Consumentenbond.nl

Chataccount: welke is aan te raden?

...”Een woud van Chatweb community’s”

Maar welk gaat fatsoenlijk met je ‘Privacy’ om, en heeft zich bewezen…?? 

10 reacties

Het punt met chatten is dat je het nooit in je eentje doet en dat diegenen waar je mee wilt chatten vaak al een platform gebruiken. Dus begin met de vraag met wie u wil chatten en vraag daar wat u moet gebruiken om mee te kunnen doen. 

Reputatie 7
Badge +7

Zie ook : https://www.chatinfo.nl/chat/chat-etiquette.html of : http://www.chatindex.nl/blog/chat-etiquette.html  of : https://chat-crazy.nl/chatregels.

Verder heeft de Consumentenbond informatie over chatten, de 50 plus vereniging kent het chatten, de VPN Gids geeft info over chatten enz.

Reputatie 6
Badge +5

Het is maar wat je zoekt.
Mijn ervaring.

WhatsApp is zeer populair en je telefoon heeft ook geen privacy meer.
Telegram is bedenkelijk zeggen de experts. En populair bij criminelen.
Signal is in mijn beleving de meest gangbare met privacy en open source gemaakt.
Hangouts is gewoon Google dus echt privé, is het niet.
Threema veilig maar heeft een verplichte eenmalige bijdrage van €3,99 en is daarom niet populair.

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper ik sluit.me aan bij uw tips..maar je kunt wel.iets anders nemen maar 99% heeft ewoon Whatsapp. 

Reputatie 2
Badge +2

Het is maar wat je zoekt.
Mijn ervaring.

WhatsApp is zeer populair en je telefoon heeft ook geen privacy meer.
Signal is in mijn beleving de meest gangbare met privacy en open source gemaakt.

Dat je met WhatsApp geen privacy meer hebt, is nogal kort door de bocht. Het is waar dat contacten die jouw telefoonnummer hebben kunnen zien dat je WhatsApp hebt geïnstalleerd, en als je je standaardinstellingen laat staan anderen kunnen zien of je online, bent, of je berichten hebt ontvangen en ook gelezen, en ook of je een antwoord aan het typen bent. De meeste van deze eigenschappen zijn echter ook uit te schakelen. Maar persoonlijk vind ik het belangrijkst dat de berichten niet door derden zijn te lezen. En dat is niet het geval, WhatsApp versleutelt berichten en schendt in die zin de privacy niet.

Signal is bepaald niet wijd verspreid, en daarom beperkt bruikbaar. Door schade en schande ben ik er ook achter gekomen dat Signal i.t.t. WhatsApp niet automatisch een back-up maakt van de chat-berichten. De privacy is dus oké, maar erg betrouwbaar vind ik de app daarom niet. Overigens is de optie om een back-up te laten maken wel aanwezig, maar niet standaard.

Overigens heeft de vragensteller het over chat community’s en daaraan voldoen bovenstaande apps niet. Het verschil is dat je bij een community lid kan worden en dan kan beginnen te kletsen, zonder dat je iemand kent. Het doel maakt daarbij nogal uit. Ben je op zoek naar technische ondersteuning, dan kun je bijvoorbeeld naar een irc-kanaal gaan waar mensen je kunnen helpen. Als het gaat om de eenzaamheid te verdrijven kun je naar bv. https://www.deluisterlijn.nl/ gaan, al is dat niet direct een community.

Reputatie 6
Badge +5

@Wortelstamper ik sluit.me aan bij uw tips..maar je kunt wel.iets anders nemen maar 99% heeft ewoon Whatsapp. 

Dat is ook een hardnekkig probleem.
WhatsApp heeft de norm. Er zijn zelfs werkgevers die het gebruik verplichten.
Mijn vertrouwen in FB producten is NUL.

De beste Chatweb community is de Community van de Consumentenbond.

Hier te vinden.

Reputatie 2
Badge +2

De beste Chatweb community is de Community van de Consumentenbond.

Hier te vinden.

Wat heeft de community van de consumentenbond met chatten te maken? Of mis ik een mogelijkheid? Chatten houdt in het “real-time overbrengen van berichten”. Daar is hier voor zover ik zie geen sprake van en dus is er geen sprake van chat, maar van een forum.

Sorry, was flauw grapje.

Reputatie 1
Badge +1

de meesten willen allemaal een 06 nummer of emailadres, dus daar gaat het al mis. als het echt prive moet gebruik je een anonieme mail provider zoals protonmail en chat je met app.wire.com account via een betrouwbare vpn of tor.

Reageer