gratis artikel

Buurtapps: handig om te weten wat er speelt in je straat?

• 25 February 2022
  • 14 reacties
  • 680 Bekeken
Buurtapps: handig om te weten wat er speelt in je straat?
Reputatie 2
Badge +2

Een praatje met de buren gebeurt niet meer alleen op straat. Veel buren hebben ook online contact via een WhatsApp-groep of buurtapp.

In zo'n appgroep kun je een bericht plaatsen wanneer je bijvoorbeeld iets verdachts op straat ziet. Maar het is ook een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van leuke gebeurtenissen in de wijk.

We vroegen ruim 11.000 mensen of ze digitaal contact hebben met een groep buren.

ūüĎȬ†Bekijk het gratis artikel over buurtapps.

Gebruik jij een buurtapp? Zo ja, werkt het prettig voor je? Of zit jij liever niet in een (grote) digitale groepsapp? Laat het hier weten.

14 reacties

Lees (en houd rekening met) ook over de excessen die kunnen ontstaan (voorbeelden gaan over NextDoor, maar gelden natuurlijk evenzogoed voor andere media:

https://eastbayexpress.com/racial-profiling-via-nextdoorcom-2-1/

https://suburbanturmoil.com/8-truths-about-nextdoor-com/

https://www.salon.com/2018/05/25/neighborhood-social-media-platform-nextdoor-makes-us-regret-the-internet/?utm_source=pocket_mylist

https://www.theverge.com/21283993/nextdoor-app-racism-community-moderation-guidance-protests?utm_source=pocket_mylist

Ik vind die borden sluikreclame voor WhatsApp. ūü§ģ
Ik verwacht van de gemeenten waar deze borden staan er een rekening gestuurd word naar Meta/Facebook voor deze reclame.

Nextdoor heb ik ervaren als een onbetrouwbare schurken app.
Schriftelijke uitnodigingen achter mijn rug om naar de buren in mijn naam.
Ik zag op de app alleen maar onzinnig geklets en als er echt iets aan de had was, schreef niemand iets.

Bovendien ben ik geen fan om alles wat we communiceren via systemen in het buitenland te doen.
Het zou ook kunnen via een Nederlands Matrix systeem.

De buurtapp voldoet hier prima maar als het niet zou bestaan geloof ik niet dat ik het nou heel erg zou missen. Een foto van de nieuwe spruit van op de hoek, een verlaten scooter die er al weken staat, iemand die na klussen een paar deuren over heeft, zo komt er af en toe komt er wat langs en het feit dat je een kanaal hebt waarbij je in een keer een groot gedeelte van de bewoners kunt bereiken kan handig zijn.

Reputatie 4
Badge +3

Een reclame bureau gebruiken voor dagelijks communicatie lijkt niet heel handig.

(FB & Google zijn alleen maar reclame bureaus).

De meeste buurtapps (alle varianten die ik tot nog toe gezien heb), zijn gelinkt met Facebook / Meta  hetzij  via Whatsapp, hetzij via FB programma bibliotheken dan wel via FB logins etc.

De, zeer beperkte groep, straatapp werkt hier goed want we kennen elkaar. Er gaan soms maanden voorbij zonder bericht maar als het nodig is werkt het.

De buurtapp verzandt altijd in OT geneuzel, dus snel afgemeld.

Ik heb wel in de WhatsApp buurt preventie gezeten. Maar er werd veel gevraagd aan privacy gegevens en ook veel zaken gepost van geen waarde. Dus heb ik de groep verlaten.

Nu zit ik in een buurtvereniging WhatsApp groep. Bevalt een stuk beter. 

Badge +1

Als ik in een buurt kom waarbij op de toegangsweg een bord let op: buurtpreventie staat zet ik mijn fiets extra op slot want dat komt op mij over als een onveilige buurt hoewel het de bedoeling naar ik aanneem is dat de buurt er veiliger door wordt?

Zelf zitten wij niet in de buurtapp; wie ons nodig heeft weet waar wij wonen..

Heb een tijdje Nextdoor gebruikt, maar dat geeft teveel overbodige informatie over de buurt waar ik op aangemeld was. Lijkt teveel op FB en heeft wat bedenkelijke voorwaarden  mbt het gebruik van privégegevens.  Nu met een 10-tal buren een WhatsApp group, die ik probeer over te halen richting Signal , die ik gebruik voor andere contacten.

Ik gebruik alleen nog Hoplr, dat is meer een sociale app (wie heeft er ladder te leen, ik heb nog zand over kom maar gratis halen) dat soort dingen. Ook weggelopen/vermiste dieren. Niet zo hijgerig en soms maar 1 bericht in een week, lekker rustig!

Reputatie 1
Badge

In onze wijk gebruiken we Hoplr. Ik ben erg tevreden. Het is een sociale app, maar ook andere onderwerpen komen aan de orde. De wijkagent geeft hier regelmatig een update over wat er speelt in de wijk. Men waarschuwt elkaar voor bijvoorbeeld inbrekers en benzine diefstal. Verder houdt het wijkberaad je op de hoogte van de activiteiten in de buurt. 

Badge

Sociaal wordt vaak  A-sociaal .  Na een paar dagen heb ik het gezien. Facebook en al dit onzinng gedoe doe ik niet meer aan mee.  Ik hou alles liever echt  prive hoewel dat in deze tijd heel moeilijk is mensen, ook al weten ze weinig van je, gaan allerlei conclusies trekken die niet bestaan.  Ik vond het vroeger veel beter zonder al dat gedoe. Ik hoef niets over een ander te weten ik wordt hier al ongevraagd bijgehouden door alle roddels. Die zijn hier de sociale media. Ik noem ze zelf de wandelende kranten.Ik heb niets met negatieve verhalen over anderen en het boeit me niet wat ze hebben en wat ze doen en met wie ze ruzie hebben, enz, enz. Dus al met al ik mis het niet, integendeel ik leef veel prettiger zonder dat ik iets weet over anderen. De sociale media is gewoon een roddel geheel!!!! Ik distantieer mij daar volledig van.

Reputatie 1
Badge

Hi Munnink, wat ik bij Hoplr prettig vindt is dat men wordt aangesproken op A-sociale uitingen. Daar wordt heel erg op gelet. Het is niet de bedoeling dat dit kanaal gebruikt wordt om vuil te spuiten.

Reputatie 4
Badge +3

Ook Hoplr gebruikt onder water gewoon Facebook. 

Reputatie 4
Badge +3

Gisteren is er in de wijk een Nextdoor brief huis aan huis geadresseerd bezorgd.

Waarbij de naam van vermoedelijk een bewoner in de wijk als ondertekenaar/afzender is gebruikt.

Beetje dubieuze uitnodiging.

Reageer