Consumentenbond test van KPN Box 12

• 27 February 2021
  • 13 reacties
  • 988 Bekeken

Zojuist de test van de Connsumentenbond gelezen van de KPN Box 12. Ik zie niet dat jullie Sneller Internet Buitengebied (SIB) en Telefonie getest hebben. Ik heb enkele maanden terug van KPN een Box 12 opgestuurd gekregen, omdat mijn Experiabox V10 defect was door blikseminslag. De Box 12 is inderdaad beter v.w.b. WiFi. Helaas werkte bij de Box 12 het Sneller Internet Buitengebied en de telefoon niet meer. Na bellen met KPN bleek dat Sneller Internet Buitengebied door de Box 12 (nog) niet wordt ondersteund. Waarom de telefoon niet werkt wist de helpdesk medewerker niet. Ik zou weer een Experiabox V10 krijgen, maar kreeg een Experiabox V10a. Die is zeker slechter dan de Box 12, maar ook slechter dan de Experiabox V10. De V10a is soms ook instabiel. Overigens werkt alles nu wel weer, maar niet tevredenstellend. Kennelijk is dat bij KPN van ondergeschikt belang. Als de Consumentenbond nu toch een test van de Box 12 publiceert, kan er dan ook eens naar Sneller Internet Buitengebied en telefoon worden gekeken? Dat maakt zo'n test een stuk waardevoller.

13 reacties

Voor wat mij betreft heb ik die superwifi niet nodig want ik heb met de huidige witte V10-doos van KPN ook door het hele huis wifi, en het is geen tiny home.

Maar wat ik wel even kwijt wil is dat ik de vormgeving van ook dit ding weer onbegrijpelijk vind. Kennelijk is een design dat het leuk doet op de electronicabeurs het enige wat telt.
In de praktijk heb ik alle KPN-modems altijd onhandig gevonden. De meesten zullen dit een in eerste instantie heel raar vinden maar waarom zitten de kabelaansluitngen eigenlijk aan de achterkant? Of al noem je het niet achterkant, de combi ophangpunten, lampjes, schakelaars en kableaansluitpunten is per definite heel vervelend om te gebruiken.
Van mij mag gewoon alles, op de ophangpunten na, aan de voorkant. Dat ziet niet uit zullen designers denken, maar dat vind ik echt onbelangrijk. De meeste van die dingen hangen in de meterkast of bezemkast.

LET OP het kpn modem V12 kan niet overweg met Brother printers, niet wifi en niet bekabeld…..

Monteur kreeg het niet opgelost, gelukkig had hij een V10 mogen bij hem: werkt perfect, overal snelle wifi in huis. Rien.

@F. Wolke 
Neem aan dat het een netwerk printer is.
Dan moet je kijken of de statische printerpoort in Windows wel de juiste is i.c.m de router.

Reputatie 1
Badge

Hierbij mijn ervaringen met V12 Modem van KPN. 

Ik ben enkele weken geleden overgestapt van Ziggo naar KPN omdat ik een hogere upload-snelheid wou hebben.

V12 modem werd keurig geïnstalleerd door monteur. Alles werkte, maar…. Er is altijd een maar. Als je 40 jaar in de ICT werkzaam bent geweest heb je thuis ook wel wat computers en dus een netwerk. Mijn netwerk-IP-nummering was 10.0.0.x, waarbij het modem het adres 10.0.0.138 had, Maar helaas, je kunt bij de V12 alleen de nummering van de KPN gebruiken (192.168.2.x) Het is niet mogelijk om het modem een ander nummer te geven dan 192.168.2.254. Staat vast ingesteld. Volgens de monteur kon ik de V12 vervangen door elk ander willekeurig modem, maar dat had betekend dat ik een nieuw modem moest kopen ( mijn oude modem moest ik inleveren van Ziggo). Kortom,  alle computers (ca. 10) in mijn netwerk met UPT-verbinding moesten opnieuw geconfigureerd worden (IP-nummering aan passen). Verder nog de configuraties van terminal software , web-servers etc aanpassen. Een leuk karweitje voor een regenachtige middag. 

De wi-fi van KPN modem gebruik ik niet. Voor wi-fi gebruik ik een Ubiquiti Unifi AP AC LR accespoint, waarbij ik de IP-toekenning wel door het KPN modem laat doen. Moest dus ook allemaal aangepast worden. 

Opm. Ik heb wel gast wi-fi op KPN modem aangezet. Wel zo handig, kan mijn bezoek evt. wel mijn internet-aansluiting gebruiken maar niet mijn computers benaderen. Werkt prima. 

Ik heb een abonnement van 100 Mbit up / 100 Mbit down. Speedtest.net geeft aan 120 Mbit up /  120 Mbit down. Netjes van KPN.  Betekende wel dat ik twee nieuwe Homeplugs (verbinding meterkast naar 1ste verdieping ) moest kopen omdat de oude deze snelheid niet goed aan konden. 

Verder kun je nog een aantal dingen makkelijk instellen op het modem, zoals parental control, wat ik niet gebruik. Port forwarding gebruik ik wel om mijn web-server van buitenaf te kunnen benaderen. Instellen is eenvoudig. 

Alles werkt nu goed en ik ben tot nu toe heel tevreden. Alleen jammer dat ik mijn hele netwerk moest omgooien. Maar ja, dat is eenmalig, hoewel ik wel hoop dat de KPN niet bij een firmware update bedenkt dat een andere netwerkindeling handiger is. 

Telefonie gebruik ik niet. We hebben voldoende aan onze mobiele telefoons. 

Reputatie 1
Badge

LET OP het kpn modem V12 kan niet overweg met Brother printers, niet wifi en niet bekabeld…..

Monteur kreeg het niet opgelost, gelukkig had hij een V10 mogen bij hem: werkt perfect, overal snelle wifi in huis. Rien.

Ik had ook dit probleem met de printer. Dit komt omdat het V12 modem altijd gebruik maakt van netwerk-IP-nummering 192.168.2.x. Als je oude modem een andere nummering heeft dan moet je, zoals Wortelstamper schrijft,  je printerpoort aanpassen.

Mijn printer had een vast IP-adres (10.0.0.207) . Ik moest dus op de printer zelf het ip-aanpassen naar een 192.168.2x nummer, in mijn geval 192.168.2.207. Daarna bij Windows de printerpoort aanpassen zoals onderstaand te zien is. 

Klasse C netwerken (192.) is wel een beetje de norm voor particulieren.
Mijn eerste netwerkje liep ook lang geleden op Klasse A (10.)

Reputatie 1
Badge

Inderdaad klasse C is standaard, maar ik denk dat de meeste mensen dan wel een netwerknummering hebben als 192.168.1.x . Moet je nog steeds je hele netwerk omgooien. Maar veel mensen hebben waarschijnlijk alleen wi-fi. En dan maakt het niet zoveel uit. 

Mijn eerste netwerkje (Coax 10 Mbit) draaide ook op 10.0.0.x. Bij overgang naar UTP bleef dat gewoon zo. Waarom zou je dat ook veranderen?  Je zit toch “achter NAT".   

De meeste mensen hebben zich bekeert tot DHCP
Nu de . nog inruilen voor :

Reputatie 1
Badge

Ik blijf toch bij de vaste adressen. Heb een paar Linux servers draaien en die wil ik toch wel met een vast adres benaderen. En thuis kan ik rustig bij IP4 blijven , hoef geen IP6.

Badge

Eergisteren aangesloten (door KPN-monteur) op het glasvezelnet van KPN. Snelheid prima, wifi belabberd slecht! Vorige modem was nog een experia v8 en daarmee tot op zolder goed ontvangst. De nieuwe box een Sagemcom F5359 (kpn box 12) heeft zelfs op de eerste verdieping slechte verbinding. Dus vind ik de vaststelling door CB dat er in het hele huis goed ontvangst is verassend. Was dit met of zonder extra wifi ondersteuning? Ga zo dadelijk naar KPN om duidelijkheid te krijgen. Hopelijk valt het snel op te lossen.

Vorige modem was nog een experia v8 en daarmee tot op zolder goed ontvangst. 

Draaide u echt met drie verdiepingen op één accespoint in de meterkast? Ik kan natuurlijk nooit zeggen dat dat niet kan want u bewijst letterlijk het tegendeel maar ik vind dat dat functioneerde verbazingwekkender dan dat je met een router op de begane grond de zonder niet haalt. Alles gegarandeerd afhankelijk van de toegepaste hoeveelheid gewapend beton en eventuele stoorzenders, als je je buren zo wil noemen.

Badge

De ontvangst was wel iets minder, maar niet hinderlijk langzaam. Ik heb op zolder een netwerkprinter staan die via de wifi werkt en dat ging altijd uitstekend. Maar ook met mijn laptop kon ik daar gewoon werken. Zelfs een paar keer gestreamd wat goed ging.

Inmiddels KPN aan de lijn gehad (in de winkel doen ze niets meer) en keurig geholpen. Blijkbaar kan er op afstand en via meerdere speedtest verbetering plaatsvinden. Moet het nog wel even aankijken.

Als het echter te laag blijft, kan ik het modem gratis laten vervangen. Wordt vervolgt….

Badge +5

Hi @A. Vervoort Fijn te lezen dat je KPN inmiddels ook zelf hebt gesproken. Ik heb je eerdere vraag uitgezet naar onze experts. Hieronder volgt de terugkoppeling:

“Het is niet bekend dat de wifi van dit apparaat problematisch is. Het is overigens belangrijk te weten of het aansluitpunt van de modem hetzelfde is als bij de vorige. Als de nieuwe modem bijvoorbeeld in de meterkast staat en de oude niet, dan is het te verwachten dat je wifi-signaal daar onder zal lijden. Wifi kan niet goed tegen (vooral stenen) obstructies zoals in een meterkast.

Verder is van belang welk wifi-netwerk je gebruikt. Deze modem ondersteunt bijvoorbeeld wifi 6 (de nieuwste standaard), maar de meeste apparaten van mensen thuis (zoals laptops) ondersteunen dat nog niet. Je maakt dan standaard gebruik van wifi 5. Controleer ook of je de 5GHz band of de 2,4GHz band gebruikt. De eerste is sneller maar heeft minder ver bereik dan de tweede."

Reageer