Consumentenbond.nl

Cogas stopt met Ziggo aan te bieden, men moet naar Caiway.

• 16 oktober 2014
  • 58 reacties
  • 1486 Bekeken

Er is grote opschudding in Twente. Vandaag werd bekend dat Cogas stopt met Ziggo en dat iedereen moet overstappen naar Caiway. Vele mensen hebben daar geen zin in en vragen zich af of dit zomaar kan. Kan de Consumentenbond zich hier eens in verdiepen. Met name of dit zo maar kan en wat voor mogelijkheden er zijn om dit tegen te gaan.

58 reacties

Een moeilijke discussie, omdat Cogas een contract heeft met Ziggo, maar jij als consument met Ziggo. En door het beeindingen van de samenwerking met Cogas kan Ziggo niet veel anders dan de abonnementen opzeggen.

Ik zie op Twitter al de nodige te verwachten problemen voorbij komen: wijzigen van het e-mailadres, hogere kosten voor belbundels en interactieve tv...

@AW Marsman, welke problemen verwacht jij?
Ook ik verwacht te kampen te krijgen met alle problemen die op internet al geschetst zijn. (b.v. aan tientallen instanties mijn nieuwe emailadres doorgeven). Kan de consumentenbond eens induiken in de structuur van Cogas. Een aantal Twentse gemeentes zijn de aandeelhouders. Kunnen die Cogas terugfluiten? Of zijn er nog andere manieren (via de rechter wegens eenzijdige contractverbreking o.i.d.) mogelijk om Ziggo te behouden?
Ik ga eens navragen bij mijn collega's die meer kaas hebben gegeten van juridische zaken en kom er hier op terug.

In de tussentijd - en voor alle klanten in Cogas-gebied: laat vooral je zorgen en vragen hier achter, dat kunnen we later misschien nog gebruiken. Dank!
Elders een zeer goed commentaar gelezen:

KLACHT Onlangs hebben wij uw brief gekregen over het wijzigen van Ziggo naar Caiway. Ik wil hier officieel beklag over doen en jullie aansprakelijk stellen. Caiway biedt niet dezelfde diensten aan als Ziggo. De Internet, TV en Telefoon service zijn vergelijkbaar, maar zij bieden geen voordeel op Mobiel abonnementen aan en hebben geen Wifi Hotspots. Ook hun service is vele malen minder dan Ziggo. Caiway heeft ook geen On Demand op de kabel en geen TV kijken op tablets etc op de kabel.
Mijn conclusie is dat Cogas het niet wil begrijpen!
Van Ziggo heb ik ook een mobiel abonnement voor EUR 15,00: Ziggo schrijft dat per 1 februari 2015 bij de verplichte overstap naar Caiway, de korting van het alles in een pakket wat ik had bij ZIGGO verdwijnt en dat het mobiele abonnement verhoogd wordt naar EUR 25,00: Gek, volgens mij kan dit niet, omdat ik een contract met Ziggo heb en zij dat niet zomaar eenzijdig kunnen opzeggen.

Daarnaast heb ik vandaag (19/10) de volgende mail gestuurd naar Jan van Marle (Wethouder Economische Zaken van Gemeente Almelo. Gem. Almelo is aandeelhouder van Cogas):

Beste Jan, Met verbazing kijk ik naar de ontwikkelingen bij Cogas vwb het dwingen van burgers in Almelo om over te stappen van hun provider Ziggo naar kabelaar Caiway. In voorgaande communicatie is letterlijk aangegeven door Cogas dat we als kant keuzevrijheid zouden hebben. Dit is geenszins het geval. We worden gedwongen over te stappen omdat Cogas de contracten met Ziggo heeft opgezegd. Anno 2014 is het merkwaardig dat we als zelfstandige burgers geen keuzevrijheid hebben. Ik spreek jou nu aan als wethouder omdat gemeente Almelo een aandeelhouder is van Cogas. Ik heb ondertussen ook mijn zorgen geuit bij de consumentenbond en bij Tros radar. Hoor graag wat jullie als gemeente en als aandeelhouder van Cogas voor je burgers in deze gaan ondernemen. Met vriendelijke groet, Kees Groeneveld MBA QC RI
Het is zelfs nog vreemder. Immers voor het beschikbaar houden van de emailadressen en voor het beschikbaar houden van (de kortingen op) mobiele telefonie is helemaal geen levering van Ziggo-internet aan de deur vereist. Je kunt immers ook een hotmailaccount hebben, zonder dat zij internetdiensten leveren. Ziggo zegt echter alles op. Dat naast het feit dat op geen enkele wijze van enig protest aan de zijde van Ziggo blijk is gegeven, doet vermoeden dat er een (fiancieel) belang is voor Ziggo om het Cogas gebied geheel te verlaten.

Zoals de puzzelstukken nu liggen zijn er klaarblijkelijk al afspraken daartoe gemaakt nog voor dat de glasvezel is aangelegd. Dat is echter geheim gehouden en de klanten is verteld dat zij rustig glasvezel konden laten aansluiten en dat Ziggo gewoon op de kabel zou blijven. Aantoonbaar onjuiste informatie. De handelswijze van Cogas om een enkele aanbieder op de glasvezel te hebben is illegaal, en wordt zelfs nog nijpender als diezelfde aanbieder ook de kabeldiensten overneemt. De mededeling van Cogas dat medio 2015 wellicht andere aanbieders op de glasvezel komen, is vooralsnog niet meer dan een holle mededeling en bijkant zelfs ongeloofwaardig nu zij net hun uiterste best hebben gedaan om Caiway in een monopoliepositie te manouvreren.

De eindsituatie is dat de netwerkbeheerder (Cogas) en de enige aanbieder (Caiway) aan elkaar gelieerd zijn, verbonden door een onderneming van de Rabo Vastgoed Groep, die ongetwijfeld een financieel belang heeft in het glasvezel netwerk. Het lijkt mij bijzonder zinvol dat zowel de ACM als Justitie een uitgebreid onderzoek starten naar strafbare feiten.
De actie van Cogas/Caiway/Ziggo is voor alle klanten van Ziggo een achteruitgang. Het basispakket is even duur, maar biedt minder: https://www.twentestaptover.nl/site/nl/applicatie/vergelijk

De extra diensten zijn echter veel duurder. Volopbellen altijd bij Ziggo kost € 10,00, het vergelijkbare product bij Caiway Voip-Comfort+ kost volgens de folder van Caiway € 21,30 per maand. Op de vergelijkingspagina staat € 14,95, maar ook dat is 50% hoger.

Cogas heeft bij de aanleg van het, nog niet in werking zijnde, glasvezelnetwerk in een folder aangegeven dat de diensten op glasvezel aangeboden gaan worden door Caiway en dt de diensten op de coaxkabel bij Ziggo blijven. Een duidelijk geval van mislijding van de consument lijkt me.

Het moment van overgang lijkt ook bewust gekozen. Er worden nog geen diensten aangeboden op het glasvezelnetwerk, zo dit we het geval is dan alleen nog maar Caiway. Je wordt verplicht voor minimaal 12 maanden een contract af te sluiten, dus mocht Cogas in juli 2015 meerdere aanbieders op het glasvezelnetwerk toelaten, dan kan de Caiway klant niet over. Cogas moet naar min mening eerst het glasvezelnetwerk operatineel maken en daar meerdere aanbieders op tie laten, zodat de consument iets te kiezen heeft.

En tot slot is mij onduidelijk hoe Cogas en Caiway met elkaar verbonden zijn. Ik lees op Internet meerdere verhalen over onderlinge relaties. Dat lijkt me ook een onderzoekje waard.
Het is belachelijk dat je verplicht moet overstappen naar een andere provider omdat de Cogas het zo heeft bedacht. Ze doen het voorkomen alsof het allemaal heel erg simpel is en dat je er op vooruit gaat voor dezelfde prijs. Op de 1e plaats ga je er NIET op vooruit met deze overstap en op de 2e plaats is het ook nog een stuk duurder bij Caiway. Ik bel nu voor 9.95 in de maand bij Ziggo, dit wordt bij Caiway 21.30 voor een gelijkwaardig pakket, dat is een prijsstijging van maar liefst 114% !!! dat valt voor mij in de categorie BIZAR !

De overstap is verder op een zeer ongunstig moment omdat de uitrol van glaszezel nog niet is voltooid. Sinds 2 maanden heb ik een glasvezelaansluiting maar deze kan nog niet worden gebruikt, dus als ik naar glas wil kan ik straks nog een keer. Diegene die al wel van glas gebruik kunnen maken krijgen ook geen keus want de cogas heeft het zo geregeld dat je ook daarvoor alleen bij Caiway terecht kunt. Andere aanbieders volgen later, komend jaar . Jaja lekker tactisch, als iedereen is overgestapt gaan we zeker straks nog een keer overstappen. Dit ruikt naar een vies samenspel tussen de cogas en caiway.

ik mag hopen dat er van hogerhand een uitspraak komt die dit contract ongeldig gaat verklaren want dit is onacceptabel.
Beste, Graag zou ik mij willen mengen in de discussie omtrent de wijziging voor Cogasklanten van kabelaanbieder. Hoewel dit wettelijk is toegestaan zijn er nog al wat vragen. In uw bericht "Meer keuze is grootste voordeel van glasvezel" van 7 september 2012 meldt u: "glasvezel biedt consumenten wel meer keuze dan kabel omdat het een open netwerk is waarop meerdere aanbieders hun diensten aan kunnen bieden, terwijl kabel in elke regio maar ÉÉn aanbieder heeft". Cogas echter zegt weliswaar al een half jaar toe meerdere aanbieders door te geven op haar glasvezelnetwerk maar lijkt er nu op aan te sturen klanten die bij deze overstap toch maar voor glasvezel te kiezen richting Caiway te dwingen. Zou het niet beter zijn de Ziggo/Caiway operatie uit te stellen tot er daadwerkelijk keuzemogelijkheden zijn? Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom wij als consumenten tegenwoordig onze eigen gas-, electricteit-, telefoon- adsl-, en dus ook glasvezelaanbieder kunnen kiezen maar waarom die keuzemogelijkheid er op de kabel niet is? Graag uw reactie. Met vriendelijke groeten, Erik Braamhaar.
E. Braamhaar heeft gelijk: we kunnen formeel niets vinden dat niet door de beugel kan. ACM heeft ons laten weten dat ze er naar hebben gekeken maar dat er volgens hen geen regels worden overtreden. Voorlopige conclusie: erg klantonvriendelijk van Cogas, maar het mag.

Het merendeel van het glasvezelnetwerk - het gedeelte in handen van Reggefiber - in NL is wel open. Maar de netwerkbeheerder mag bepalen wat hij doet, en Cogas mag dus bepalen alleen Caiway toe te laten. Ik ben benieuwd of Cogas ook echt meer aanbieders gaat toelaten. Heeft iemand Cogas' belofte zwart op wit?

Alleen het DSL-netwerk is in Nederland gereguleerd - wat betekent dat KPN anderen op zijn netwerk mÓet toelaten. Andere netwerken, waaronder de kabel niet. Daarom is er inderdaad geen keuze voor een andere kabelaar, niet alleen in dit geval van Cogas, maar ook voor klanten van Ziggo, UPC, Caiway elders in het land, etc. Voor iedereen in Twente betekent dat dus nu helaas kiezen voor Caiway via kabel/glas of overstappen naar een DSL-aanbieder.

Ik zag op de site van RTV Oost een link naar een online-petitie voor meer keuze op kabel en glas. Het kan geen kwaad daar je stem ook te laten horen.
Cogas heeft geen belofte gedaan maar zegt wel de ambitie te hebben meerdere aanbieders toe te laten.. Op de website staat het volgende te lezen: http://www.cogasglasvezel.nl/veelgestelde-vragen/ "Cogas heeft in het verleden gesproken over een open netwerk met meerdere dienstaanbieders. Waarom is er nu maar ÉÉn partij? Cogas heeft inderdaad gesproken over een open netwerk met meerdere dienstaanbieders, maar op de korte termijn starten wij met ÉÉn partij. Onze ambitie is nog steeds dat wij in de toekomst meerdere dienstaanbieders op ons glasvezelnetwerk kunnen aansluiten. Wanneer dit zal zijn is niet bekend. Uiteindelijk bepaalt een dienstaanbieder zelf of hij diensten wil aanbieden op het glasvezelnetwerk van Cogas".
Dank! Die laatste zin is wel een beetje twijfelachtig. De eerste stap is toch echt dat Cogas aanbieders moet toelaten. En daarna moeten de aanbieders wel zelf de diensten gaan leveren - logisch. Op het glasvezelnetwerk van Reggefiber zijn inmiddels ruim 20 aanbieders actief - daarvan zijn er vast wel een aantal geÏnteresseerd om hun diensten ook in Twente aan te bieden!
Sterker nog, cogas heeft in de folder over glasvezel zelf aangeven dat caiway nÀÀst ziggo zou komen. Maar ja, niemand die overstapt naar caiway dus nu moeten ze het zo maar doen. Op de site van hndb kun je de folder als download file vinden!
Irene,

Het is zinvol toch even het dossier te completeren. ACM heeft mij ook geantwoord, maar leek de casus vooralsnog niet te begrijpen. Zij beoordeelden de vraag of de bij aanbieder (i.c. Caiway) sprake was van een ongeoorloofde machtspositie. Het gaat hier echter om de vraag of bij de netwerkbeheerder (i.c. Cogas) sprake is van een ongeoorloofde machtspositie.

Cogas, als netwerkbeheerder, mag een economische machtspositie hebben, zolang zij consumenten niet benadeelt en de concurrentie niet belemmert. Er is sprake van benadeling: immers de verplichte overstap van aanbieder behelst een aantoonbare teruggang in dienstenniveau tegen een hogere prijs. Voorts is er sprake van belemmering van de concurrentie: een bestaande, niet aan de netwerkbeheerder gelieerde, aanbieder wordt de laan uitgestuurd ten voordele van een aan de netwerkbeheerder gelieerde aanbieder die alsdan op zowel glas als coax de enige aanbieder is. De mededeling van Cogas dat medio 2015 wellicht andere aanbieders op de glasvezel komen, is vooralsnog niet meer dan een holle mededeling en bijkant zelfs ongeloofwaardig nu zij net hun uiterste best hebben gedaan om Caiway in een monopoliepositie te manoeuvreren. Zij hadden immers ook kunnen wachten met het heenzenden van Ziggo totdat die andere aanbieders waren toegelaten?

Dat laatste is uit strategische overwegingen natuurlijk niet handig op het moment dat Cogas alle klanten bij haar gelieerde Caiway wil hebben. Was Caiway niet gelieerd geweest, was dit belang er ook niet geweest. Daarmee is de belangenverstrengeling een gegeven, en de verwezenlijking van de risico's die met deze belangenverstrengeling gepaard gaan duidt onmiskenbaar op een ongeoorloofde machtsconcentratie aan de zijde van de netwerkbeheerder c.a.

Voorts nog dit. Cogas heeft nu tot tweemaal toe in een tv interview (Rtv-Oost en SBS6 Hart van Nederland, te vinden op de respectievelijke websites) onomwonden meegedeeld dat deze switch reeds zijn oorsprong vindt in afspraken die twee jaar geleden zijn gemaakt. In dat licht is het opmerkelijk dat in de folder van Cogas, ten behoeve van het inleiden van het leggen van glasvezel (minder dan een jaar geleden), aan alle klanten het volgende is meegedeeld: "Vervangt glasvezel mijn coax aansluiting? Nee, uw glasvezelaansluiting is een extra aansluiting. Deze komt dus naast uw huidige coaxaansluiting (kabel). Met uw coaxaansluiting kunt u gewoon gebruik blijven maken van de diensten van Ziggo. Wilt u diensten via glasvezel gaan afnemen? Dan sluit u een abonnement af bij Caiway (zie vraag 😎." Deze handelswijze is misleidend en voorts te betitelen als agressieve verkoopmethode. Bij misleiding of agressieve verkoop spreekt de wet van oneerlijke handelspraktijken. Van misleiding is sprake als de verkoper niet eerlijk is over zijn bedoelingen of als hij bijvoorbeeld relevante informatie voor je achterhoudt. Bij agressieve werving word je op indringende wijze onder druk gezet om een product te kopen.

Tenslotte dienen ondernemingen met een maatschappelijk relevant belang zoals netwerkbeheerders en telecombedrijven integer te handelen. Integriteit staat voor zorgvuldig, uitlegbaar en standvastig handelen. Zorgvuldig betekent dat de onderneming steeds opnieuw kritisch en systematisch reflecteert op haar kernverantwoordelijkheden en zich voortdurend vragen stelt. Uitlegbaar betekent dat de onderneming kan aangeven hoe haar handelen past bij haar kernverantwoordelijkheden en kerntaken, bij de kernwaarden regels, richtlijnen, wetten en andere bindende voorschriften van hun organisatie. Standvastig betekent dat medewerkers hun rug recht houden bij weerstanden en verleidingen. De onderneming handelt in het belang van de organisatie en de samenleving en laat zich daarvan niet afleiden door eigen belang of door specifieke groepsbelangen. Ik mag veronderstellen dat de betrokken ondernemingen bij (al) haar klanten inmiddels in iedergeval de schijn hebben gewekt niet integer te zijn. De reputatieschade mag blijken uit het omvangrijke protest.

Aldus voldoende juridische aanknopingspunten. Inmiddels begrijp ik dat aanstaande vrijdag een buitengewone vergadering van aandeelhouders van Cogas (lees: de betrokken gemeentes) is belegd. Ik vertouw erop dat hierbij de integriteit wel de boventoon voert.
@Jessica, ik heb m gevonden. Enig idee hoe oud deze folder is?

Geachte heer Gerrit Boon,

Ik sluit mij helemaal aan bij uw duidelijke en inhoudelijk scherpe reactie. Ik hoop dat de aandeelhouders de situatie nog kunnen keren. Ik vind het ronduit misleidend en zelfs onbeschoft wat Cogas haar klanten hier door de strot drukt (sorry, ik kan het niet anders verwoorden dan op deze manier). Destijds bij de aankondiging van de werkzaamheden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk is gesuggereerd in de reeds bekende folder, dat Ziggo via de coax beschikbaar zou blijven als leverancier van internet, telefonie en televisie. Voor hetzelfde pakket ben ik bij Caiway € 10,- per maand meer kwijt. Niet onoverkomelijk, maar wel € 120,- op jaarbasis. Ik lees over de kwaliteit van door Caiway geleverde diensten alleen maar negatieve reacties. Ik ben bovendien nog niet echt overtuigd van de kwaliteit van glasvezel. Ik wil graag eerst dat eventuele kinderziektes worden verholpen. Bovendien is het inderdaad nog maar de vraag of Cogas daadwerkelijk meer aanbieders toelaat. Ik zie dat niet gebeuren op korte termijn. Hierdoor zitten klanten dus als vast aan een jaarcontract bij Caiway. Caiway en Cogas behoren beide (voor een deel?) in eigendom toe aan CIF. Hier is dus sprake van belangenverstrengeling. Ik heb een klacht ingediend bij Cogas, maar nog geen reactie ontvangen. Ik hoop dat Cogas zo flink is om haar ongelijk te durven toegeven met als gevolg dat Ziggo gewoon beschikbaar blijft als leverancier van voormelde diensten via de coaxkabel. Ik ben al jaren naar tevredenheid klant bij Ziggo, hoewel de reactie van Ziggo op mijn klacht over de eenzijdige opzegging door Ziggo van mijn contract met haar naar mijn idee ver beneden de maat is. Nogmaals, ik hoop dat de wal (de publieke opinie) het schip (Cogas) keert.

Met vriendelijke groet,

Marcel Keupink te Almelo

Irene,

Het is zinvol toch even het dossier te completeren. ACM heeft mij ook geantwoord, maar leek de casus vooralsnog niet te begrijpen. Zij beoordeelden de vraag of de bij aanbieder (i.c. Caiway) sprake was van een ongeoorloofde machtspositie. Het gaat hier echter om de vraag of bij de netwerkbeheerder (i.c. Cogas) sprake is van een ongeoorloofde machtspositie.

Cogas, als netwerkbeheerder, mag een economische machtspositie hebben, zolang zij consumenten niet benadeelt en de concurrentie niet belemmert. Er is sprake van benadeling: immers de verplichte overstap van aanbieder behelst een aantoonbare teruggang in dienstenniveau tegen een hogere prijs. Voorts is er sprake van belemmering van de concurrentie: een bestaande, niet aan de netwerkbeheerder gelieerde, aanbieder wordt de laan uitgestuurd ten voordele van een aan de netwerkbeheerder gelieerde aanbieder die alsdan op zowel glas als coax de enige aanbieder is. De mededeling van Cogas dat medio 2015 wellicht andere aanbieders op de glasvezel komen, is vooralsnog niet meer dan een holle mededeling en bijkant zelfs ongeloofwaardig nu zij net hun uiterste best hebben gedaan om Caiway in een monopoliepositie te manoeuvreren. Zij hadden immers ook kunnen wachten met het heenzenden van Ziggo totdat die andere aanbieders waren toegelaten?

Dat laatste is uit strategische overwegingen natuurlijk niet handig op het moment dat Cogas alle klanten bij haar gelieerde Caiway wil hebben. Was Caiway niet gelieerd geweest, was dit belang er ook niet geweest. Daarmee is de belangenverstrengeling een gegeven, en de verwezenlijking van de risico's die met deze belangenverstrengeling gepaard gaan duidt onmiskenbaar op een ongeoorloofde machtsconcentratie aan de zijde van de netwerkbeheerder c.a.

Voorts nog dit. Cogas heeft nu tot tweemaal toe in een tv interview (Rtv-Oost en SBS6 Hart van Nederland, te vinden op de respectievelijke websites) onomwonden meegedeeld dat deze switch reeds zijn oorsprong vindt in afspraken die twee jaar geleden zijn gemaakt. In dat licht is het opmerkelijk dat in de folder van Cogas, ten behoeve van het inleiden van het leggen van glasvezel (minder dan een jaar geleden), aan alle klanten het volgende is meegedeeld: "Vervangt glasvezel mijn coax aansluiting? Nee, uw glasvezelaansluiting is een extra aansluiting. Deze komt dus naast uw huidige coaxaansluiting (kabel). Met uw coaxaansluiting kunt u gewoon gebruik blijven maken van de diensten van Ziggo. Wilt u diensten via glasvezel gaan afnemen? Dan sluit u een abonnement af bij Caiway (zie vraag 😎." Deze handelswijze is misleidend en voorts te betitelen als agressieve verkoopmethode. Bij misleiding of agressieve verkoop spreekt de wet van oneerlijke handelspraktijken. Van misleiding is sprake als de verkoper niet eerlijk is over zijn bedoelingen of als hij bijvoorbeeld relevante informatie voor je achterhoudt. Bij agressieve werving word je op indringende wijze onder druk gezet om een product te kopen.

Tenslotte dienen ondernemingen met een maatschappelijk relevant belang zoals netwerkbeheerders en telecombedrijven integer te handelen. Integriteit staat voor zorgvuldig, uitlegbaar en standvastig handelen. Zorgvuldig betekent dat de onderneming steeds opnieuw kritisch en systematisch reflecteert op haar kernverantwoordelijkheden en zich voortdurend vragen stelt. Uitlegbaar betekent dat de onderneming kan aangeven hoe haar handelen past bij haar kernverantwoordelijkheden en kerntaken, bij de kernwaarden regels, richtlijnen, wetten en andere bindende voorschriften van hun organisatie. Standvastig betekent dat medewerkers hun rug recht houden bij weerstanden en verleidingen. De onderneming handelt in het belang van de organisatie en de samenleving en laat zich daarvan niet afleiden door eigen belang of door specifieke groepsbelangen. Ik mag veronderstellen dat de betrokken ondernemingen bij (al) haar klanten inmiddels in iedergeval de schijn hebben gewekt niet integer te zijn. De reputatieschade mag blijken uit het omvangrijke protest.

Aldus voldoende juridische aanknopingspunten. Inmiddels begrijp ik dat aanstaande vrijdag een buitengewone vergadering van aandeelhouders van Cogas (lees: de betrokken gemeentes) is belegd. Ik vertouw erop dat hierbij de integriteit wel de boventoon voert.

Door Gerrit Boon[/quote]
Mijn schoonmoeder heeft alleen TV basis (16,99) en ZIGGO bellen Z1 (9,95).

Caiway heeft geen telefonie zonder internet. Ze moet nu alles-in-1 basis nemen, kosten voor telefonie worden dan 44,95 -16,99 = 27,96. Dus een tariefverhoging van 9,95 naar 27,96. Dat is +181%! Ofwel bijna drie keer zo duur.

Bovendien gaan de beltarieven van 0,09 naar 0,1014.
@Irene, geen idee hoe oud de folder is. Volgens het stukje van Gerrit Boon 1 jaar oud
@Irene Hierbij de hele folder:

http://www.stja.nl/oranje-menu/over-stja/nieuws/Glas-vezel/Glasvezel_10-vragenboekje.pdf/

Cogas geeft zelf aan dat deze overgang al tijden speelt (1,5 - 2 jaar) De folder wordt verspreid in de plaatsen en dorpen voordat er begonnen wordt met de aanleg van het glasvezelnet In Almelo zal deze folder eind 2013 / begin 2014 zijn verspreid zijn in Oldenzaal waarschijnlijk een half jaar eerder De folder is bedoeld om mensen over te halen om een gratis glasvezel aansluiting te nemen In de folder word uitgelegd dat je niet verplicht bent om diensten van de glasvezel af te nemen en dat je gewoon je huidige Ziggo diensten kunt blijven afnemen van de COAX kabel (punt 9) Mede hierdoor hebben veel mensen ingestemd met het aanbrengen van een gratis aansluiting, er zou tenslotte niets veranderen Voor Cogas geld het volgende, hoe meer aansluitingen ze kunnen realiseren hoe beter dit is Cogas moet deze getallen overleggen aan de investeerder (CIF) Cogas heeft dus weldegelijk voordeel gehad bij het feit dat ze ‘gelogen’ hebben over het verdwijnen van Ziggo
Daarnaast heb ik ook mijn vraagtekens bij de totstandkoming van de overeenkomst tussen Cogas, CIF en Caiway en het moment waarop naar buiten wordt gebracht dat Ziggo verdwijnt en Caiway de nieuwe aanbieder wordt.

CIF is een investeringsmaatschappij van de Rabobank Caiway in een dochter van CIF De Rabobank heeft 50% van de aandelen van Cogas Eind 2015 is CIF verplicht concurrenten toe te laten op het glasvezelnetwerk Ze hebben er dus veel belang bij dat mensen hiervoor worden gedwongen een keuze te maken als er eigenlijk weinig anders te kiezen dan Caiway, hun dochter. (Ik weet dat je ook een ADSL provider kan kiezen via de telefoonlijn maar als je een beetje snelheid nodig hebt zit je toch vast aan je COAX) Veel Mensen zullen na deze overstap over een jaar niet weer overstappen
Cogas schrijft dat ze haar klanten met Caiway vergelijkbaar alternatief aanbied voor Ziggo. Op basis waarvan ze concluderen dit? Hebben ze opgezocht hoe Caiway beoordeeld wordt als provider? En de extra kosten?
Als je geluk hebt, heb je nog je oude koperdraad van je toenmalige analoge telefoon. (PTT)

Daar kun je in de meeste gevallen gewoon een "al in 1 pakket" van bijv. tele2 of telfort op aanvragen.

Voor wat betreft je email, dat ben je kwijt.

Mijn advies, neem een "hotmail" of "gmail" account, deze kun je gewoon overal gebruiken, en hoef je nooit meer te veranderen

als je overstapt naar nieuwe provider!

Light my fibre glasvezel in de praktijk

Toespraak | 04-03-2009

Speech staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk, op het Congres "Light my fibre - glasvezel in de praktijk" op 4 maart 2009 in Almere

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/toespraken/2009/03/04/light-my-fibre-glasvezel-in-de-praktijk.html
Inmiddels ben ik al 16 jaar een tevreden klant bij Ziggo, dit was toentertijd zelfs nog @home. Naast de al bovengenoemde problemen zit ik met een ander probleem. Ziggo biedt 100 mb gratis webspace aan, ik maak hier gretig gebruik van om een website op te hosten en vanuit vele bronnen wordt er naar de website toegelinkt.

Indien ik daadwerkelijk wordt afgesloten bij Ziggo verlies ik mijn website en kunnen anderen hier geen gebruik meer van maken. Deze webspace en mijn e-mailadressen zijn voor mij zelfs de voornaamste reden om bij Ziggo klant te blijven, naast dat ik verder uitermate tevreden ben over hun dienstverlening. Voor mij is het verder erg belangrijk dat ik mijn e-mailadressen behoudt vanwege mijn DigiD, verzekeringen, aandelen, enz. die allemaal geregistreerd staan op mijn Ziggo e-mailadres. De overlast die dit besluit geeft is voor mij niet te overzien.

Ook heb ik net een nieuw contract afgesloten bij Ziggo waarbij ik een digitale decoder voor 50 euro cadeau kreeg, dit apparaat is nog gloednieuw en nu al praktisch waardeloos omdat ik bij Caiway ongetwijfeld andere apparatuur nodig heb. Overigens, indien dit besluit daadwerkelijk doorgaat sluit ik alle diensten af bij Cogas en stap ik over op de concurrenten. Ik heb liever een minder stabiele ADSL verbinding dan dat mij glasvezel van een inferieure provider door de strot wordt gedrukt.

Overigens is hier een prima overzicht te vinden met alle veranderingen van Ziggo t.o.v. Caiway: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=831445980233145&set=o.831519536899413&type=1&theater
chantage
Ziggo speelt verstoppertje en neemt de reacties van klanten helemaal niet serieus.

De nonchalante manier waarop Ziggo afscheid neemt van abonnees die jarenlang trouwe klant zijn geweest zegt op zich genoeg.

Volgens Ziggo is het besluit van kabelaanbieder Cogas buiten Ziggo om genomen, dit is op zich een drogreden.

In onderhandelingen met Cogas over de bewuste glasvezelaansluitingen was Ziggo op de hoogte van het standpunt van Cogas in deze.

Als Ziggo daadwerkelijk in de toekomst diensten wil blijven leveren in deze regio, is het hoogste tijd een standpunt in te nemen m.b.t. tot voortzetting van deze diensten via de huidige Cogas coax kabel.

Het ÉÉnzijdig op zeggen van het contract door Ziggo met betreffende klanten verdient absoluut geen schoonheidsprijs en is ook juridisch gezien niet de meest verstandige zet.

In de veronderstelling dat Ziggo stappen gaat ondernemen om (ook) in de toekomst huidige klanten aan zich te binden en te behouden.
Ziggo wil alleen kabel en geen glasvezel. Caiway wil wel glasvezel, maar dan ook kabel. Het is anders niet rendabel (m.n. doordat glasvezel in het buitengebied onrendabel is). Ik kan me dan voorstellen dat Cogas voor een andere aanbieder kiest, maar daarmee is de kous niet af. Klanten gaan nu teveel achteruit doordat of Cogas niet goed onderhandeld heeft of omdat Caiway gewoon heel hard heeft onderhandeld of omdat ze allebei gewoon onvoldoende nagedacht hebben over de consequenties en gevolgen. Ik denk zelf dat laatste.

Waar ik persoonlijk het meest van baal, is dat ik ook Ziggo Mobiel heb. Omdat wij ook alles in 1 van Ziggo hebben, krijg ik 10 euro korting op dat abonnement per maand. Caiway heeft dat niet. Daardoor kost hetzelfde abonnement me 120 euro per jaar extra.

Ik zou Cogas / Caiway willen oproepen de deal aan te passen en klanten tegemoet te komen. En zorg dat naast de kabel er in Almelo ook direct een alternatief via glasvezel is. Kan dat nog niet, wacht dan met aanpassen totdat het zover is.

Reageer