Consumentenbond.nl

Computerupdates niet altijd even goed

Reputatie 2
Badge +2
Afgelopen week bleek dat de nieuwste Windows 10-update (versie 1809, ook wel Oktober-update genoemd) door Microsoft weer is ingetrokken en gebruikers werden gewaarschuwd om de update niet te installeren. Sommige gebruikers klaagden dat persoonlijke mappen en bestanden definitief waren verdwenen.

Gisteren liet Microsoft weten dat het probleem in de update is opgelost en dat ze z.s.m. een verbeterde versie van de update gaan verspreiden. Helaas kunnen ze niet garanderen dat de verloren bestanden hersteld kunnen worden bij de mensen die de update al hadden geïnstalleerd. Vervelend!
Helaas is Microsoft niet de enige wie dit al een keer is overkomen. Bij Apple zijn er ook updates geweest die minder goed uitpakten. Soms is het beter om even te wachten met installeren.

Installeer jij updates altijd gelijk als je de kans krijgt of wacht je liever even?

64 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Het grote deel van mijn bestanden staan op de Onedrive, En anders op een USB-stick waardoor ik minder risico loop.

Vaak wacht ik ook tot zaterdag/zondag om de update te installeren. Want tijdens school update etc is minder fijn. Dan kan ik beter me computer uitschakelen als ik weg ga. Doordat dan al het grote deel van de updates zijn geïnstalleerd.
Reputatie 6
Badge +5
Grote en kleine bedrijven die geen enkel risico willen lopen met de grote updates van Microsoft, hebben dit ingesteld op 3 maanden na uitkomen van de update.
Gelukkig gaat het tegenwoordig meestal goed, maar om alle risico's uit te sluiten is 3 maanden wachten geadviseerd.

En maak altijd een backup voor een update of vaker, je computer of harde schijf kan ook vanmiddag al defect raken.
Reputatie 4
Badge +5
Ik zelf heb na de melding dat er nieuwe updates ter beschikking waren deze laten updaten.
Op voorhand heb ik een back-up gemaakt. Men zou verwachten dat deze updates uitgetest zijn.
Helaas dus niet het geval. De update heb ik laten uitvoeren in de verwachting dat bepaalde beveiligingsinstellingen aangepast zijn.
Voor zover ik heb kunnen zien, zijn er bij mij geen bestanden verloren gegaan. Zal dus deze bestanden moeten gaan controleren.
De ervaring leert dus: Wacht even een "bepaalde" periode, om deze te installeren.
Waarschijnlijk zal er geen mogelijkheid zijn om een schadeclaim in te kunnen dienen. Gedekt door de voorwaarden?
Het is mij opgevallen dat in de media geen aandacht aan dit probleem gegeven is.
Reputatie 6
Badge +5
Op het internet zijn er pagina's vol over geschreven.
Ik heb begrepen dat de hoeveelheid problemen minim zijn geweest en waarschijnlijk te klein om er groot nieuws van te maken.

Naar schatting is slechts een honderdste procent van de gebruikers die upgraden naar Windows 10 versie 1809 getroffen, maar goed, bij tien miljoen upgrades zijn dan toch al duizend mensen hun bestanden kwijt. Microsoft erkent nu ook dat 'any data loss is serious'.

Dit is zo weinig dat dit waarschijnlijk bij de testen niet is onderkend als update probleem en niet te reproduceren, maar als fout bij de gebruikers in het testprogramma van Microsoft Insider is opgevat.

Over het aantal testen en de wijze van testen van nieuwe updates zie deze pagina en overzicht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_Insider
Reputatie 7
Ik wacht altijd als Apple met een update komt. Zodra ik op de PC een nieuwe Windows installeer wacht ik ook even, als de updates automatisch gaan zet ik die mogelijkheid uit. Ik krijg nu geen updates meer van Apple, mijn ipad kan niet verder dan iOS 10.3.3.
Badge +3
Bert schreef:

Op het internet zijn er pagina's vol over geschreven.
Ik heb begrepen dat de hoeveelheid problemen minim zijn geweest en waarschijnlijk te klein om er groot nieuws van te maken.

Het was groot nieuws op alle internationale sites, ik geef als voorbeeld:
Microsoft pauses Windows 10 version 1809 rollout
https://www.ghacks.net/2018/10/06/microsoft-pauses-windows-10-version-1809-rollout/
Microsoft fixed the data loss issue in Windows 10 version 1809
https://www.ghacks.net/2018/10/10/microsoft-fixed-the-data-loss-issue-in-windows-10-version-1809/

In Nederland:
Microsoft stopt tijdelijk uitrol Windows 10 October 2018 Update
https://www.security.nl/posting/581089/
Microsoft verklaart probleem met Windows 10 oktober-update
https://www.security.nl/posting/581744/

Jouw schatting van het aantal gebruikers wat gedupeerd is, wordt nergens door ondersteund, het zijn er vele, vele meer geweest.
Bij testen is het probleem wel degelijk onderkend, maar dat is door Microsoft niet (voldoende) opgepakt.

Overigens ben jij de eerste die ik zie beweren dat bedrijven drie maanden na het uitkomen van een update die toepassen.
Dit verschilt per bedrijf, daar zijn geen regels en geen aanbeveling voor.

Ik maak elke week een image (geen backup) van de C:\-partitie van mijn harde schijf waarop Windows staat.
(backup doe je voor data, een image doe je voor software)
Bij updates van Windows wacht ik tegenwoordig ten minste een (1) week voor ik die toepas.
In de tussentijd heb ik op voldoende sites en andere bronnen kunnen zien of er problemen waren en welke.
Ik heb Windows 10 en ik heb een goed werkende tool gevonden om de updates in Windows 10 te blokkeren.
Reputatie 4
Badge +4
Zelf heb ik "Automatic updates" uitgeschakeld via Group Policy Editor
Win-R
gpedit.msc
Click op: Computer Configuration->Administrative Templates->Windows Components,
click op Windows Update, double click op Configure Automatic Updates,
selecteer 'Disabled' + undefinedpply]

Regelmatig, handmatig uitvoeren: Start->Settings->Updates & Security -> Check for Updates

Bij grote updates, zoals deze 1809, altijd vooraf een windows image maken.
Gebruik hiervoor het gratis programma Macrium Reflect Free - een uitstekend programma!

https://www.macrium.com/reflectfree

Overigens, voor "Insider-users" zou het probleem opgelost zijn, zie:
https://nl.hardware.info/nieuws/60325/microsoft-claimt-problemen-met-october-2018-update-opgelost-te-hebben-rolt-opnieuw-uit-naar-insiders

later:
ter info - de laatste update is nu versie 1809 build nr. 17763.55

zie ook op Tweakers

https://Microsoft wil uitrol W10 October 2018 Update hervatten na verhelpen verwijderbug
Reputatie 6
Badge +5
@FredW Mijn schatting komt van Microsoft en Windows Insider en andere websites die een schatting hebben gemaakt.

FredW schreef: "Overigens ben jij de eerste die ik zie beweren dat bedrijven drie maanden na het uitkomen van een update die toepassen.

Ik beweer niet, ik kijk in de praktijk en zie al tig jaar dat de meeste bedrijven die dit op automatisch hebben staan de update na 3 maanden krijgen.
Veel bedrijven willen niet de eerste de beste update van Micrsosft vanwege het risico van bugs, dus kunnen zij de grote updates automatisch 3 maanden, inmiddels 4 maanden uitstellen via hun update server.
En de wat kleinere bedrijven, waarvan er de meeste zijn, hebben een beperkte ICT afdeling, met ondersteuning van een extern ICT bedrijf, en daar staan de updates op automatisch.

Maar als je zeer kritische software of een kritische business hebt kun je alles aanpassen, b.v. alleen kritische updates en de rest 1 jaar, 2 jaar later, 3 jaar later enz. enz. enz.

https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows/deployment/update/index
Reputatie 6
Badge +4
Kpn, Waar mijn moeder werkt die krijgt de update ook wat later. Onze school computers ook.
En zo gek is het niet.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb nog Windows 8.1 . Ik heb updaten op handmatig ingesteld en wacht enkele dagen met updaten. Als er een fout gemeld wordt in die tussentijd , kan ik het probleem op deze manier omzeilen.
Badge +3
En toen had Microsoft de problemen opgelost en werd Windows 10 versie 1809 weer verspreid aan de Insiders.
(en daarna zou het uitgerold worden naar alle gebruikers)
https://www.ghacks.net/2018/10/10/microsoft-fixed-the-data-loss-issue-in-windows-10-version-1809/

Nog een bespiegeling over de laatste Windows Updates
https://webwereld.nl/software/107034-wat-is-er-in-vredesnaam-aan-de-hand-met-windows-updates
(O wacht, inderdaad, de bètagebruikers hebben dit probleem gemeld.)

Maar Peyton Place gaat weer verder, want er zijn nieuwe problemen opgedoken:
https://webwereld.nl/software/107052-nieuwe-windows-10-update-geeft-hp-computers-blauw-scherm
https://www.ghacks.net/2018/10/12/new-windows-10-version-1809-woes-no-audio-bluescreens/

De Insiders zijn de proefkonijnen voor Microsoft, zij mogen telkens uitproberen of de nieuwe/nieuwere/nieuwste uitvoering van Windows 10 versie 1809 werkt.

Ik zit pas sinds kort op Windows 10 (voorheen jaren lang Windows 7) en ik keek met belangstelling uit naar de nieuwe versie 1809, maar ik begin mij nu af te vragen of er dit jaar nog een goede uitvoering van komt of niet.
In de tussentijd heb ik alle updates in mijn Windows 10 Home geblokkeerd.

Mocht Microsoft uiteindelijk alsnog met een versie 1809 voor eindgebruikers komen, dan zal ik deze keer twee (2) weken wachten voor ik de update zijn gang laat gaan.
Reputatie 7
Badge +5
Microsoft - Windows adviseert de updates automatisch te laten installeren . Dat kunnen we dus beter niet doen en op handmatig zetten. Er komt een pop-up als er nieuwe updates klaar staan. Ik installeerde ze meestal na een dag of drie , maar uit wat ik hier lees kan ik dus beter wat langer wachten.....
Reputatie 7
Nooit, nooit direct een nieuwe versie installeren door op update zoeken te drukken. Hoe verleidelijk ook (voor je OCD) gewoon wachten tot het systeem er zelf mee komt. Laat de mensen die zich niet kunnen bedwingen de problemen maar tegenkomen en dan kom jij na twee maanden nog wel eens kijken. Als je echt de bleeding edge wil zien richt dan een VM in en laat die dan de developers versie draaien, ben je helemaal bij en loop je geen risico.
Reputatie 7
De uitgebreide versie: https://www.howtogeek.com/369656/dont-click-check-for-updates-unless-you-want-unstable-windows-10-updates
Badge +3
A. Deen schreef:

Nooit, nooit direct een nieuwe versie installeren door op update zoeken te drukken

Ik geloof niet dat het daarover gaat, maar over de updates die door Microsoft standaard worden aangeboden op (voorheen) tweede dinsdag van de maand, de zogenaamde Patch Tuesday.

Wat is een OCD ? ; wat is bleeding edge? ; wat is VM ?; wat valt daar in te richten ?
Kun je dit vertalen naar gewone computer taal?

Waarom twee maanden wachten?
Soms zijn er security updates voor het dichten van lekken die al bekend zijn gemaakt en door hackers worden gebruikt.
Het te lang wachten met updaten kan ook risico's met zich mee brengen.
Misschien bedwing jij jezelf teveel en loop je daardoor nodeloos achter met updaten?
😉
Reputatie 4
Badge +2
een beetje bedrijf heeft een fatsoenlijke IT club en leunt voor de bescherming van haar data niet alleen op de muren van Windows, daar nooit direct updaten want voor je het weet gaat het mis. En beveiliging wordt daar op meerdere manieren geregeld.

Bij pc's rechtstreeks via je prive netwerkje aan internet is het wel zaak om altijd uptodate te zijn met je security updates, daar zit die meerlaags beveiliging vaak niet en leun je dus wel op je pc'tje met zijn updates. En zeker de tussentijdse update altijd direct installeren.

ik draai al een week 1809 zonder enige problemen.
Reputatie 7
@FredW OCD staat voor obsesive compulsive disorder oftewel het door dwang moeten doen van bepaalde handelingen. Vooral oudere mannelijke computer gebruikers hebben er last van, ze rationaliseren hun handelen door zich voor te houden dat dit het veiligst is maar feitelijk brengt dat handelen meer risico's met zich mee dan dat het voordelen heeft. Voorbeelden zijn systeem updaten, drivers controleren, registry opschonen en disk optimaliseren. Feitelijk 'doet' je computer niets maar je bent toch 'nuttig' bezig.
Badge +3
A. Deen schreef:

@FredW OCD staat voor obsesive compulsive disorder oftewel het door dwang moeten doen van bepaalde handelingen. Vooral oudere mannelijke computer gebruikers hebben er last van,

Ik heb dit even nagezocht, maar OCD = dwangneurose, bv. mensen die om de haverklap hun handen moeten wassen.
Leuk dat jij hebt verzonnen dat dit ook zou slaan op mensen die - althans volgens jou - te vroeg WindowsUpdate doen, maar het lijkt mij niet meer dan een bakerpraatje.
Dit soort geneuzel voegt ook helemaal niets aan deze discussie toe.
Reputatie 4
Badge +2
de tweede laag in de ocw opmerking van a.deen zorgde bij mij voor een lach in deze discussie, en een lach voegt altijd wat toe 😉
Reputatie 7
FredW schreef:

Ik heb dit even nagezocht, maar OCD = dwangneurose, bv. mensen die om de haverklap hun handen moeten wassen.
Leuk dat jij hebt verzonnen dat dit ook zou slaan op mensen die - althans volgens jou - te vroeg WindowsUpdate doen, maar het lijkt mij niet meer dan een bakerpraatje.
Dit soort geneuzel voegt ook helemaal niets aan deze discussie toe.

Dus de waarschuwing, "mensen druk nou niet gelijk op die knop want zo'n verse update brengt ook allerlei risico's met zich mee" in combinatie met het "waarom moet je eigenlijk zo snel updaten, is dat echt beter of heb je dat jezelf wijsgemaakt om je eigen gedrag te rationaliseren?" voegt niets toe aan de discussie?
Heeft u het eigenlijk wel begrepen of bent u het er niet mee eens? In het laatste geval hoor ik graag argumenten, dat is de kern van een discussie, het uitwisselen van meningen en argumenten.
Reputatie 2
Badge +2
Bert schreef:

Naar schatting is slechts een honderdste procent van de gebruikers die upgraden naar Windows 10 versie 1809 getroffen, maar goed, bij tien miljoen upgrades zijn dan toch al duizend mensen hun bestanden kwijt. Microsoft erkent nu ook dat 'any data loss is serious'.

Ik weet niet wiens schatting dat is, maar dan zou het gaan om 1 op de 10.000. Niet veel mensen zullen de update al hebben geïnstalleerd, maar dan nog gaat om heel veel slachtoffers. Bij de Consumentenbond kwam tot afgelopen donderdag, zover ik weet, één melding van een slachtoffer binnen.

E.T. Wiersum schreef:

Microsoft - Windows adviseert de updates automatisch te laten installeren . Dat kunnen we dus beter niet doen en op handmatig zetten. Er komt een pop-up als er nieuwe updates klaar staan. Ik installeerde ze meestal na een dag of drie , maar uit wat ik hier lees kan ik dus beter wat langer wachten.....

Het advies 'wacht (minstens) een week voordat je gaat updaten' staat op gespannen voet met het algemene advies om Windows altijd up-to-date te houden. Waar doe je verstandig aan? Het antwoord zou kunnen zijn: veiligheidsupdates meteen installeren, programma-updates een week mee wachten. Maar veel gebruikers zien het onderscheid niet, en kunnen maar beter van de instellingen afblijven.
Badge +3
A. Deen schreef:

Dus de waarschuwing, "mensen druk nou niet gelijk op die knop want zo'n verse update brengt ook allerlei risico's met zich mee" in combinatie met het "waarom moet je eigenlijk zo snel updaten, is dat echt beter of heb je dat jezelf wijsgemaakt om je eigen gedrag te rationaliseren?" voegt niets toe aan de discussie?

Nee, het moraliserende toontje voegt niets toe aan de discussie.
De discussie is of het verstandig is wel of niet direct te updaten.
Dat was vroeger wel het geval, ,maar sinds Microsoft steeds meer missers in de update heeft, is het misschien verstandig een weekje of zo te wachten voor te updaten.
Dat heeft helemaal niets met zogenaamd jezelf iets wijs maken van doen.

Heeft u het eigenlijk wel begrepen of bent u het er niet mee eens? In het laatste geval hoor ik graag argumenten, dat is de kern van een discussie, het uitwisselen van meningen en argumenten.

Welke discussie?
Ik zie alleen maar referenties naar geestelijke stoornissen en daar doe ik verder niet aan mee.
Badge +3
Rob Schleiffert schreef:

Het advies 'wacht (minstens) een week voordat je gaat updaten' staat op gespannen voet met het algemene advies om Windows altijd up-to-date te houden. Waar doe je verstandig aan? Het antwoord zou kunnen zijn: veiligheidsupdates meteen installeren, programma-updates een week mee wachten. Maar veel gebruikers zien het onderscheid niet, en kunnen maar beter van de instellingen afblijven.

Dat zal het algemene dilemma voor veel mensen zijn.
Het was gebruikelijk om Windows Updates toe te passen als ze uitkwamen, maar beginnende in Windows 7 (?) kwamen er steeds vaker updates die achteraf ondeugdelijk bleken te zijn en velen in de problemen brachten.
Sinds een jaar of wat, wacht ik altijd ten minste een (1) week voor ik de updates toepas, en dat ook voor security updates (ook daar heeft Microsoft missers gehad).
Na een herinstallatie van Windows7HP64SP2 heb ik alleen nog maar maandelijks de Security-only updates van Microsoft toegepast die ik eerst zelf bij Microsoft had gedownload (en als je na een week nog eens downloadt, blijkt de update soms veranderd te zijn).
Ik zit nu sinds kort op Windows 10, ik heb vorige maand een (1) keer alle updates laten uitvoeren (een week na uitgifte).
Ik vind de situatie nu zo onoverzichtelijk dat ik alle updates voor mijn Windows 10 Home heb geblokkeerd.
Bericht van hedenmorgen:
- Nieuwe Windows 10-update nekt je geluidskaart
https://webwereld.nl/hardware/107061-nieuwe-windows-10-update-nekt-je-geluidskaart

Ik heb een laptop met Linux, misschien dat ik op mijn desktop ook maar Linux moet installeren en het hele Windows maar moet laten voor wat het is.
Maar dat is een hele andere discussie.
Reputatie 7
@FredW
Hebben je dit artikel https://www.howtogeek.com/369656/dont-click-check-for-updates-unless-you-want-unstable-windows-10-updates/ eigenlijk wel gelezen?
Reputatie 3
Badge +3
Ik installeer Windowsupdates altijd zodra Windows Update meldt dat die er zijn. Een of twee weken wachten voegt wat mij betreft niets toe - en dan moet ik er nog over gaan nadenken ook. Het feit dat een update bij anderen twee weken lang niet voor problemen heeft gezorgd, betekend helemaal niet dat hij bij jou ook niet voor problemen zal zorgen. In het verleden hebben we problemen gezien die zich alleen voordeden bij Windowsinstallaties in een bepaalde taal, of alleen bij bepaalde drivers, of bij bepaalde software dan wel hardware. Het kan dus best zijn dat er na twee weken alsnog iets mis gaat. Of na twee maanden, terwijl je dat nieuwe programma installeert.

Als er iets is wat je uit dit voorval moet meenemen, dan is het hoe belangrijk het is om je bestanden regelmatig te back-uppen. Als er dan een probleem met Windows is heb je gewoon je bestanden nog. Je draait Windows dan terug naar een vorige versie, zet je bestanden terug en hup, je kunt gewoon weer verder.
En als je harde schijf dan plotseling komt te overlijden, of je huis vliegt in de brand, dan heb je in ieder geval je bestanden nog.

Reageer