Consumentenbond.nl

De psychologische trucs van websites: trap er niet in!

Reputatie 3
Badge +4
‘Dark patterns’, het klinkt als een nieuwe hit serie op Netflix. Maar het is de verzamelnaam voor alle trucs die websites inzetten om je met zachte hand een bepaalde richting op te duwen. Denk aan vooraf ingevulde vinkjes, een grote Akkoord-knop prominent in beeld en een klein linkje 'Liever niet' eronder, weggestopte privacykeuzes, of - zoals de Postcodeloterij doet - een hindernisparcous om je af te melden.

Weten wat ze inhouden, hoe je ze herkent en wat er wel en niet mag? Download het artikel uit de Digitaalgids van november 2018 hier.

Ben jij weleens websitetrucs tegengekomen waar je anderen graag voor wilt waarschuwen?

9 reacties

Vreemd genoeg ben ik alleen, maar dan reeds twee keer, „slachtoffer“ geworden van een klein vinkje bij een CCleaner update.

Eén keer had ik opeens Google Chrome die zich ook maar alvast op de Taakbalk had geplakt en ook nog ongevraagd standaardbrowser was geworden. Niet voor lang bij mij!

De laatste keer was het nog veel bonter: ik had opeens Avast Free Antivirus van bijna een Gb groot. Hoe dat ongemerkt geïnstalleerd kon worden begrijp ik nog steeds niet. Ik heb het met zeer grote moeite verwijderd gekregen.

Ik weet inmiddels wel waar het vinkje staat.

Wat een asociale toestand is dit toch.
Reputatie 7
Als je iets wilt downloaden zitten er meestal verborgen zaken in. Ik zocht toevallig vanochtend een te downloaden programmaatje voor sticky notes op de pc, ik heb er gezien alle "cadeautjes" maar vanaf gezien. Op de ipad is het geen probleem, de app werkt probleemloos maar ik wil niet alles synchroniseren.
Reputatie 2
Badge +2
Hieronder een voorbeeld van een 'duister patroon' dat ik zelf onlangs tegenkwam. Ik denk dat velen hem zullen herkennen:
  • Wil je upgraden of heb je geen bescherming nodig? 🙄
  • Herinner me er later aan of doe een upgrade. Afwijzen kan niet.

Reputatie 7
Nog niet gezien maar dat kan nog komen.
Bij Malwarebytes kun je altijd per direct naar de gratis versie gaan, zonder nadere herinneringen.
Badge
Tegen veel ongewenste vinkjes tijdens installatie of updaten van een programma kan het gratis programmaatje 'Unchecky' worden gebruikt.
https://filehippo.com/download_unchecky/
Unchecky biedt slechts schijnveiligheid.

Het ziet niet alles.
Badge
Dat is met alles zo als je niet nadenkt.
Ook met een antivirusprogramma.
Rob Schleiffert schreef:

Hieronder een voorbeeld van een 'duister patroon' dat ik zelf onlangs tegenkwam. Ik denk dat velen hem zullen herkennen:

• Wil je upgraden of heb je geen bescherming nodig? 🙄
  • Herinner me er later aan of doe een upgrade. Afwijzen kan niet.

Ik vind hier niets duister of onduidelijk aan. Als je niet wilt upgraden naar de betaalde versie kun je simpelweg aanvinken dat je geen realtime (het woordje dat jij om duistere redenen weg laat) beveiliging wilt, dan houd je de gratis versie over.

En natuurlijk kun je niet afwijzen. Je gebruikt een beperkte gratis proefversie.

Reageer