Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon
Sticky

Consumentenbond test laptops 2018: praat mee, stel vragen en geef antwoord

Reputatie 4
Badge +5

Wist je al dat we het hele jaar door laptops inkopen, testen en publiceren?
Elke twee weken vind je een update met de meest vers geteste laptops op onze website. We testen honderden laptops per jaar zodat je met behulp van onze informatie jouw ideale laptop koopt. Dat is een behoorlijk uitdaging door de snelle marktontwikkelingen en het groot aantal laptops dat jaarlijks op de markt komt.

Doel van dit topic
In dit topic willen we iedereen op de hoogte houden over de laptoptest. We zijn van plan om jullie na elke update te informeren over welke laptops er nieuw zijn getest. Ook willen we opvallende zaken en enkele hoge kwaliteit foto's met jullie te delen.

Community
Daarnaast hopen we dat dit een plek wordt waar jullie meedenken over de test, zodat deze nog beter wordt. We staan open voor suggesties, vragen en andere gerelateerde zaken die dan door ons en andere communityleden worden behandeld. Schroom vooral niet om dingen te melden/vragen zoals, maar niet beperkt tot:
  • Doe Het Zelf reparaties en updates
  • Goede of slechte ervaringen met support van een winkel of laptopmerk
  • Goede of slechte ervaring met een laptop die bij ons goed uit de test is gekomen
  • Waarom wij een bepaalde laptop niet hebben getest
  • Wanneer je jouw laptop vervangt
  • Wat jij doet met je laptop
  • Welke randapparatuur je gebruikt
Moet ik lid zijn van de Consumentenbond?
Nee, in de community kan iedereen meedoen! Maar als lid van de Consumentenbond heb je toegang tot alle testresultaten. Ben je (nog) geen lid? Dan heb je alsnog gratis toegang tot alle door de Consumentenbond geschreven productomschrijvingen (met opvallende zaken uit de test), specificaties, productfoto's, prijzen en gebruikersreviews.

45 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Eind maart 2018 hebben we 26 laptops vers getest

Heb jij weleens een budgetlaptop gekocht? En hoe beviel deze? Gebruik je hem nog steeds?

Dit keer zijn er 5 laptops getest die je kunt kopen voor minder dan 250 euro en dat is geen geld voor een volledige laptop. Dat het om budgetlaptops gaat blijkt jammer genoeg ook wel uit de testresultaten, maar toch doet de ene budgetlaptop het beter dan de andere. Bekijk hiervoor ook ons nieuwsbericht waarin we kijken naar deze en alle voorheen geteste budgetlaptops die nog verkrijgbaar zijn.

De recent geteste budgetlaptops zijn:
Opmerkelijk: De meegeleverde stroomnetadapter bij de HKC-laptops is Engels. Via het meegeleverde verloopstuk gebruik je hem zonder problemen in Nederland. Wel jammer dat het verloopstuk lelijk is vastgeplakt, dat hadden we liever los gezien. Bekijk de afbeeldingen onderaan deze post.

Klik op 'Toon inhoud' voor de overige laptops die eind maart vers zijn getest en gepubliceerd. Waaronder laptops van Acer, Asus, HP, Lenovo en Medion.
Reputatie 6
Badge +5
Geachte @Dennis Pronk

Worden er ook benchmarks gedaan?
Reputatie 4
Badge +5
@TijsZonderH zeker! Voor het bepalen van de prestatiescore gebruikt het lab PCMark 7 en 8.
Ik heb toevallig 2 kennissen die zo'n onding hebben, en ik raad iedereen af een dergelijk baggerproduct te kopen. De opslag is zo klein dat windows iedere keer problemen krijgt met updaten, bovendien idioot langzaam en sloom, en 2GB RAM is voor een modern OS óók véél te weinig (waardoor het OS iedere keer gaat staan swappen waardoor alles nóg trager loopt)

Geef alsjeblieft € 100 meer uit een koop iets fatsoenlijks met een SSD en minstens 4GB ram
Reputatie 6
Badge +5
En een i3 😛
Reputatie 7
Badge +5
Als je een hogere kwaliteit wilt gebruiken als de budget, koop dan een bedrijfscomputer / zakelijke, de prijs is meestal niet meer of amper meer dan een vergelijkbare consumentencomputer, maar de garantie is langer en de kwaliteit is een stuk beter, hij gaat dus een jaren langer mee.
Maar vergelijk vooral wat er onder de motorkap zit, dan weet je het zeker.

Als iemand een nieuwe auto koopt en je weet het zelf niet zeker, dan neem je iemand mee die onder de motorkap kan kijken.
Doe dat ook met een laptop of een computer.

Ik heb een zakelijke desktop 8 jaar in vol gebruik gehad tot hij te traag werd.
Ik heb toevallig 2 kennissen die zo'n onding hebben, en ik raad iedereen af een dergelijk baggerproduct te kopen. De opslag is zo klein dat windows iedere keer problemen krijgt met updaten, bovendien idioot langzaam en sloom, en 2GB RAM is voor een modern OS óók véél te weinig (waardoor het OS iedere keer gaat staan swappen waardoor alles nóg trager loopt)

Geef alsjeblieft € 100 meer uit een koop iets fatsoenlijks met een SSD en minstens 4GB ram

Ik zou ook zeker even kijken op hardware.info
Goede tests, vergelijkingen en prijsaanbiederers.
Voor laptops.
Reputatie 7
@Bert! Ik heb juist de ervaring bij Dell dat toen ik een laptop zakelijk aanschafte ik maar een jaar garantie kreeg ipv de twee jaar die wettelijk geldt voor particulieren. Er werd mij glashard vertelt dat ik hem dan maar particulier had moeten kopen.
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen Ja, dat klopt, goeie aanvulling van je, was ik vergeten erbij te zetten.
Vroeger zat dit erbij, de laatste tijd gaat de 2-3-5 jaar garantie van de zakelijke eraf, de prijzen zijn, in verhouding, gezakt van de zakelijke ten opzichte van consumenten, maar je kunt er 2, 3, of 5 jaar erbij kopen.
Dit is niet zo duur als het lijkt, bij de meeste is dit 5 jaar garantie inclusief pick up and return voor € 100,00.
Reputatie 4
Badge +5
@Bert! heb je het over dit soort zakelijke laptops?
En zou je die eerder kopen dan de XPS en Spectre types?
Reputatie 7
Badge +5
Ja dat klopt, maar ik zou voor een HP gaan, rechtsreeks bij HP http://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/Default.aspx , zij hebben vaak inruil of kortingen en een enorme keuze.
En, uit 15 jaar ervaring, een meer dan uitstekende service als er iets defect is of bij vragen en problemen.

De Probooks voldoen ook aan de MIL-STD810G-testspecificaties.
Oftewel hij kan bepaalde schokken tijdens het werken en een kleine val overleven.

In mijn 8 jaar ervaring als computer service technician zou ik geen Dell nemen.
Maar dat kan uiteraard wel goed uitvallen.

Jouw voorbeeldkeuze:
http://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/Product.aspx?id=2SY12EA&opt=ABH&sel=NTB

5 jaar Pick up and return: http://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/Product.aspx?id=UK721E&opt=&sel=CPK

Er zijn ook carepacks met next day onsite, maar die zijn weer duurder.

De carepacks zijn een beetje moeilijk te vinden, maar ze zijn er in alle maten en soorten.

@Dennis Pronk Als je het hebt over: "En zou je die eerder kopen dan de XPS en Spectre types?"
Als je hiervoor het geld hebt dan is het leuk, maar je betaald in verhouding meer voor dunner en luxer, niet per definitie sneller en steviger.
Reputatie 2
Badge +1

Update vrijdag 13 april: 21 nieuwe laptops getest

Gamen op de pc is momenteel erg in trek. Spellen als Fortnite en PUBG (PlayerUnknown’s Battleground) worden ook in Nederland massaal gespeeld. Daarvoor heb je wel een speciale game pc nodig met een krachtige videokaart.

Vooral laptops met geschikte videokaarten zien we steeds populairder worden en komen meer binnen handbereik. Ze worden (relatief) iets betaalbaarder en zijn beter verkrijgbaar bij de bekende elektronicawinkels dan enkele jaren geleden.

Je herkent ze vaak aan het flitsende en kleurrijke uiterlijk, zoals van deze Acer Nitro. Of je het mooi vindt is natuurlijk persoonlijk. Voor wie die kleurtjes niet zo ziet zitten, is er ook een aanbod van gaming laptops waarbij je het wat minder aan kan afzien. Wat vind jij van deze laptops? Heb je er misschien een?

Omdat gaming vooralsnog geen belangrijk onderwerp is voor onze achterban, besteden we relatief weinig aandacht aan gaming-laptops. We testen ze alleen als ze veel verkocht worden en hebben ze dan ook lang niet allemaal in onze test opgenomen. Vind je dat we meer gaming laptops moeten testen? Of juist helemaal geen?

Hieronder zie je de meest recent geteste laptops waarmee je kunt gamen:
Klik op 'Toon inhoud' voor de overige laptops die in april vers zijn getest en gepubliceerd, waaronder laptops van Acer, Asus, Dell, HP, Peaq en Lenovo.
Reputatie 6
Badge +5
gaming laptops. Ze zijn er maar worden relatief weinig gebruikt omdat desktops een veeel beter kwaliteit verhouding hebben.

Dus qua mijn mening kan je beter normale laptops testen omdat die voor games zoals Fortnite ook gewoon speelbaar zijn. En er worden volgens mij meer desktops dan laptops verkocht
Reputatie 2
Badge +1
Een desktop voor dezelfde prijs is inderdaad nog een stuk sneller. Daarbij hoeven fabrikanten minder te letten op energiegebruik, koeling en ruimte. Toch zien we dat er juist veel meer laptops dan kant en klare desktops worden verkocht.

Wel zit de markt voor losse pc onderdelen, zoals videokaarten, geheugen en processors, in de lift. Dat komt vooral omdat er blijkbaar meer mensen zijn die zelf hun pc in elkaar zetten.
Reputatie 2
Badge +1

2e update april: 18 nieuwe laptops getest

Weinig mensen denken aan de Lidl als het gaat om het kopen van een laptop. Toch zijn er momenteel meerdere goedkope laptops te koop bij deze Duitse supermarkt. Een daarvan, de TrekStor Primebook P14 van €330, hebben we afgelopen donderdag aan onze test toegevoegd. Ook komen we af en toe laptops tegen bij andere winkels waar je ze niet zo snel verwacht, zoals Gamma, Aldi, Intertoys, ANWB en Makro.

Heb jij wel eens een laptop bij de Lidl gekocht? Of bij een andere supermarkt, bouwmarkt of speelgoedwinkel? Zo ja, wat zijn je ervaringen daarmee? Heb je misschien ook met de service afdeling te maken gehad, bijvoorbeeld voor garantie?

De TrekStor Primebook in onze test is overigens zeker geen topper maar voor een budgetlaptop nog behoorlijk goed. Vooral het toetsenbord werkt erg prettig.

Klik op 'Toon inhoud' voor alle 18 geteste laptops die we eind april hebben getest en aan de vergelijker hebben toegevoegd, waaronder laptops van Acer, Asus, Lenovo, HP en Microsoft.
Reputatie 4
Badge +5
Als je nooit een laptop gehad hebt (wel al héél veel jaren een 'stevige' PC) en je bent in de markt voor een goede laptop, dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Je hebt een vrij goed idee van wat je wilt.
Op basis van dat idee weet je dat je ergens tussen de 1500 en 2000 euro zal landen.
(Denk aan 15.6" scherm, snelle i7 CPU, 8GB maar liefst 16GB RAM, 512GB SSD, zeer solide constructie, gewicht / dikte maakt mij niet uit, geen gaming laptop, geen video bewerking, goede support via een forum)
Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo..? Zeg het maar. Microsoft valt af, mooi, maar hun 15.6" veel te duur, helaas.

Lenovo Thinkpad (zakelijke laptop) of Yoga?
Dell XPS 15 misschien?
Anders misschien een HP Spectre x360 of HP Elitebook?
Asus en Acer: ik weet het niet, misschien maken ze goede producten...

Het is niet meer dan een gevoel, maar ik denk dat HP, Dell en Lenovo de belangrijkste spelers zijn v.w.b. Windows laptops(?)
Daardoor komen Asus en Acer op een gedeelde 4e plaats voor mij.

Een 4K scherm is voor mij niet nodig: gebruikt meer energie, voor een 15" scherm is 1920x1080 scherp genoeg, vermoed ik zo.

Glanzend of beter een mat scherm: glanzend=veel reflecties in een omgeving met veel licht.

Enfin, ik hoop dat Consumentenbond aan deze 'semi-zakelijke' laptops aandacht zal schenken.
Reputatie 4
Badge +5
@cbw62 bedankt voor je input. Volgens mij worden er al semi-zakelijke laptops getest. Of vind je dat er belangrijke modellen ontbreken in de vergelijker laptops (kies bij prijs voor vanaf 800 euro)?

Voor het gemak, hierbij een paar voorbeelden van geteste semi-zakelijke laptops:
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/hp/probook-430-g5-2sy25et
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/hp/probook-450-g5-1lu56av
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/dell/latitude-3580-cd8w7
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/dell/vostro-3568-h03xt
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/dell/xps-13-9370-2018-cnx37001
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/dell/xps-15-9575-2-in-1-cn95702
Tja hoewel ik de consumentenbond een prima organisatie vind, ga ik voor het kijken welke Laptop goed is niet op haar oordeel af, maar bezoek ik sites als hardware.info, tweakers.net en notebookcheck.net.

Dit is voor 'normale' consumenten wellicht teveel gevraagd natuurlijk, die hoeven (en willen) (bijvoorbeeld) niet per sé alle discussies over de voordelen en nadelen van IPS boven TN panels en screen lag te volgen.
Reputatie 4
Badge +5
@Ronaldvr je mist informatie over het type panel. Wat zou er volgens jou (nog meer) moeten veranderen aan de test laptops zodat Consumentenbond in jouw rijtje van genoemde websites terecht komt?
Badge
Zonder even in de inhoud te willen duiken, als een frequent bezoeker van tweakers zie ik een domein waar de consumentenbond een verschil kan maken.

Een structurele zwakte van de tweakers Best Buy Guides is dat vertrokken wordt vanuit een budget en dat wordt getracht om een zo goed mogelijke configuratie voor die prijs te bemachtigen.

Waar het naar mijn idee regelmatig mee mis gaat is de definitie van goed. Tegen welke gebruiksbehoeften is dit goed nu precies afgezet? Dit laatste blijft in een tweakers Best Buy Guide wat schimmig.

Nu verwacht ik dat een consumentenbond als een vis in het water is als het aankomt op het opstellen van gebruiksbehoeften en gebruikersprofielen. Het advies dat ik de consumentenbond daarom wil doen is om niet te vertrekken vanuit een type systeemconfiguratie of een budget, maar vanuit een set van gebruiksbehoeften of gebruikersprofiel. Op deze manier kan een test een eye opener gaan vormen waarmee mensen tot het inzicht kunnen komen dat een systeem van rond de 250 Euro goedkoop lukt maar uiteindelijk duurkoop is, en dat een iets duurdere computer uiteindelijk een betere lange termijninvestering is en een meer duurzame oplossing.

Enkele van de reacties wijst mij er al op dat die oordeelkundigheid bij het forum al wel aanwezig is. Als argeloze koper is het natuurlijk beter om te vertrouwen op tests dan op een uitspraak van een forumlid met onbekende achtergrond, zeker als je die uitspraak moeilijk kan wegen.

Inhoudelijk is ook mijn mening dat beter iets kan worden doorgespaard. 250 Euro (reagerend op de eerste test in Maart). Bij gaming laptops: stel jezelf de vraag of je oplossing mobiel moet zijn. Een desktop met meer performance is nog steeds goedkoper. Voor gewoon full HD is de gaming laptop aan het democratiseren. De hardware wordt steeds krachtiger, goedkoper en koeler. Lag de budgetteller enkele jaren terug nog op 1500 Euro, nu kan je met een laptop van onder de 1000 Euro al goed gamen.
Reputatie 4
Badge +5
Mee eens!
Het gaat vanaf de groep die vrijwel geen eisen stelt, een 13" laptop prima vinden, als het maar 'zo goedkoop mogelijk is'. Zij zijn slechts heel oppervlakkig geïnteresseerd.

Tot de groep die wel (fikse) eisen stelt, minimaal 15.6" willen hebben en er daadwerkelijk applicaties op draaien. Die wel veel waarde hecht aan zaken als degelijkheid, verwisselbare accu, videokaart, etc. met prijzen richting de 2 mille (Lenovo P52 achtige laptops)
Reputatie 2
Badge +1
Dank voor de suggestie @F.N. Mul, hier kan ik me wel in vinden. Dat is toevallig ook iets waar we momenteel mee bezig zijn. We zijn namelijk een keuzehulp aan het opzetten, waarbij we laptops aanraden op basis van gebruiksbehoeften. Het idee is dat je als bezoeker een paar vragen doorloopt om te bepalen wat je met de laptop wilt doen en vervolgens een selectie van - wat ons betreft - geschikte laptops te zien krijgt.

Onder die gebruiksbehoeften verstaan we onder andere fotobewerking, video-bewerking en video's kijken. 'Laptops tot €400' is daarbij ook een (aparte) categorie, voor wie een lage prijs toch het belangrijkste koopargument is.
Reputatie 4
Badge +5
Vandaag hebben we voor de 17e keer (in 2018!) nieuwe resultaten toegevoegd aan de vergelijker laptops! Zie ook dit korte nieuwsberichtje waarin we opvallende dingen uit de test op een rijtje hebben gezet. En we onthullen alvast wat we halverwege september willen publiceren.

Klik op 'Toon inhoud' voor de lijst van 19 laptops die eind augustus zijn gepubliceerd.
Ik zou het ook wel mooi vinden als de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen wordt meegenomen. (bijvoorbeeld, oeps laptop laten vallen, scharnier afgebroken, kan ik of een reparateur een scharnier kopen om deze te vervangen of kan ik mijn laptop weggooien).

Als ik een laag budget had van bijvoorbeeld 350 euro kocht ik bijvoorbeeld een refurbished HP Probook / Elitebook met een SSD (idee als test?)
Reputatie 4
Badge +5
@Bastian- ik neem je ideeën mee!

Daarnaast heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Je geeft aan dat je een refurbished HP zou kopen met een laag budget. Blijkbaar heb je geen laag budget. Welke keuze heb je nu gemaakt?

Reageer