Consumentenbond.nl

Dataroaming uit, toch hoge kosten? Laat het ons weten!

• 28 juni 2019
  • 70 reacties
  • 11644 Bekeken

Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 5
Badge +4

is dat geen teken dat er wel degelijk iets verkeerd gaat waar de provider blijkbaar (deels) verantwoordelijk voor draagt?

De oorzaak is niet helemaal duidelijk.
Maar er zijn providers die soms bruto data rekenen terwijl dat netto moet zijn.

Zie het als plakjes kaas kopen.
Ze rekenen voor het schaaltje de prijs van de kaas.
De supermarkt corrigeert dit door te tarreren.
Als je helemaal geen kaas koopt, heb je dat probleem niet.
Als je dan zo nu en dan vergeet te tarreren is het al een stuk ingewikkelder.

is dat geen teken dat er wel degelijk iets verkeerd gaat waar de provider blijkbaar (deels) verantwoordelijk voor draagt?De oorzaak is niet helemaal duidelijk.
Maar er zijn providers die soms bruto data rekenen terwijl dat netto moet zijn.

Zie het als plakjes kaas kopen.
Ze rekenen voor het schaaltje de prijs van de kaas.
De supermarkt corrigeert dit door te tarreren.
Als je helemaal geen kaas koopt, heb je dat probleem niet.
Als je dan zo nu en dan vergeet te tarreren is het al een stuk ingewikkelder.

Zo kun je het zien maar het plastic bakje weegt misschien een twintigste van één plakje kaas terwijl mensen met voorbeelden komen waarbij er in no time €40 weg is zonder dat ze iets gedaan hebben. Zelf gebruik ik gewoon data in het buitenland zonder dat er rare dingen gebeuren. Ik wil van de providers weten wat er speelt en of mij dit ook zomaar kan overkomen of dat ik met een Samsung veilig ben en met een Apple mogelijk het bokje. Ik wil zsm duidelijkheid en ik hoop dat de Bond er druk op kan zetten dat die er komt.
Reputatie 5
Badge +4

Zo kun je het zien maar het plastic bakje weegt misschien een twintigste van één plakje kaas terwijl mensen met voorbeelden komen waarbij er in no time €40 weg is zonder dat ze iets gedaan hebben.

Dat met de kaas heb ik ooit nagemeten.
Dat plaatje onder de kaas weegt net zo veel als een half plakje kaas in mijn geval.
Dus hier zit je er een factor 10 naast.
De providers zijn verantwoordelijk voor de juiste nota.
Het zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden de CB is niet de enigste die er mee bezig is.
Dat met de kaas heb ik ooit nagemeten.
Dat plaatje onder de kaas weegt net zo veel als een half plakje kaas in mijn geval.
Dus hier zit je er een factor 10 naast.

Denk je dat het belangrijk is voor onverwachte kosten van datagebruik of het bakje onder de kaas een twintigste of de helft van een plakje weegt? Ik zeg hopelijk ten overvloede dat dit een retorische vraag is.
Wij hebben een abonnement bij Simpel en zijn in augustus 3 weken naar Amerika geweest. We hebben dataroaming in Nederland al uitgezet en hebben in Amerika een Amerikaanse telefoonkaart gebruikt. In Nederland bleek dat er voor 17 euro datakosten buiten de EU op de rekening stond. Na telefonisch contact met Simpel zouden ze onderzoeken hoe dit zat. Later kregen we het bericht dat er kort contact was geweest met internet. Dit klopt niet, want we hebben niet op internet gezeten. Volgens hen dus wel. Ons woord tegen dat van hun, dus geen vergoeding. Toen we thuis kwamen zagen we wel dat we een "welkom in de VS"-SMS hadden gekregen waar in stond dat mobiel internet uitzetten niet voldoende was.
@A. Oonk-Boezer wat voor toestel betreft het in uw geval?
Het toestel is een iPhone SE.
Telfort.
Bootreis van Gotenburg (Zweden) naar Frederikshavn (Denemarken), augustus 2019.
Dataroaming staat niet uit, want ik blijf in de EU zone.
Na 2 (van de 3) uur varen geen mobiel internet meer.
Bij aankomst in Denemarken een SMS dat 100% van de bundel is verbruikt en om kosten te besparen is mobiel internet gestopt. Even daarna een SMS dat 80% van de bundel is verbruikt.

Telefonisch navraag bij de klantenservice leert dat ik blijkbaar in zone 5 was, met extreem hoge datakosten, buiten de bundel.

Ik neem Telfort kwalijk dat ze mij niet even een SMS sturen om te waarschuwen dat ik buiten de EU zone ben.
Mijn klacht wordt 3 niveaus hoger geëscaleerd. Dat ging op zich netjes, maar wel omslachtig.
Medewerker nummer 4 verschuilt zich achter de regeltjes en "het zal wel ergens op de boot hebben gestaan dat je buiten de EU zone gaat".

Zo ga je niet met klanten om. Het is voor Telfort een kleine moeite om een SMS te sturen als zij signaleren dat je buiten de EU gaat. Als ik zo met mijn eigen klanten om zou gaan, had ik binnen de kortste keren geen enkele klant meer... Maar zo'n grote jongen als KPN kan zich dat blijkbaar wel veroorloven.

Ik roep de consumentbond op om te pleiten voor een verplichte melding wanneer je buiten de EU zone gaat.
Reputatie 1
Badge
Telfort.
Bootreis van Gotenburg (Zweden) naar Frederikshavn (Denemarken), augustus 2019.
Dataroaming staat niet uit, want ik blijf in de EU zone.
Na 2 (van de 3) uur varen geen mobiel internet meer.
Bij aankomst in Denemarken een SMS dat 100% van de bundel is verbruikt en om kosten te besparen is mobiel internet gestopt. Even daarna een SMS dat 80% van de bundel is verbruikt.

Ik roep de consumentbond op om te pleiten voor een verplichte melding wanneer je buiten de EU zone gaat.

Dit klopt... Dit is gewoon bewuste diefstal van Rederijen. Ik zou willen voorstellen dat Telecom providers het aantal roaming partners standaard beperken tot EU only. Zodat de consument roaming aan kan laten staan en alleen als deze bewust een "schakelaar" omzet ook roaming met kosten accepteer.

Ik neem Telfort kwalijk dat ze mij niet even een SMS sturen om te waarschuwen dat ik buiten de EU zone ben.

Volgens mij kan dit niet, Telfort heeft toch geen weet dat u buiten een zone bent. Je krijgt vaak SMSjes om je welkom te heten in het buitenland maar die krijg je van de "vreemde" provider en niet van thuis. Nou kan technisch heel veel, vooral met een beetje goede wil, maar dit lijkt me niet zo simpel als u suggereert.
Reputatie 3
Badge +5
Welkom op de Community @Errrik! Wat vervelend dat je geen sms hebt ontvangen in de nieuwe zone. Heb je al een klacht geplaatst op Klachtencompas.nl? Ik zie dat Telfort actief op klachten reageert. Wie weet komen ze alsnog met een passende oplossing. Succes!
Welkom op de Community @Errrik! Wat vervelend dat je geen sms hebt ontvangen in de nieuwe zone. Heb je al een klacht geplaatst op Klachtencompas.nl? Ik zie dat Telfort actief op klachten reageert. Wie weet komen ze alsnog met een passende oplossing. Succes!
Bedankt voor de tip @Sophie Dat heb ik nog niet gedaan.
Badge

Op reis buiten de EU betaal je vaak hoge kosten voor mobiel internet (hier lees je er meer over). Een goede reden om dataroaming op de telefoon uit te zetten. Bij Youfone en Simpel is dat niet voldoende om kosten voor verbruik uit te sluiten. Door een technische oorzaak kan je toestel toch het internet op terwijl dataroaming uit staat. De afgelopen tijd kregen we een aantal meldingen van klanten met onverwachte kosten.

Simpel geeft aan de onverwachte kosten voor dataroaming geheel te vergoeden. Youfone zegt coulance toe te passen, maar geeft niet aan in welke gevallen. Sinds medio juni heeft Youfone dataroaming buiten de EU standaard uitgezet. Bij Simpel kan dataroaming met zekerheid uitgezet worden in je persoonlijke instellingen.

Heb jij weleens onverwachte kosten gemaakt terwijl dataroaming uitstond? Laat je reactie achter!

acb4b8f0-d9df-4749-9645-672ba31fbd53.jpg

Afgelopen jaar met Youfone abonnement in Miami en Curaçao. Dataroaming uit. Maar toch tientallen kleine pakketjes data in rekening gebracht volgens youfone omdat mijn iPhone voor bepaalde apps toch data gebruikt. Bij mij was youfone zeker niet bereid coulance toe te passen. Het heeft me uiteindelijk €70 extra bovenop m’n abonnement gekost. Ze waren me daarna wel kwijt als klant. 

@M.J. Meulen mag ik vragen wat voor toestel het in jouw geval betrof?

Reputatie 1
Badge

iPhone staat in de tekst

iPhone staat in de tekst

Dat had ik niet gezien. Apple duikt toch wel erg vaak op met dit verhaal. Het punt is dat als het daadwerkelijk aan bepaalde toestellen ligt de provider niet zoveel te verwijten valt 

Reputatie 1
Badge

iPhone staat in de tekst

Dat had ik niet gezien. Apple duikt toch wel erg vaak op met dit verhaal. Het punt is dat als het daadwerkelijk aan bepaalde toestellen ligt de provider niet zoveel te verwijten valt 

Zie mijn eerste reactie…  ( verplaats de sim naar een non smartphone van 15 euro.  ) 

@Chris L dat kan inderdaad een workaround zijn als je daarmee kunt leven maar ik zou liever weten welke toestellen er last van hebben cq weten dat mijn toestel er geen last van heeft en gewoon mijn telefoon gebruiken. 

"Simpel geeft aan de onverwachte kosten voor dataroaming geheel te vergoeden".

Helaas zijn dit mooie praatjes die ze overal online plaatsen, maar als puntje bij paaltje komt betalen ze geen cent met de mededeling "we hebben het hartstikke goed gecommuniceerd, dus eigen fout".

Schandalige manier van omgaan met je consumenten.

@Stefan Hoe weten jullie eigenlijk zo zeker dat de provider partij is in deze problematiek? Als dit een fout in bepaalde toestellen betreft kun je daar een provider toch niet aansprakelijk voor stellen.

Reageer