Consumentenbond.nl

Dia's digitaliseren, welk bedrijf?

• 4 januari 2019
  • 41 reacties
  • 6903 Bekeken

Kan iemand mij helpen, adviseren over het volgende:

Ik wil mijn dia's digitaliseren en dit laten doen door een bedrijf. Kwaliteit tegen een redelijke prijs is voor mij het belangrijkst. Kan iemand mij hier advies over geven of ervaringen delen?
Zelf al eens geprobeerd dia's in te scannen en projecteren en overfotograferen maar ik ben niet tevreden over de kwaliteit hiervan. Gezocht op vergelijk van dit soort bedrijven (Trigger, ScanCorner, diadigitaal.nl etc.) maar niet echt kunnen vinden. Ik ben benieuwd naar de reacties.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste @Fraver , ik heb in 2011 een Epson V500 scanner gekocht om dia's en negatieven te scannen en heb daar hele goede ervaringen mee. Je vraagt om een bedrijf, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar misschien kan ik je met mijn verhaal overtuigen dat je met zelf doen voor minder een hogere kwaliteit kan halen.

Er zijn kleinere scanners die tot 1800 dpi gaan en 24 bits. Die zijn teleurstellend, dan zit je op het niveau van een 5 megapixel camera. Deze scanners kunnen alleen kleinbeeld negatieven en dia's doen.

Nu is de Epson V550 of V600 of V800 of V850 te koop. Deze scanners kunnen alle negatieven en dia formaten aan, van de kleine klik klak camera's tot en met de 6x9 of 6x12 negatieven. Zwartwit of kleur maakt niet uit. Er zitten houdertjes bij waar je die in moet doen. Het werkt perfect. Met deze scanners kun je uit je oude negatieven en dia's een kwaliteit halen van 10-12 megapixels of meer. Als ik de resolutie op 3200 dpi zet en een kleinbeeldnegatief scan is de resolutie van de scan circa 2800x4400 pixels en de jpg file is zonder compressie tussen de 4 en 7 Mb groot. Je kan tot 6900 dpi of optisch tot 9600 dpi maar dan krijg je hele grote fotobestanden van 25-100 Mb. Dat doe je toch niet, dus is 3200 dpi een mooie stand. (De scanner is ook geschikt om papieren A4 velletjes op 200 dpi te scannen). Je moet wel eerst een beetje leren om met de software om te gaan.

Het is net als met speakerboxen van een stereoinstallatie, hoe geweldig de installatie ook is, hij doet niet beter dan wat de boxen kunnen doen. Zo is het met negatieven, de scanner kan een negatief niet mooier maken dan die is, maar hij haalt er wel meer uit dan de analoge papieren foto van de vroegere afdrukcentrale.

Als je dus je dia's laat scannen door een bedrijf, ga je krijgen dat ze alles in een dialade stoppen en in batch alles scannen. Wellicht door een stagiare of uitzendkracht, want het is dom werk. Tijd is geld, dus ze gaan niet individueel elke foto optimaliseren. Het is de vraag welke resolutie ze doen. Bij 3200 dpi duurt 12 negatieven scannen ongeveer 20 minuten. Als je zelf scant kan je in het preview scherm zelf de dia's en negatieven optimaliseren. Ik bedoel dan dingen als kleurcorrecties, tegenlicht verminderen enz. In het previewscherm zit een menu dat lijkt op Photoshop waarmee je een heleboel correcties kan opgeven. Daarna de scan nog verder optimaliseren in Photoshop als je die hebt. Het gaat zo ver dat je van een donkere onderbelichte of overbelichte bijna onzichtbare foto nog een bijna normale foto kan maken.

Je kan met deze hoge resolutie scanner een kwaliteit uit je dia's en negatieven halen die concurreert met een digitale camera van 10-12 megapixels. Pas als je inzoomt zie je korrel, maar anders is het verschil bijna niet te zien.

Hier een link naar de EPson V550 . Maar een andere scanner met gelijkwaardige specificaties is net zo goed. Waar je op moet letten is de optische dichtheid, beetje raar begrip, maar hoe hoger die is, hoe beter de kwaliteit. De V550 haalt 3,4. De kleurdiepte van 24 bits of 48 bits is een groot verschil. Hoe zeg je dat begrip in een paar woorden? De donkere grijze partijen op een foto gaan in 48 stapjes van licht naar donkergrijs. Alle kleuren gaan in 48 stapjes van licht naar donker. De foto is veel sprankelender dan een 24 bits foto. Echt de moeite waard om daar op te letten.

Ik heb voorbeelden op de website Flickr staan, maar de website gaat deze week over naar een betalende site en is op dit moment gesloten. Zodra die open gaat zet ik de link met voorbeeldfoto's hier.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Helemaal mee eens, zelf scannen kost een goede scanner en flink wat tijd, maar je weet zeker dat het gebeurt zoals je de kwaliteit wilt.

En volgens mij is het zelf doen uiteindelijk goedkoper dan uitbesteden aan een bedrijf.

Als je het uitbesteed, zelfs aan een goed bedrijf, dan moet je heel goed controleren, want de kwaliteit hangt af van diegene die de apparatuur bedient.
Ik heb een keer 2 foto's uitbesteed om meteen ook heel groot af te laten drukken en dit ging bij de 2e volledig mis.
Ik ben toen terug geweest en zij zagen het ook na zeer goed kijken en hebben het overnieuw gedaan, maar dan moet je ook iemand aan de balie hebben die kan zien en begrijpt en dat was de 2e persoon pas, de eerste zei, je ziet toch het beeld, maar begreep niets van de kwaliteit.

Zorg altijd dat je binnen de optische kwaliteit blijft met het hoogste aantal bits, het kan hoger, maar dit gaat met software opvulling van het beeld en als je dat wilt, kun je dat beter later zelf doen om de kwaliteit beter te beheersen, automatisch gaat niet altijd zoals je de kwaliteit zelf wilt.

Veel succes en plezier ermee.☺
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb al een tijdje wat voorbeeldfoto's op de website Flickr gezet om te kunnen laten zien als het zo voorkomt. En net vandaag is Flickr helemaal down. Of ik ben bedot en ze hebben me voor lidmaatschap laten betalen om daarna de site te sluiten, of ze zijn even wat aan het overzetten of zo. Maar het is de hele ochtend al Bad Bad Panda op Flickr.

Edoch, op mijn mobiel kan ik wel mijn foto's zien op Flickr. Het zijn zeven foto's in originele resolutie. Klik op de foto, dan zie je de titel waarin staat om wat voor soort negatief het gaat. Klik of swipe een tweede keer op de foto om maximaal in te zoomen zodat je de korrel kan zien.

Hier is de link https://www.flickr.com/photos/70756908@N04/albums/72157635609983314

Foto 1 = klik klak camera uit 1973 vierkant negatief zwart wit
Foto 2 = klik klak camera uit 1973 vierkant negatief kleur
Foto 3 = 6 x 9 negatief zwart wit 1973, die kan je dus veel meer vergroten
Foto 4 = 6 x 9 negatief kleur 1974
Foto 5 = kleinbeeld negatief zwartwit 1976 spiegelreflexcamera
Foto 6 = kleinbeeld negatief kleur 1975 spiegelreflexcamera
Foto 7 = kleinbeeld dia 1981 spiegelreflexcamera

@Bert hartstikke leuk dat je het ook zo ondervonden hebt. Er gaat wat tijd in zitten. Maar je kan het scannen doen tijdens het internetten als je toch achter de pc zit. Elke 20 minuten even twee nieuwe repen van 6 negatieven erin doen, of elke 8 minuten vier dia's. Ik heb m'n hele collectie zo gedaan.

Hoe stofvrijer je werkt, hoe minder spikkeltjes en pluisjes op de foto. Achteraf kan je die ook stuk voor stuk in Photoshop wegpoetsen. Ik maak dan een piepklein rechthoekje net naast het spikkeltje en dan Ctrl-C (1e keer) en Shift-Ctrl-C (elke volgende keer) en dan het rechthoekje verschuiven op het spikkeltje en dan Ctrl-V. Als je klaar bent Save-As jpg doen want hij staat dan op psd.

Als je een gescande foto binnenhaalt in Word dan krijg je een piepkleine foto van 12x19 millimeter of zo. Als je die in Word dan met slepen uitvergroot krijg je een heel wazige lelijke onscherpe foto. Je moet dan de moed niet verliezen, want dat ligt aan de pixels per inch en de canvas size. Met Photoshop is dat eenvoudig te corrigeren. Haal die foto binnen in Photoshop, kies Image Size. Onthou even uit je hoofd de Width in pixels, bijvoorbeeld 4400. Iets naar onderen staat 3200 bij Resolution. Dat klopt ook wel want je hebt bij 3200 dpi gescand toch. Verander die 3200 naar 72, dan zie je de Width veranderen van 4400 naar 99. Je moest die 4400 uit je hoofd onthouden, vul die nu weer terug in bij Width. Dan zie daarboven dat de megabytes hetzelfde zijn gebleven terwijl de dpi op 72 staat in plaats van 3200. Je foto verandert niet in size. Daarna op ok drukken en saven. ALs je de foto dan binnenhaalt in Word is hij normaal als andere foto's, mooi scherp bij paginabreedte. Die dpi van 72 is wat ik bij andere foto's zie, ,maar het mag ook 96 zijn of zo.
Reputatie 7
Badge +5
Mocht voor een aantal mensen Photoshop te duur of te ingewikkeld zijn.

Paint.net is een uitstekende eenvoudige gratis vervanger met alle mogelijke basis functies.
Automatische melding als er een nieuwe versie is.
Ik gebruik hem al 14 jaar voor foto bewerking, gescande bestanden wijzigen en foto's bewerken voor websites en sociale media.

Paint.net wordt in stand gehouden en steeds verbeterd door middel van donaties of kopen in de Microsoft store met automatische updates voor € 4,99 - € 6,00.

https://www.getpaint.net/download.html#download
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Die zien er goed uit, beter zal het niet lukken in een bedrijfsmatige setting.☺
Kennen jullie/iemand ook de Plustek OpticFilm 8100? Is dat een goed alternatief voor de epson? kost € 220; kenmerken:
  • Geschikt voor 35 mm negatieven en dia's
  • Resolutie van 7200dpi
  • 48-bit kleurdiepte
  • Compact formaat
  • Inclusief software

Reputatie 7
Badge +5
Ik ken hem niet en zie eigenlijk alleen Engelse reviews met ongeveer deze uitslag: @T.M.A. van Hoek

Plustek Opticfilm 8100: Pros

High resolution scans
Good value for money
Multi exposure feature
Bundled software is easy to use
Padded carry case

Plustek Opticfilm 8100: Cons

No infrared dust removal
Frames can be difficult to align properly
Drivers can be tricky to install
Reputatie 7
Badge +6
Ik ken hem ook niet.

Maar de Epson V550 of V600 heb je ook voor om en bij €220. Ik zie daarmee vergeleken grote verschillen. Leg de tekst van beide productbeschrijvingen eens naast elkaar, het lijkt op een pizzaverkoper en een echte technicus. De Plustek kan alleen de 35mm formaten = kleinbeeld, de Epson kan alle formaten, dus ook die mini 12x18 mm negatieven aan een papiersteookje uit die mini klik klak camera's, vierkante, rechthoekige.

De Plustek scant alleen op 7200dpi. Er staat niet "tot". Epson scant op elke waarde van 96dpi tot 9600dpi.

De Plustek kan geen A4 velletje of kleiner papier scannen als een normale scanner, de Epson wel.

Van de Plustek kan ik de optische dichtheid niet vinden. Epson is 3,4 maar als Plustek 2.0 is of zo heb je kwaliteit voor de basisschool.

Epson kan 12 kleinbeeldnegatieven (2 repen van 6) in een keer scannen of 4 dia's.

Bij Epson kan je ook een klein stukje van een negatief met een rechthoekje selecteren om b.v. te scannen op 9600 dpi.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Let op de optische dichtheid!
@Jan @Bert Bedankt voor jullie advies maar aangezien ik niet veel tijd heb, denk ik er toch over om het te laten doen en blijft mijn vraag (zie topic) staan. Iemand goede ervaringen met bedrijven, winkelketens die de dia's voor je digitaliseren? Of toch maar wachten op mijn pensioen en de raad van Jan & Bert aannemen? 🙂
Reputatie 6
Badge +6
Helaas echt goede ervaringen heb ik niet.
Er zijn er ook niet meer zoveel die overzetten. En ik had nog 1100 dia's die ik wilde digitaliseren. En ja ik ben ook liever lui dan moe. Uiteindelijk na Googlen zag ik de Hema staan. Nou dat is vertrouwd en zit wel zowat overal. Niet in mijn dorp natuurlijk 😫.
Maar ik ben naar een Hema gegaan en kon daar alles inleveren, zij zorgden voor de rest. Ik heb alles ingeleverd, kon allemaal in cassettes blijven zitten voor de volgorde. Ik heb er ook nog 14 "Films", vroeger ook zo in, bijgedaan. En ze hebben inderdaad alles gedigitaliseerd, kan je nog kiezen tussen standaard en betere kwaliteit, de laatste gekozen. Wel de kwaliteit is goed, maar alles staat door elkaar, alle dia's door elkaar, geen volgorde, films op aparte DVD maar ook niet op volgorde enz. enz. En tot slot geldt bij de Hema een quotum regeling, dus hoe meer dia's hoe goedkoper. Is ook niet toegepast bij mij, ik heb steeds de volle mep betaald. En aldus 250 Euro teveel betaalt. Uiteraard gereclameerd, gebeld, gemaild en geschreven....... nooit meer wat van gehoord. Het digitaliseren is goed, de rest is waardeloos, een waardeloze service, een ontzettende klant minachting. Doe er je voordeel mee. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5

. Uiteraard gereclameerd, gebeld, gemaild en geschreven....... nooit meer wat van gehoord.

Hi Leo,

Je zou eventueel nog kunnen overwegen om het op Klachtenkompas te zetten. Of had je dat toevallig ook al gedaan? 😉

Groet,
Celine
Reputatie 7
Laten doen kost een vermogen. Ik heb ontelbare dia's en een scanner maar het zijn echt klussen voor regenachtige dagen, je moet ze ook uitzoeken, niet iedere dia is de moeite waard. Komende winter ga ik ermee aan de slag, man heeft het opgegeven.
Reputatie 7
Badge +6
Hoop dat je het doet @MrsJones het resultaat is de moeite waard.

Ik fotografeerde vanaf 1970 en bewaarde alle negatieven in vellen in mappen met erboven de tijd en plaats. Ik ben in 2010 begonnen, zo s'avonds als ik achter de computer zat. Elke circa 15 minuten twee repen negatieven erin of vier dia's, even de instellingen kijken en scannen maar. Dat heeft vier jaar geduurd zo maar het is nu een schat aan foto's.

Elke jpg file moet je nalopen met Photoshop, stofjes eruit, eventuele correcties doen. Dat is een avond werk per 200 scans. Elke jog-file minstens het jaar en de maand als begin van de bestandsnaam, en daarna de lokatie en waar gaat het om. Dan sorteren de foto's op datum genomen. Elke foto 3200 dpi, dan is een kleinbeeld negatief of dia 4-7 Mb in circa 2800x4200 pixels = 2x3.

Die 48 bits kleurdiepte geeft prachtige tekening in alle partijen. De scanner die ik had haalt meer uit een negatief dan de papieren afdruk van de fotozaak.

Toen overleed een kennis. Die had 8000 dia's van reizen door Europa jaren '70 en '80, meeste stadsgezichten en gebouwen. Het zou anders in de kliko gaan . . . Ik heb al 4000 gedaan inclusief beschrijven waar en wat het is. Met Google Maps is 90% van de precieze lokaties terug te vinden. Meestal heb je het zo aan de hand van kerktorens. Die paar die ik niet wist hebben kijkers op Flickr gezegd. Dus werd het 100%.

Op een brocanterie kocht ik voor €3 een stapel doosjes met dia's van vakanties in de jaren '60. Ik heb van alle 360 dia's de lokatie kunnen vinden. Als je op de dia klikt krijg je de beschrijving. Hier de link

https://www.flickr.com/photos/126031411@N06/albums/72157647969645428
Reputatie 7
@Jan en alle andere forummers, de moed zakt me in de schoenen als ik de reacties hier lees maar het is ongetwijfeld de moeite waard. Ik heb geen idee waar de projector is, hij moet er nog zijn maar het is nu niet de tijd van het jaar om de kelder uit te baggeren. Als ze je op een verlichte plaat legt zie je het toch minder goed. De dia's begonnen rond mijn veertiende (1964). Hoeveel het er zijn weet ik niet, volgens mijn man, die de doosjes heeft geteld, meer dan 10.000 dus het is een aardig karweitje waar ik me niet op verheug. Gelukkig zijn ze wel gesorteerd voor zover we dat konden zien, we hebben niet alle doosjes nagekeken, alleen of ze vol zijn..
Reputatie 6
Badge +6
De berichten over het zelf doen zijn inderdaad zeer interessant en komen positief over. Behalve dan de tijd die @Jan beschrijft. Dan zakt net als @MrsJones me de moed in de schoenen.
Ik heb echt heel veel gefotografeerd. Voor de krant heel veel, want je kreeg niet altijd een fotograaf mee. Doe het zelf maar, en geholpen en geleerd van de fotografen, heb ik dus veel gefotografeerd, in begin in zwart-wit en volop rolletjes, maar die waren er genoeg op de krant. Privé veel foto's gemaakt, vervolgens was dia's in, ook nog even film, en toen brak natuurlijk de rolletjesloze tijd aan. Maar ik heb zoveel gefotografeerd, en vond het ook leuk, ook privé en wilde natuurlijk het beste van het beste...... maar ineens ben je het zat, althans dat gebeurt bij mij zo.
En wat het digitaliseren betreft, had ik zelfs een dure HP scanner gekocht, die speciaal uitgerust was voor dia's. Maar toch heel veel werk daaraan. En toen we uiteindelijk de ruim 1100 vakantiedia's tegenkwamen hebben we maar besloten het te 'laten' doen. Het resultaat, de kwaliteit, is best goed, maar alles zit dus door elkaar op veel te veel schijfjes. Is dus wat aan te doen, nieuwe schijfjes branden en wel alles op volgorde zetten, en al wat bij elkaar hoort enz. Maar ook dat is zo sneller gezegd dan gedaan.
Ja en tot slot, Celine, de HEMA. Het digitaliseren is wel al een tijdje geleden, tegen de 2 jaar aan. Dus heeft het dan nog zin. Blijft dat mijn positieve kijk op de Hema behoorlijk is afgenomen. En ik was vroeger zo'n HEMA fan, vooral het restaurant als kind heerlijke puddinkjes. Maar die hebben ze niet meer en hoef ik ook niet meer, uit boosheid. Ik heb ook reviews geschreven op Google Maps, in totaal wel een 16 á 1700, niet allemaal over de HEMA. Maar wel een paar pittige. Groeten Leo.
Reputatie 7
https://www.kamera-express.nl/media/517871d6-4b4e-4cdd-8ba4-9d47476ece68
Er zal wel iets mis gaan met het plaatje maar wij hebben zoiets, ergens, want als mijn man iets opbergt vindt niemand het meer terug.

Ik zie het plaatje alleen als ik in het reactieveld tik maar ik denk dat de url het wel doet.
Reputatie 6
Badge +6
Het is uitstekend gelukt, het plaatje is prima te zien. De dia laat een giraffe zien, maar het apparaat om de dia's te bekijken ken ik wel. Ik heb ook zoiets gehad, en verder van die diavertoners waar je de dia in moest stoppen, een lichtje ging branden en de dia kon je vergroot zien. De dia scanner die ik had was een platte HP, je kon de dia's scannen naar DVD, maar je kon ze ook op de PC zien, dus ook groter beeld. En degenen die we nu hebben laten digitaliseren, bij de HEMA dus, dat zijn schijfjes en kan je zelfs (al dan niet overzetten op USB) op de TV zien. En wij hebben als zovele anderen zo'n platte TV, ik meen 129 cm, dus groot genoeg, LED TV een Samsung zo heet ie. Maar ook in TV"s ben ik niet zo'n technicus. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@Leo, je verrast me dat je als journalist royaal mocht graaien in de doos met hoge kwaliteit fotorolletjes bij je baas en maak maar foto's. De foto's die je dan gemaakt hebt zijn in mijn ogen heel wat waard wat betreft lokale geschiedenis, volkenkunde, mens en maatschappij en weet ik veel meer van die dingen. Dus ik hoop dat je al die negatieven en dia's nog ergens weet onder te brengen, misschien het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid of het Nationaal Archief. Dat is, als je het niet meer kan opbrengen er zelf nog iets mee te doen. Het is wel zo dat jij van elke foto nog de drie w's kan zeggen, wanneer-waar-wat. Naarmate de negatieven steeds ouder worden, worden ze alleen maar waardevoller. Het zijn juist journalisten die de gekste foto's maken die later het meest gewaardeerd worden.

Je schrijf over foto's van de Hema op CD en DVD schijfjes, alles door elkaar, je moet ze overnieuw maken op de juiste volgorde en zo. CD's en DVD's hebben het nadeel dat het opzoeken van foto's een hele toer is. Tegen de tijd dat de inhoud van de schijf in verkenner verschijnt heb je al geen zin meer. Na vijf keer een schijfje erin doen, hoef je al niet meer. Het gaat nogal traag.

Daar is deze oplossing voor. Tien jaar geleden ben ik beginnen met twee stuks 2 Terabyte externe harde schijven. Daar heb ik al mijn CD's en DVD's naar toe gekopieerd. De schijf ligt naast mijn computer (en de tweede is de backup in de kast), alles netjes geordend op volgorde van tijd. Zoek ik een foto, ik heb hem binnen een minuut.

Hierboven de 2 Terabyte harde schijf. Er zit een 3,5 inch schijf in. Met een USB kabel sluit je hem aan op je computer. Maar er zit ook een trafo bij. Hij valt iedere keer in slaap en moet je een programmaatje hebben NosleepHD die elke 10 minuten een bestandje er naar toe kopieert. Op een zo'n schijf kunnen 400.000 foto's van 5 Megabyte! Dat is meer dan genoeg toch?

Maar na tien jaar raakte mijn 2 TB's een beetje vol. Ik heb toen twee stuks 4 Terabyte 2,5 inch harde schijven gekocht. Die zijn veel kleiner, ze passen in je bloeszak, zie de grotere 2TB links ervan, kosten nu €106 maar de prijs daalt steeds. Voordeel is dat de 4 TB geen trafo meer heeft, de voeding gaat via de USB kabel en hij valt niet in slaap. Hier gaan dus 800.000 foto's op van 5 Megabyte. Zoveel heb je natuurlijk niet, maar er gaat van alles meer op en je kan tien jaar vooruit. De tweede is dan een backup van de eerste die in de kast ligt. Dat zou eigenlijk bij iemand anders in z'n huis moeten zijn, want bij brand ben je anders wellicht alles kwijt.

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van archiveren van foto's en andere bestanden. Ik ga daar dus niet over uitwijden. Het is hier een gebruikerforum dat je met elkaar je eigen situatie kan delen en zo iedeeën van elkaar opdoen. Ik heb een enorm archief aan foto's en andere dingen. Om iets terug te kunnen vinden maak ik het zo makkelijk mogelijk, namelijk alles gesorteerd op volgorde van tijd. Alle negatieven en dia's die ik gescand heb, hebben een bestandsnaam als volgt: jaar-maand-dag-plaats-waar gaat het over. De foto's van de digitale camera's hebben de bestandsnaam die de camera genereert. Maar de map waar ze inkomen heeft de datum en naam zodat je weet waar het over gaat. Bij de gescande negatieven kan ik zoeken op iets in de bestandsnaam, bij de digitale camera foto's dus niet meer. Op die 4 TB schijf ontstaat dan onder Mijn Afbeeldingen deze mappenstructuur. Elk jaar heeft dus een verzameling submappen naargelang er gebeurtenissen zijn in dat jaar.

Reputatie 7
Petje af, zoiets krijg ik vast niet voor elkaar.
Reputatie 6
Badge +6
Hele hoed af, en pruik erbij,kan ik makkewlijk zeggen want heb ik niet. Het lijkt mij ook @MrsJones heel wat werk, zeker als je er niet in bedreven bent. Maar ik heb een hele doos dia's, een grote AH is shoppertas vol dia's terug gekregen.... een 15 schijfjes met alles gedigitaliseerd, maar wel allemaal door elkaar..... zo lopen we in Oostenrijk,dan ineens in Spanje, of inde Efteling en dan ineens in Madurodam, het is echt niet leuk te bekijken. Op de ene dia is zoonlief 5 jaar, de volgende al 13, rijdt ie in Duitsland op zijn eerste bromfiets, een Suzuki, allemaal leuke herinneringen, maar zo het kijken niet waard. Ik ga het advies in me opnemen, maar het is een heel epistel, eerst maar eens zien of ik eruit kom. In elk geval bedankt voor het advies. Meld me nog wel een keer privé om de juiste stappen e.d. Groeten Leo
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter wij hebben één doosje ongesorteerd gevonden, dat lijkt wel een beetje op wat je schrijft. Ik hoop wel dat het bij dat ene doosje blijft, anders wordt het een heel lange klus.
Reputatie 6
Badge +6
ja, @MrsJones , dat weet je zelf het beste. Wij wisten dat we van de vakanties toen we nog jong warfen vele dia's genomen hadden en ook waf films, klein beeld films van Agfa heette dat, meen ik. Maar we konden ze jaren niet vinden tot ineens die doos voor de dag kwam. we schrokken van de hoeveelheid. de projector ook onder het stof deed het niet meer, het projectiescherm en de tafel waren er nog wel, maar heeft weken zoeken gekost. Uiteindelijk hebben we alles op zo'n klein diaviewertje bekeken. en besloten ze toch maar te digitaliseren, het is een ware en emotionele herinnering. Jammer dat alles door elkaar staan. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@MrsJones het plaatje kwam goed over. Ik herken die scanner, die lagen destijds ook bij de Aldi, maar uiteraard ook in andere winkels. Die scanners halen ongeveer 5 megapixel kwaliteit, dat is vergelijkbaar met een digitale camera uit circa 2005. Uiteraard prima als je het daar mee zou willen doen, maar de resolutie en kleurkwaliteit ligt dan op het niveau van foto's die je publiceert op websites op internet. Maar tegenwoordig heeft iedereen wel een digitale camera met een veel hogere resolutie en briljant scherpe foto's in heel mooie kleuren. Foto's zijn in een resolutie van 10 tot 16 megapixels of meer, bijvoorbeeld vanaf 2736 x 3648 = 5,2 Megabyte. Die scanner op je foto gaat misschien van 768 x 1284 = 1,2 Megabyte.

Dit is dan voor de overige belangstellenden. Ik weet niet hoe ik het goed moet vertellen, maar bijvoorbeeld die Epson V500 scanner die ik heb gekocht gaat heel veel verder. Die kostte toen €210, nu is de opvolger V550 of V600 ook zoiets. Helemaal niet duur vergeleken met wat je krijgt. Het voert te ver om hier dat hele apparaat te gaan uitleggen. Maar bij het scannen wordt de resolutie van de scan bepaald door de dpi die je kiest. Hij gaat van 96 tot 9600 dpi. Voor een kleinbeeldnegatief heb ik zelf gekozen voor 3200 dpi, dat resulteert in een jpg file van een scan van circa 2800 x 4200 dpi en variëren de megabytes van 4,5 tot 7. Dat komt overeen met een 10-12 megapixel digitale camera. Een scan van een negatief gemaakt met een spiegelreflexcamera, dan concurreer je met een digitale camera zo mooi. Alleen als je uitvergroot zie je de korrel en herken je dat het een negatief was.

Over kleuren is dit handig om te weten, want dat zit allemaal in deze typen scanners. De eerste poppetjes van computerspelletjes waren in 8 kleuren, dat groeide later naar 16 kleuren, en toen 64. De eerste digitale foto's waren in 256 kleuren, dat groeide naar 1024 en nog meer. Later werd het 64000 kleuren en nu wellicht nog meer. Dat wil zeggen, elke foto is opgebouwd aan een heel scala van kleuren. Dan is er ook nog kleurdiepte. Je hebt 12 bits, 24 bits of 48 bits. 48 bits houdt voor foto's in dat elk van die 64000 mogelijke kleuren is verdeeld in 48 stapjes van licht naar donker. Dus elke roodnuance of geelnuance of welke kleurnuance dan ook kan ook schaduw opnemen, bijvoorbeeld van helder roodnuance naar donkerroodnuance. Heb je een 12 bits foto, dan zijn de grijswaarden in de donkere partijen opgedeeld in 12 stapjes. Heb je 48 bits, dan zijn diezelfde grijswaarden opgedeeld in 48 stapjes, fourty eight shades of grey zeg maar. Door die 48 bits zit er veel meer tekening in een foto, in de schaduwpartijen, in de achtergronden. Die foto's zien er veel sprankelender uit. Je haalt het kwaliteitsniveau van een trouwfoto zeg maar. Die kleine scanner is meer voetbalplaatjes kwaliteit. Dus ga je voor een scanner, zorg dat die 48 bits is. Behalve dit moet je ook letten op de optische dichtheid, hoe hoger hoe beter de kwaliteit van de scan. Mijn Epson had 3,4.

Ik heb foto's gemaakt hoe de scanner werkt. In feite is er van alles mogelijk. In principe kunnen er alle negatiefformaten in en je kan scannen in alle resoluties van 96 tot 9600 dpi. Je kan ook stukjes uit negatieven scannen, kleur, zwartwit, dia, negatief, positief whatever. Er zitten drie raampjes bij waarmee alles kan. Dia's gaan vier stuks in een raampje. In een avond kan je makkelijk 50 dia's scannen terwijl je daarnaast gewoon aan je computer kan blijven werken. In de houder passen ook twee repen van 6 kleinbeeldnegatieven, totaal 12 negatieven dus. Die scan duurt ongeveer 15-18 minuten per 12 als je scant op 3200 dpi. Heb je andere negatiefformaten, die ienie mienie kleine negatiefjes uit die wegwerpcamera's of vierkante van die klikklak instamatic camera's, of 4x4 cm negatieven van die Rolex, of 6x9 of 6x12, er zit een raampje bij waar je die allemaal in kan doen.

Bij het scannen heb je de keuze dat de Voorbeeldscan in thumbnails komt. Dan kan je vooraf bij elke thumbnail apart correcties in kleur, korrel en tegenlicht en zo opgeven, bijna hetzelfde als je achteraf met Photoshop kan doen. Hoe stofvrijer je werkt hoe minder werk achteraf. Ik geef hier nu voorbeelden met printscreens.

Dit is de scanner, je kan er een raampje inleggen met dia's of negatieven, kleinbeeld tot 6x12. Klep dicht, instellingen klaarmaken en scannen maar. Op een gegeven moment wordt het lopende band werk en gaat het snel.

Heb je nog mappen vol met negatieven, gooi ze niet weg, scan ze!

Er is een raampje voor 6x9 negatieven, maar dat kunnen er ook 6x12 zijn of 4x6. In ditzelfde raampje kun je ook van die kleine negatieven in doen die aan een papieren reep zitten. Geen probleem. Het scant allemaal en reuze scherp!

Op dit paneel geef je alle instellingen op. Je kan die laten gelden voor de hele batch van 12 negatieven of 4 dia's, of je doet elk negatief en dia apart. Dus algemene aanpassingen of individuele. In uitklap menu's kan je alle instellingen opgeven, hoeveel bits kleuren, soort film. Met deze scanner kan je ook gewoon een A4 vel papier scannen op bijvoorbeeld 96 dpi! De onderste helft van het paneel kan je het negatief vooraf corrigeren, minder korrel, tegenlichtcorrectie, kleurherstel. Maar als je in die vijf vierkantjes duikt direct onder Aanpassingen, dan kom je in de wereld terecht wat Photoshop allemaal achteraf kan. Een negatief die helemaal donker is, kan je nog helemaal ophalen tot iets fatsoenlijks.

Als je proefscans hebt gemaakt, kun je bepalen welke hoeveelheid dpi's je voor negatieven mooi genoeg vindt. Ik ben voor mezelf op 3200 dpi uitgekomen. Je kan gerust naar 9600 gaan, de scan duurt dan wel een stuk langer en de jpg-file is misschien 100 Megabyte groot. Dat is onwerkbaar, bij 3200 dpi is de file 4,5 tot 7 Mb groot. Ieder z'n smaak. Let op het vinkje links onderaan bij Thumbnail. Als je Thumbnails kiest krijg je bij Voorbeeldscan standaard thumbnails in het rechterpaneel precies zo groot als het negatief is. Dat werkt het snelst. Maar als je thumbnails uit zet krijg je gewoon de repen negatieven in het voorbeeld en kan je rechthoekjes maken wat je wil scannen. Of het hele negatief of stukjes eruit. Die rechthoekjes kan je dupliceren en dan overzetten naar het volgende negatief. Deze manier is een stuk bewerkelijker en duurt langer om in te stellen. Je mag zelf kiezen.

Als je scant met Thumbnails aan en je doet Voorbeeldscan dan krijg je 12 negatieven in je rechterpaneel. Als je een negatief niet wil laten scannen zet je het vinkje onder het negatief uit. Selecteer je één negatief (blauwe kader) dan kan je voor dat ene negatief alle Photoshop correcties vooraf toepassen. klik maar op een van die vierkantjes onder Aanpassingen. Je kan de aanpassingen ook voor alle 12 negatieven in een keer laten gelden. Wat je wil.

Als je Thumbnails uit zet krijg je rechts twee repen negatieven in de Voorbeeldscan.

Dan kan je rechthoekjes maken in de negatieven van wat je wil scannen, het hele negatief of kleinere stukjes eruit.

Dit is die grote houder voor 6x12 negatieven. Maar zoals je ziet, als je dan Voorbeeldscan zonder Thumbnails doet, kan je in deze grote houder ook elk ander negatiefformaat leggen, of kleine reepjes of 2 stuks van 4x4 en dan met rechthoekjes precies aangeven wat je wil dat er gescand wordt.

Ik hoop dat jullie dit leuk vinden. Als je geen zin hebt om te gaan scannen dan doe je het niet. Maar het is makkelijk te doen met de scanner naast je computer en om de circa 15 minuten moet je even de scanner bijvullen met negatieven of dia's en dan kan je weer doorgaan op bijvoorbeeld dit forum of wat je ook maar doet achter je computer. Zo heb ik in 4 jaar meer dan 80000 dia's en negatieven gescand. En dan albums maken op Flickr en alles goed beschrijven.

Voor wie het niet weet, de tekst die je onder een foto zou willen schrijven, die tekst kan je met Photoshop binnenin de jpg-file van die foto schrijven. Je ziet het niet op je harde schijf. Maar zodra je die foto upload naar Flickr, Picasa, Google Photo's en zo dan verschijnt die tekst automatisch in het vakje onder de foto.

Voor de goede orde, ja ik weet dat er ook andere soorten scanners zijn die hele diawagens achter elkaar kunnen scannen. Deze voldeed prima voor mij.

(De printscreens hierboven zijn gemaakt door op de toetsen Alt-PrtScr te drukken op je toetsenbord).
Reputatie 7
Als je hieraan gewend bent en het routine is geworden, hoe lang zou je dan, bij benadering, over 100 dia's doen?
Reputatie 6
Badge +6
MrsJones goeie vraag of voor kenners zoals Jan wellicht een vreemde vraag, echt een amateursvraag, gaan ze dan zeggen, en dat kan ik me levendig voorstellen. Dit wat Jan allemaal op papier heeft gezet is een hele scancursus met volop adviezen welke scanners goed en slechts zijn en waarmee en hoe je moet scannen. Als ik al de begrippen ineens voor me zie, heb ik zo'n O Ja, of heet dat AH erlebnis. Dan weet ik uit mijn diep geheugen.... ja zo zat dat, daarin drukten ze het uit, dpi, en de term resolutie klinkt me ook bekend, van 256 naar nu 1004 en nog hoger. Ik vind het fantastisch om te horen en Jan kan enorm enthousiasmeren. Maar dan moet je naast hem gaan zitten, vele aantekeningen maken, alle schema's meenemen en dan...... ik zeg niet gaat het goed, eerder dan zit je thuis nog met je handen in het haar. Ik vind het prachtig, maar het is wel een hobby, dit kan je niet zo maar allemaal weten. Ik althans niet, daar kom ik eerlijk vooruit en mag van mij ieder lachen😂, maar als leek kan je dit niet allemaal weten, als hobbyist of professional wel. En ieder heeft zijn/haar eigen hobby's met al die bijbehorende weetjes. Dat is maar goed ook, zo kunnen we elkaar op dit forum helpen.
Het plaatje geeft een Epson scanner, die lijkt precies op mijn HP Scanner. Ik ben daar ook enthousiast aan begonnen en dan komt de vraag zoals @MrsJones hoe lang gaat dat duren en hoe vaak gaat het fout enne..... Dat mag ik wel, zeg ik van mezelf, een verzamelaar zijn, maar ik kan niet alles bewaren en het wordt gauw kamers vol artikelen, dozen e.d., dat op en gegeven moment je maar naar echtgenote, familie en kennissen luistert .......... joh je gebruikt het toch nooit meer, gooi het weg. En zo is gebeurd, de scanner is weg, maar ook alle oude PC's, de XT's en AT"s, de Commodore, ja collectors item nu, maar dan kan ik Ahoy wel, afhuren om alles kwijt te kunnen.
En erger nog, ik ben gepensioneerd, heb dus officieel niets te doen, maar helaas ik heb het hartstikke druk. Ja met al die andere hobby's, maar ook met alle huishoudelijke beslommeringen, daarin is ook genoeg te doen, je moet alles onderhouden, schoonmaken, opruimen en de tuin doen, en voor ons iedere keer het ziekenhuisbezoek, en anderen helpen met administratie, invullen formulieren, samen de boodschappen doen, maar een ieder heeft dat toch wel. En dit forum vind ik leuk, mee discussiëren, kost ook veel tijd, en enquêtes doen ook, en reviews schrijven, Google Maps is mijn grootste, maar ook Trust en vele, vele anderen. Ik werd 04.00 uur wakker, kon niet meer slapen en zit weer achter de PC. Vroeger zeiden ze, joh met pensioen, je valt in een gat, nou ik weet van niets en achter de geraniums zitten doe ik ook niet, die krengen kosten me veel te veel tijd om te verzorgen. Dus nogmaals petje en hoedje af voor het epistel van Jan, en uiteraard alle adviezen en discussies van anderen. Zo helpt je elkaar. Groeten Leo.

Reageer