DAB+ ontvangst in de woning

• 20 december 2017
  • 25 reacties
  • 40246 Bekeken

Het leek mij zo mooi. Je FM radio setje wat aan vervanging toe is vervangen voor een Philips DAB+ radio. ( model BTB 2470/10). Echt een mooi modern ontwerp. Aangeschaft en aangesloten met een bijgeleverd antennekabeltje voor de DAB ontvangst. Wat schetst mijn verbazing? Anno 2017 is de ontvangst in ons huis in Dordrecht van het DAB signaal hetzelfde als in de jaren 60 van de vorige eeuw toen iedereen nog een antenne op het dak had. Oftewel niet. Hou je het kabeltje vast in je hand dan fungeer je zelf als antenne en dan wil de radio het opzoeken van DAB zenders nog wel proberen. ( echter zonder resultaat). Zelfs als je uit het raam zou hangen doet ie het nog niet. Dan maar eens kijken op internet wat het probleem kan zijn. Wat zie ik? Een overvloed van aanbieders van DAB antennes! Hoe is het mogelijk? Toch weer terug naar de jaren 60 met de TROS nog vanuit het REM eiland? Wie heeft ook zulke ervaring? Wat is nu de status van DAB+? Hoor het graag wat de consumentenbond hier nu van vindt.

25 reacties

Helaas kan ik dit slechts beamen. In Groningen waar ik woon heb ik ook dezelfde ervaring. Daarom gebruik ik een oude digitenne binnenantenne om DAB+ radio te kunnen ontvangen. Overigens is de gewone FM ontvangst ook heel erg slecht hier.
Hier in Friesland is het wel goed te ontvangen. Is even zoeken met de antenne maar zo dra die goed staat gaat het prima.
Reputatie 5
Badge +5
Thuis een DAB+ radio in de slaapkamer gehad (Sangean) en die deed het prima met een simpel draadje als antenne. Ook in de auto perfecte ontvangst. (Regio Bergen op Zoom)
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb thuis ook een DAB+ radio, Een FM DAB+ en internet radio zelfs, En ik heb inderdaad ook soms storringen met de DAB maar heb er niet veel problemen mee, U zei dat uw DAB+ nooit werkt, Zit de kabel er goed in of is de kabel niet gewoon kapot?

En ik zal u een tip geven, Koop een radio die je kan verbinden met internet (dat stoort NOOIT en je hebt veel meer soorten radio zenders; 538, 538 non stop 538 dance department etc. Dat zal ook met meerdere zenderrs zijn dus ik zou een internet radio kopen!

Hopelijk zal u dit keer geen problemen ondervinden met DAB+!
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb een DAB+ radio, die werkt goed buitenshuis, (op boot, in auto) maar niet in huis.
In de raamkozijnen wil het nog wel een beetje lukken, maar vanaf een meter binnen de ramen is geen ontvangst meer. En in tegenstelling tot analoge radio die gaat ruisen oid. Hier is het ook digitaal, het werkt wel of het werkt helemaal niet. Zelfs niet een beetje of ruisig...
En er zit helemaal geen kabel aan de DAB+ radio, of het moet de USB-laadkabel zijn.

En internet radio via 4G kan ook zo z'n problemen hebben afgezien van de impact op het data gebruik. (Niet alle internet kan via een kabel... 😉
Reputatie 5
Badge +5
En internet radio via 4G kan ook zo z'n problemen hebben afgezien van de impact op het data gebruik. (Niet alle internet kan via een kabel... ;-)

Valt erg mee hoor. Internet radio streamen via wifi kost slechts rond de 15 kb/s en de meeste wifi-verbindingen kunnen hier een veelvoud van aan.
IHier is het ook digitaal, het werkt wel of het werkt helemaal niet. Zelfs niet een beetje of ruisig...
En er zit helemaal geen kabel aan de DAB+ radio, of het moet de USB-laadkabel zijn.

En internet radio via 4G kan ook zo z'n problemen hebben afgezien van de impact op het data gebruik. (Niet alle internet kan via een kabel... ;-)

Er zijn DAB+ radio's / tuners met een externe antenne aansluiting, er zijn er die als een soort draagbare radio een antenne hebben en er zijn er ook die allebei hebben. Ik heb bijvoorbeeld mijn oude digitenne binnenantenne gekoppeld aan de tuner. Die kun je dan voor het raam zetten 🙂

Vaak is het DAB+ signaal niet stabiel binnenshuis. Dan valt af en toe de zender even weg.

WiFi (2.4 Ghz) is in drukbevolkte gebieden vaak hopeloos. Er zijn drie logische kanalen te gebruiken en die zijn alle drie drukbevolkt met zenders die elkaar in de weg zitten. En met acties van de providers om daar dan ook nog eens een extra krachtige zender neer te zetten met accesspoints / repeaters maakt het alleen nog maar erger. WiFi op 5Ghz is beter maar dat ondersteunt lang elk apparaat nog niet.
Reputatie 6
Badge +5

Ik heb gewoon internet zonder kabel (ik weet niet hoe dat heet)
Dus ik heb nergens problemen mee, Mijn radio is trouwens maar 2 maanden oud, Dus logisch dat alles werkt.
Reputatie 2
Badge +4
Mijn ervaring is dat DAB-ontvangst in de stad in huis op de begane grond over het algemeen een stuk kritischer is dan FM. Op een bovenverdieping gaat het soms iets gemakkelijker. In een (hoge) flat gaat het meestal prima. Om teleurstelling te voorkomen, is het raadzaam om eerst eens te testen of DAB op jouw locatie werkt, voordat je een DAB-radio koopt.
Dab+ ontvangst binnenshuis is zeer plaatsgebonden. Ik woon in een appartement op de 19e etage, hemelsbreed ongeveer 800 mtr van de zendmast Waalhaven en de ontvangst is uitstekend. Maar ook de Belgische publieke en commerciële zenders komen uitsteken binnen. En dit alles met de bijgeleverde draadantenne van mijn Onkyo tuner T-4030.
conclusie, goede dab+ ontvangst is erg afhankelijk van de plaats en afstand tot de zendmast.
Ik was ook opzoek naar artikelen omtrent een beter ontvangst voor DAB+ radio binnen's huis en kwam dit artikel tegen: http://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Reputatie 6
Badge +5
Bij mij stoort Dab ook regelmatig, daarom gebruik ik liever internet radio. Die werkt namelijk het beste bij mij.
En mijn ouders houden van antenne's en dat soort dingen. dus dit zou wel bij mij kunnen helpen.

Alleen het grote deel van de tijd (99%) werkt Dab wel.

Heb een draagbare Dab+ en FM radio. FM doet het goed maar Dab+ doet het niet en heeft het nooit gedaan. De radio staat in de keuken en daar is geen raam. Voor Dab+ is dat blijkbaar een probleem. Dus laat het gewoon boj FM. Heeft het altijd goed gedaan en doet het tot op de dag van vadaag goed.

De eerste DAB uitzendingen waren in 1988 en in 2004 was Nederland ook zover dat er officiële uitzendingen waren. Ik heb de eerste proef uitzending nog op de Firato gezien.
In 2012 is men begonnen met optimaliseren.
In 2016 was de 3e fase van het optimaliseren.
De verwachting is dat rond 2027 men beginnen de huidige FM band om te zetten naar DAB+
Dat zal beter werken dan de huidige 227Mhz
Dat zal rond 2032 voltooid zijn.
Het heeft even tijd nodig, totdat de ontvangst overal optimaal is.

He eindelijk kom ik erachter dat meer mensen ‘mijn’ probleem hebben. Fijne nieuwe radio en *******ontvangst! NPO geen probleem maar de rest vergeet het maar. Twee jaar geleden nieuwe ramen gekregen met HR++ glas. Binnenshuis niets te ontvangen, in de tuin (hemelsbreed een meter verder) alles wat ik maar wil/of niet wil hebben….Juist een (Sony) Dab+ radio gekocht om van alle Belgische stoorzenders op de FM verlost te zijn (woon in omgeving Bergen op Zppm) en dan blijkt je toch een kat-in -de-zak te hebben gekocht. Niks mis met de radio maar wel met het signaal. Ik denk dat het van de (com)commerciële zender te zwak is en gericht is op ontvangst in auto's. Had iemand me dat nu niet van tevoren kunnen vertellen? Had ik nog wel even gewacht...

Reputatie 5
Badge +5

Net als bij Digitenne heb je bij Dab+ een buiten antenne nodig.
Iedereen is te veel aan de kabel gewend en is vergeten dat je voor losse radio en tv ontvangst een antenne nodig hebt.
Het is zelfs het belangrijkste onderdeel van de hele radio.
Vroeger stonden de daken vol met antennes, maar heel erg opzichtig op het dak hoeven deze DAB antennes nu ook weer niet.
Mijn DAB radio heeft ook een netwerk ingang en daarom gebruik ik de antenne niet.
Maar via de PC kun je ook elke DAB zender ontvangen.
https://digitalradio.nl/radiostations/ 

Alleen in de achterhoek is DAB+ nog niet in de lucht.

Net als bij Digitenne heb je bij Dab+ een buiten antenne nodig.
Iedereen is te veel aan de kabel gewend en is vergeten dat je voor losse radio en tv ontvangst een antenne nodig hebt.

Huh? In een normaal huis doen radio's het gewoon. Bij mijn wel tenminste.
Smartphones ook; dat zijn immers bij nadere beschousing ook radio’s.

Als ik lees wat W0rtelstamper schrijft dat ze er in totaal 44 jaar over doen om DAB in te voeren dan heb ik het vage gevoel dat er ergens iets niet helemaal geweldig is, of dat onwikkelingen toch niet echt snel meer gaan.

Nou ik ben er dus gelijk klaar mee. Ik heb dus blijkbaar een kat-in-de-zak gekocht. Het was juist onze inzet om FM achter ons te laten vanwege de enorme verstoring door A: Belgische zenders en B: zendamateurs. Het is ook nooit de bedoeling geweest om een buitenantenne te plaatsen…..de woningstichting ziet me aankomen als ik gaten ga boren om een kabel door te voeren. Mijn energie om hier verder iets aan te doen is in mijn schenen gelopen, ik vergeet het maar. Dank je wel Free Spirit, je reaktie was helder en ontnuchterend!

Reputatie 4
Badge +4

https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

De techniek is in 1e instantie niet commercieel ontwikkeld maar door de research afdeling van de Duitse/Oostenrijkse/Zwiterse publieke omroepen.

Dat het zolang duurt hangt imho sterk af van het traag oppakken ervan door de combi van radiostations die het gingen gebruiken & fabrikanten van de radio’s??? Kip/ei geval? Geen aanbod DAB signaal/ geen DAB-radio's vice versa?

Over de dekking binnenshuis: Zie de quote. 
Dat er nu zulke grote verschillen zijn tussen mensen binnenshuis lijkt me nu samenhangen met de woonlocatie maar tegenwoordig ook met zaken als een superdun metaalfolie laag in HR++/HR+++ glas. Dat werkt als een kooi van Faraday en houdt radiosignalen zeer sterk tegen. Zelf als er een goede strategie ontwikkeld gaat worden voor een betere binnen ontvangst, dan zullen de bewoners met die  metaalfolie laag nog steeds sterk in het nadeel zijn en de ontvangst een stuk slechter of nog steeds onmogelijk kunnen zijn. Tja, had de leverancier van het glas moeten wijzen op het nadeel van dit type glas? De fabrikant van de DAB/DAM+ radio kan er niets aan doen dat er een glassoort geplaatst is die dit probleem veroorzaakt. Ook bij de oude FM-radio's waren er gebieden waar de ontvangst slecht was en er een buitenantenne wenselijk dan wel noodzakelijk was. De mate van dit probleem zal sterk afhangen hoe kort men dan bij de zender woont.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Dekking

• De Publieke Omroep zendt in vrijwel heel Nederland uit met DAB+. Tussen november 2013 en maart 2014 zijn 14 extra zenders geïnstalleerd als onderdeel van 'fase 2' in het uitrolprogramma. Een datum voor de start van 'fase 3', waarmee ontvangst binnenshuis verbeterd moet worden, is nog niet bekendgemaakt.
  • De nationale commerciële omroepen zijn volgens de vergunning verplicht per 1 september 2013 in ten minste 40% en per 1 september 2015 in ten minste 80% van Nederland geografische dekking gerealiseerd te hebben. Zij hebben vanaf de start gekozen voor een landelijk dekkend netwerk.
  • De bovenregionale omroepen zijn verplicht per 1 september 2015 gelijke dekking met DAB te hebben als hun analoge uitzendingen óf 80% van toegewezen bovenregionaal gebied. Per 1 januari 2017 moeten ze een dekking van 80% gerealiseerd hebben binnen hun toegewezen bovenregionaal gebied.

Aangezien Nederland ongelijkmatig bevolkt is lopen cijfers van geografische dekking en populatiedekking sterk uiteen. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is te bereiken met een geografische dekking van 50%. Geografische dekkingscijfers zijn daarom voornamelijk van belang voor het luisteren in de auto.

Ik denk dat ik het ook op een roestige spijker kan ontvangen hier, gezien de afstand van de zender en het vermogen.

Reputatie 5
Badge +5

Huh? In een normaal huis doen radio's het gewoon. Bij mijn wel tenminste.
Smartphones ook; dat zijn immers bij nadere beschousing ook radio’s.

Het hangt van je locatie af, als je niet ver van een zender af woont zul je geen probleem hebben.
gsm masten staan overal en je bent altijd wel in de buurt van een, dus de telefoon zal het meestal wel doen.

HR++ glas is inderdaad een kriem, vele jaren geleden al gezien dat de auto op 40 meter afstand reageert op de sleutel, maar in huis achter HR++ glas het op 5 meter afstand van de auto het laat afweten.

Na een tijdje slechte FM ontvangst te hebben gehad ook een Philips DAB+ set gekocht. Fantastisch geluid maar helaas toch nog wat problemen met zenders met slechte ontvangst. Er zat een meter lang antennedraadje bij met een lusje aan het eind. Die heb ik met een korte coax kabel verlengd en in het raamkozijn gelegd. Probleem (bij mij in elk geval) opgelost. De antennekabel lag eerst achter een muur en dat zal het probleem geweest zijn.

Ziggo is opgehouden met uitzenden via FM. Als oplossing kreeg ik een gratis “antennedraadje”

schandalig die gepresenteerde oplossing het ruist en kraakt er nog erger op los als zonder antenne. Met deze aktie van Ziggo is mijn audioset  die normaal uitstekend functioneerde totaal onbruikbaar geworden. Ik vind het pure molest en een soort diefstal.  Ik begrijp dus dat ik ook beter geen losse dab+ radio aan hoef te schaffen, omdat die waarschijnlijk dan ook niet werkt.

Daarnaast druist het in tegen de lobbies voor duurzaamheid (her)gebruik van grondstoffen omdat er ineens veel waardeloos geworden stereosets en speakers op de vuilnisbelt belanden. 

Ik heb er best begrip voor dat er nieuwe systemen worden ontwikkeld voor de toekomst maar dan moet dat volgens mij wel gepaard te gaan met een goede oplossing waar iedereen wat aan heeft en niet die lapmiddelen die alleen in gunstige omstandigheden werken. 

@J.M. Meijsen Wat u nodig heeft is een vorm van een radio-ontvanger en een audiosignaal dat u weer in uw stereo prikt. Inderdaad een echte antenne aan de ontvanger in de versterker hangen lijkt mij ook geen goede oplossing maar u kunt, de ontvanger in de televisie benutten, ik dacht dat de Ziggo setop box ook een radiosignaal produceert, een radio kastje van Ziggo gebruiken ener zijn alternatieven of iedere pc of tablet gebruiken die verbonden is met internet eventueel in combinatie met een Chromecast audio maar bluetooth naar audio doet het ook.

De aller slechtste opties zijn een antennedraadje en DAB wat blijkbaar bij veel mensen binnen geen goed signaal geeft.

U kunt uw stereo en speakers gewoon laten doen waar ze voor bedoeld zijn, een audiosignaal reproduceren, u moet er alleen een audiosignaal inprikken.

Reputatie 4
Badge +2

@J.M. MeijsenIk kan dat wat @A. Deen schrijft, bevestigen: Hier voor nog geen € 100 een gecombineerde DAB+, FM en Internetradio (stereo) welke je gewoon op je audio-installatie kan “inprikken”. Via de Internetradio heb ik letterlijk duizenden! zenders wereldwijd binnen handbereik. Het radiootje kan als extra ook via een app op afstand bediend worden en zgn. UPnP-bronnen afspelen.
Voor DAB+ heb ik wel een (actieve) antenne moeten aansluiten, maar de zenders kan ik net zo goed als Internetstations “ontvangen".

Reageer