Consumentenbond.nl

CD Speler speelt geen cda bestanden

• 16 oktober 2020
  • 9 reacties
  • 265 Bekeken

Hallo, ik heb een Denon CD speler van 16 maanden oud. Ik kwam er drie maanden gelden achter dat de Speler problemen heeft om liedjes van sommige CD’s te starten. De CD Speler is twee keer ter reparatie weg geweest en de verkoper vertelde mij dat het aan de CD’s ligt, niet de Speler. Ik heb vervolgens contact gezocht met Denon en alles getest wat er maar te testen viel. Wij kwamen tot de conclusie dat het aan de optische uitgang van de Speler kan liggen. Mijn buurman echter, kwam met de mededeling dat het aan de extensie van de liedjes kan liggen, het zijn cda files. Dit staat niet expliciet in de handleiding, en is mij door de verkoper ook nooit verteld. Omdat het om 40% van mijn collectie gaat wil ik mijn geld terug, of een model van Denon dat wel cda files pakt. Geacht forum, wat is Uw ervaring of mening ?

9 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Waarschijnlijk moet je die CDA-bestanden omzetten naar "echte” MP3 of WMA bestanden. Die cda-extensie staat voor:

CDA is a file extension of shortcut type format that stands for CD Audio shortcut. As the type format implies, a CDA file does not actually contain any audio but it’s simply a shortcut to the tracks on an audio disk. CDA files are created by the computer’s CD driver with the purpose of keeping a permanent record of the location of the track.

Met de Windows Media Player zijn ze blijkbaar om te zetten: https://medium.com/decode-ke/how-to-rip-cda-files-with-windows-media-player-7e79dec9ccdc

Gaat het om audio CD's of zelfgebrande CD's die niet werken? 

Reputatie 6
Badge +3

Dat doet geen enkele CD speler.

De meeste CD spelers spelen Audio CD’s al dan niet zelf gebrand.

Daarnaast (als extra de laatste 20 jaar)  Data CD’s met MP3 of WMA bestanden.

Ik speelde ze af in meerdere CD Spelers, waarvan de meeste uit de jaren 2010 - 2015 stammen, en dan deden ze het wel. Het zijn allemaal officiële CD’s, de meeste recent geimporteerd als collector’s item, van de artieste Heather Nova. In mijn oude Technics MASH CD Speler deden ze het ook prima. Ik loop hier nu ineens tegenaan. Waarom staat dit euvel niet in de handleidingen aangegeven ? En waarom moet ik CD’s gaan omzetten en branden terwijl dit een doorn in het oog is van Buma Stemra en de artiesten zelf ? 

Als het originele CD's zijn kan het niets met dat CDA verhaal te maken hebben. CD's verouderen en de ene speler is kritischer dan de andere is de enige verklaring die ik kan bedenken.

CDA is iets dat Windows laat zien van een CD.
Een audio CD moet voldoen aan de Red Book norm.
Dus een data CD met CDA bestanden, is geen audio CD.
Platen maatschappijen verzinnen soms dingen om kopiëren tegen te gaan.
Moderne CD spelers gaan op tilt van al die oude beveiligingen.
Een hele beruchte beveiliging is “Cactus Data Shield” die de muziek laat stotteren na een kopie.
Die beveiliging is later verboden door de rechter.
Er zijn ook duurdere spelers, die geen gebrande schijfjes draaien.
Ook zijn er hybride CD's die ook nog data bevatten, waar sommige spelers niet meer overweg kunnen.

Ik kocht laatst een paar Blue-Ray's met klassieke films er op.
En wat dacht je, ook voorzien van een vervelende beveiliging.
De speler gaat er soms van op tilt en de computer moet een speciale sleutel hebben om ze te spelen.

Reputatie 4
Badge +2

Hallo, ik heb een Denon CD speler van 16 maanden oud. Ik kwam er drie maanden gelden achter dat de Speler problemen heeft om liedjes van sommige CD’s te starten. De CD Speler is twee keer ter reparatie weg geweest en de verkoper vertelde mij dat het aan de CD’s ligt, niet de Speler. Ik heb vervolgens contact gezocht met Denon en alles getest wat er maar te testen viel. Wij kwamen tot de conclusie dat het aan de optische uitgang van de Speler kan liggen. Mijn buurman echter, kwam met de mededeling dat het aan de extensie van de liedjes kan liggen, het zijn cda files. Dit staat niet expliciet in de handleiding, en is mij door de verkoper ook nooit verteld. Omdat het om 40% van mijn collectie gaat wil ik mijn geld terug, of een model van Denon dat wel cda files pakt. Geacht forum, wat is Uw ervaring of mening ?

CDA files zijn index files met track info… bevatten geen audio informatie.. Er zijn geen CD spelers die hier ook maar iets mee kunnen. Daarnaast moet er bv een Wav file zijn met de audio.. Dus 1 CD heeft voor elke track een CDA file en daarnaast de wav met de audio. Er zullen wel tools zijn om de waves in stukken te hakken en daar bv MP3 files van te maken met de track info in de file naam.

Bedankt voor alle informatie … ik begrijp er uit dat er twee mogelijkheden overblijven : dat het de optische uitgang kan zijn zoals Denon zegt, en dat het de ouderdom van de CD’s kan zijn of de scherpte van de huidige generatie CD Spelers. Er zit dus niets anders op dan het reparatie rapport af te wachten, in de hoop dat de reparateur de hick ups niet bij voorbaat aan de CD’s wijdt.

De kwaliteit van de CD kun je testen in een PC met een geschikte brander.
http://www.optidrivecontrol.com/
Ook kun je zien of het een zelf gemaakte of originele schijf is.
De te verwachten levensduur van schijven verschilt nogal.

Grote oplages van een CD worden anders gemaakt dan kleine.
De kleine oplage, word ook gebrand op een schijfje dat niet de CD-R markering heeft.
De gebrande schijven kunnen sneller verouderen.

Reageer