Boete bij Opzeggen Adobe software

  • 21 December 2016
  • 72 reacties
  • 19955 Bekeken

Ik word geconfronteerd met een boete bij het opzeggen van een softwareabonnement wat ik al langer dan een jaar heb. Wie kan me helpen aan advies? Het is toch wettelijk zo dat dit na een jaar altijd per maand moet kunnen? Wat kan ik doen als ze vasthouden aan hun eigen regels? Bijkomend probleem. Ze communiceren alleen in het engels...

72 reacties

Wij werden deze week geconfronteerd met hetzelfde probleem. We wisten dat we een jaarabonnement Adobe Creative Cloud waren aangegaan voor €12,09 per maand en wilden hier na een paar maanden al vanaf want het werd weinig gebuikt, maar ja, we hadden een jaarcontract. Tijd gaat vlugger voorbij dan je denkt dus na een maand of 14 na het afsluiten ondernamen we actie.

Toen we het abonnement online wilden opzeggen werden we geconfronteerd met een boete van €60,45 voor het voortijdig opzeggen, ons abonnement bleek na een jaar stilzwijgend verlengd met nog een jaar. Contact gezocht met Adobe, wat alleen telefonisch in het Engels kon, gelukkig spreken we dat goed. De meneer aan de telefoon beweerde dat we een email zouden hebben gehad over de verlenging (was niet het geval), en kon ons nu alleen 3 maanden gratis aanbieden, de rest van het jaar zou ons dan nog rond de €80 kosten, maar de boete wegwuiven kon hij niet. Ik hield niets over aan het gesprek behalve een email met een case nummer van het gesprek en een de mededeling dat ons probleem nu vast wel was opgelost. Het e-mailadres kon geen mails terug ontvangen stond er bij. Lekker dan.

Na dit gesprek aan het googelen geslagen, en op de site van Consuwijzer terecht gekomen (van de overheidsdienst Autoriteit Consument & Markt). Daar stond dat jaarabonnementen alleen stilzwijgend mogen worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand. Dus ik heb gebeld met consuwijzer om te vragen of dat ook van toepassing was in dit geval, met een online dienst. Zij hebben dit voor me uitgezocht en dit gold ook voor een abonnement als deze, wat Adobe doet is dus in strijd met de Nederlandse wet. Het advies was om Adobe schriftelijk om een oplossing te vragen, als dat niet werkt naar een geschillencommissie te stappen (indien aanwezig, Adobe heeft geen geschillencommissie na googlen), en daarna evt de rechtsbijstand in te schakelen.

Stap 1 was proberen Adobe te e-mailen. Dat bleek onmogelijk. Dus heb ik opnieuw gebeld met de klantenservice. Weer in het Engels. Casenummer van het eerdere telefoongesprek opgegeven en uitgelegd dat ik contact had gehad met een Nederlandse overheidsdienst en dat de boete in strijd is met de Nederlandse wet, en ik deze daarom niet wilde betalen. Vriendelijk gevraagd om een oplossing. Tot mijn verbazing had de meneer binnen 2 minuten mijn abonnement gecanceld zonder boete, terwijl de vorige persoon aan gaf dat dit toch echt niet kon.

Hopelijk helpt dit verhaal mensen met een soortgelijk probleem. Probeer iemand te vinden die goed Engels spreekt en voor je kan bellen als je dat zelf niet kan. Contact opnemen met consuwijzer kan ik aanraden, erg vriendelijk, goed advies en de klacht wordt ook gelogd, als er genoeg klachtenzijn word er mogelijk actie ondernomen door de Autoriteit Consument en Markt.

Dankzij dit forum heb ik ook mijn probleem kunnen oplossen, met een abonnement van Adobe Stock.

Mijn boete van 90 euro is kwijtgescholden en omdat ik het abonnement niet afgesloten had maar dit automatisch gegaan is krijg ik ook die bedragen terug.

Badge
Ik heb bovenstaande ook meegemaakt, ging als volgt via de chat.
Ze weten bij Adobe heel goed waar ze mee bezig zijn.

Adobe: Hello, I'll be happy to assist you. Please help me with your issue so that I can help you further.


I am trying to cancel my creative cloud subscription
We brengen je € 90,72 annuleringskosten (50% van je resterende jaarcontract) in rekening.
This is the message I get, cancellation fee of 50 %
this is not allowed in the Netherlands
I have the right to cancel it per month


Adobe:
XXXXX, Please allow me a moment to review your account.
XXXXX, may I know why you want to cancel your subscription?

I don't longer need the programs any more change of study
Adobe:
XXXXX, Cancellation fee is applicable whenever you cancel your subscription in the middle of the contract period.

Sorry to say so but not in the Netherlands
Adobe:
As I can check you have Annual Commitment / Monthly Billing and you are in the 9th month of your subscription.

So can you cancel it direct, without cancellation fee, as the law is.
Adobe:
XXXXX, If you want to continue with the subscription I will provide you one month free credit days.

I want to cancel direct without cancellation fee
Adobe:
Well Stephan, we do appreciate you as an Adobe member, I can waive off the cancellation fee as a good will gesture. Prior to that may I know are you looking for any other subscription or services?
Sorry for the typing mistake. XXXXX*

thank you for canceling the cancellation fee, could you send me the cancellation in e-mail
Adobe:
XXXXX, once I cancel you will get the confirmation email on your registered email address.
Should I proceed with the cancellation?

You can proceed, without the cancellation fee, I will be happy to receive the mail
Adobe:
Sure XXXXX, Please allow me a moment to make changes in your account.
Please stay connected while I am canceling your subscription.
XXXXX, I have cancelled your subscription also waived off the cancellation fee. You will receive the confirmation email on your registered email address.

thankyou
Adobe:
Happy to help. You'll receive an email with a survey link. Please take a moment to rate your experience and help us improve. Thanks!
5:30 PM
Type your message here

Is me net ook gelukt volgens de boven beschreven methode om €49,95 teruggestort te krijgen (ik had al opgezegd.) "For one time exception I go ahead and initiate refund for that", zo heette het. Wel even volhouden inderdaad.

Zojuist ook een licentie gecancelled en veel aan dit forum gehad! Dank dank dank!
Ik heb gewoon drie zinnen steeds weer herhaald:

I would like to cancel 1 license. I don't need it anymore.
In The Netherlands we have the right for monthly cancellation.
So can you cancel it direct, without cancellation fee, as the law is.

Tip: alle aanbiedingen weigeren. Gewoon lekker staccato terugpraten.
Je bent alleen wel gewoon bijna 45 minuten verder.. hou vol!!

Ik hoop dat iedereen door dit forum geholpen wordt.
Ze proberen echt alles om je te belazeren.
Echt een heel achterbaks klantenbeleid van een monopolist.
Badge

Onderaan de pagina adobe.com staat een ZWARTE balk “Hulp vragen” , Rechtsonder “Hulp Vragen”, dan Adobe HelpCenter. Vervolgens zie je rechtsonder het Chat Icoon.

Zo juist ook mijn Adobe abonnement via de chat gecanceld zonder boete. Kreeg nog twee aanbiedingen, maar ben daar niet op ingegaan. Super handig dit draadje op het forum! :grinning:  

Badge

Ook ik heb zojuist een jaarabonnement stop kunnen zetten dankzij de informatie hierboven. Ik heb bepaalde delen letterelijk gekopieerd, bedankt!

 

Ze proberen het weer. Waardeloze praktijken van Adobe.

May I know if you attempted to cancel online?
No, i did'nt because then i have to pay. I will end it this month without paying any further periods.
I am having this license now more than one year and as I said, I don't need it anymore. As the law in holland says, we are allowed to cancel it every moth so can you cancel it for me.
Evelyn
Sure, I will help you with that. May I know are you still in a student/Teacher?
That's not relevant anymore, i just will cancel my plan.
Evelyn
I can see that your plan is Annual Plan/Monthly Billing and as per the policy, if you cancel now, a cancellation fee would be there. If you are still in a student/Teacher I will help you downgrade the plan to a discounted price so that you will save money as well as explore more.
I would like to cancel it right away without cancellation fee, I am allowed to do that. I am having this license now more than one year and as I said, I don't need it anymore. As the law in holland says, we are allowed to cancel it every moth so can you cancel it for me. Thank you
Evelyn
We abide by the laws of every nations only then we do business with a country and this is already stated in the terms of the agreement when you sign up with Adobe. 

What best I can do for you, as a one time exception, I will cancel without fee.
Oke thank you. Can you send me an email with the confirmation that it is cancelled without the cancellation fee?
Evelyn
I’ve canceled subscription, and you will receive an email confirmation.
Thanks

Reputatie 7
Badge +7

Als het zo moet gaan maakt het mij ook angstig om een abonnement aan te gaan met Adobe. Ik zoek dan ook naar alternatieven. Zij gaan uit van de Amerikaanse wetgeving, maar als u zegt dat u onder de Nederlandse wet valt, moeten ze buigen, want hier geldt: maximaal 1 jaar vast, daarna per maand opzegbaar.

Heb ook hetzelfde gedoe gehad. Ik moet er niet aan denken hoeveel mensen dit niet kunnen en maar blijven betalen. Heb zelf 3 keer online opgezegd en ze blijven maar afschrijven. Verwacht je gewoon niet bij Adobe Dit.moet toch stoppen? Ik ga hier eens naar kijken

Update:

Na 25 minuten chatten, inderdaad 3 keer nog extra aanbiedingen, 3 keer herhalen dat je gewoon wilt stoppen en iets extra's nodig werd ook.mijn maandelijks abb. stopgezet.

Ik had verder ook aangegeven dat ik al 3 keer had opgezegd en dat ik een refund op zn plaats vond. Ze storten 150 euro terug. 

heb tevens aangegeven hoe ze de processen kunnen aanpassen en ze zouden dit meenemen.

gewoon jammer als een goed product op deze.manier een hele nare bijsmaak krijgt.

Ik hou jullie op de hoogte

 

Ik heb bovenstaande ook meegemaakt, en het is zojuist opgelost. Die 'opzegboete' van 50% van de resterende abonnementsmaanden zat mij niet lekker, en inderdaad, het is tegen de Nederlandse wet. Dit heb ik Adobe via de chatfunctie duidelijk gemaakt. Hierop kreeg ik nog een aanbieding van drie maanden, waardoor ik nog maar vier maanden zou hoeven te betalen (mijn abonnement zou officieel nog zeven maanden duren). Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil en ja hoor, toen konden ze ineens mijn abonnement opzeggen zonder kosten, zelfs met onmiddellijke ingang. Adobe lijkt heel goed te weten dat ze in strijd met de wet handelen, maar ze doen alsof hun neus bloedt. Het is dus gelukkig mogelijk om binnen vijf minuten van je abonnement af te komen.
Ik heb zojuist het advies van laulau opgevolgd en inderdaad, na wat heen en weer gechat is mijn abonnement per direct beëindigd. Dank voor de tip!
Badge

Gelukt, met dank aan tipgevers eerder in dit draadje. Zojuist zonder ‘cancellation fee’ kunnen opzeggen na 1,5 jaar. Hieronder mijn chat:

You can see personalized offers and cancel your plan quickly if you follow the link:
We'll send a confirmation email if you complete the process.
 
Adobe Customer Care Virtual Assistant
 
Did that help?
 
No
 
Adobe Customer Care Virtual Assistant
 
Would you like to chat with an agent?
 
Yes, chat with an agent
 
Adobe Customer Care Virtual Assistant
 
Ok. Connecting you to an agent who can help.
 
Connecting you with a specialist as soon as possible.
 
Your estimated wait time is currently less than one minute
 
Hello. Asha is your support representative today, and is reviewing the chat conversation so far. If you need to share sensitive information, such as credit card number, please wait for them to give you steps to share it securely.
 
Hi Asha, are you online yet?
 
Asha
 
Hello, I’ll be happy to help to you today. Let me first pull up your account information and access your details.
 
OK. adobe@gerecsey.net is my email
did you find it?
 
Asha
 
Thank you! I appreciate your patience; As I have checked under your account you have an active subscription of Creative Cloud All Apps with 100GB educational plan with an Annual Commitment / Monthly Billing. Where you're paying EUR 30.24/month incl. tax. May I know the reason why you wish to cancel your subscription?
Read Entire Message
 
I am not using it anymore, change of study.
My problem is you are charging me a cancellation fee. Which is not allowed under Dutch law
 
Asha
 
I understand, If you wish to continue with the subscription, I can provide you free credit of 3 months on the subscription allowing you time to explore our product. Which means you do not have to pay any amount for the next 3 months. Which are Feb, Mar and Apr would be free for you.

With Creative Cloud All Apps you get the entire collection of creative desktop and mobile apps and services for designing images, graphics, layouts, user experiences, video and audio for print, the web and mobile devices. This subscription includes Photoshop, Lightroom, Illustrator, InDesign, Adobe XD, Premiere Rush, Premiere Pro, After Effects, Acrobat Pro, Animate, Dreamweaver, Dimension, Audition, Lightroom Classic, Character Animator, Spark, Bridge, Media Encoder, InCopy, Prelude, Substance and Fuse. With this offer you also get 100 GB of cloud storage, Adobe Portfolio and Adobe Fonts. Adobe Stock is not included in this subscription.

How does that sound to you?
Read Entire Message
 
I am sorry but I dont want or need that. I dont want the discount, I'd like to cancel the subscription asap.
Can you make that happen, without the cancellation fee.
 
Asha
 
As your subscription under an annual commitment/ monthly billing plan, if you will cancel your subscription now. So, there will be an early termination fee of 151.20 EUR, so instead of cancellation, I would suggest you to get the 3 free months, if you will go with this offer you will not get charged from Adobe for next 3 months and your next billing date would be in May 2022.
Read Entire Message
 
No, I am sorry, Adobe is not allowed to charge me a cancellation fee under Dutch law. A termination fee is not allowed.
 
Asha
 
May I know is there any specific application would you like to use from your Creative cloud all apps?
I can give you that application at a discounted price + free 3 months.
I:e Photoshop, Dreamweaver, Animate, Audition, Illustrator, InDesign, InCopy, After Effects, and many more apps. How does that sound?
Read Entire Message
 
Asha, I do not want to use any other products. I would like to cancel the subscription and not be charged a termination fee which is not allowed under Dutch law.
 
Asha
 
I understand that as per Dutch law there will be no cancellation fee but when you've signed for the subscription everything was clear mentioned and you've agreed with the term and conditions.
 
The Dutch law overrules that contract. There are many examples online. Adobe is not allowed to execute that. So please cancel the subscription for me without cancellation fee.
 
Asha
 
Please allow me a minute!
 
I'm still here :-)
 
Asha
 
Let me go ahead and cancel your plan please be with me.
 
I am here. So you can cancel without the cancellation fee?
 
Asha
 
Yes, please allow me a minute,
 
Thank you.
 
Asha
 
I have canceled the subscription, I hope you have received an email for the same.
 
Let me check..
nothing yet..
 
Asha
 
Please check again!
 
yes, have an email. it doesnt mention the cancellation fee, so I take it, it wont show on any statements. Thank you for your help, Ahsa!
 
Asha
 
Yes, you'll not get charged from Adobe and your cancellation fee is waived off. Happy to help. You may receive an email with a survey link. Please take a moment to rate your experience and help us improve. Thanks!
 
Yes, I will fill that out. Have a nice day.
 
Asha
 
Happy to help. You may receive an email with a survey link. Please take a moment to rate your experience and help us improve. Thanks!

Net gebruik gemaakt van deze tips! Het werkt nog steeds, wel behoorlijk volhouden, maar uiteindelijk gelukt! :-)

Yes, bij mij is het ook gelukt!  Super fijn alle tips hier :)

Mijn abonnement, waarbij ik korting had het eerste jaar, is na een jaar ook verlengd naar een abonnement van 60,- per maand. Gezien ik de apps nog maar weinig gebruikte, vond ik dit nogal duur en besloot nu mijn abonnement stop te zetten (ik zat twee maanden in het nieuwe abonnement). Ik kreeg de melding dat ik € 302,45 aan annuleringskosten zou moeten betalen. Ik ben gaan Googlen en na deze forum te hebben gevonden ben ik met bovenstaande tips en voorbeelden het gesprek aan gegaan via de chat. Ik kreeg ook de nodige nieuwe aanbiedingen, die ik afwees. Ik bleef herhalen dat het in strijd was met de Nederlandse wet, ik mijn abonnement wilde opzeggen en ze de annuleringskosten kwijt moesten schelden. En zo doende, was ik na een paar minuutjes van mijn abonnement en de annuleringskosten af!

Reputatie 7
Badge +7

Ik had Adobe software geïnstalleerd uit eerdere tijd voordat ze met Creative Cloud kwamen. Opeens deed Photoshop CS6, die ik van een installatie CD had, het niet meer. Ik moest gedwongen updaten. Maar toen deed daarna de overige software van Adobe het niet meer. Die verdween vanzelf van het scherm na enkele momenten. Alleen Reader deed het nog mits je akkoord klikte op de nieuwe voorwaarden.

Dan kreeg je het scherm waarin ook Gereedschappen voorkomt, waarmee je dan pdf files kan aanpassen. Alleen, als je daar op klikte kwam er een scherm dat je eerst moest abonneren op Creative Cloud. Dit gebeurde allemaal zonder vooraankondiging, vanaf een afstand konden ze gewoon hun software op mijn pc veranderen.

Ik heb hier een tijdje mee staan stoeien. Als ik Adobe verwijderde en vanaf de CD weer opnieuw installeerde op de harde schijf, gebeurde weer hetzelfde. Via Google vond ik toen dat je in Windows Defender de verbinding van en naar internet voor een programma kan blokkeren. Dus Start > Instellingen > Windows Defender en dan links kiezen Geavanceerde Instellingen. Dan kan je links Regels voor Binnenkomende Verbindingen en Regels voor Uitgaande Verbindingen allebei apart instellen voor Adobe en die regel een eigen naampje geven. Het werkt prima bij mij, ik heb mijn oorspronkelijke Adobe siftware weer terug zonder abonnement. Wel even de internetverbinding uitzetten tijdens de herinstallatie.

Oh ja, je moet dan uodaten uit zetten!

Ik wou even laten weten dat bovenstaande nog steeds zo werkt.

Als je van je abbo af wilt ga dan naar de chat en start een gesprek met de klantenservice. En blijf ieder aanbod weigeren en aangeven dat in NL je na een jaar iedere maand mag opzeggen. En ook verwijzen naar dit forum. Het gesprek zelf is zeer onpersoonlijk en totaal niet klantvriendelijk maar het werkt en na zo'n 20 minuten chatten eindigt het gesprek dan met:

Lotte, I am cancelling your subscription and waiving off fee as a one time exception. I would request you to please read the terms and conditions carefully before purchasing any product, because it is important and there will be no misunderstanding while cancelling it.

Dag beste mensen,

Toch ook na veel gezeur en gedoe wordt mijn jaarabonnement stop gezet zonder boete. Een kwestie van héééél lang zeuren denk ik.

 

Ze hebben wel geprobeerd boete af te schrijven, wat nu?

Ik heb ook hetzelfde probleem, net zoals de rest hier. Echter moet ik opeens 169,38 betalen als boete (wat ook helemaal niet klopt, maar goed) Na ook 40 minuten aan de telefoon te hebben gehangen en na veel ‘verleidelijke’ aanbiedingen, toch gezegt dat ik van mij abbo af wil en alles leek in orde. Vetrouwde ik het toch niet en mijn Papal betalingen gecancelled en jawel vanochtend hadden ze het geprobeerd…

Wat moet ik nu doen? Gewoon even wachten omdat het overduidelijk tegen de wet is? Of weer contact opnemen met de boeven van de Adobe chat?

Zelfde probleem hier. Na 6 jaar lidmaatschap 50 euro moeten betalen. Vraag me ook af of Adobe niet kan worden aangesproken hierover. Schandalig!

Ik zoek nu  naar de manier om contact met ze op te nemen. Dat is blijkbaar goed verstopt op hun website. Ik heb nu een dm via Twitter gestuurd, maar of ze daar op reageren?

Dus: iemand die het emailadres of chatfunctie kan aanwijzen?

Reputatie 5
Badge +5

 

Hier misschien? 

Adobe systems Benelux BV

Nederland

Europlaza

Hoogoorddreef 54a

Amsterdam, 1101 BE

Nederland

Tel: +020- 65 11 200

Adobe account opgezegd na 3 jaar. Brengen ze een boete in rekening terwijl dit in strijd is met de Nederlandse wet. Heb ze dat ook duidelijk gemaakt maar ze hebben het maar alvast op onze creditcard gefactureerd. Ze komen er nu mee dat ze dit nietkunnen terugdraaien maar het na incasseren zullen terugbetalen. Iemand daar ervaring mee?

Dank voor de gegevens. Via Twitter/Adobe Care is het nog redelijk snel gelukt! Natuurlijk kwam eerst nog een ‘offer’ voorbij. Maar gelukkig daarna meteen geregeld. Met mijn afsluitende opmerking dat ik zou willen dat ze stoppen met deze praktijken, werd natuurlijk niet gereageerd...

Het is mij zojuist ook eenvoudig gelukt. Binnen 10 minuten was het geregeld. Gewoon erop hameren dat de annuleringskosten in strijd zijn met Nederlandse wet- en regelgeving en vervolgens wordt je abonnement kosteloos geannuleerd. 

Goedendag,

Ik was te laat voor de annulering binnen twee weken (proeflidmaatschap) en schrok van de prijs die je betaalt, maar al helemaal van het “boetebedrag” daarvoor in de plaats.
Toch denk ik in de reacties hierboven terug te lezen dat je er ook onderuit moet kunnen komen om na een proeflidmaatschap voor een jaar vast te zitten. Ik wilde een chat openen, maar kan op dit moment zowel op de Engelse als de Nederlandse website geen chatmogelijkheid vinden, heeft iemand enig idee hoe ik hier contact over kan hebben met Adobe zoals jullie omschrijven? En is het juridisch gezien nog haalbaar om dit jaarlidmaatschap n.a.v. het proeflidmaatschap te annuleren of gaat het toch echt pas over annuleren nadat je al een jaarlidmaatschap hebt gehad?

Reageer