Consumentenbond.nl

Computerprocessors kwetsbaar

• 6 januari 2018
  • 14 reacties
  • 833 Bekeken

Voor wie te horen heeft gekregen dat alle computers dus nu simpel te hacken zijn een kleine samenvatting van de situatie.

14 reacties

In het oog springend citaat:

"2. If you use Windows 7, 8 or 10, don't panic."
Sowieso altijd goed advies toch, en zorg dat je een schone handdoek klaar heb liggen👽👍
Reputatie 7
Badge +4
Geldt dit alleen voor Intel processors of ook voor AMD Athlon? In de media werd geadviseerd speciale updates te installeren, maar waar vind je die, of valt dat onder Windows updates?
Ik als leek op computergebied zou denken van niet.
Het is de fase dat er nog dagelijks nieuws naar buiten komt maar voorzover ik weet hebben ze iets vergelijkbaars bij AMD nog niet aangetoond.
Ja hoor, gewoon de Windows update draaien. Ik weet niet meer of het ook in het verhaal stond en wie "normale" antivirus software gebruikt hoeft daar verder ook geen rekening mee te houden maar de AV moet ook geüpdate worden.
Reputatie 7
Badge +4
@A. Deen
Ok dank!
Dan hoef ik mij dus waarschijnlijk geen zorgen te maken of iets te ondernemen.
Reputatie 6
Badge +6
Net ook een updatemelding van Windows ontvangen. Zojuist gedownload en straks even rebooten. Schijnbaar zit daar dus ook een patch/fix voor het oplossen van de beveiligingsissue.

https://dutchitchannel.nl/591148/microsoft-lanceert-windows-patch-voor-meltdown.html

Iets om rekening mee te houden:

"Microsoft waarschuwt dat de patch problemen kan geven indien de anti-virussoftware van gebruikers niet compatibel is met de patch. Indien een bepaalde registry key niet wordt gewijzigd, kan installatie van de patch leiden tot een Blue Screen of Death (BSoD). Microsoft heeft de patch daarom zo vormgegeven dat deze alleen wordt geïnstalleerd indien deze wijziging is doorgevoerd."
Reputatie 5
Badge +4
Dus in het kort zorg dat Windows en de virusscanner up to date is. Ja alleen moeten dan ook alle Gsm's en Tablet`s ook geupdate worden pfffff. De virusscanner is geen probleem maar de software ( os ) van de gsm zelf??
Als u een GSM of tablet met een x86 processor zou hebben ja, maar die kans acht ik vrij gering.
Had toch ook gelezen dat Meltdown en Spectre ook ARM processors kan hacken. Ben benieuwd hoe veilig mijn telefoon nog is.
Er zijn nog geen bewijzen van het feit dat deze lekken actief worden misbruikt. Sowieso is lokaal toegang nodig tot een device. Gewoon even wachten totdat je OS een patch uitbrengt maar ook even de BIOS updates in de gaten houden voor je moederbord . Dat laatste is voor veel gebruikers de ver van mijn bed show. Maar geen reden tot paniek dus wacht even af totdat supportkanalen zelf oplossingen aandragen.
Reputatie 5
Badge +5
Tsja, dan is die patch er eindelijk en dan blijkt ie 10-20% performance-verlies te veroorzaken. Zucht...😑
Aanzienlijk zorgerlijker lijkt me dit probleem gemeld in Computable met de AMT

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/6280174/250449/opnieuw-groot-lek-in-intel-chips-gevonden.html?utm_source=computable.nl&utm_medium=email&utm_campaign=dagelijkse_update&utm_content=topartikelen
Zal de markt voor processoren nu inzakken? Wel als iedereen de 1e tip uit de 'samenvatting' opvolgt: Ben je toe aan een nieuwe pc (telefoon, tablet, nieuwe processor) en je kan je geduld bewaren, dan even wachten met kopen....
Aanzienlijk zorgerlijker lijkt me dit probleem gemeld in Computable met de AMT

@S.D. Swierstra
Zakelijk wellicht maar privé heeft u uw laptop toch niet in beheer bij de IT-afdeling?

Reageer