Beantwoord

Cartridge Close-in Boily Claris f-2.5 te vervangen?

• 15 August 2022
  • 7 reacties
  • 209 Bekeken

Het is na anderhalf jaar weer tijd voor een nieuw filter. Deze cartridges, die passen op de filterkop F-2.5 van Claris zijn echter in twee jaar tijd veel duurder geworden. Duurder dan de F-1.7 van Claris.

Ik vraag me af of ik de filterkop kan vervangen voor een F-1.7 en daardoor ook de goedkopere cartridges die hierop passen, aan kan gaan schaffen ( deze kosten 80 euro ipv 115 voor de F-2.5).

In de handleiding kan ik hier niks over vinden. De boiler is destijds door een installateur geplaatst en ik heb er geen verstand van. Passen de bestaande waterleidingen op beide filterkoppen en is zo dus geld te besparen, op den duur, door de filterkop te vervangen?

Dank!

icon

Beste antwoord door Gebruiker1644596728 20 August 2022, 11:13

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1659542338 Het lijkt er op dat de omschrijving van de (eenzelfde uniek filterkop) cartridges alleen de capaciteit/doorlaat van de filter aangeven.

Claris Ultra 170 feiten, Capaciteit: 1700 Liters
Claris Ultra Unieke Eigenschappen en voordelen
Combineert bescherming tegen kalk en corrosiecontrole
Remt de metaal migratie (corrosie) van machineonderdelen
Houd de pH-waarde in verhouding tot de EU-regelgeving drinkwater
Biedt een gamma patronen met grote capaciteit (eenzelfde uniek filterkop)
Zorgt voor langere operationele kosten / minder technische pannes van machines

Claris Ultra 250 feiten, Capaciteit: 2500 Liters
Claris Ultra Unieke Eigenschappen en voordelen
Combineert bescherming tegen kalk en corrosiecontrole
Remt de metaal migratie (corrosie) van machineonderdelen
Houd de pH-waarde in verhouding tot de EU-regelgeving drinkwater
Biedt een gamma patronen met grote capaciteit (eenzelfde uniek filterkop)
Zorgt voor langere operationele kosten / minder technische pannes van machines

Als u kontakt zoekt met de klantenservice op Waterfilterexpert weet u het zeker.

Reputatie 3
Badge +2

“tegen kalk” is onzin behalve als je in een gebied woont waar je heel hard water hebt en dat is in Nederland maar in een paar plaatsen.
Kalk (Calcium) zit niet voor niets in water dat hebben we nodig voor onze botten.
Echter te veel kan wel weer kalk aanslag veroorzaken maar gewoon schoonmaak azijn helpt daar tegen.

Maar is het dan mogelijk de filterroute af te koppelen en de waterleiding direct op de boiler te plaatsen?

Reputatie 6
Badge +6

Het is onduidelijk waarom de installateur de filter geplaatst heeft (alleen) voor de Boiler, dit is niet gebruikelijk.

Of zijn er meerdere koudwater tappunten na de filter?

Dit soort filters zijn meestal voor een separaat toestel koffieapparaat,vaatwasser, quooker e.d.

De F-2.5 (2500L) zou ik zeggen dat er meerdere taptoestellen op staan. (één tappunt levert ongeveer 8-10 liter per min).

De filter kan altijd helemaal verwijderd worden en door gekoppeld.

Als u de filter laat zitten, zal die niet meer werken en er verandert niets aan uw water.

Alleen de weerstand/doorstroming zal iets minder zijn door de filter.

Er zijn wel meerdere mogelijkheden om de hardheid van uw water (plaatselijke regio) te verlagen.

Voor consumptiewater is de hardheid 0 te laag, minimaal tot 2 of 4 terugbrengen is dan gebruikelijk!

Een foto geeft misschien een iets inzichtelijker beeld van uw situatie.

Het is onduidelijk waarom de installateur de filter geplaatst heeft (alleen) voor de Boiler, dit is niet gebruikelijk.

Of zijn er meerdere koudwater tappunten na de filter?

Dit soort filters zijn meestal voor een separaat toestel koffieapparaat,vaatwasser, quooker e.d.

De F-2.5 (2500L) zou ik zeggen dat er meerdere taptoestellen op staan. (één tappunt levert ongeveer 8-10 liter per min).

De filter kan altijd helemaal verwijderd worden en door gekoppeld.

Als u de filter laat zitten, zal die niet meer werken en er verandert niets aan uw water.

Dit filter is geplaatst vanwege een heet waterkraan. Maar aangezien we in het midden va het land leven met een gemiddelde hardheid aan water, lijkt een filter me niet eens noodzakelijk. Ik weet niet genoeg van afkoppelen. ik zal zo een foto sturen voor meer duidelijkheid.

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1659542338

De aansluitslangen zijn niet helemaal beeld, ook de boiler niet.

Als u de filter wilt laten vervallen:  slangkoppeling 1/2” draad op de filter inlaat; blauwe streep volgen en aansluiten op de inlaatcombinatie 1/2” draad (2 zwarte knoppen bovenop)

De uitgaande slang van de filter naar de inlaatcombinatie vervalt!

Het zwarte trechtertje zit scheef en moet recht naar beneden geplaatst worden!

Het zwarte ribbelbuisje van de overstort/inlaatcombinatie is niet op de juiste hoogte in de afvoer geplaatst, hierdoor zal bij het afpompen van de VW water uit de trechter omhoog kunnen spuiten (bruin)

Als u een "volle” spoelbak ineens laat leeglopen zal dit ook uit de trechter omhoog kunnen komen.

Reageer