aankoop, maar op abonnement. Alles online, alles in een cloud. Dus ook de updates blijven maar komen. Dat is mooi, aan de ene kant, want je krijgt zo automatisch de meest moderne versie van alles. Maar tegelijkertijd wordt je apparatuur er weer niet sneller op, met al die updates. Het is een beetje een duur en moeilijk verhaal als je veel met fotografie en vormgeving werkt. Want dan is Adobe helaas bijna onmisbaar.

Badge

Het had heel wat voeten in aarde, maar dankzij al jullie tips hierboven is het mij ook uiteindelijk gelukt om zonder boete mijn abonnement op te zeggen. Na een abonnement van 1 jaar en 3 maanden te hebben gehad, maakte ik er veel te weinig gebruik van dus wilde opzeggen. Ik werd ook geconfronteerd met een boete van ruim € 50 Door te Googlen kwam ik hier terecht en heb jullie advies opgevolgd. Indien interesse wil ik het hele chat gesprek wel hierin kopiëren, maar het zijn kopie zinnen van hierboven en het is echt, de aanhouder wint. Duurde mij echter wel een half uur.

Dus dank aan jullie allen :slight_smile:

Laatste stukje uit de chat:

As a goodwill gesture, I have successfully stopped the billing for the subscription(without cancellation fee) under EMAIL account.
You will have access to the subscription until your next billing date (02 Apr 2021 ) and the plan will be automatically terminated after that.

Thank you very much. Can you please send me an email for confirmation?

Adobechat:

Sure, You will receive an email confirmation for the cancellation in a short while.

So i do not have to pay anymore and my subscription is ended?

Adobechat:

Yes, Astrid. That is correct.

Happy to help. You may receive an email with a survey link. Please take a moment to rate your experience and help us improve. Thanks!

Badge

Hoi, ik heb 3 maand geleden een account aangemaakt bij Adobe Stock, een jaarcontract met maandelijkse betaling, met de bedoeling om dit binnen de eerste gratis  maand weer op te zeggen. Ik heb het 1 dag geprobeerd. Het was niet iets voor mij dus gelijk weer opgezegd. Tenminste dat dacht ik. 

Er is een afschrijving gedaan via Paypal waarvan ik de eerste keer niet wist waarom. Bij de tweede aankondiging om af te schrijven, kwam ik erachter dat het om Abode ging. Gelijk toen mijn Adobe abonnement wel opgezegd.  Bij het opzeggen kwam de mededeling dat ik €160 euro moest betalen als annuleringsfee.
Ik heb de eerste Paypal betaling teruggetrokken en verdere Paypalbetalingen stopgezet. 

Uit de voorgaande berichten begreep ik dat je alleen maandelijks op kunt zeggen bij Adobe ná een jaar. Ik wilde daarom mijn stopgezette Paypal betalingen maar omzetten in creditcard betaling om niet allerlei boetes te krijgen. Ik dacht dat ik eraan vast zat. De omzetting viel echter nergens te regelen bij mijn account. Er wordt wel beschreven hoe dit kan maar in mijn account werd dat niet weergeven/lukt met geen mogelijkheid. 

Toen er toch een chatpoging aan gewaagd.

Ik: I’ve tried a free trail. By my acknowledgment I’ve cancelled right away. You can see there are no active sessions  The first payment I’ve missed but yesterday I saw that I was billed for a month fee.I’ve cancelled my Adobe Stock now but I was never aware that I started for a year. I really cancelled but I can’t find a confirmation about it .

Adobe: Daarna over en weer met chatbot en aangeven dat je een agent wilt spreken.

Hij kon zien dat ik mijn contact beëindig had.

Ik: Yes, but I’ve withdrawal my paypal payment. Because I was unaware that I had a year contract because I cancelled it from the very first day. I didn’t use the program at all the last months.

So you’re not getting the money because I’ve stopped the PayPal payment. If you want to change it in creditcard that’s nowhere possible.

Adobe: wat ik wilde....

Ik: To get rid of everything!

Toen werd er gelijk gezegd dat ze de cancellation fee zou kwijtschelden.  

Ik: can I get a confirmation of this?

Adobe: the subscription is cancelled you will not be charged further from Adobe.

Nu nog niet helemaal zeker wat er gebeurd met de 2 maand die ik al betaald zou moeten hebben, maar in ieder geval geen annuleringskosten, dus ook  niet als je nog geen jaar betaald hebt. Het proberen dus zeker waard!!

Erg blij dat iemand ooit deze topic begonnen is anders moest ik een dikke rekening betalen dus bedankt!

Groetjes Elvera

Ik ben even benieuwd waar jullie de chatfunctie op de website van Adobe hebben gevonden. Ik kan 'm nergens ontdekken. Heeft iemand misschien een linkje of beschrijving voor mij?

Dank je wel en groetjes,

Leonie

Net als Leonie (bericht hierboven) ben ik ook benieuwd waar ik de chatfunctie kan vinden op de site van Adobe.

Dank je alvast en groetjes, Suus

Hoi Suus,

Na lang zoeken had ik de chat uiteindelijk toch zelf gevonden. Ze maken het je niet makkelijk bij Adobe…

Het gaat als volgt:

• Als je ingelogd bent bij Adobe en bij je profiel bent, scroll dan naar onderen tot de zwarte balk ‘Hulp vragen’ in beeld komt.
  • Rechts in deze balk zit onder het kopje Help Center zie je de optie ‘Ondersteuningsgeschiedenis weergeven’. Klik daarop.
  • Je moet opnieuw je wachtwoord invullen en komt dan op de pagina van je ondersteuningsgeschiedenis.
  • Klik nu op de link ‘Neem contact met ons op’ en er opent een venster voor de chat.

Je krijgt in eerste instantie met een chatbot te maken, maar er komt vanzelf een echte medewerker op de lijn (die je ook een heel aantal standaard vragen en opties gaat geven). Ga niet in op de gegeven opties, zoals iedereen hierboven ook beschrijft en blijf gewoon steeds je vraag/wens herhalen. Ze gaan vanzelf overstag. Bij mij was het binnen een kwartiertje gepiept.

Misschien is er wel een makkelijkere manier om bij de chat te komen, maar ik heb 'm niet gevonden. Dus ik hoop dat je hier mee geholpen bent.

Succes!

Groetjes, Leonie

Ik heb exact dezelfde ervaringen als hierboven. Het is inderdaad een kwestie van tanden op elkaar en doorzetten. Bij mij kwam de doorslag (weet niet of het relevant is geweest, maar deel het voor de zekerheid) na het delen van deze link, waarin duidelijk & in het Engels staat dat wat Adobe doet, in NL niet legaal is: https://business.gov.nl/regulation/automatic-renewal-subscription

Succes!

Hier ook een zeer ontevreden en verbolgen consument. Adobe geeft aan dat ik een mailtje heb ontvangen over mijn trial period, maar die kan ik nergens terugvinden. En nu zit ik aan een jaarabonnement vast die voor mijn zinloos is. Inderdaad ook met een aanbod komen voor 3 gratis maanden, maar dan wordt de periode van een jaar wel verschoven van 17 juni naar vandaag.

En dan geven ze ook aan op de website dat het niet mogelijk was om de proefperiode automatisch te beeindigen, maar dat je hierover geinformeerd wordt middels een mailtje. Ook niet ontvangen want ik had aangegeven dat ik geen mailtjes van Adobe wens te ontvangen over product updates etc. Lijkt me toch wat anders dan een mailtje over een automatische verlening met een betalingsverplicht van 12 x 18,14 EURO.

Ook hier een pittige afkoopsom van 90 EURO.

Ik kom er niet uit via de chat, dus wie alsnog goede tips heeft….. Ik hou me aanbevolen.

Dag beste mensen,

Toch ook na veel gezeur en gedoe wordt mijn jaarabonnement stop gezet zonder boete. Een kwestie van héééél lang zeuren denk ik.

Heb ook hetzelfde gedoe gehad. Ik moet er niet aan denken hoeveel mensen dit niet kunnen en maar blijven betalen. Heb zelf 3 keer online opgezegd en ze blijven maar afschrijven. Verwacht je gewoon niet bij Adobe Dit.moet toch stoppen? Ik ga hier eens naar kijken

Update:

Na 25 minuten chatten, inderdaad 3 keer nog extra aanbiedingen, 3 keer herhalen dat je gewoon wilt stoppen en iets extra's nodig werd ook.mijn maandelijks abb. stopgezet.

Ik had verder ook aangegeven dat ik al 3 keer had opgezegd en dat ik een refund op zn plaats vond. Ze storten 150 euro terug. 

heb tevens aangegeven hoe ze de processen kunnen aanpassen en ze zouden dit meenemen.

gewoon jammer als een goed product op deze.manier een hele nare bijsmaak krijgt.

Ik hou jullie op de hoogte

Reageer