Consumentenbond.nl

Dataroaming uit, toch hoge kosten? Laat het ons weten!

  • 28 juni 2019
  • 57 reacties
  • 10844 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 49 reacties
Op reis buiten de EU betaal je vaak hoge kosten voor mobiel internet (hier lees je er meer over). Een goede reden om dataroaming op de telefoon uit te zetten. Bij Youfone en Simpel is dat niet voldoende om kosten voor verbruik uit te sluiten. Door een technische oorzaak kan je toestel toch het internet op terwijl dataroaming uit staat. De afgelopen tijd kregen we een aantal meldingen van klanten met onverwachte kosten.

Simpel geeft aan de onverwachte kosten voor dataroaming geheel te vergoeden. Youfone zegt coulance toe te passen, maar geeft niet aan in welke gevallen. Sinds medio juni heeft Youfone dataroaming buiten de EU standaard uitgezet. Bij Simpel kan dataroaming met zekerheid uitgezet worden in je persoonlijke instellingen.

Heb jij weleens onverwachte kosten gemaakt terwijl dataroaming uitstond? Laat je reactie achter!


57 reacties

Het toestel is een iPhone SE.
@A. Oonk-Boezer wat voor toestel betreft het in uw geval?
Wij hebben een abonnement bij Simpel en zijn in augustus 3 weken naar Amerika geweest. We hebben dataroaming in Nederland al uitgezet en hebben in Amerika een Amerikaanse telefoonkaart gebruikt. In Nederland bleek dat er voor 17 euro datakosten buiten de EU op de rekening stond. Na telefonisch contact met Simpel zouden ze onderzoeken hoe dit zat. Later kregen we het bericht dat er kort contact was geweest met internet. Dit klopt niet, want we hebben niet op internet gezeten. Volgens hen dus wel. Ons woord tegen dat van hun, dus geen vergoeding. Toen we thuis kwamen zagen we wel dat we een "welkom in de VS"-SMS hadden gekregen waar in stond dat mobiel internet uitzetten niet voldoende was.
Dat met de kaas heb ik ooit nagemeten.
Dat plaatje onder de kaas weegt net zo veel als een half plakje kaas in mijn geval.
Dus hier zit je er een factor 10 naast.


Denk je dat het belangrijk is voor onverwachte kosten van datagebruik of het bakje onder de kaas een twintigste of de helft van een plakje weegt? Ik zeg hopelijk ten overvloede dat dit een retorische vraag is.
Reputatie 2
Badge +1



Zo kun je het zien maar het plastic bakje weegt misschien een twintigste van één plakje kaas terwijl mensen met voorbeelden komen waarbij er in no time €40 weg is zonder dat ze iets gedaan hebben.

Dat met de kaas heb ik ooit nagemeten.
Dat plaatje onder de kaas weegt net zo veel als een half plakje kaas in mijn geval.
Dus hier zit je er een factor 10 naast.
De providers zijn verantwoordelijk voor de juiste nota.
Het zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden de CB is niet de enigste die er mee bezig is.

is dat geen teken dat er wel degelijk iets verkeerd gaat waar de provider blijkbaar (deels) verantwoordelijk voor draagt?De oorzaak is niet helemaal duidelijk.
Maar er zijn providers die soms bruto data rekenen terwijl dat netto moet zijn.

Zie het als plakjes kaas kopen.
Ze rekenen voor het schaaltje de prijs van de kaas.
De supermarkt corrigeert dit door te tarreren.
Als je helemaal geen kaas koopt, heb je dat probleem niet.
Als je dan zo nu en dan vergeet te tarreren is het al een stuk ingewikkelder.


Zo kun je het zien maar het plastic bakje weegt misschien een twintigste van één plakje kaas terwijl mensen met voorbeelden komen waarbij er in no time €40 weg is zonder dat ze iets gedaan hebben. Zelf gebruik ik gewoon data in het buitenland zonder dat er rare dingen gebeuren. Ik wil van de providers weten wat er speelt en of mij dit ook zomaar kan overkomen of dat ik met een Samsung veilig ben en met een Apple mogelijk het bokje. Ik wil zsm duidelijkheid en ik hoop dat de Bond er druk op kan zetten dat die er komt.
Reputatie 2
Badge +1

is dat geen teken dat er wel degelijk iets verkeerd gaat waar de provider blijkbaar (deels) verantwoordelijk voor draagt?


De oorzaak is niet helemaal duidelijk.
Maar er zijn providers die soms bruto data rekenen terwijl dat netto moet zijn.

Zie het als plakjes kaas kopen.
Ze rekenen voor het schaaltje de prijs van de kaas.
De supermarkt corrigeert dit door te tarreren.
Als je helemaal geen kaas koopt, heb je dat probleem niet.
Als je dan zo nu en dan vergeet te tarreren is het al een stuk ingewikkelder.
Als je Roaming uit doet kun je als gebruiker geen data verbruiken.
Echter bij wisselen van zendmast kan het gebeuren dat de telefoon zelf wel wat data verbruikt.
Dat wordt dan naar boven afgerond, iedere keer als je van zendmast wisselt.
Dus een paar bits worden dan 100kB op de rekening.


Hoe werkt dat dan bij mensen die een abo zonder data hebben? Betaalt de provider dan zelf de rekening?
Waarom besluiten providers regelmatig deze rekeningen kwijt te schelden, is dat geen teken dat er wel degelijk iets verkeerd gaat waar de provider blijkbaar (deels) verantwoordelijk voor draagt?
Reputatie 2
Badge +1
Als je Roaming uit doet kun je als gebruiker geen data verbruiken.
Echter bij wisselen van zendmast kan het gebeuren dat de telefoon zelf wel wat data verbruikt.
Dat wordt dan naar boven afgerond, iedere keer als je van zendmast wisselt.
Dus een paar bits worden dan 100kB op de rekening.

Dat probleem heb ik ook binnen Nederland de data staat uit, toch heb ik 1 unit op mijn net gekochte prepaid bundel verbruikt.

De voorlopige oplossing is, dat providers het mogelijk moeten maken om het in de klantomgeving uit te zetten.
allebei i phones
@R.G.J. Heemskerk dat is Interessant want dit is precies het verschijnsel maar nu met een heel andere provider en een heel nieuw land. Mag ik vragen wat voor type mobieltjes dit betrof?
Wij verblijven jaarlijks enkele maanden in Mexico en plachten bij aankomst aldaar de roaming van onze mobieltjes uit te zetten en ze gedurende ons verblijf helemaal niet te gebruiken, want we hebben ieder een ander mobieltje.voor Mexico. Wie schetst onze verbazing toen we de laatste keer een maand later van Simyo toch een factuur kregen voor internetgebruik. De specificatie toonde enkele honderden keren dat onze mobieltjes contact met Nederland hadden gezocht. Gereclameerd by Simyo maar zonder resultaat, men had er totaal geen begrip voor. Nu halen we bij aankomst in Mexico voor de zekerheid onze SIM kaarten uit de Nederlandse mobieltjes en hebben verder geen problemen meer.
@A. Deen Mijn inschatting is een gebruikers fout in combinatie met het gebruikers interface van het toestel/software bug. Het overkomt mij niet terwijl ik redelijk veel ver weg reis. De leverancier van het toestel verbergt sommige functies/instellingen en de gebruiker heeft het idee dat hij alles goed doet. Dus een extra eenvoudige toestel zodat het een heldere scheiding is tussen Data en Voice.
@A. Deen en @H.B. Pomerantz : Mijn ervaring is dat er wel kleine verschillen zijn tussen hoe operators tellen en vooral wanneer zijn starten met doorbelasten naar operators van de SIM. regelmatig krijg je de eerte MB kado zonder kosten. Er zijn ook verschillen tussen t-mobile, Vodafoon en KPN hoe zij hier mee omgaan per regio of land van herkomst. Maar deze verschillen zitten in de paar euro... daarboven is er echt spraken van gebruikers/software fouten. Data uitzetten op het toestel is geen garantie dat een toestel ook geen data gebruikt/verzend. Als de SIM uit het toestel is genomen en in non smartphone is gezet zal er geen data meer worden gebruikt... Misschien is dat nog wel het beste advies: Koop een non smartphone voor vakantie a 15 euro en dan is het risico op kosten uitgesloten.
bv Swisstone SC 230


Ik lees dit als dat je (net als ondergetekende) dus ook geen idee hebt wat er nu aan de hand is en waarom, wanneer en waar dit fenomeen optreed of kan voorspellen wanneer het op zal treden. Natuurlijk kun je je SIM uit je toestel halen, je kunt je toestel ook thuis laten, maar dat vind ik geen oplossing maar een noodmaatregel.
@A. Deen en @H.B. Pomerantz : Mijn ervaring is dat er wel kleine verschillen zijn tussen hoe operators tellen en vooral wanneer zijn starten met doorbelasten naar operators van de SIM. regelmatig krijg je de eerte MB kado zonder kosten. Er zijn ook verschillen tussen t-mobile, Vodafoon en KPN hoe zij hier mee omgaan per regio of land van herkomst. Maar deze verschillen zitten in de paar euro... daarboven is er echt spraken van gebruikers/software fouten. Data uitzetten op het toestel is geen garantie dat een toestel ook geen data gebruikt/verzend. Als de SIM uit het toestel is genomen en in non smartphone is gezet zal er geen data meer worden gebruikt... Misschien is dat nog wel het beste advies: Koop een non smartphone voor vakantie a 15 euro en dan is het risico op kosten uitgesloten.
bv Swisstone SC 230
@Chris LHet is mij nog verre van duidelijk wat er nu verkeerd gaat waarbij een operator in een ver land een rekening stuurt naar een provider voor MB's met een toestel waarvan de mobiele data compleet uit staat. Dan wel de rekening is onterecht en zou reeds door de provider geweigerd moeten worden of de rekening is terecht, bijvoorbeeld omdat het toestel iets verkeerd doet, maar dan kan de provider weinig anders doen dan de rekening ook presenteren aan de klant, zeker bij SIM-only kun je de provider toch niet verantwoordelijk maken voor fouten van het toestel.
Beste Chris, Excuses voor de sarcastische opmerkingen maar ik vond je antwoord een beetje kort door de bocht mbt de telefoon leverancier.
Desalniettemin, heeft alle onderzoek mijnerzijds niets anders opgeleverd dan een conclusie van verkeerd gedrag ten zijde van de telecom operators in de genoemde landen. Er wordt heel anders gerekend dan wij gewend zijn en zelfs als de schuld niet ligt bij de telecom providers in B or NL ben ik van mening dat zij ook een verantwoordelijkheid dragen om hun klanten te beschermen voor dergelijke praktijken. Wij verschillen mogelijkerwijs van mening maar ik blijf bij mijn stellingname.
Natuurlijk. Ik zal Apple zeggen dat het hun fout is. 😖 Of diegene die zo gereageerd heeft in dienst is van een telefoon provider of hij/zij is gewend om "blaming the victim" als favoriete verklaring te gebruiken,

Hi Pomerantz,

Helaas ik ben niet in dienst van een telecom provider maar kijk met een "technische" achtergrond naar het issue. De telecom provider verstrekt een SIM aan een klant en voor het verkeer stuurt hij een rekening. Moet de provider een probleem van het toestel + gebruiker maar accepteren als zijn risico?
Natuurlijk. Ik zal Apple zeggen dat het hun fout is. 😖 Of diegene die zo gereageerd heeft in dienst is van een telefoon provider of hij/zij is gewend om "blaming the victim" als favoriete verklaring te gebruiken,
Gedurende een reis eerst naar Madagascar waarin ik mijn data "uit" had staan merkte ik dat er kosten in rekening werden gebracht. Ik gebruikte Google Maps OFFLINE enkele keren.

Daarna toen wij op de Seychellen waren heb ik mijn telefoon in "airplane"stand gezet waardoor, m.i., geen enkele data signaal kan passeren. Toch kosten zonder gebruik. Ik ga dit reclameren bij Orange (ik woon in Belgie). Verder heb ik nooit enige voorlichting of waarschuwing van de provider ontvangen inzake dergelijke problemen.


Neem contact op met de leverancier van het toestel... daar zit eerder het probleem dan bij de provider... De provider ziet dataverkeer uit het buitenland en stuurt een rekening.
Gedurende een reis eerst naar Madagascar waarin ik mijn data "uit" had staan merkte ik dat er kosten in rekening werden gebracht. Ik gebruikte Google Maps OFFLINE enkele keren.

Daarna toen wij op de Seychellen waren heb ik mijn telefoon in "airplane"stand gezet waardoor, m.i., geen enkele data signaal kan passeren. Toch kosten zonder gebruik. Ik ga dit reclameren bij Orange (ik woon in Belgie). Verder heb ik nooit enige voorlichting of waarschuwing van de provider ontvangen inzake dergelijke problemen.
Badge
Chris L...het lijkt me een goed advies om mobile data van iedere app uit te schakelen buiten Europa.
Maar ik vraag me af of deze instelling voldoende is om te voorkomen dat er verbinding wordt gemaakt met een provider buiten Europa.
Misschien goed als alle mensen tenminste vermelden welke toestel ze gebruiken met welke provider. Mijn ervaring is dat je vooral heel goed moet opletten en checken. Ik reis veel binnen en buiten europa en je kan het heel goed managen op je telefoon maar moet wel weten wat je doet. En ja in 1 min google maps kan de telefoon 300MB op de achtergrond down/uploaden. Wat bv aantikt zijn gemaakt foto's die automatische geupload worden naar de icloud. Check tenminste een paar keer per dag de mobiele data statistieken op de telefoon. En disable mobile data gebruik per applicatie op je telefoon voordat je gaat reizen. Dus voor elke app! en ook het bestuuringssysteem.

Ik heb nog geen reacties gezien van mensen die datagebruik kregen uit plaatsen waar ze helemaal niet geweest zijn. ... De telecom providers zien wel degelijk data gebruik van de telefoon... De gebruiker heeft zelf de keuze van het toestel en instellingen...
Vorig jaar in Israel op eerste dag al 24 Euro aan roamingkosten. Mobiel netwerk op IPhone stond uit. Volgens Youfone lag de fout bij Apple. Vliegtuigstand verhielp verdere kosten.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @bereboot22,

Dank voor je bericht. Wij zetten dit intern door als signaal.
Mocht je willen kun je ook een klacht op klachtenkompas zetten. Ben je lid van de Consumentenbond? Dan kun je hierover ook altijd even contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen (van 8.30 tot 18 uur) telefonisch via 070 445 45 45.

Zijn er nog meer mensen met een dergelijke ervaring?

Groet,
Celine

Reageer