Cookie pop-ups zijn illegaal

• 8 March 2022
  • 5 reacties
  • 127 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Interessant.
Te lezen op HCC.nl 

Uitspraak privacywaakhond heeft grote gevolgen voor cookies

Het systeem van cookie pop-ups die iedereen te zien krijgt op internetsites is illegaal en moet op de schop. Dat heeft de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) bepaald. Meerdere Europese toezichthouders, waaronder ook de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, nemen de uitspraak over.

5 reacties

Dat is fantastisch goed nieuws. Hopelijk wordt dit snel geëffectueerd. 

Reputatie 6
Badge +6

Daar waren ze toch al Europees breed mee bezig?

Dan gaan we eindelijk de volgende fase in met de AVG. Ik ben benieuwd of de industrie nog een poging zal doen ‘gerichte reclame’ in leven te houden of dat dit echt het einde is van dat verdienmodel en een flink aantal sites achter een betaalmuur zullen verdwijnen.

Reputatie 5
Badge +6

Nu maar afwachten wanneer de uitspraak toegepast wordt.

Wat mij opvalt is dat deze uitspraak via de media niet algemeen bekend is gemaakt.

Het verdienmodel zal waarschijnlijk diverse websites treffen.

B.v. Youtube geeft een optie om met betaling de website te kunnen gebruiken zonder reclame.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze mogelijkheid wordt uitgesloten.

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet niet of het beperkt is tot abonnees, maar in de Volkskrant staat ook een uitgebreid artikel.

18 februari 2022
Pop-ups voor toestemming cookies illegaal bevonden: ‘Je kunt niet vragen om akkoord te gaan met een datalek’

4 februari 2022
Nederlandse reclamebranche in spoedberaad om cookies

Bij bovenstaande site, klik links onder op de “C” in het ‘sterretje’ om die cookies banner te verkleinen.

Het is inderdaad raar dat je er op radio en/of TV (vrijwel) niets over hoort….

Reageer