Beantwoord

Cookies

• 17 October 2017
  • 30 reacties
  • 2277 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Ik ben op de site van de Consumentenbond akkoord gegaan met cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website. Toch kan ik geen filmpjes bekijken, ik krijg de melding dat ik mijn cookies moet verwijderen. Daarna moet ik waarschijnlijk alles accepteren. Hoort kijken naar filmpjes die op de site staan niet bij het functioneren van de website?
icon

Beste antwoord door Thijs K. 17 October 2017, 12:57

Bekijk origineel

30 reacties

Hoe bepaal je welke cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van een site en welke niet? Als het niet werkt heb je toch overduidelijk iets verkeerd gedaan.
Reputatie 1
Badge
@Dieudonnee* We gebruiken op de website YouTube video's. Deze video's plaatsen advertentiecookies op het moment dat je ze afspeelt, waarmee Google kan bijhouden naar welke video's je kijkt om je later gerelateerde advertenties te kunnen tonen. Om deze reden vallen ze niet onder de cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website, maar onder advertentiecookies die je nadrukkelijk moet accepteren. Dan accepteer je inderdaad ook alle andere cookies. Helaas bieden we hier op dit moment niet meer smaken in aan.
Reputatie 6
Badge +4
Probeer het eens met een andere browser er staan er standaard 2 op met Windows 10
Reputatie 1
Badge
Hoe bepaal je welke cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van een site en welke niet? Als het niet werkt heb je toch overduidelijk iets verkeerd gedaan.

Dit zijn bijvoorbeeld cookies die je gegevens tijdelijk onthouden wanneer je een formulier invult, of die onthouden dat je ingelogd bent. Deze zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website.

Dit zijn bijvoorbeeld cookies die je gegevens tijdelijk onthouden wanneer je een formulier invult, of die onthouden dat je ingelogd bent. Deze zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website.

Ik ben bekend met de werking van cookies, ik vind alleen iemand die zegt dat hij alle benodigde cookies accepteert maar toch een foutmelding van de site krijgt zichzelf tegenspreekt.
Reputatie 1
Badge
@A. Deen Dat zegt ze niet. Ze is akkoord gegaan met cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website (dat ga je standaard), niet met álle cookies.
Omdat je onderscheid maakt tussen de cookies van de consumentenbond en de cookies van youtube en dat is een beetje een "technisch" standpunt. De "naïeve" gebruiker bekijkt een filmpje "op de site" van de consumentenbond.
Reputatie 3
Badge +4
Dank je Thijs K. het is me nu duidelijk.
Ook ik krijg deze melding.

Maar op de site van de Consumentenbond meen ik toch te kunnen volstaan met functionele cookies!

Ik vind het onbegrijpelijk dat nota bene de Consumentenbond, die zelf strooit met tips om reclame-cookies te vermijden, mij op haar eigen site wel noodzaakt om reclame-cookies te accepteren.

Bovendien wordt de boodschap op een wel zeer cryptische manier gepresenteerd: "Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid." Hoezo? Wanneer?

En als oplossing de minstens zo raadselachtige knop "Verwijder je cookies". Huh? Verwijder mijn cookies als oplossing voor het feit dat ik geen cookies accepteer? Dit is echt voor gevorderden!

Toch maar op de knop gedrukt, waarmee de cookie-melding verdwijnt. Echter, als ik nu weer op de video klik, krijg ik opnieuw die cookie-melding. En ben ik dus geen stap verder.

Kortom, voor een leek onbegrijpelijk en technisch gezien bepaalt niet vlekkeloos uitgevoerd.

Laatste vraag: waarom maakt de consumentenbond zich in 's hemelsnaam afhankelijk van Youtube? Waarom wordt de informatie niet getoond vanaf haar eigen platform? En geeft ze daarmee haar imago van onafhankelijke informatie-voorziener gestalte.

Laatste vraag: waarom maakt de consumentenbond zich in 's hemelsnaam afhankelijk van Youtube? Waarom wordt de informatie niet getoond vanaf haar eigen platform? En geeft ze daarmee haar imago van onafhankelijke informatie-voorziener gestalte.

Bedankt voor de suggestie maar als ik mijn 2 ct dan ook mag bijdragen dan denk ik dat de bond de centjes wel beter kan besteden dan het bouwen van een eigen video streaming platform. De onafhankelijkheid van de informatie is namelijk helemaal niet in het geding als de informatie via youtube verspreid wordt. Drogreden om je eigen ongenoegen te maskeren over het accepteren van cookies.
Reputatie 6
Badge +6

Ik vind het onbegrijpelijk dat nota bene de Consumentenbond, die zelf strooit met tips om reclame-cookies te vermijden, mij op haar eigen site wel noodzaakt om reclame-cookies te accepteren.

Bovendien wordt de boodschap op een wel zeer cryptische manier gepresenteerd: "Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid." Hoezo? Wanneer?

En als oplossing de minstens zo raadselachtige knop "Verwijder je cookies". Huh? Verwijder mijn cookies als oplossing voor het feit dat ik geen cookies accepteer? Dit is echt voor gevorderden!

Toch maar op de knop gedrukt, waarmee de cookie-melding verdwijnt. Echter, als ik nu weer op de video klik, krijg ik opnieuw die cookie-melding. En ben ik dus geen stap verder.

Prima opmerkingen! Ik ben met jouw vragen/suggesties langs een aantal collega’s getrokken.

Je hebt gelijk dat de melding bij het niet tonen van een video nu wat onduidelijk / “cryptisch” is. We streven naar een optimale gebruikerservaring, dus we nemen je waardevolle feedback zeker mee in het aanpassen van de boodschap. We willen bezoekers aan onze website overigens graag de mogelijkheid gaan geven om cookie-instellingen te kunnen wijzigen en hierbij ook beter onderscheid gaan maken tussen verschillende type advertentiecookies (alles versus alleen video). Hier werken we in 2018 aan om dit mogelijk te maken.

Dit heeft voor een groot deel te maken met het platform dat YouTube ons biedt. Zo bereiken we meer consumenten, omdat ze zich daar simpelweg begeven. Hierdoor bereiken we niet alleen meer consumenten, maar kunnen we ook consumenten mobiliseren/informeren om bijv. samen acties te voeren. Het zelf ontwikkelen van een videoplatform is mogelijk, maar dat is een substantieel bedrag/investering. Het bedrag steken we veel liever in het testen van producten, helpen van consumenten, adviseren van onze leden en het voeren van acties & campagnes.

Verder heeft- zoals @A. Deen al aangeeft- het kanaal geen invloed op de onafhankelijkheid van onze informatievoorziening.
Duidelijk. Ook de opmerking over YouTube, waar natuurlijk een veel ruimer publiek te bereiken is. Idealiter zouden de filmpjes op zowel YouTube als de Consumentenbond-site te zien zijn.
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @Bart B. ,

Goed om te lezen dat het duidelijk is 🙂. Zoals aangegeven gaan we aan de slag met de aanpassingen. Ik zal het je persoonlijk nog even laten weten zodra we dit hebben gedaan.

Mocht je in de tussentijd nog vragen of suggesties hebben, dan horen we het natuurlijk graag van je.
Interessante discussie hoor, maar ondertussen kan ik nog steeds het filmpje niet bekijken, en heb ook geen idee welke cookies ik hoe moet verwijderen.

Wie kan me hierop een antwoord geven?

Greet-digibeet
Reputatie 6
Badge +5
Bij Firefox kan je cookies verwijderen van een bepaalde website.

Indien dat bij uw browser ook kan zou ik alle cookies van community.consumentenbond.nl en Consumentenbond.nl verwijderen.

En anders zou iemand anders je misschien kunnen helpen.

Indien het je niet uitmaakt kan je de video's van ook bekijken op het YouTube kanaal van Consumentenbond.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @C.M. Kliphuis, is het inmiddels gelukt het filmpje te bekijken?
Goedemorgen Natalie,

Niet via de site van de consumentenbond. Het is mij niet gelukt om cookies te verwijderen. Dat blauwe balkje kwam aldoor weer terug. Ik heb op youtube wel andere filmpjes van oa de consumentenbond bekeken. En heb het er verder maar bij gelaten.

Bedankt voor je belangstelling en reactie.

Ook tijs zonder h bedankt voor de reactie. Mijn brouwser is wel firefox, maar de opdracht is voor mij een brug te ver.

Groetjes van Greet
Reputatie 7
Badge +7
Beste @C.M. Kliphuis, hoi Greet,

Op deze pagina vind je een stappenplan dat je kan helpen bij het verwijderen van cookies op Firefox. Kan je daar iets mee? De reden dat je geen filmpjes kunt kijken op onze website is hoogstwaarschijnlijk omdat je de cookies daarvoor niet hebt geaccepteerd. Vandaar ook de tip van Tijs. Wanneer je de cookies verwijderd hebt, krijg je ze opnieuw aangeboden wanneer je onze website bezoekt. Als je ze daarna accepteert, zou YouTube filmpjes kijken weer moeten lukken. Anders is onze filmpjes via YouTube zelf bekijken natuurlijk ook altijd nog een optie.
Ik weet niet wat er op dit moment aan de hand is met de website van het forum, maar elke keer als ik naar een volgende pagina of een (recent) onderwerp ga, krijg ik de vraag onderin of ik cookies wil accepteren.

Elke keer klik ik op accepteren, maar elke keer komt de vraag weer terug.

Het begint wel wat irritant te worden.

😛
Beste Monique,

Bedankt voor je reactie. Ik heb alle stappen gevolgd en de cookies verwijderd. Dit had tot gevolg dat ik weer moest aanmelden met het tikken naam en wachtwoord; echter het filmpje krijg ik nog steeds niet te zien. Er wordt nog steeds gevraagd om de cookies te verwijderen.

Ik geef het echt op hoor.

vriendelijke groet

Greet
Reputatie 7
Badge +7
Nou moe, de ene krijgt voortdurend de vraag om cookies en de ander helemaal niet. 😉

@C.M. Kliphuis, jammer om te horen dat het niet gelukt is.

@FredW, welke browser gebruik je?
@Monique

Ik gebruik Palemoon 28.3.0, een variant van Firefox tot versie 57.

Ik weet voldoend van browsers (ik heb er drie/vier met diverse afstellingen) en adblockers enz. om er van uit te gaan,dat de browser niet relevant was bij deze repeterende breuk. ;-)

Toen ik na het voortdurende vragen uitlogde, kreeg ik een of andere foutboodschap

Sorry er is een Error opgetreden (of zoiets)

Toen ik later nog een inlogde waren de problemen weer verdwenen.

Er zat gewoon tijdelijk een stofje op de software van het forum (gebeurt wel vaker).

Ook nu is het probleem niet terug gekomen.
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat het probleem zichzelf verholpen heeft, @FredW!
Reputatie 2
Badge +2
het probleem zit echt bij de website van de consumentenbond, jullie cookie waarschuwing is kapot.

hier werkt YT wel

https://www.consumentenbond.nl/acties/weet-wat-je-eet

en ga je naar bv

https://www.consumentenbond.nl/tv

dan krijg je die brakke melding weer.

een verzoek aan de CB .... zet die melding tijdelijk uit EN vermeld bij elke ingebakken fimpje even de weblink naar de gewone YT pagina (jaja niet zo esthetisch mooi, maar wel functioneel handig).

en omdat jullie toch de CB zijn.... STOP met die onzin waarschuwingen helpen niets, als consument ben ik niets geinformeerder en bedrijven kunnen lekker data garen van onwetende burgers. deze cookie drocht is de grootste nonzins en maakt het web gebruik totaal onbruikbaar met alles wat je de eerste minuut moet wegkliken, nog gevaarlijk ook als je achteloos ja zegt.

😡
Reputatie 7
Badge +7
het probleem zit echt bij de website van de consumentenbond, jullie cookie waarschuwing is kapot.

Voor zo ver ik weet is er niets 'kapot', @mieppieWie. Indien je filmpjes niet kunt afspelen, komt dit echt omdat je de juiste cookies niet hebt geaccepteerd. Dit los je op door de cookies voor onze website te verwijderen, en daarna opnieuw te accepteren.

een verzoek aan de CB .... zet die melding tijdelijk uit EN vermeld bij elke ingebakken fimpje even de weblink naar de gewone YT pagina (jaja niet zo esthetisch mooi, maar wel functioneel handig).

Dit is helaas niet mogelijk, daar de cookiemelding wettelijk gezien verplicht is.

en omdat jullie toch de CB zijn.... STOP met die onzin waarschuwingen

Welke waarschuwingen bedoel je?

Reageer