Consumentenbond.nl

Dia's digitaliseren, welk bedrijf?

• 4 januari 2019
  • 41 reacties
  • 6875 Bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Mijn tik is ook dat ik op alles tracht te antwoorden en ik vergeet Jan over het foto's maken op de krant. Wij hadden een tien á twintigtal fotografen bij de krant verdeeld over vaste dienst en free lance. Ze hadden alleen wel hun gebruikelijke opleiding gehad. De zgn. 'hoofdfotograaf ' (bij ons uitgedrukt in chef fotograaf, chef redactie (mijn functie) en dan uiteraard in klassen 1e, 2e, 3e enz. klasse journalist, wat weer met de CAO te maken had) moest zorgen dat alles in orde was. Hij bestelde ook allerhande zaken. Dure camera's gingen uiteraard via de hoofdredactie en financiën, maar papier en rolletjes (destijds volop) gingen gewoon via hem. En ze betrokken alles bij de groothandel, maar met tegen de 20 fotografen werd niet op een rolletje gekeken. Als ik vroeg, ik heb rolletjes nodig want ik moet daarheen..... kreeg ik meteen een pak van tien. Nee daar deden ze niet moeilijk over. Maar het was dus wel allemaal zwart-wit dus erg veel thuis had je er niet aan. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@Leo dank je wel. Ik geniet van je schrijfsels en blijf een bruin vernoeden houden dat je een schat aan zwartwit negatieven hebt. Pakje van 10 rolletjes zo meekrijgen, wow, voor mij staat er veel moois op. Als je in de archiefwereld duikt, www.wiewaswie.nl of www gahetna.nl dan zijn jouw negatieven goud waard denk ik.

@MrsJones 100 dia' ik schat elke 10 minuten 4 stuks, is 2 tot 3 avonden tijdens je overig conouterwerk. Om ze daarna met Photoshop stofvrij te maken en te beschrijven dan deed ik er 300 op een avond.
Reputatie 7
Jan, dan had ik jaren geleden moeten beginnen 😞
Reputatie 6
Badge +6
Hallo @Jan , goede morgen, ook @MrsJones en alle anderen.
Jan je bent te bescheiden, en de complimenten worden me te veel. Eerst door een ander als onbenul aangemerkt..... maar je weet dat zegt meestal meer over hem dan over mij, en nu volop complimenten, ik word er verlegen van en je onderschat jezelf. Wat je zelf aan een verklarend epistel hebt gebreid mag er ook wezen. Over de hoeveelheid tekst zeg ik zeker niets, ik doe dat zelf ook, als ik iets goed wil uitleggen, haal ik er ook van alles bij, en maar hopen dat iedereen het dan begrijpt. Het tegengestelde is vaak waar, want krijg ik commentaar, er staat zoveel bij elkaar ik snap er niets meer van. En dat ligt niet aan hen, maar aan mij. Al kom je die 'bekentenis en het excuses' zelden tegen.. Maar je bezorgd me ook een rot dag, want als ik jouw verklaring van de persfoto's leest zie ik me al in een Rolls Royce rijden, vreselijke wagen overigens.
Een persfotograaf is zeker niet zuinig op rolletjes. Dat is geen fotograaf die er een kwartier over doet om een foto te maken, iedereen netjes recht zetten, glimlachen enz. Je begrijpt dat kan niet. Dus schieten ze, als het ware, maar raak. Ze hebben allemaal een motordrive (is van vroeger, zit er standaard in), en rikkedetik er worden van één gebeurtenis, bijv. een handdruk, tig foto's gemaakt, onder de mom er zit wel één goede bij. Zo heb ik ook één en ander geleerd, dus toch snel een zo goed mogelijke en pakkende foto maken. Maar het volgeschoten rolletje ging naar de fotografie want er moest zo snel mogelijk een bruikbare krantenfoto afgedrukt worden. En dat was het terrein van de fotografie niet van de schrijvende pers........ die moest wel coderen, dus de grootte aangeven, wel of geen tekst eromheen, onderschrift e.d. en zo ging ook de foto weg naar de zetterij. Dus leuk dat je zegt dat het zoveel waard is, ik heb niks. Maar ik ben er niet verdrietig om, het is alweer zo'n tijd geleden. Nou dit ging nog over foto's, dia's en digitaliseren, dus nog on topic. Verder uitleg en verhalen zie ik wel weer op privé berichten, ik moet wel even tijd maken, maar er is geen haast. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Bijzonder mooie/goede uitleg van het scanproces met deze scanners.

Ik heb het oudere zusje van deze scanner de Epson Perfection V37, optische scanresolutie 4.800 dpi (horizontaal x verticaal) bizar goed zijn deze, met tig mogelijkheden.
Even zoeken in de mogelijkheden, maar dan heb je ook wat.
De Epson V500 heeft zelfs een optische scanresolutie 6.400 dpi (horizontaal x verticaal), de V550 en V600 hebben dezelfde spcificaties.
Reputatie 7
Het isnatuurlijk fijn als je mooie foto's krijgt van je dia's maar het gaat me ook om de emotionele waarde, ik ga me er wel verder in verdiepen, uitbesteden is behoorlijk prijzig.
Reputatie 4
Badge +5
Laten we het in dit topic weer puur over digitaliseren van dia's houden 😉

Met de fijne en inhoudelijke uitleg zullen vast veel mensen geholpen zijn, @Jan en @Bert 😄 Dank daarvoor!
Reputatie 7
Badge +6
Dank je wel @Bert , blij dat je ervan kan genieten.

Het is maar met welke scanner je bent begonnen, de ene heeft wat meer mogelijkheden dan andere. Maar het programma is inderdaad subliem dat er tig mogelijkheden aan zitten om negatieven en dia's te scannen en te bewerken. Alles wat Photoshop heeft om foto's achteraf te optimaliseren heeft de scanner bijna ook maar dan vooraf.

Net als @L.J.F. de Ruiter bewaar ik ook heel veel dingen. Ik ontdekte een keer die negatiefvellen, 100 in een doos voor weinig, en toen heb ik al mijn negatieven vanaf mijn eerste foto daarin opgeslagen in ordners veilig in een kast. Dus ik heb m'n hart opgehaald met die scanner. Al die foto's zijn eigenlijk in twee categorieën, waar privédingen op staan zoals je kinderen en je thuis, en waar algemene dingen op staan die gerust openbaar mogen zijn zoals stadsgezichten, toeristische foto's, gebouwen, evenementen. Die openbare foto's maak ik dan albums van op Flickr met een beschrijving.

@MrsJones voor mij is het ook inderdaad een andere waarde dan een financiële, de emotionele, maar ook de folklore, lokale geschiedenis, genealogie, cultuur whatever. Het archiefwezen bewaart vooral bestuurlijke archieven en zijn familiearchieven voor hun niet zo interessant, terwijl ze in andere situaties voor de gewone mensen juist wel heel interessant zijn. Alle gemeentes en provincies hebben nu onderhand de oude archieven op internet staan, burgerlijke stand en kerkboeken, notariële archieven, militaire registers en nog een heleboel meer. Het wordt dan een hele toer om iets te vinden, welke gemeente, welk archief. Daar hebben ze dan www.wiewaswie.nl als oplossing voor, daarmee kijk je in alle archieven online en wordt je direct naar het originele archiefstuk geleid. Daar zitten ook oude foto's bij. Het Rijksmuseum en het Nationaal Archief hebben daar heel veel van.

Wat ik dan doe is m'n eigen archief aan negatieven ook op internet zetten op de website Flickr als een soort eigen museumpje. Elk onderwerp een album op volgorde van tijd en alles netjes beschrijven. Er zit een viewcounter bij en kan je zien hoeveel kijkers elke foto heeft. Het is dik genieten!
Reputatie 7
Natuurlijk zitten er ook andere kanten aan de dia's , voor zover ik me herinner is het grootste deel genomen in de vakanties, altijd Frankrijk of ėén vakantie in Beieren na. Veel zijn gemaakt in dorpjes, mooie doorkijkjes, gebouwen, kerken, of er veel dia's tussen zitten die in Nederland zijn gemaakt weet ik niet, wel een aantal in Blijdorp want die heb ik ooit gemaakt. Dat is ook wel leuk want de dierentuin van toen is wel een beetje anders dan nu. Ik maak altijd foto's, ben overigens een slechte fotograaf, waar, als het even mogelijk is, geen mensen op staan. Vroeger was dat makkelijker, toen brak je je nek nog niet over hordes toeristen met rolkoffertjes. Als je vroeg of iemand even een stapje opzij wilde doen was dat destijds geen probleem, tegenwoordig krijg je een grote mond.

dat apparaatje kan ik zo snel niet vinden, jammer want dan zou ik misschien nog iets kunnen vragen.
Reputatie 2
Badge +2
Kijk op marktplaats naar een Canon conoscan 9000F Mark2/II kost rond de €100 en is een van de beste scanners.
Of een Epson V500 of hoger V800 is een hele dure maar gaan ook 12 dia`s tegelijk in.
Traag is iets uit het verleden al is het verwisselen van dia`s nog steeds hand werk
Badge
Hoi

Ik heb enige jaren geleden diverse pogingen gedaan om mijn dia's (+/- 8000) zelf in te scannen maar heb nooit een echt goed resultaat kunnen bereiken.

Ik heb toen contact opgenomen met http://www.vanmilservices.nl en hij heeft al mijn dia's echt goed gescanned en voor een redelijke prijs.

Hij zat ook nog bij mij in de buurt.

Succes, Tom
Reputatie 6
Badge +6
Fraver @Fraver is met deze topic begonnen en ik weet niet of Fraver al de goede oplossing gevonden heeft.
Zelf volg ik als gewoonlijk alles op de voet. Er zijn uitstekende oplossingen bij met goede technische uitleg. Maar wel echt technisch en met veel werk en zoals Fraver al stelde ik heb niet zoveel tijd of er niet zoveel tijd voor of zoals ik er weinig zin in, dus laat het liever doen. Nu de laatste opmerking van @A.G.M. Verhoef is wellicht een goede, maar voor mij helaas te laat. Zoals al gezegd heb ik het bij de HEMA laten doen, een gerenommeerd bedrijf, dacht ik en denk nu wel anders.
Ten eerst veel te duur, ten tweede geen staffel toegepast, dus extra duur gemaakt, en ten derde alle dia's door elkaar gegooid en ruim 1100 dia's op 14 schijfjes ???, ook extra duur en tot slot, vierde dus, voor geen reden, geen klacht vatbaar. Een 2 á 300 euro teveel gekost en Hema zwijgt als het graf. Schijnt ook niet zo best te gaan en wellicht een graf te worden, voor mij begrijpelijk met zo'n klachtendienst.
Maar als die Van Mil echt zo goed is, en dus wel zwart op wit een goede prijs krijgen, en dat alles toch op een chronologische volgorde blijft .... enz. enz. dan wellicht het proberen waard. Groeten Leo.
Badge
Het meeste werk is altijd nog het uitzoeken, sorteren en op volgorde zetten van je dia's.

Ik heb ze allemaal ingeraamd ingeleverd, elke slede van 50 stuks genummerd en een lijstje gemaakt van de nummering, het onderwerp en de datum.

Ook heb ik een externe USB harddisk meegeleverd om alle bestanden op te slaan.

Om zeker te zijn van de kwaliteit heb ik eerst een proefserie met dia's van verschillende ouderdom laten uitvoeren.

Nogmaals, ik ben zeer tevreden met de geleverde kwaliteit maar sterk verouderde dia's zijn vaak behoorlijk teruggelopen in beeldkwaliteit en wat er niet op staat kun je niet (automatisch) weer terughalen. Vooral bij Kodak, maar ook bij FujiFilm dia's was de teruggang in kwaliteit heel sterk. Gelukkig waren de meeste dia's gemaakt op Agfa film.
Ook ik overweeg de dozen met dia's van mijn overleden ouders te laten digitaliseren.
De dia's zitten in dia-dozen, maar zijn niet geordend, dat wil zeggen sommigen op zijn kop, anderen in spiegelbeeld. Als ik dit een bedrijf laat doen, komt dat dan goed, of moet ik eerst zelf alles "recht" zetten?
Badge
Ik zou ze zelf eerst even in de juiste positie en de juiste volgorde zetten.
Het positioneren kun je ook wel laten doen maar dat geeft wel extra werk en dus vermoedelijk ook extra kosten.

Je kunt ze altijd even mailen met de vragen die je nog hebt.

Groeten en succes, Tom
Dit kan professioneel worden gedaan door een digitaliseringsbedrijf *

* [Commerciële link verwijderd door beheerder].

Reageer