De meeste Android-tablets zijn verouderd. Is jouw tablet wel actueel?

• 14 February 2017
  • 60 reacties
  • 55442 Bekeken

Toon eerste bericht

60 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Dank voor de toevoegingen, ik werk de lijst bij.

@ F. Bruna: Die General Mobile is geen tablet maar een smartphone, die neem ik in deze tabletlijst niet mee. Overigens meen ik dat er voor dit toestel een update naar Android 7 beschikbaar is, maar dat terzijde.

@ S. Jamali: Helaas krijgt de Asus TF700T geen update meer. Je kunt er sowieso redelijk zeker van zijn dat tablets en smartphones die nu nog op Android 4.2 of 4.4 draaien, niet meer worden bijgewerkt naar Android 6 of 7. Wat je wel kunt proberen is om de tablet volledig te resetten (nadat je een backup hebt gemaakt). Mogelijk wordt hij daardoor weer iets minder traag.

Daarnaast zijn er voor deze tablet zogenaamde 'Custom ROMs' beschikbaar, dit zijn onofficiële besturingssystemen die meestal gebaseerd zijn op een nieuwere versie van Android. Voor de TF700T is er zelfs een ROM met Android 7.1 gemaakt. Die vind je hier: https://forum.xda-developers.com/transformer-tf700/development/rom-t3457417, inclusief instructies. Wij hebben deze ROM zelf niet geprobeerd en kunnen je daar niet mee helpen, maar op die site staan ook ervaringen van andere gebruikers waar je wellicht wel wat aan hebt.

In het algemeen is het installeren van dit soort ROMs een behoorlijk ingewikkeld proces en niet geheel zonder risico: als er tijdens het installeren iets mis gaat, kun je de tablet mogelijk helemaal niet meer gebruiken. Voor onervaren Android-gebruikers is het dan ook niet aan te raden.
mijn Samsung tablet SM-T210 (GALAXY Tab3) draait op android versie 4.4.2
Mijn ASUS TF 101 heeft nog versie 4.0.3 !!
mijn Samsung Galaxy Young 2 draaitnog op android versie 4.4.
Mijn HTC Desire 600 (?) is natuurlijk een ouwetje. Ik kreeg een seintje van Whatsapp dat ik moest opwaarderen. Dat bleek niet te gaan. Met hulp van mijn computerleverancier (serviceniveau > 9!) kwam ik er achter dat mijn Android 2.x is! Toen ik hem kreeg was het waarschijnlijk al een verouderde Android. Steeds hoor ik weer dat Android dit probleem geeft. Ik ga nu een nieuwe smartphone kopen die draait op Windows.
Ik heb al vele jaren (vijf?) een ASUS MemoPad HD-7. Al een paar maanden na aanschaf stopte de levering van updates. De tablet werkt nog steeds prima, maar wel op het sterk verouderde Android 4.2. Ik doe er maar geen bankzaken mee,......
Mijn samsung Galaxy Tab 3 10.1 , gekocht maart 2014. De geinstalleerde versie is 4.2.2.

Daarna nooit meer een update gehad.

Als ik naar update ga zegt hij dat alle updates geinstalleerd zijn!!

Deze Galaxy Tab 3 doet het erg slecht.
Het is misschien ook handig om bij te vermelden wat de laatste beveiligingsupdate is.

Android 4.4.4 krijgt namelijk nog steeds beveiligingsupdates, echter moeten fabrikanten deze dan wel weer doorsturen naar hun modellen.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor alle toevoegingen! Ik heb het overzicht weer bijgewerkt. Alleen de HTC Desire en Samsung Galaxy Young zijn smartphones en heb ik er niet in gezet.

@ A.M. Dekker-Gerritsma: Dat is vreemd, de Galaxy Tab 3 10.1 zou wel een update gehad moeten hebben naar Android 4.4.2. Dat is weliswaar nog steeds een oude Android-versie maar is ten opzichte van 4.2 over het algemeen toch een behoorlijke verbetering. Als er geen update wordt weergeven in het 'Over deze tablet'-scherm dan zou je het handmatig kunnen proberen via Samsung KIES op de pc: http://www.samsung.com/us/support/owners/app/kies. Hiermee verbind je de tablet via usb met een laptop of desktop en kun je onder andere updates uitvoeren, al weet ik niet zeker of dat nog steeds mogelijk is.

@ Nik05: De beveiligingspatches zijn inderdaad ook relevant, en betekent voor sommige tablets dat ze veiliger zijn dan hun Android-versie doet vermoeden. Ik durf echter wel te stellen dat de meeste oude Android-tablets helemaal geen updates meer krijgen, ook geen beveiligingsupdates. Daarom hebben we er hier voor gekozen om het te houden bij de Android updates zelf.

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in oude tablets die nog steeds security patches krijgen. Als die er zijn hoor ik het dus graag.
Mijn samsung galaxy tab 2 heeft versie 4.2.2. zwaar verouderd geen up dates meer

Dit geldt echter ook voor mijn oude IPad.
Mijn Lenovo Yoga 8 inch blijft ver achter. Uitgeleverd met Android 4.2.2 is er een kleine kernel update geweest eind 2015 maar geen enkele upgrade voor Android. Vandaag nog met het support center gebeld (0204990153) maar er zit ook niets in de pijplijn. GEEN support bij Lenovo dus!
Reputatie 3
Badge +2
Dank, ik heb de Lenovo Yoga Tab 8 toegevoegd aan de lijst. Deze tablet stamt uit 2013 en zal inderdaad ook helaas geen updates meer krijgen.
Ik berichte eerder dat mijn zeer oude Asus Memopad HD7 nog steeds op 4.2 draait. Echter, ik krijg nog wel vrijwel dagelijks updates van aps. Mogelijk security issues, maar zeker ook veranderde functionaliteit. Nieuwe aps uit de store willen nog wel eens geweigerd worden wegens verouderd besturingssysteem. Ik demonstreer wel dat een tablet makkelijk 5 jaar en meer mee kan; werkt nog als nieuw en batterij nog dik in orde...
Badge +1
Heb hetzelfde apparaat, dat op een wat sneller leeglopende accu na, nog steeds prima voldoet. Maar inderdaad is hij bij Android 4.4.2 blijven steken.....

Volgens mij heeft de lage score op Android updates er alles mee te maken dat Samsung het liefst allerlei frutsels om de standaard Android heen knutselt, zodat updaten dan dubbel moet.Motorola had voor dat zij door Lenovo werden opgekocht een hoge score qua updates op hun Android in Smartphones en wat eerder onder de Googlevlag ook op die Nexus apparaten.Daarom kijk ik bij voorkeur naar apparaten met zoveel mogelijk "stock Android", slechts de lage aanbiedingsprijs voor mijn Samsung Tab S 10.8 (SM-T520) deed me niervan afwijken

Samsung SM-T520. Android 4.4.2

Volgende niet meer van dit merk. Vanwege de vele updates!!

👎

Geplaatst door Tommy22 op Feb 20, 2017.[/quote]
heb een asus transformer TF700T sinds 2010. Gebruik hem nog steeds tot volle tevredenheid. een aanklikbaar toetsenbord zodat het een notebook lijkt. Indertijd het nieuwste van het nieuwste. Speciaal gekocht omdat je er 10 uur continu op kon werken door de extra accu in toetsenbord.
Reputatie 2
Badge +4
Grappig dat de kop van het item alleen android tablet is. Het geldt natuurlijk ook voor Ipads, maar blijkbaar zijn die niet populair genoeg onder consumentenbond leden, want er is geen item over !
Reputatie 3
Badge +2
Helaas is gebleken dat dit probleem bijna exclusief is voor Android-apparaten. Natuurlijk krijgen ook iPads geen eeuwige ondersteuning, maar de support is gemiddeld wel veel langer dan bij Android-tablets, namelijk zo'n 5 jaar. Slechts een fractie van de Android-tablets wordt ook zo lang ondersteund. Het meerendeel wordt na 1, hooguit 2 jaar al losgelaten door de fabrikant.

En het extreme fenomeen dat een tablet nooit een update krijgt of dat een nieuwe tablet bij aankoop al op een verouderde versie draait, dat zie je niet bij iOS.

Waar we bij iOS wel naar kijken is dat relatief oude iPads, zoals de mini 2, erg lang als nieuw verkocht blijven worden, zodat huidige kopers niet meer kunnen uitgaan van die vijfjarige ondersteuning.
Reputatie 2
Badge +4
ik vind het hilarisch dat ook iPad owners doen of dat ding voor eeuwig is !
Reputatie 1
Mijn ASUS ZenPad10 heeft versie 5.0.2
In bezit van de Lenovo TAB 2 -10-70F,maar de mijne draait op android 5.0.1 en volgens systeemupgrade is dit de meest recentse versie

Dus geen android 6,zal dit dan überhaupt nog worden gedaan?

Groeten Louise
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Louise, dat klopt inderdaad. Helaas draait deze tablet nog op Android 5 in plaats van 6. Dat stond enige tijd niet goed op onze site, excuus daarvoor. De vraag of hij later nog een update zal krijgen kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar het is erg onwaarschijnlijk.
Reputatie 1
Mijn Asus ZenPad10 draait nog op 5.01.2
Mijn Samsung Galaxy Tab s2 8 heeft ondertussen al Android 7. (aut. update)
Mijn Samsung Galaxy S2 heeft Android 7.0

Mvg

Monique
Reputatie 3
Badge +2
Fijn dat de Tab S2 een update naar Android 7 heeft ontvangen. Ik werk het overzicht bij. Zijn er na de update ook zaken op de tablet die merkbaar zijn verbeterd? Of juist verslechterd?

Reageer