Consumentenbond.nl

Depressief of kanker? Google weet het. Wat vind jij daarvan?

Reputatie 3
Badge +4
Zoek je online naar informatie over depressie, kanker of andere gevoelige onderwerpen, dan word je bestookt met trackingcookies van Google, nog voordat er een cookiemelding verschijnt. Sites over gevoelige onderwerpen lappen de 1 jaar oude privacywet massaal aan hun laars, zo blijkt uit een steekproef met 13 zoektermen.

Lees meer over ons onderzoek in de nieuwste Digitaalgids van mei en het nieuwsbericht op onze website.

Maakt het jou iets uit dat Google veel van jou te weten komt, zonder jouw toestemming? En gebruik jij een adblocker om trackingcookies te blokkeren?

27 reacties

Hoi @Peter Kulche,

Naast de discussie rondom een cookiewall, zie ik in een steekproef van de lijsten die publiekelijk worden gemaakt nog een hoop die het niet voor elkaar hebben, en diegene die wel een goede implementatie hebben op de verkeerde lijst terecht komen.

Daarbij worden implementaties niet goed gecategoriseerd. Linda.nl gebruikt bijvoorbeeld een opt-out situatie, waar de gebruiker eerst de trackers moet uitschakelen. In sommige gevallen worden deze meteen geplaatst.

Tevens vind ik, niet de AVG overigens, een moslima.nl en viva.nl niet van dezelfde orde. De eerste heeft analytics cookies lopen zonder toestemming, terwijl viva.nl 100+ cookies lijkt te plaatsen zonder gene, toch delen ze samen een plek op de verkeerde lijst. Terwijl een mamsatwork.nl prima te werk gaat en verkeerd wordt gecategoriseerd.

Dit gezegd hebbende vind ik de aandacht omtrent privacy zeer wenselijk, mits een onderzoek zorgvuldig wordt uitgevoerd. Daarbij een nuance in impact per website. Zoals in de 3e alinea, alhoewel een persoonlijke voorkeur.

Gegroet!
Reputatie 3
Badge +4
Dag,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt dus kan alleen herhalen hoe we gemeten hebben. We hebben niet naar de inhoud van cookiewalls en cookievensters gekeken. We hebben met een (telkens) schone pc (dus zonder cookies) een site bezocht en gekeken welke cookies binnenkwamen. De reclamecookies mogen niet zomaar geplaatst worden (zonder je toestemming) maar dat gebeurde toch.
Reputatie 7
Badge +6
In het verleden wel een adblocker gebruikt . Heeft ook nadelen , dus weer verwijderd. Ik ga heel spaarzaam om met het zoeken op Google wegens de gevolgen. Belachelijk dat ik me daartoe gedwongen voel . Ook op diverse websites waar ik best graag zou willen lezen , haak ik af zodra dat cookie gezeik in beeld komt.
Reputatie 3
Badge +3
In het verleden wel een adblocker gebruikt . Heeft ook nadelen , dus weer verwijderd. Ik ga heel spaarzaam om met het zoeken op Google wegens de gevolgen. Belachelijk dat ik me daartoe gedwongen voel . Ook op diverse websites waar ik best graag zou willen lezen , haak ik af zodra dat cookie gezeik in beeld komt.

Ik gebruik meerdere blockers, uBlock-origin, Privacy Badger en toefje op de slagroom ook nog eens noscript. En ja, het duurt lang voordat je die prima geconfigureerd hebt. Je kunt dus stellen, dat ik een paar "condooms" om mijn browser heb hangen.
Tevens heb ik een paar extra regels in mijn hosts file om googlesyndication en googleanalytics buiten de deur te houden.

Beste @E.T.Wiersum op het moment, dat die cookie waarschuwing in beeld komt en dan afhaken, ben je al te laat. Dan staan ze er al. Helaas werkt het zo.
Als ik een website niet opkom, omdat ze de cookies van derden plaatsen en zonder dat niets willen laten zien (de cookiemuur en varianten) haak ik af en laat ik de website voor wat het is.
Zelfs de betaalde websites (en dan bedoel ik oa de kranten en tweakers als voorbeeld) waar ik een betaalde account heb, blokkeer ik nog steeds hun cookies van derden. Inmiddels zijn ze dan wel zo slim, om mij (hun klant!) toch toegang te verlenen.

Al vanaf het begin, vind ik de cookie een schending van mijn privacy. Ik weet nog, dat de VPRO in de 90 jaren mee begon en die presteerden het toen om 118 cookies te plaatsen in die ene sessie die ik met ze had. En om cookies voor wachtwoorden te gebruiken (onthoud mijn inlognaam en wachtwoord) raad ik ook af. Gebruik daarvoor een goede wachtwoord manager.
Hoi @Peter Kulche @E.T. Wiersum ,

Iets duidelijker: https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/veel-sites-nog-steeds-in-de-fout-met-cookies

Hier wordt bijvoorbeeld beweerd dat viva.nl geen cookies plaatst zonder toestemming.

Echter, als ik de website bezoek zonder AdBlocker (nog steeds de meerderheid) dan worden cookies per direct geplaatst en krijg ik slechts een mededeling met "Akkoord" door op meer weten te klikken kom ik terecht bij een situatie waar ik de tracking moet uitzetten, in plaats van een opt-in.

Met AdBlocker, die @E.T. Wiersum reeds heeft weggehaald, krijg je een uitgebreidere cookie melding, echter nog steeds met opt-out in plaats van opt-in. Waar ook nog cookies van derden draaien, zoals in dit geval Facebook.

Een bijschrift als "Doorgaan betekent akkoord" schopt heel expliciet tegen de schenen van de AVG en de consument is de dupe.

Zie ook bijlage. Dit is niet de situatie zoals geschetst in het artikel. Dit geldt overigens voor veel andere websites die worden benoemd, ook ten nadele van websites die het wel goed doen.

Reputatie 7
Badge +6
Dan dus maar de cookies eens verwijderen en een aantal websites waar ik toch niet zonder cookies op kom en daarom niet wil , helemaal niet meer aanklikken.
Reputatie 7

Maakt het jou iets uit dat Google veel van jou te weten komt, zonder jouw toestemming? En gebruik jij een adblocker om trackingcookies te blokkeren?

Het zal we echt rectaal oxideren. Alles dat ik er ooit van heb gemerkt is dat ik eens een keer een advertentie zie voor een product waar ik eerder ook naar heb gezocht en dat ervaar ik niet als vervelend. Natuurlijk gebruik ik een adblocker maar dan vooral om wat beeldschermruimte over te houden.
Ik ben ook een tegenstander van het verbieden van de cookiewall omdat een hoop dan achter de paywall zal gaan en ik ben dan ook ontzettend benieuwd hoe de rechter de regels zal gaan interpreteren.
Reputatie 5
Badge +5
Dat sites als Google en Facebook je volgen is een gegeven. Als je niet wil dat een paar dagen later allerlei gerelateerde reclames en aanbevelingen op je scherm verschijnen, gebruik dan zoals al eerder vermeld een adblocker en start dit soort browser-sessies in Incognito-modus.
Reputatie 6
Badge +5
Je kan in Google Privacy toch wel een paar instellingen veranderen die veel schelen.
En Google Chrome niet gebruiken scheelt veel.

Ik vind het fijn als ik gepersonaliseerde advertenties enzo krijg.

Ik zit op Youtube en krijg een mountainbike video in me recommend van een Youtuber die ik vroeger keek, dit gebeurt dankzij die cookies! En ik kijk hem nu weer met plezier.

Ik zoek ook een camera van ongeveer 200 euro.
Die advertenties geven mij wel tips waardoor ik mogelijk een hele goede deal vindt.

Blijf me maar stalken Google!
Stalkpartner van me 😉

Mijn vader is wel heel erg op zijn privacy gesteld, geen Apple en Google telefoons.
Hij gebruikt ook wel Linux, adblocker, FireFox, geen Google Account.
Reputatie 5
Badge +5

Ontroerend hoor, die jeugdige naïviteit. 🙄

Maar dat wordt wel anders als je wegens jeuk aan de bips op aambeien hebt gezocht en een paar dagen later op je werk Google opent terwijl er een collega naast je staat...
Reputatie 7

Maar dat wordt wel anders als je wegens jeuk aan de bips op aambeien hebt gezocht en een paar dagen later op je werk Google opent terwijl er een collega naast je staat...

Hij merkt het wel als blijkt dat incognito mode ook niet doet wat je ervan verwacht. 😂🍆
Reputatie 7
Ik gebruik al heel lang geen google op mijn ipad maar sites die ik bezoek doen dat wel, ik krijg ongewild van alles door. Alles blokkeren kan niet, dan kom ik nergens meer op, een
private instelling in Safari is ook niet altijd handig want dan blijf ik niet ingelogd, ik laat het maar zo, reclame boeit me niet.
Reputatie 6
Badge +5

Hij merkt het wel als blijkt dat incognito mode ook niet doet wat je ervan verwacht. 😂🍆

Firefox doet wel wat het verwacht 😜
I don't care about cookies.

Wel zéér allergisch voor reclame, dus uBlock Origin en Web Mail Adblocker.

Bij eventuele gevoelige zoektermen de VPN even aanzetten.

Het computeren moet vooral acceptabel leuk blijven. Wat niet eenvoudig is.

Het is en blijft een dwangsysteem. De mensen willen het, meneer.
Je moet tegenwoordig overal uitkijken voor het lekken van je informatie, of stalkers met hun advertentie rommel.
Ik gebruik,

1 De Brave Browser die alles tegenhoud.
2 Als zoekmachine gebruik ik binnen deze browser Duckduck go.
3 Ik gebruik een VPN.

De browser is geheel in te stellen, en is een bijna gelijk aan de instellingen van Chrome. (Clone)

Toen ik laatst Brave geïnstalleerd had en vervolgens de extensie FIP Radio gaf deze geen geluid. Dit soort dingen maak ik altijd mee in alternatieve browsers.

Als je geen Google Chrome wil, blijft feitelijk alleen Firefox en Opera over.

Een trieste waarheid. (Voor mij).
Je kan de extensie Duckduck Go ook installeren in Firefox, Pale Moon en Chrome.
Gebruik die als zoekmachine, en je bent van Google af. (Geen Logs of gerichte reclame)
Brave is idd voor sommige wat lastig, maar als je doorhebt hoe het werkt en hoe je pagina`s kan uitsluiten, is het een zeer fijne browser.
Het duurde bij mij ook een paar dagen voor ik doorhad hoe alles werkte.
Als je ziet hoeveel ads hij tegenhoud van alleen al facebook, phuuuuuuuu........, dus ik zou het nog eens proberen met Brave.
Zet hem erbij op, en zoek het rustig op je gemak uit tot je weet hoe alles werkt.
Deze browser wordt veel gebruikt in de Developer wereld.

Toen jij geen geluid had met FIP Radio, was het feitelijk maar 1 knopje om wederom geluid te krijgen.
Het automatisch afspelen staat namelijk uit.
Dat kan je per pagina instellen.
Typ mijn naam maar in op Facebook, Ook ik had met mijn stream in eerste aanleg geen geluid, maar na 1 ingreep binnen Brave dus wel weer.

Jou reactie,

Als je geen Google Chrome wil, blijft feitelijk alleen Firefox en Opera over.
Een trieste waarheid. (Voor mij).
Reputatie 3
Badge +3
Je krijgt de cookies ook op veel andere sites.. bv. tbv. Google Analitics, of Facebook (omdat de site owner facebook tooling gebruikt of advertenties vertoond) en van vele advertentie netwerken.

Geld ook op mobieltjes trouwens

Algemeen:
Mijn ervaring met uMatrix is goed voor zowel Firefox als Chromium. Default staan alle site geblokkeerd. uMatrix maakt ook nog onderscheid tussen verschillende categorien:
Cookie, CSS, image, media, script, XHR, other. En je kan dit per deel voor een site selecteren:
Consumentenbond.nl is de hoofdsite van dit forum, maar gebruikt onder water de volgende sites
7 verschillende cloudfront.net "servers", algoloia.net, 3* algolia.com, cloudflare.com, amazonaws.com, dimml.io, jsdelivr.net. tiqcdn.com, googleanalytics.com, newrelic.com (ik heb 30 geblokkeerde hosts uit die lijst)

uMatrix blokkeert ook de recente nieuwe tracking methode mee tw. URL-Audit (ook wel ping-link genoemd) waarbij voor elke genoemde "a href=URL1 ping=URL2" na klikken bijde URL's worden aangeroepen, URL1 wordt getoond, URL2 is voor logging bij betreffende partij.
Voordeel van default alles blokkere tenzij toegestaan (whitelisting) is dat willekeurige driveby download site helemaal geen kans maken.
Nadeel: je zult de eerste keer dat je een site benaderd wat zaken moeten aanzetten als het dan wel werkt dan save je de instellingen en liggen ze voorlopig vast.
Daarmee hou je ook de de trackers die bv. ABN-AMRO betaalsite (tiqcdn, omtrdc.com) of de tracking die de ING betaalsite activeert (m-pulse).

Je kan ook instellen dat je Facebook wel wil benaderen maar alleen als primaire site, en dat alle referenties elders naar FB geblokeerd worden.

Er zijn nog maar heel weinig browsers die privacy voorop zetten, de enige die nog redelijk bruikbaar is heet vivaldi.
Opera is tegenwoordig een vrijwel standaard chrome.
Brave is een partij die zelf als advertentie weder verkoper tussen partijen gaat zitten. niet bepaald een privacy vriendelijke organisatie die er achter zit. (is een advertentie bedrijf).
Zelfs firefox is om en implementeerd de url-audit uitbreiding.
Toen jij geen geluid had met FIP Radio, was het feitelijk maar 1 knopje om wederom geluid te krijgen.
Dank voor dit commentaar.

Ik ga het nog eens proberen, want Brave spreekt mij op zich wel aan.
Reputatie 3
Badge +3
@leonz, ik weet niet hoe goed je Engels is maar Brave laat best heel veel liggen zie link hieronder, daarnaast sluit het bedrijf deals om zaken wel door te laten. Jij als gebruiker hebt niet de controle.
https://www.netsparker.com/blog/web-security/brave-browser-sacrifices-security/
Een aantal sites worden ge whitelist waaronder bv. de facebook trackers.

Mogelijk is Vivaldi een beter alternatief. https://vivaldi.com/features/

Alle privacy aware browsers hebben een generiek probleem. Er zijn nu eenmaal Site eigenaren die alles perse willen volgen en lak hebben aan privacy. Hun sites werken niet (goed) zonder alle tracking en tracing...
Voor mij betekent dat meestal, rechtsomkeert maken, maar als je dat niet wil dan zou een andere browser in "incognito" mode voor die ene site wel kunnen werken.

Een VPN aanzetten werkt mogelijk om je IP adres te verbergen (het kan ook een gat in je beveiliging veroorzaken op windows systemen, omdat verkeer door tunnels als betrouwbaar gezien wordt, wat een aanval op de File shararing services etc. mogelijk maakt).
Maar bij Fingerprinting, Cookies, Super Cookies, etc. is dat niet meer relevant. Browser met kenmerk X is Browser met kenmerk X op welke manier je ook het internet op gaat. (via VPN, thuis connectie, werk verbinding, via netwerk van vrienden, hotspot etc. etc.)
...ik weet niet hoe goed je Engels is...
Mijn Engels is belachelijk goed.

Wat ik vooral steeds zoek is een goede primaire browser.

Vivaldi is ook al afgevallen, want ik kreeg geen talen toegevoegd (als ik mij goed herinner).

Brave zou het voor mij vooral goed moeten doen qua functionaliteit. De privacy interesseert mij daarbij aanzienlijk minder.

Wat privacy betreft vertrouw ik het meest op SRWare Iron. Die heb ik al jaren in reserve. Maar wat functionaliteit betreft, scoort die niet zo goed. NPO TV 1 speelt hij bijvoorbeeld niet af, want de NPO wenst hem niet te ondersteunen.
Reputatie 3
Badge +3
Vivaldi heeft zo'n 45 talen, waaronder Fries, Nederlands voor de UI.
(In te stellen via General settings tab.).

Overigens is het ook mogelijk om in Google te zoeken waarbij de nodig filters worden toegepast zodat google niet direct jouw PC ziet.
https://www.startpage.com/ aka IxQuick.
Hallo Nico2000,

Het ging om talen voor de spellingscontrole en zoals gezegd weet ik niet helemaal zeker of dit de afhaakreden was.

Startpage gebruik ik sinds dag 01 van mijn internetactiviteit.
Reputatie 3
Badge +3
Dat zou in recente versie opgelost moeten zijn:
https://forum.vivaldi.net/topic/35597/spell-checking-language/7

Instellingen met:
vivaldi://settings/languages
Hallo Nico2000,

Nogmaals: ik ben niet zeker of het over de spellingscontrole ging, maar goed nieuws als dat nu goed werkt.

Na recentelijk weer een vreselijk “gedoe” met Firefox (geen bladwijzer favicons meer), zit ik nu bij 1. Waterfox, 2. Opera en 3. SRWare Iron.

Waterfox bevalt op dit moment goed, maar ik houd Vivaldi in reserve. Vanwege het Chromium bijna-monopolie wil ik graag een Firefox-achtige browser op één.

Reageer