Consumentenbond.nl
Sticky

Consumentenbond test laptops 2018: praat mee, stel vragen en geef antwoord

Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Alweer voor de 18e keer dit jaar hebben we nieuwe testresultaten gepubliceerd van de test laptops. Voor meer informatie lees je dit nieuwsberichtje met daarin uitgelicht wat ons deze keer opviel (en waarin we ook alvast vermelden welke laptops eind september volledig zijn getest!).

Klik op 'Toon inhoud' voor de 11 vers geteste laptops:
Misschien is het een idee voor de consumentenbond om bij de laptops ook te noemen voor welk doel ze vooral geschikt zijn. Ik zie bij het overzicht wel 'videobewerking' en 'fotobewerking' staan, maar bijvoorbeeld niet iets als gaming of andere redenen waarom mensen een laptop zouden willen aanschaffen. Misschien dat je zelf iets zou kunnen met laptops speciaal voor ouderen o.i.d.
Reputatie 7
Badge +7
Goede tip @Herman L.T.. Bedankt voor je suggestie!
@Bastian- ik neem je ideeën mee!

Daarnaast heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Je geeft aan dat je een refurbished HP zou kopen met een laag budget. Blijkbaar heb je geen laag budget. Welke keuze heb je nu gemaakt?

HP Probook 820 G1 voor iemand.
Badge

Wist je al dat we het hele jaar door laptops inkopen, testen en publiceren?
Elke twee weken vind je een update met de meest vers geteste laptops op onze website. We testen honderden laptops per jaar zodat je met behulp van onze informatie jouw ideale laptop koopt. Dat is een behoorlijk uitdaging door de snelle marktontwikkelingen en het groot aantal laptops dat jaarlijks op de markt komt.

Doel van dit topic
In dit topic willen we iedereen op de hoogte houden over de laptoptest. We zijn van plan om jullie na elke update te informeren over welke laptops er nieuw zijn getest. Ook willen we opvallende zaken en enkele hoge kwaliteit foto's met jullie te delen.

Community
Daarnaast hopen we dat dit een plek wordt waar jullie meedenken over de test, zodat deze nog beter wordt. We staan open voor suggesties, vragen en andere gerelateerde zaken die dan door ons en andere communityleden worden behandeld. Schroom vooral niet om dingen te melden/vragen zoals, maar niet beperkt tot:
  • Doe Het Zelf reparaties en updates
  • Goede of slechte ervaringen met support van een winkel of laptopmerk
  • Goede of slechte ervaring met een laptop die bij ons goed uit de test is gekomen
  • Waarom wij een bepaalde laptop niet hebben getest
  • Wanneer je jouw laptop vervangt
  • Wat jij doet met je laptop
  • Welke randapparatuur je gebruikt
Moet ik lid zijn van de Consumentenbond?
Nee, in de community kan iedereen meedoen! Maar als lid van de Consumentenbond heb je toegang tot alle testresultaten. Ben je (nog) geen lid? Dan heb je alsnog gratis toegang tot alle door de Consumentenbond geschreven productomschrijvingen (met opvallende zaken uit de test), specificaties, productfoto's, prijzen en gebruikersreviews.

Kan er ook eens een ubuntu of linux-mint laptop getest worden. Wij kunnen één opsturen.
Reputatie 6
Badge +6
@Gebruiker1542641737 : Van harte welkom op het forum! Mijn collega @Dennis Pronk of @Elvin komen deze week vast en zeker bij je terug met een antwoord!
Reputatie 4
Badge +5
@Gebruiker1542641737 bedankt voor het voorstel! Op dit moment kunnen we enkel Apple- en Windows-laptops testen. Dat komt door onze testmethode. Die is niet zomaar eenvoudig te veranderen.

Wist je dat...
...Linux soms aan bod komt in de Digitaalgids?
Badge
Toch bedankt voor de reactie.
Zou toch mooi zijn om iets over open source te vertellen, gezien deze evoluties:
https://www.security.nl/posting/586880/Ministerie%3A+dataverzameling+Windows+10+en+Office+privacyrisico
Reputatie 4
Badge +5
@Gebruiker1542641737 graag gedaan. Ik deel je feedback met de andere collega's die werken aan het laptopdossier.
Badge
Ok, als er iets is, hoor ik het wel.
Deze software kan je ook bij ons online en in real-time testen.
https://www.ubuntushop.be/index.php/test-ubuntu.html
Reputatie 7
Badge +5
Linux is prachtig, maar als je er niet veel van weet is het lastig.
Je bent zelf overal verantwoordelijk voor en als iets niet werkt moet je het zelf oplossen en je oplossing op het internet opzoeken.
Ook je beveiliging en firewall moet je zelf beheren.
Open software is van iedereen, dus je moet bij iedereen zijn als je problemen ervaart.
Reputatie 4
Badge +5
@Bert ik zou denken dat het juist steeds eenvoudiger wordt om Linux te gebruiken? Je kunt de GUI laten lijken op Windows of macOS bijvoorbeeld. En als je vooral via de browser je computer gebruikt, dan is er nog minder verschil met Windows en Apple.
Maar het lijkt me inderdaad niet fijn als je problemen krijgt met stuurprogramma's oid.
Reputatie 4
Badge +5
Graag deel ik ook deze update met jullie.
We hebben vandaag weer nieuwe testresultaten gepubliceerd! Het is alweer de 23ste update van 2018. Onder andere de nieuwe MacBook Air van Apple is aan de tand gevoeld.

Acer Aspire 3 A315-21-410K
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Goud (128 GB)
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Goud (256 GB)
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Grijs (128 GB)
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Grijs (256 GB)
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Zilver (128 GB)
Apple MacBook Air 13,3" 2018 Zilver (256 GB)
Asus VivoBook Flip TP412UA-EC059T
Badge
Linux is prachtig, maar als je er niet veel van weet is het lastig.
Je bent zelf overal verantwoordelijk voor en als iets niet werkt moet je het zelf oplossen en je oplossing op het internet opzoeken.
Ook je beveiliging en firewall moet je zelf beheren.
Open software is van iedereen, dus je moet bij iedereen zijn als je problemen ervaart.

Moet je dit ook niet doen bij bv windows? Zeker na de update verwikkelingen van de laatste weken.
Beveiliging en firewall zijn bij linux overbodig. De toestellen van onze testpagina (locatie Gent/België) hebben geen enkele beveiliging.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1542641737 schreef: "Beveiliging en firewall zijn bij linux overbodig."

Bij Windows is een Firewall en Antivirus standaard geïnstalleerd.

De Linux-kernel heeft een ingebouwde firewall.
En een antivirus is toch aan te bevelen, zeker als je niet veel van een systeem afweet, Linux beschermd wel beter dan Windows, maar is niet immuun: https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware

Maar werk vooral met een systeem waar je het makkelijkst mee werkt en je je het veiligst bij voelt.☺
Badge +3
Ik heb een laptop Medion Akoya E6415 (2015) met i5-5200U en1TB HDD.
De laptop heb ik gekocht om mee te kunnen nemen op vakantie.
De laptop werd geleverd met Wndows 8.1 en binnen enkele dagen had ik de harde schijf volledig gewist (eigen schuld).

Omdat ik toch met Linux wilde experimenteren heb ik een USB stick met Linux Mint aangemaakt en daarmee de laptop gestart (je moet toch wat proberen op een computer met niks, nietwaar).
Sindsdien ben ik een gelukkige gebruiker van een laptop met Linux.
Ik heb diverse varianten van Linux uitgeprobeerd, maar ik kom elke keer weer terug op Linux Mint Cinnamon, versie 17.3
Mocht de nieuwe versie 19.1 mij bevallen, zal ik daarop overschakelen.

De vraag is gesteld of er ook Linux laptops getest zouden kunnen worden.
Wat mij betreft maakt het weinig uit of er Windows of Linux op een laptop staat.
De hardware zal vaak voor beide even geschikt zijn.
Het verschil zit vooral in het operating systeem.
Windows (met updates) kan nog wel eens wat problemen opleveren, de updates van Linux gaan vloeiend en zijn vrijwel altijd up-to-date.

@Bert
Je schrijft dat een antivirus aan te bevelen is, maar die bestaat niet voor Linux.
In de tweede regel van het artikel uit Wikepedia staat dat er nog steeds geen enkel Linux virus is gevonden, vergelijkbaar met de vele Windows virussen.
Na installatie van Linux zet ik de firewall aan (schuifje even van uit naar aan) en dan is op malware gebied alles geregeld, meer er niet.

Het belangrijkste probleem van Linux is het kiezen van de versie waarmee je wilt beginnen.
Iemand heeft mij ooit Linux Mint aangeraden en dat advies geef ik graag door.
https://www.linuxmint.com/
(kies bij download voorlopig voor 18.x(3) versies, 19.x is nog niet helemaal rijp)
https://www.linuxmint.com/download_all.php

Linux Mint lijkt voldoende op Windows om een overgang niet al te moeilijk te maken.
Je moet natuurlijk wel bereid zijn om zelf dingen uit te vinden
Maar er is een heel goed forum (community)
https://forums.linuxmint.com/
(kijk vooral bij de Newbie vragen)
en zelfs een Nederlands forum, maar dat is wat kleiner
https://forum.linuxmintnl.nl/

Wie nog veel meer varianten van Linux wil zien, ga dan naar Distrowatch:
https://distrowatch.com/
Ik heb er een stuk of tien uitgeprobeerd, maar Linux Mint (Cinnamon) beviel mij elke keer het beste, misschien ook dat ik dat gewend was.

O ja, op mijn Windows (10) desktop en mijn Linux laptop gebruik ik dezelfde software.
Ik heb o.a. het (betaalde) MsOffice verwijderd en ben overgestapt op het (gratis) LibreOffice, die werkt in Windows en LInux hetzelfde.
Reputatie 4
Badge +5
@FredW leuke post! We kunnen om te beginnen een 1e indruk maken van Linux Mint. Ik leg het voor bij mijn collega's.
Reputatie 4
Badge +5
Op de rand van 2018 hebben we onze test laptops nog eens een update gegeven. Het is alweer de 26e keer van dit jaar. En in 2019 gaan we natuurlijk weer verder met testen.

Deze keer zitten er onder andere een nieuwe Beste Koop en Beste Uit de Test bij. Naast de merken die we regelmatig testen hebben we ook een Dell en voor de 2e keer ooit een Huawei getest.

Enkele opvallende punten op een rij:
  • Er zijn in 2018 maar liefst 379 laptops getest en gepubliceerd
  • Waardoor er nu in totaal 1936 laptops in de productvergelijker laptops staan
  • Op dit moment zijn er hiervan 207 laptops verkrijgbaar in de winkel
  • Het hoogste testresultaat in 2018 is een 8,4 (dit is ook het hoogste oordeel ooit)
  • Het laagste testresultaat in 2018 is een 4,2 (het laagste ooit is een 3,1 en komt uit 2012)
  • De hoogste accuduur bij minimale belasting in 2018 is 13 uur en 40 minuten
  • De laagste accuduur bij minimale belasting in 2018 is 2 uur en 4 minuten
Klik op 'Toon inhoud' voor de 20 laptops getest in december:Acer Aspire 3 A315-53-563J
Acer Swift 3 SF314-55-54PR
Asus F540UA-DM680T
Asus RoG Strix GL703GM-E5045T
Asus TUF Gaming FX504GD-E41109T
Asus VivoBook S S510UN-BQ434T
Dell XPS 15 9570 (2018)
HP Envy 13-ah1100nd
HP Envy x360 15-cn1350nd
HP Envy x360 15-cp0100nd
HP Pavilion 14-bf182nd
HP Pavilion 15-cs0975nd
HP Pavilion x360 14-cd0260nd
HP Spectre x360 13-ap0100nd
HP Spectre x360 13-ap0400nd
Huawei MateBook D 15" 2018 (MRC-W50D)
Lenovo IdeaPad 330-17IKBR (81DM0023MH)
Lenovo IdeaPad 330S-15IKB (81F50108MH)
Lenovo IdeaPad 520-15IKB (81BF00HNMH)
Microsoft Surface Pro 2017 (KJR-00003) + Type Cover
Reputatie 2
Badge +1
Als ik een laag budget had van bijvoorbeeld 350 euro kocht ik bijvoorbeeld een refurbished HP Probook / Eliteboot met een SSD (idee als test?)

@Bastian- ik neem je ideeën mee!Daarnaast heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Je geeft aan dat je een refurbished HP zou kopen met een laag budget. Blijkbaar heb je geen laag budget. Welke keuze heb je nu gemaakt?

Niet alleen als je een laag budget hebt, je kunt ook ander zinvolle zaken mee laten wegen.
Zoals:
  • Duurzaamheid, koop wat er al gemaakt is
  • Tuurlijk: Als het je bevalt... maw ... goed is goed genoeg. Heb je nu echt die duurdere nieuwe nodig?
  • Je geen 12 uur accuduur nodig hebt maar 3-6 uur ook ok is. Net nieuw ging mijn accu ruim 6 uur mee.
  • Een refurbished zakelijke laptop is vaak van veel betere bouw kwaliteit dan een nieuwe van dezelfde prijs. De kast bij het onderstaande voorbeeld de Dell E6330 is deels van metaal, super degelijk/duurzaam
  • De CPU in mijn 2e hands laptop is soms nog (veel...) beter dan die in een goedkopere Asus zit (genoemd aan het begin van het topic), de Asus is alleen zuiniger met zo'n CPU
  • Kosten voor dit type: voor minder dan 300 euro heb je 8 GB RAM, een 240 GB SSD, Windows 10 en 1 jaar garantie. De basis prijs ligt op ca € 180,00 als je nog een Windows hebt liggen en met 90 dagen garantie genoegen neemt. Dan zit er een 350 GB normale harde schijf in, geen SSD...
  • Mijn suggestie als je het zelf niet kunt: geef die max 300 euro uit.
  • Garantie ervaring: 1x, poort was stuk, werd uiteraard gratis vervangen.
  • Hun verpakking was super stevig en duurzaam! Echt een bewaardoos, zeer compact en toch veilig/stevig om een laptop in te versturen!

Voorbeeld Dell bij van deze winkel met mijn goede ervaringen: https://www.remarkt.nl/dell-latitude-e6230-intel-core-i5-3320m-8gb-320gb-hdmi.html

Engelstalige review: https://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6330-Notebook.83407.0.html

Nederlandse samenvatting: https://www.notebookcheck.nl/Dell-Latitude-E6330-serie.96111.0.html

Om neutraal te blijven: Een andere winkel die vroeger veel in het lagere segment 2e hands had, maar nu meer in het hogere segment zit: https://laptopcentrale.nl/laptops/gebruikt/
Daar hebben we als familie/kennissen vanaf 2009 ca 6 laptops gekocht tegen zeer redelijke prijzen en een prima service (1x laptop netjes compleet vervangen, verkeerd submodel gestuurd; eenmaal defecte DVD brander, dead on arrival, werd nagestuurd zonder dat de defecte terug hoefde. Dell had (heeft?) vaak uitklikbare branders. Kun je zelf eenvoudig vervangen.
De dochter van mijn collega heeft in die winkel online een zware Lenovo P51 van ruim een jaar gekocht voor ca 1200 euro, nieuwprijs > 2500 euro voor haar technische TU-studie. Ze was superblij met een adres met goede ervaringen.

Het is wel veiliger om te varen op ervaringen van anderen. Ik zoek altijd zulke ervaringen van anderen op. Dus ik deel ze ze nu ook hier graag.
Aan een ieder om het kopen van zulke mooie laptops mee te nemen als alternatief voor een nieuwe.

Ben nu ruim 1 jaar verder: Mijn Dell E6330 werkt nog steeds super. Met de SSD erin is het een super snelle laptop, met 2 kg acceptabel gewicht. Het model werd toen met 4GB aangeboden, ik heb er 8 GB bij laten plaatsen en ben blij dat het gedaan is. De switch naar de Remarkt winkel werd vnl gemaakt omdat op dat moment de andere winkel geen aanbod had rond de 300 euro.
Reputatie 2
Badge +1
Op mijn zaak gebruiken we alle soorten computers en laptops (softwarebedrijf). De Apples steken er wel met kop en schouders bovenuit. Wat betreft hardware, maar ook qua levensduur. We hebben een laptop van 7 jaar oud, die draait nog als een zonnetje. En daar hebben we alleen een schijfje bijgezet.
De Apples zijn ook het meest gebruikt, omdat ze zo snel en intuïtief werken.
En hier worden computers en laptops echt 'afgeragd', van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Reageer