Consumentenbond.nl

Dataroaming uit, toch hoge kosten? Laat het ons weten!

• 28 juni 2019
  • 70 reacties
  • 11631 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 50 reacties
Op reis buiten de EU betaal je vaak hoge kosten voor mobiel internet (hier lees je er meer over). Een goede reden om dataroaming op de telefoon uit te zetten. Bij Youfone en Simpel is dat niet voldoende om kosten voor verbruik uit te sluiten. Door een technische oorzaak kan je toestel toch het internet op terwijl dataroaming uit staat. De afgelopen tijd kregen we een aantal meldingen van klanten met onverwachte kosten.

Simpel geeft aan de onverwachte kosten voor dataroaming geheel te vergoeden. Youfone zegt coulance toe te passen, maar geeft niet aan in welke gevallen. Sinds medio juni heeft Youfone dataroaming buiten de EU standaard uitgezet. Bij Simpel kan dataroaming met zekerheid uitgezet worden in je persoonlijke instellingen.

Heb jij weleens onverwachte kosten gemaakt terwijl dataroaming uitstond? Laat je reactie achter!

70 reacties

Op vakantie naar Argentinië en Chili, data roaming uit!
Tocht een afrekening van meer dan 50 euro.
Bezwaar maken had geen zin.
Advies geheel uitzetten.
Gedaan maar dan blijkt dat als je in Duitsland bent er ook geen telefoon ontvangst meer mogelijk.
Hier heb je dus niets aan.
Op mijn factuur dat door Youfone verstrekt werd op 16-4-2019 werd ten onrechte over de dagen 1 en 2 maart 2019 een bedrag van € 32,96 afgeschreven. Ik verbleef op die dagen inderdaad in Turkije, maar ik had steeds op mijn mobiele telefoon de dataroaming uit staan.
J. Aben.
Ik heb dit dus in juni meegemaakt via Simpel. Rond de 30 euro moest ik bij betalen (geen ramp, voelde me wel genept).

Ik met de klantenservice bellen waar vooral naar voren kwam dat er niks mogelijk was, dus eigen schuld dikke bult. Ik kon een officiele klacht indienen, wat ik heb gedaan, maar heb hier niks meer over gehoord.

Nu ben ik dus best verbaasd dat de consumentengids schrijft dat simpel deze kosten vergoed. Dus ik vandaag gebeld en kreeg ik te horen dat ik moest mailen (met het artikel van de consumentenbond).

Dit gedaan, en het volgende antwoord gekregen:

Beste ,
Goed dat je contact met ons opneemt.
Fijn dat je de artikel als bijlage hebt toegevoegd, echter is de artikel niet correct. Er wordt contact opgenomen met de consumentenbond betreft de foute informatie.
De correcte artikel vind je hieronder.
https://www.nu.nl/mobiel/5888943/youfone-en-simpel-rekenden-roamingkosten-ondanks-uitzetten-internet.html.
Zoals je in de artikel leest bied YouFone een coulance aan voor alle klanten. Betreft de kosten kunnen wij geen coulance toepassen.
Wens je een fijne avond toe.
Met vriendelijke groet,
Sebnem
Simpel

DUSSSSSSSSS? Beetje raar dit...
Tijdens vakantie naar Israel op Schiphol roaming en databundel uitgezet.
Toch van Youphone een rekening gekregen van ca EUR 60,- . Op de specificatie staat een groot aantal keren 0,1Mb Internet a Eur 0,73 per keer.
Youphone gebeld en zij gaven aan dat er nog meer instellingen op de telefoon moesten worden aangepast. Ik kreeg geen geld terug.

Vrij recent stuurde Youphone een mail voor vakantiegangers waarin staat wat je moet doen om eea te voorkomen. Rijkelijk laat als je dit probleem kent.
Voor de telefoongebruiker is: 'Roaming uit, dan ook uit'; en 'databundel uit, dan ook geen data via internet'. Voor Youphone kennelijk niet.
Reputatie 2
Badge +3
Beste @Gebruiker1562081074, bedankt voor je reactie. De reactie van de medewerker van Simpel komt niet overeen met recente informatie die wij hebben gekregen van Simpel. Simpel heeft ons aangegeven dat ze de onverwachte kosten voor dataroaming buiten de EU geheel zal compenseren.
In februari in Turkije de hele reis dataraoming uit gehad staan. Toch werd er ruim € 8,00 euro in rekening gebracht. Het waren allemaal korte momenten waarop er toch internet was gebruikt terwijl er geen wifi was. Youfone gaf aan dat er nog een heleboel instellingen moeten worden uitgezet om te kunnen voorkomen dat er kosten kunnen worden gemaakt. Na het lezen van de consumentengids gisteren toch nog een keer naar Youfone gemaild en gevraagd om coulance uitkering. Ze bieden nu 50% aan als coulance. Ik ben maar akkoord gegaan omdat het een klein bedrag betreft. Ze blijven volhouden dat de kosten terecht zijn. Het voelt onbetrouwbaar, ik ga overstappen ......
Hallo Stefan van Consumententeam,
Ik heb een soortgelijk verhaal als gebruiker156208....,
Vandaag zelfs op verzoek van Simpel een afdruk van het artikel in de consumentengids naar Simpel gemaild.
Vanmiddag kreeg ik bericht dat zij geen enkele verantwoording nemen voor de onterecht gemaakte kosten op 2 abonnementen.
Geen enkele vergoeding van de geleden schade.
zie onderstaand het antwoord van Simpel:

Dag Stefan,

Ik ben net terug uit Canada, daar was ik van 4juni tot 1 juli, en ik had dataroaming uit.
Dit ook regelmatig gecontroleerd, het heeft in die periode nooit op "aan"gestaan.
De Telfort-factuur was 37€ roamingskosten verdeeld over meerdere dagen.
Ik heb vanmorgen meteen gebeld en gevraagd hoe dat kan als roaming uit staat.....antwoord: ik zou toch roaming aangezet hebben, of sommige apps op de achtergrond zou dat aangezet kunnen hebben etc.
Ik ben het er niet mee eens en heb gezegd dat ik onder protest betaal maar dat dit wel uitgezocht moet worden. De dame zou er notitie van maken en vertelde dat ik binnen 5 dagen hierover zou horen. Het is dus onder behandeling en ik moet maar even afwachten...
Goedendag, tijdens de studiereis van mijn dochter naar Engeland in April, werden wij geconfronteerd met hoge roaming kosten bij Simpel van E 35,21. Dit terwijl wij van te voren 100% de dataroaming hadden uitgezet.
Zeer vervelend omdat wij de verantwoordelijkheid bij haar neer legden.
Nu lees ik dat de kosten geheel vergoed worden, mijn vraag is hoe dan?

Voor de volgende reis het plafond maar dubbel checken, want dat zal als excuus gebruikt worden.
Zelfde ervaring, met Simpel:

In Marokko, in de periode september - november 2018:
roaming uit, toch 96 euro extra datakosten.

Aangekaart bij Simpel. Bij herhaling nul op rekest: afwijzen van verantwoordelijkheid; geen coulance.

Ik suggereerde dat Simpel in de SMS-jes bij binnenkomst in Marokko zou waarschuwen voor datakosten en aangeeft dat uitzetten van roaming niet volstaat.
Ook daar werd niet positief op gereageerd.

Kreeg de indruk dat het probleem met extra datakosten bij Simpel niet beperkt is tot Marokko, maar zich ook voordoet binnen de EU, en wel op het Iberisch schiereiland.

Is de beveiliging bij Simpel wellicht te simpel?
Reputatie 1
Badge
Hier gelukkig geen last, Heb Vodafone en databundel van 30gb en in Mei en Juni waren we in Luxemburg en heb ik ruim 7gb gebruikt, veel voor mijn doen, maar geen extra kosten.

Ik kan dit niet delen, zolang je maar in de EU blijft met Vodafone waaronder ook Turkije valt, komt alles goed.
In januari 1 week naar Marokko geweest. Data en roaming uitgezet en toch kosten in rekening gebracht. Volgens Youfone komt dat omdat de telefoon steeds contact zoekt en die kosten door de lokale telefoonmaatschappij aan Youfone wordt doorberekend. We kregen geen geld terug. Nadat dit onderwerp aandacht in de media kreeg hebben we nogmaals geklaagd en kregen alsnog de kosten vergoed.
Opvallend dat de 3 andere gezinsleden, met abonnementen van Vodafone en T-Mobile tijdens dezelfde vakantie geen kosten hebben gemaakt.
Ook ik heb vorig jaar in 2018 onverwachts met hoge tarieven gezeten, ik was niet op de hoogte van roamingkosten en dat terwijl ik in het buitenland amper mijn telefoon gebruikte ( belde namelijk via huistelefoon van mijn moeder) tot verbazing boven de 100 euro aan kosten ingehouden! Nu heb ik een heel goedkoop abonnement van Youfone maar buiten NL heb ik het wel geweten! İk kreeg tips van mensen gewoon je mobiel helemaal uitzetten en bij aankomst in het land prepaid simkaart kopen met belbundel en al, dan ben je veel goedkoper uit. Dit is wel telkens weer een aanschaf maar blijft toch veel goedkoper als je zelf je bel abonnement gaat gebruiken. Dit keer ga ik zeker goed opletten want laat het me niet de tweede keer overkomen.
Reputatie 1
Badge
In januari 1 week naar Marokko geweest. Data en roaming uitgezet en toch kosten in rekening gebracht. Volgens Youfone komt dat omdat de telefoon steeds contact zoekt en die kosten door de lokale telefoonmaatschappij aan Youfone wordt doorberekend. We kregen geen geld terug. Nadat dit onderwerp aandacht in de media kreeg hebben we nogmaals geklaagd en kregen alsnog de kosten vergoed.
Opvallend dat de 3 andere gezinsleden, met abonnementen van Vodafone en T-Mobile tijdens dezelfde vakantie geen kosten hebben gemaakt.

Als u zelf hebt gebelt in Marokko dan is het logisch dat Youfone kosten in rekening brengt, want Marokko valt buiten de EU bij Vodafone. Als Data en Roaming uit staan en u belt via Wifi is er niks aan de hand, dan mag Youfone ook nooit een rekening maken. Die gezinsleden die betalen echt wel de rekening van Vodafone hoor, want zoals reeds zei het valt buiten de EU tenzij ze Vodafone Blox Buitenland aan hebben staan.
Reputatie 1
Badge
Als ik de verschillende verhalen lees, kan ik Youphone van mijn lijstje voor het volgende abonnement afhalen. Niet zo erg, want er zijn voldoende aanbieders die hun klanten wat serieuzer nemen en niet per definitie duurder zijn. Dank voor de waarschuwing..

Als u zelf hebt gebelt in Marokko dan is het logisch dat Youfone kosten in rekening brengt, want Marokko valt buiten de EU bij Vodafone. Als Data en Roaming uit staan en u belt via Wifi is er niks aan de hand, dan mag Youfone ook nooit een rekening maken. Die gezinsleden die betalen echt wel de rekening van Vodafone hoor, want zoals reeds zei het valt buiten de EU tenzij ze Vodafone Blox Buitenland aan hebben staan.

We hebben niet gebeld in Marokko. Alleen gebruik gemaakt van Wifi. Het gaat hier alleen om doorberekende kosten voor data terwijl we data uit hadden staan.
Badge
Goedendag,
Ik heb met belangstelling bovenstaande reacties gelezen en ben gaan nadenken: Datagebruik (roaming ) staat uit en toch wordt data verbruikt buiten de eu (en binnen de eu). Volgens mij wordt dit veroorzaakt door een "bug"in het os; het zij opzettelijk het zij niet. Als de dataroaming uit staat mag je als gebruiker ervan uitgaan dat ALLE data welke door de gebruiker of de (systeem) apps worden gevraagd via 3G, 4G, of 5G, wordt tegen gehouden door deze instelling. Het schijnt dus niet zo te zijn. Mijn grote vraag is dus: Over rulen mischien 1 of meerdere apps de uitschakeling op je telefoon? Het lijkt er wel op namelijk. Als de schakelaar voor dataroaming uit staat, dan mag mijns inziens er ook geen data via de mobiele netwerken worden verstookt! Is dit wel zo, dan zou dit moeten wijzen op een bug in het os van de telefoons. Gebruikers weten hier dus niets van, maar het gebeurt wel. Of dit zo is, zal moeten worden onderzocht door experts, en er zal dus aktie moeten worden ondernomen zodat uit ECHT uit is! Hier ligt een duidelijke taak voor de consumentenbond.
Wat te doen in de tussentijd:
Ben je buiten de EU, en MOET je niet ECHT bereikbaar zijn, dan de telefoon in de vliegtuigstand!
Dan wifi inschakelen (denk aan de veiligheid van je wifi netwerk en gebruik eventueel een vpn netwerk om te internetten).
Communiceer met bijvoorbeeld skype, of een voipbuster kloon voor uitgaande gesprekken.
Ook whatsapp kan handig zijn. Je kunt er immers ook op gebeld worden vanaf een andere whatsapp.

Doordat je de vliegtuigstand hebt aangezet is de simkaart uitgeschakeld. hierdoor kan er geen roaming data worden verstookt. Nadeel is dus wel dat je NIET bereikbaar bent op je mobiele nummer en via apps alleen als je binnen wifi bereik bent.
De reacties van de telecom firma's is begrijpelijk: Data verstookt, betalen dus! Zolang je telefoon data blijft verstoken terwijl de data schakelaar uit staat moeten ze wel. Er zal dus wat moeten worden gedaan aan de oorzaak van het geheel: WAAROM BLIJFT MIJN TELEFOON DATA GEBRUIKEN TERWIJL IK DE DATA ROAMING UIT HEB STAAN? Uit is uit, zo niet, dan belazer je de boel (wie?)!
Hopelijk komen jullie hier uit want het probleem is wel groter dan wat het op het eerste gezicht lijkt.
Groet,
Johan
Je verhaal zou best waar kunnen zijn, dat kan ik niet beoordelen. Echter het volgende valt op: opvallend vaak gemeld bij Youfone en Simpel. In het geval van mijn familie komt het alleen voor bij de persoon met het Youfone abonnement en niet bij de andere 3 met Vodafone en T-mobile abonnementen (bij een gezamenlijke reis van een week naar Marokko).
WAAROM BLIJFT MIJN TELEFOON DATA GEBRUIKEN TERWIJL IK DE DATA ROAMING UIT HEB STAAN?

De vraag kennen we, het antwoord is het mysterie. Waarom alleen bepaalde providers? Zijn het wellicht bepaalde toestellen? Is het alle buitenland of alleen bepaalde landen? En ook technisch, met het verhaal dat bepaalde apps wellicht nog open zouden staan, is het vreemd.
De meeste providers hebben gewoon maling aan hun klanten(doordat zij vaak langlopende contrakten hebben).(en tegen de tijd dat het contrakt verlengt moet worden hun narigheid met hun provider allang vergeten zijn).Daar komt nog bij dat de telefonistes vaak incompetent zijn en niet weten wat ze met alle klachten aanmoeten en vaak van hogerhand te horen krijgen negatief te reageren op klachten over bijvoorbeeld roaming en andere overklaarbare kosten over bellen en internetgebruik in het buitenland.
De meeste providers hebben gewoon maling aan hun klanten(doordat zij vaak langlopende contrakten hebben).(en tegen de tijd dat het contrakt verlengt moet worden hun narigheid met hun provider allang vergeten zijn).Daar komt nog bij dat de telefonistes vaak incompetent zijn en niet weten wat ze met alle klachten aanmoeten en vaak van hogerhand te horen krijgen negatief te reageren op klachten over bijvoorbeeld roaming en andere overklaarbare kosten over bellen en internetgebruik in het buitenland.

Wat mij betreft onzin, een provider hoeft mij maar één keer zo'n geintje te klikken en ik ga naar een ander, zelfs als ik daar meer moet betalen.
In 2018 bezocht ik de VS Data roaming uitgezet en bijna alles via de hotel wifi gedaan. Alleen heel kort af en toe op Google maps gekeken. Bij thuiskomst na 2 weken een rekening van Vodafone van €85,=.
Volgens de klantenservice van Vodafone wordt er bij het even aanzetten van de dataroaming meteen van alles gedownload ( waarom niet als je op de wifi zit?) en zit je direct aan het door mij ingestelde maximum verbruik. Moet je ook maar weten!
8 juli j.l. hebben we met een veerboot van Klaipeda, Litouwen overgevaren naar Kiel, Duitsland. Ik heb mijn mobiele gegevens uitgeschakeld, maar de volgende dag bleek toch dat ik 4x gebeld ben via Maritieme service Noorwegen door nummer: +31880550116 (4x €1,27) en 1x internetverbinding van 0,7MB (€6,51). Totale kosten: €11,59 Het nummer dat mij belde, zie ik op google als vervelend te boek staan. Daarna een vervelend gesprek met de klantenservice van Ben die bij hoog en bij laag beweerde dat ik toch de mobiele gegevens aan had staan; gewoon betaal dus. Hoe het dat wel had gemoeten, wist zij ook niet. Ik gebruik een Huawei P10 lite.
Gisteren alsnog via de mail mijn beklag gedaan en daarin wordt gezegd dat de kosten vergoed zullen worden. Het blijkt dat gewoon mobiele gegevens uitvinken niet voldoende is; je moet in instellingen in Mobiel netwerk Gegevensroaming uitzetten. Ook bleek dat het Nederlandse nummer, wat belde, een vervelend nummer dat mij veel vaker belde en dan direct werd opgelegd.
Maar wat is nu dan de oplossing? Ik sta op het punt 3 weken naar de VS te gaan, maar heb geen flauw idee wat nu te doen om 'onnodige' kosten maken te voorkomen. Data roaming zal uit staan, maar heb wel tig apps op mijn Iphone X staan. Iemand het verlossende antwoord?

Reageer