DAB+ nog steeds onvoldoende dekking

• 28 November 2021
  • 17 reacties
  • 1000 Bekeken

Ik dacht anno 2021 toch maar eens over te stappen op DAB+, omdat de ontvangst van FM te veel storingen geeft in onze regio. (midden Brabant, te zuiden van Tilburg). Maar wat blijkt: er is onvoldoende signaalsterkte om de NPO radioprogramma's ongestoord te kunnen beluisteren. Jammer.

Ik heb daarom me maar op internet-radio toegelegd. Gewoon met mijn smartphone en een bluetooth verbinding met een soundbar of koptelefoon. Werkt prima, zonder storingen.

17 reacties

Heb geduld, ze zijn er nog maar 27 jaar mee bezig, onze digitale Europese radio.
Op de Firato, ik denk in 1996, keek ik al naar de eerste proefopstelling van DAB in Nederland.

Reputatie 7
Badge +6

Hier in Drenthe is ook nog steeds niet overal voldoende signaalsterkte . Geldt ook voor de mobiele telefoon. 

Reputatie 6
Badge +5

We hebben Dab+ in beide auto's, werkt prima, ik heb heen last van uitval m.u.v. een tunnel of hoge bebouwing.
Maar dat was met analoog FM ook al zo.
Er is nog wel een andere uitzondering, elektrische bussen geven zo'n sterk strooi stoorveld dat de radio uitvalt, bij een van de auto's is dat tot 25m voor of achter een bus, de ander heeft er iets minder last van.

Badge

Ontvangst DAB+ binnenshuis, met een telescoopantenne is vaak slechter dan FM !

Enkele praktische tips (experimenteren loont!);

• Indien een coax aansluiting mogelijk is: Goedkope en effectieve knutsel antenne
  • Alleen een draad antenne: plak deze met doorzichtig plakband, verticaal, zo hoog mogelijk op een raam met “zicht op” de zender. (Welke, waar, etc. zie hiervoor www.fmscan.org) - Hiermee ontvang ik niet alleen NPO, in totaal 65 stations op begane grond positie ! -
  • Alleen telescoopantenne: probeer ook hier een hoge positie, liefst voor zo een raam en begin met verticale stand en later evt. schuin of zelfs horizontaal.

Let niet alleen op de signaal sterkte, maar evt. ook “signal error” grootte, recente radio’s geven die ook aan. Bij FM is veldsterkte veel doorslaggevender dan bij DAB+ !

Mogelijk ben ik een bofkont, maar de NPO “MUX” of zender is in de prov. Utrecht oost, qua sterkte en errors, de minst problematische..

Ben benieuwd; succes !

Ik dacht anno 2021 toch maar eens over te stappen op DAB+, omdat de ontvangst van FM te veel storingen geeft in onze regio. (midden Brabant, te zuiden van Tilburg). Maar wat blijkt: er is onvoldoende signaalsterkte om de NPO radioprogramma's ongestoord te kunnen beluisteren. Jammer.

Ik heb daarom me maar op internet-radio toegelegd. Gewoon met mijn smartphone en een bluetooth verbinding met een soundbar of koptelefoon. Werkt prima, zonder storingen.

Dag

Er wordt gezegd dat dab+ 97% dekking heeft. De realiteit is, dat op de gekste plaatsen dab+ inens uitvalt. 

Achter ons huis dagenlang goede on tvangst, vandaag steeds uitval. 

Ik vind de suggesties als: laat je autoradio controleren , bet ligt aan je betonnen huis enz, vreemde dooddoeners. Dab+ wermt gewoon nog steeds niet zo goed als fm. 

Ik vraag me af wanneer het eindelijk gefixed wordt 

Jaap Helder

Schandalig hoe dit DAB+ gedoe weer aan ons wordt opgedrongen.

Reputatie 6
Badge +5

Schandalig hoe dit DAB+ gedoe weer aan ons wordt opgedrongen.

We hebben geen keuze, we willen allemaal bereikbaar zijn en kunnen kiezen uit tig radio en tv stations.
Dat kan alleen met digitale technieken, er is simpelweg te weinig frequentie ruimte.
Dat die technieken nog niet volledig dekkend zijn is vergelijkbaar met de komst van de mobiele telefoon, ook in het begin daarvan zaten er grote hiaten in de dekking en er zijn nog steeds plekken met een slechte bereikbaarheid.

Ik heb twee auto’s met DAB+ en de een valt veel meer uit dan de andere.
De ontvangst kwaliteit hang dus ook nog af van het automerk en de kwaliteit van de gebruikte technieken.

We hebben nu FM en internetradio. Dat dekt toch alles?

Ben je offline dan heb je een paar regiogebonden zenders, heb je een computer of iets anders digitaals dan heb je de hele wereld.

Gewoon laten zo.

Badge

Ontvangst DAB+ binnenshuis, met een telescoopantenne is vaak slechter dan FM !

Enkele praktische tips (experimenteren loont!);

• Indien een coax aansluiting mogelijk is: Goedkope en effectieve knutsel antenne
  • Alleen een draad antenne: plak deze met doorzichtig plakband, verticaal, zo hoog mogelijk op een raam met “zicht op” de zender. (Welke, waar, etc. zie hiervoor www.fmscan.org) - Hiermee ontvang ik niet alleen NPO, in totaal 65 stations op begane grond positie ! -
  • Alleen telescoopantenne: probeer ook hier een hoge positie, liefst voor zo een raam en begin met verticale stand en later evt. schuin of zelfs horizontaal.

Let niet alleen op de signaal sterkte, maar evt. ook “signal error” grootte, recente radio’s geven die ook aan. Bij FM is veldsterkte veel doorslaggevender dan bij DAB+ !

Mogelijk ben ik een bofkont, maar de NPO “MUX” of zender is in de prov. Utrecht oost, qua sterkte en errors, de minst problematische..

Ben benieuwd; succes !

Sorry, de hyperlink is bij het bewerken verloren gegaan!
Goedkope en effectieve knutsel antenne:

https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan

Reputatie 7
Badge +5

heerlijk dab+!! eindelijk overal de zenders waar je fan van bent

Echt weer een typische Bondsbolleboos reactie. 🙃

Reputatie 6
Badge +5

We hebben nu FM en internetradio. Dat dekt toch alles?

Ben je offline dan heb je een paar regiogebonden zenders, heb je een computer of iets anders digitaals dan heb je de hele wereld.

Gewoon laten zo.

Op de plek van één FM zender kunnen 20 digitale zenders en op één analoog tv kanaal kunnen 10 digitale tv kanalen.
Dat FM goed werkt bestrijd ik niet, maar de frequenties zijn nodig voor andere toepassingen en het aantal stations zal de komende jaren snel afnemen en in 2030 allemaal verdwenen zijn.

Ook op de kabel verdwijnen analoge radio en tv kanalen of zijn al verdwenen.
Alles ten behoeve van snel internet en bandbreedte slurpende streamingdiensten.

Vroeger werd ruimhartig “onbruikbare” frequentie ruimte aan zendamateurs gegeven.
Nu moet er wereldwijd voor elke kHz geknokt worden, frequentie ruimte verkopen aan commerciële gebruikers is veel lucratiever voor de overheid

Reputatie 6
Badge +5

heerlijk dab+!! eindelijk overal de zenders waar je fan van bent

Echt weer een typische Bondsbolleboos reactie. 🙃

Maar het is wel waar, ik luister ook naar radio zenders die met FM niet beschikbaar zijn en ook nooit beschikbaar hadden kunnen worden.

Dat FM goed werkt bestrijd ik niet, maar de frequenties zijn nodig voor andere toepassingen en het aantal stations zal de komende jaren snel afnemen en in 2030 allemaal verdwenen zijn.

Ze zijn gewoon helemaal niet nodig. Knokken om frequenties: de waanzin ten top.

In deze wereld zijn heel andere dingen nodig.

Waarom altijd slaafs achter die vervelende technologie aanlopen?

Reputatie 6
Badge +5

@Léonz Als je internet opgaat en hier een stukje schrijft maak je zelf ook gebruik van die vervelende technologie inclusief de benodigde bandbreedte.
De mobiele telefoon die iedereen in zijn zak heeft en internet zijn zonder die techniek niet eens mogelijk.

Reputatie 4
Badge +3

DAB+…..  in een auto werkt het vaak redelijk…, alleen in plaats van af en toe misschien wat ruis in het geluid is het dan nu stilte….,   tunnels bv. 

Thuis had ik een DAB+ ontvanger…, maar die werkt er niet. Ja alleen als ik die buiten zet…, en soms sporadisch in de vensterbank stijf tegen het glas. in de linker bovenhoek dan wel…

FM is mogelijk niet overal fantastisch het is wel overal..   DAB+ is mogelijk fantastisch kwa geluid,… Als er ontvanst is.   Voor gebruik als noodvoorziening oid is m.i. FM de betere optie.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitaal-radionetwerk-dab-gaat-op-de-schop/

Reageer