Vraag

computer netwerkprobleem na overstap Windows10

• 28 april 2021
  • 9 reacties
  • 102 Bekeken

Sinds ongeveer 1 maand zijn we overgegaan naar Windows 10. Vorige week kon ik nog probleemloos gebruik maken van internet. Dit weekend lukte het niet meer. We krijgen de volgende foutmelding:

Lan-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie.

Wanneer ik inlog op mijn laptop van het werk kan ik probleemloos internetten.

Het ligt dus aan onze computer.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Met vriendelijke.groet,

M. Molema

9 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Is het een laptop  en gaat het om draadloze Wlan of via een utp-kabel. Draadloze  klik op de draadloze vergeten, start de modem van je provider opnieuw op na 1 min uit te hebben gestaan. Zit er nog een router tussen zet dan deze eerst uit en na het opstarten van de modem en deze is 100% klaar dan de router pas aanzetten. is die klaar dan pas de laptop verbinden.

Als het sinds kort is en wel gewerkt heeft, is een loszittende kabel als het om bedraad internet gaat niet onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is dat een driver update heeft plaatsgevonden die wat instellingen in de war schopt (dat gebeurt  met name bij netwerk hardware vaker). De oplossing daarvoor is vaak eenvoudig: Verwijder de adapter uit de devicemanager en doe een herstart: Windows vindt de adapter en installeert alles opnieuw en vaak is dan het probleem verholpen:

(Start Device Manager/Apparaatbeheer - zoek netwerk adapter - rechter muisknop click - uninstall - reboot. )

Als het sinds kort is en wel gewerkt heeft, is een loszittende kabel als het om bedraad internet gaat niet onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is dat een driver update heeft plaatsgevonden die wat instellingen in de war schopt (dat gebeurt  met name bij netwerk hardware vaker). De oplossing daarvoor is vaak eenvoudig: Verwijder de adapter uit de devicemanager en doe een herstart: Windows vindt de adapter en installeert alles opnieuw en vaak is dan het probleem verholpen:

(Start Device Manager/Apparaatbeheer - zoek netwerk adapter - rechter muisknop click - uninstall - reboot. )

Niet logisch, hij werkt op kantoor wel.

Reputatie 5
Badge +4

Wellicht is dit interessant (ander apparaat met dezelfde ip-adres?):

https://www.pcwebplus.nl/lan-verbinding-heeft-geen-geldige-ip-configuratie-windows/

Meer diverse tips om het op te lossen.

https://www.istartips.com/nl/ethernet-doesnt-have-a-valid-ip-configuration.html

OP zei:

mijn laptop van het werk

Dat is dus naar mijn idee niet op kantoor, maar een andere computer/laptop (waardoor router en wifi issues wat onwaarschijnlijker worden)

Nee, de laptop van het werk.

Bovenstaande is het meest aannemelijk.
Werkt dit niet, nog 2 tips.

Heel soms is de oplossing de DHCP lease time van je router korter zetten.

Ik heb ook eens een netwerk kaart gehad, die hele specifieke instellingen moest hebben in Windows 10
Die ging gewoon op tilt.
Dat is een kwestie van googelen op het type netwerkkaart dat in de machine zit.
Dat is ook via bovenstaand menu aan te passen.

Reputatie 3
Badge +3

Wanneer ik inlog op mijn laptop van het werk kan ik probleemloos internetten.

Het ligt dus aan onze computer.

Vervelend. 
Ik begrijp uit de 2 gequote zinnetjes dat dit beiden plaats gevonden heeft op het zelfde thuis netwerk, ook al staat het er niet expliciet bij? 
Als de tip van @Ronaldvr niet mocht werken, zijn case komt inderdaad wel voor als een probleem met bijbehorende oplossing, dan is het wellicht goed om eerst vast te stellen of er een probleem met de netwerkkaart zelf is.

Dan is het handig om met uw werk laptop eerst te kijken welk ip-adres uw laptop krijgt.

Dat kunt u zien bij Instellingen-Netwerk en dan naar onder scrollen naar IP-instellingen, die staan bij u op automatisch. 

Al die getallen schrijft u even op die daar staan. 

Nu gaat u naar hetzelfde menu op uw computer. Daar staat het ook op Automatisch.

Dat gaan we voor de test even op Handmatig instellen. 

Dan moet u natuurlijk alles invullen.  Alleen het eerste getal moet wat aangepast worden om zeker te zijn dat het een vrij ip-adres is. In mijn voorbeeld heb ik de 120 vervangen in het ip-adres door 220 en de rest gelijk gelaten en dat moet ook zo. Die 220 mag ook een ander getal zijn, maar u moet onder de 254 blijven. Meestal kies ik voor de hogere getallen  omdat die door uw mobieltjes dan meestal niet gebruikt worden. 

Heeft u alles ingesteld, kies dan voor “Opslaan”.  Herstart voor de zekerheid nog even de computer en dan zou dan helemaal zeker dit de instelling van het netwerk moeten zijn.

En? Werkt nu het internet bij u wel? Ja? Dan is uw netwerkkaart niet stuk, neen dan moet er verder gezocht worden of het een software of hardware probleem is.

Ben benieuwd, succes.

OP zei:

mijn laptop van het werk

Dat is dus naar mijn idee niet op kantoor, maar een andere computer/laptop (waardoor router en wifi issues wat onwaarschijnlijker worden)

Ah andersom, je hebt helemaal gelijk.

Badge +8

Hi @M. Molema, is het probleem inmiddels opgelost?

Reageer