De meeste Android-tablets zijn verouderd. Is jouw tablet wel actueel?

• 14 February 2017
  • 60 reacties
  • 55442 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 44 reacties
Naast Android-smartphones draaien ook veel Android-tablets bij aankoop al op een verouderde Android-versie. Sommige krijgen later alsnog een update maar veel helaas niet. Twee derde draait op Android 5.1, 5.0 of zelfs nog op 4.4. Een recente versie van het besturingssysteem is van belang voor de veiligheid, de prestaties en de functionaliteit van de tablet.

Om in kaart te brengen welke tablets het goed en welke het juist slecht doen, houden we sinds deze week in een overzicht bij wat de meest recente Android-versie is op de door ons geteste tablets (vanaf 2015). Onder het overzicht staat daarnaast een vergelijking tussen de verschillende tabletmerken.

Zie jij een tablet waarvan we een update niet hebben meegenomen of krijgt jouw tablet nu pas een update? Dan willen we dat graag weten zodat we de lijst up-to-date kunnen houden. Meld het ons ook als je tablet er helemaal niet tussen staat. Geef hieronder je reactie!

60 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Het update-overzicht is weer bijgewerkt en de Medion LifeTab en Samsung P1000 staan er bij. Dank voor het doorgeven!
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb wederom het overzicht bijgewerkt, deze keer vooral met nieuwe tablets. Updates voor bestaande modellen ben ik de afgelopen maanden namelijk bijna niet tegengekomen. Alleen de eerste generatie Samsung Galaxy Tab A (en de 4g-versie) uit 2015 heeft een update van Android 6 naar 7.1 ontvangen.

Aan de nieuwe indeling op kleur zie je dat de bereidheid bij fabrikanten om updates uit te brengen nog altijd erg laag is. De nieuwste versie – Android 8(.1) – staat maar op 4 tablets, terwijl de volgende versie ook alweer voor de deur staat.

De Samsung Galaxy Tab 2, Tab S 10.5 en Google Nexus 10 heb ik ook toegevoegd. @M.P. Hollemans en @A. Gomes nog bedankt voor jullie bijdragen. Een van de nadelen van verouderde Android-versies is inderdaad dat sommige apps niet meer of niet meer goed werken. Daar doe je als gebruiker helaas niets aan.
Kocht Google Nexus 7 (2013) in 2013. Had toen OS Android 4.3. Google leverde ongevraagd updates naar Android 5 en vervolgens naar 6.0.1.
mijn Samsung Galaxy Young 2 draaitnog op android versie 4.4.
Mijn Lenovo Yoga 8 inch blijft ver achter. Uitgeleverd met Android 4.2.2 is er een kleine kernel update geweest eind 2015 maar geen enkele upgrade voor Android. Vandaag nog met het support center gebeld (0204990153) maar er zit ook niets in de pijplijn. GEEN support bij Lenovo dus!
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor alle toevoegingen! Ik heb het overzicht weer bijgewerkt. Alleen de HTC Desire en Samsung Galaxy Young zijn smartphones en heb ik er niet in gezet.

@ A.M. Dekker-Gerritsma: Dat is vreemd, de Galaxy Tab 3 10.1 zou wel een update gehad moeten hebben naar Android 4.4.2. Dat is weliswaar nog steeds een oude Android-versie maar is ten opzichte van 4.2 over het algemeen toch een behoorlijke verbetering. Als er geen update wordt weergeven in het 'Over deze tablet'-scherm dan zou je het handmatig kunnen proberen via Samsung KIES op de pc: http://www.samsung.com/us/support/owners/app/kies. Hiermee verbind je de tablet via usb met een laptop of desktop en kun je onder andere updates uitvoeren, al weet ik niet zeker of dat nog steeds mogelijk is.

@ Nik05: De beveiligingspatches zijn inderdaad ook relevant, en betekent voor sommige tablets dat ze veiliger zijn dan hun Android-versie doet vermoeden. Ik durf echter wel te stellen dat de meeste oude Android-tablets helemaal geen updates meer krijgen, ook geen beveiligingsupdates. Daarom hebben we er hier voor gekozen om het te houden bij de Android updates zelf.

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in oude tablets die nog steeds security patches krijgen. Als die er zijn hoor ik het dus graag.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de genoemde tablets toevoegen, alleen van de Medion van g.s weet ik niet om welk model het gaat. De Samsung Galaxy S5 is geen tablet maar een smartphone.

Je kunt er bij alle genoemde tablets van uit gaan dat er geen updates meer voor uitkomen, ook niet voor de nog relatief nieuwe Samsung Galaxy NotePro en TabPro. Samsung heeft helaas geen goede staat van dienst als het gaat om Android-updates. De Nexus 7 uit 2013 krijgt ook geen update meer, dat heeft Google zelf aangegeven.

Ik heb de lijst overigens in eerste instantie alleen opgesteld met tablets die we vanaf 2015 hebben getest. Daarvan houden we namelijk ook zelf nog bij welke Android-versie erop staat. Maar modellen die ouder zijn dan 2015 zijn natuurlijk ook welkom. Die zal ik er dan onderaan bijzetten.
Reputatie 3
Badge +2
Helaas is gebleken dat dit probleem bijna exclusief is voor Android-apparaten. Natuurlijk krijgen ook iPads geen eeuwige ondersteuning, maar de support is gemiddeld wel veel langer dan bij Android-tablets, namelijk zo'n 5 jaar. Slechts een fractie van de Android-tablets wordt ook zo lang ondersteund. Het meerendeel wordt na 1, hooguit 2 jaar al losgelaten door de fabrikant.

En het extreme fenomeen dat een tablet nooit een update krijgt of dat een nieuwe tablet bij aankoop al op een verouderde versie draait, dat zie je niet bij iOS.

Waar we bij iOS wel naar kijken is dat relatief oude iPads, zoals de mini 2, erg lang als nieuw verkocht blijven worden, zodat huidige kopers niet meer kunnen uitgaan van die vijfjarige ondersteuning.
Reputatie 3
Badge +2
Dank voor de toevoegingen, ik werk de lijst bij.

@ F. Bruna: Die General Mobile is geen tablet maar een smartphone, die neem ik in deze tabletlijst niet mee. Overigens meen ik dat er voor dit toestel een update naar Android 7 beschikbaar is, maar dat terzijde.

@ S. Jamali: Helaas krijgt de Asus TF700T geen update meer. Je kunt er sowieso redelijk zeker van zijn dat tablets en smartphones die nu nog op Android 4.2 of 4.4 draaien, niet meer worden bijgewerkt naar Android 6 of 7. Wat je wel kunt proberen is om de tablet volledig te resetten (nadat je een backup hebt gemaakt). Mogelijk wordt hij daardoor weer iets minder traag.

Daarnaast zijn er voor deze tablet zogenaamde 'Custom ROMs' beschikbaar, dit zijn onofficiële besturingssystemen die meestal gebaseerd zijn op een nieuwere versie van Android. Voor de TF700T is er zelfs een ROM met Android 7.1 gemaakt. Die vind je hier: https://forum.xda-developers.com/transformer-tf700/development/rom-t3457417, inclusief instructies. Wij hebben deze ROM zelf niet geprobeerd en kunnen je daar niet mee helpen, maar op die site staan ook ervaringen van andere gebruikers waar je wellicht wel wat aan hebt.

In het algemeen is het installeren van dit soort ROMs een behoorlijk ingewikkeld proces en niet geheel zonder risico: als er tijdens het installeren iets mis gaat, kun je de tablet mogelijk helemaal niet meer gebruiken. Voor onervaren Android-gebruikers is het dan ook niet aan te raden.
Reputatie 3
Badge +2
Fijn dat de Tab S2 een update naar Android 7 heeft ontvangen. Ik werk het overzicht bij. Zijn er na de update ook zaken op de tablet die merkbaar zijn verbeterd? Of juist verslechterd?
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Louise, dat klopt inderdaad. Helaas draait deze tablet nog op Android 5 in plaats van 6. Dat stond enige tijd niet goed op onze site, excuus daarvoor. De vraag of hij later nog een update zal krijgen kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar het is erg onwaarschijnlijk.
Reputatie 3
Badge +2
Dank, ik heb de Lenovo Yoga Tab 8 toegevoegd aan de lijst. Deze tablet stamt uit 2013 en zal inderdaad ook helaas geen updates meer krijgen.
Ik heb een Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 edition). De androidversie is 5.1
Mijn samsung Galaxy Tab 2 10.1 wordt niet genoemd. De geinstalleerde versie is 4.2.2

Als ik naar update ga zegt hij dat alle updates geinstalleerd zijn!!
Mijn Android apparaat sinds november 2016: General Mobile One GM5 plusD. Android versie 6.0.1. Updates 24 maanden.
Mijn HTC Desire 600 (?) is natuurlijk een ouwetje. Ik kreeg een seintje van Whatsapp dat ik moest opwaarderen. Dat bleek niet te gaan. Met hulp van mijn computerleverancier (serviceniveau > 9!) kwam ik er achter dat mijn Android 2.x is! Toen ik hem kreeg was het waarschijnlijk al een verouderde Android. Steeds hoor ik weer dat Android dit probleem geeft. Ik ga nu een nieuwe smartphone kopen die draait op Windows.
Mijn samsung Galaxy Tab 3 10.1 , gekocht maart 2014. De geinstalleerde versie is 4.2.2.

Daarna nooit meer een update gehad.

Als ik naar update ga zegt hij dat alle updates geinstalleerd zijn!!

Deze Galaxy Tab 3 doet het erg slecht.
Ik mis de Samsung Galaxy TabPro 10.0. Deze is getest in maart 2014 door de Consumentenbond. Toch nog niet onbenullig oud, maar nog wel steeds Android 4.4.2.

Fijne tablet verder, maar ik zou graag een update krijgen.
Medion P10506: Android 6.0.1, gekocht bij de Aldi
Medion Lifetab X10302 [via Aldi], Android 7.0
ik heb een tablet ASUS Transformer pad TFT700T. En android versie 4.2.1.

Tablet is heel traag en krijg ik geen update.Wat kan ik doen?
Nou, daar ben ik dan lekker mee!Kan je er verder ook niet veel mee.Er moet toch een mogelijkheid zijn om aan een update te komen??
Heb een Huawei tablet T1 7.0 (ziggo tablet)draait op 4.4 Androidmaar hoe kom ik nu aan een nieuwe update hiervan??
Ja, in- en uitzoomen gaat trager. Verder merk ik geen verschil . Geen merkbare verbetering dus, helaas .
Mijn Samsung Galaxy S2 heeft Android 7.0

Mvg

Monique

Reageer