Consumentenbond.nl

Digitenne omzetting van netwerk: ervaringen?

• 20 september 2018
  • 43 reacties
  • 9002 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
KPN vernieuwt het Digitenne netwerk in Nederland. Met de huidige Digitenne-ontvanger tv blijven kijken, werkt (straks) niet meer. Huidige apparatuur wordt omgeruild. Vanaf 1 oktober kan de eerste regio (Noord) Digitenne in hd-kwaliteit kijken.

Wij zijn benieuwd naar hoe dit is gegaan. Wist je wanneer jouw apparatuur omgeruild moest worden? Hoe ging dat in zijn werk? Was het duidelijk wat je moest doen?Laat het ons weten en help eventueel elkaar bij vragen!

Alle veranderingen van het nieuwe KPN Digitenne op een rijtje.

43 reacties

Gisteren een stevig gesprek gehad met een KPN medewerker. Ik kreeg van KPN een email dat ik mijn digitenne modem moest omruilen voor een nieuw modem, daar digitenne volledig zou gaan veranderen en het oude modem niet meer zou werken. In de mail staat dat vanaf het 2e modem €5 per maand betaald moet worden. Nou heb ik ook interactive tv van KPN, met een daarbij behorend modem. Nu wordt er gesteld door de KPN man dat dat modem als 1 modem geteld wordt en mijn nieuwe digitenne modem als 2e modem, dus ik moet nu € 5 per maand gaan betalen. In de email wordt alleen gesproken over digitenne en niet over interactive tv. Ik dacht dat het 1e modem gratis was, maar dat is dus niet zo.
Vr.gr. H.Atema
Reputatie 5
Badge +1
Vreemd dat ze zo'n ontvanger modem noemen. Digitenne is toch gewoon digitale TV via de ether. Daar heb je een digitale tuner voor nodig. Een Modem (modulator-demodulator) is een ander soort apparaat.
Ik heb het modem genoemd, het is dus een tuner. Maar het gaar over het omruilen van.
Reputatie 5
Badge +1
Heb je dus een Modem en een Tuner en geen 2 Modems. Dus ook geen tweede Modem.
Lees goed wat ik geschreven heb
Als je het exact wil hebben, KPN spreekt over ontvangers. Dus een oude ontvanger omruilen voor een nieuwe.
Reputatie 5
Badge +1
Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed maar:
  • Als je een Digitenne abonnement hebt en je wil een tweede ontvanger begrijp ik dat je voor die tweede ontvanger moet betalen.
  • Maar als je een Interactief abonnement en een Digitenne abonnement hebt begrijp ik niet dat je dan voor Digitenne extra moet betalen.
  • Dan kun je beter je Interactief actief abonnement bij een andere provider kiezen dan is Digitenne dus blijkbaar goedkoper.
Badge
Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed maar:
  • Als je een Digitenne abonnement hebt en je wil een tweede ontvanger begrijp ik dat je voor die tweede ontvanger moet betalen.
  • Maar als je een Interactief abonnement en een Digitenne abonnement hebt begrijp ik niet dat je dan voor Digitenne extra moet betalen.
  • Dan kun je beter je Interactief actief abonnement bij een andere provider kiezen dan is Digitenne dus blijkbaar goedkoper.

Nee, als je bij een andere provider itv neemt, dan betaal je meer voor digitenne.
Los kost digitenne 15,50, dit is dan inclusief 1 ontvanger. (eigenlijk kost het digitenne abonnement 10,50)
Heb je een itv abonnement met bv 1 gratis ontvanger erbij, dan vervalen de digitenne abonnementskosten (10,50). Maar omdat je een 2de ontvanger in het pakket nodig hebt voor digitenne, betaal je daar wel 5 euro voor.
Een vriend van heeft zijn digitenne ontvanger wel gratis. Dus ergens is er iets mis. Maar hij heeft Telfort met digitenne erbij. ( telfort is van Kpn)
Badge
Dat kan, als hij een pakket heeft met 2 itv ontvangers kun je er ook 1 omruilen voor een digitenne ontvanger. Of hij heeft nog een oude kooptuner, maar die werken binnenkort niet meer.
Ik heb een heel ander probleem. Ik heb geen KPN-digitenne (=DVB-T) abonnement maar gebruik een DVB-T ontvanger die ingebouwd zit in de TV in mijn camper. Ik kijk alleen naar de FTA (Free To Air zenders). Dat is in Nederland NPO 1,2,3 en een regionale zender, maar b.v in Duitsland zijn dat veel meer zenders.
Nu gaat KPN DVB-T2/HEVC zender modulatie toepassen. Dat betekent dat ik zo een ontvanger ergens moet kopen en dus een extra kastje in mijn camper krijg en met 2 afstandsbedieningen moet werken. Ook heb ik gelezen dat HEVC niet in alle landen gelijk is c.q. dat niet duidelijk is welke ontvangers werken met alle HEVC versies. Ben benieuwd of er iemand is die het fijne er van weet.
Trouwens ik vraag mij af of KPN dat zo maar mag doen, want vele camper bezitters en bootbezitters zullen tegen dit probleem aanlopen. Perslot is het een voorwaarde om de FTA goed te leveren om uberhoupt een zendlicentie te krijgen. Dat heeft met veiligheid te maken omdat de overheid deze zenders in noodgevallen kan gebruiken om inwoners te bereiken.
Fokko H.
Een paar maand terug heb ik met KPN al eens contact gehad over het hoe en wat met het vernieuwde systeem. Toen heb ik ook de opmerking gemaakt1 over caravan, camper en bootbezitters en of het misschien een een idee was om er bvb een 12 volt apparaat te maken voor deze groep. Want ik heb het idee dat dit de grootste groep gebruikers is. En zoals het bij KPN gaat, nooit weer wat gehoord. Men denkt niet mee met klanten.
Reputatie 3
Badge +5
@F.H. Sijtsma Die FTA zenders (NPO 1, 2, 3 en regionaal) kun je dadelijk inderdaad niet meer met de tv die de ingebouwde DVB-T tuner heeft bekijken. Want er wordt dan niet meer uitgezonden in DVB-T, maar in DVB-T2. Je moet dus in nieuwe apparatuur investeren: of een nieuwe tv (grote investering) of een losse ontvanger (kleinere investering van 40 a 50 Euro).
Niet elke DVB-T2 losse ontvanger heeft HEVC aan boord, of het zit er wel op, maar het werkt niet goed voor het DVB-T2. Hierbij wat meer specifieke info. Goed navragen en de specificaties checken is ons advies. Niet in alle landen in Europa wordt HEVC gebruikt. Hopelijk hebben wij je iets verder kunnen helpen met je eerste vraag !

Het blijft mogelijk om zonder Digitenne abonnement NPO 1,2 en 3 te ontvangen. De regionale zenders uit je omgeving kun je dan ook ontvangen. Je hebt hier wel een geschikte KPN Digitenne ontvanger voor nodig.
Over je vraag of KPN het eea 'mag' wijzigen: KPN biedt dus een mogelijkheid om zonder abonnement de FTA zenders te blijven kijken.

Vervelend dat je geen reactie (meer) hebt gehad over je contact met suggestie.
Klopt het dat alleen de kpn ontvangers, (dvb-t 2), alle zenders kunnen ontvangen? Er worden ook ontvangers te koop aangeboden voor ongeveer €50,00 . Die kunnen dus alleen 1,2,3, en regionaal ontvangen.
Reputatie 3
Badge +5
@H.A. Atema voor de niet-gratis zenders heb je altijd een abonnement nodig (en geschikte apparatuur). Dat hoeft niet van Digitenne/KPN te zijn, maar kan ook bij Ziggo, T-Mobile, CanalDigitaal en nog een heleboel andere providers. Mits die op je adres diensten leveren natuurlijk. Je kunt hiervoor een postcode-check doen op de website van de provider of in onze alles-in-1-vergelijker.
Wat ik bedoel is.... Moet je een ontvanger van KPN hebben om buiten npo en regionale tv. ook rtl. sbs. enz. te kunnen ontvangen. Of kun je zelf een ontvanger kopen van een ander merk en alle zenders ontvangen vie de nieuwe digitenne norm dvbt 2.
Reputatie 3
Badge +5
@H.A. Atema Je zult voor de niet-gratis zenders een ontvanger/tuner van KPN moeten 'huren'. Bij het abonnement zit een (1e) tuner inbegrepen. Een losse kopen is niet (meer) mogelijk.
Ik vind dit vreemd, daar de andere merken vaak beter zijn dan wat KPN aanbied, gezien een aantal ervaringen in het verleden. Nu ben je €5,- per maand kwijt, terwijl je voor rond €50,- er een koopt. Dus binnen een jaar terug verdiend. De tijd zal het leren.
Ik wil graag een nieuwe TV kopen en via digitenne kijken. Welke maat TV maat word aangeraden? Gaat het HD signaal nog voor problemen zorgen op een 4K TV?
Reputatie 7
Badge +5
@E Doeve De maat hangt af van de afstand en je eigen voorkeur.

Als ik nu een TV zou kopen, dan zeker een 4K TV zijn of een monitor met een soundbar, voor de komende jaren als 4K de standaard gaat worden.
Als een 4K TV of een monitor, HD aangeboden krijgt, maakt hij er zelf 4K formaat van, dus dat is geen enkel probleem.

Ik zou graag weten wat de Consumentenbond gaat doen tegen het verplicht moeten huren van een tuner bij KPN? Dit is mij eigenlijk al jaren een doorn in het oog en was ook dé reden om afscheid te nemen van Digitenne.
Maar met de smartcard en eventueel een CI-module was het nog mogelijk om eigen apparatuur te gebruiken.
Straks na de overgang naar DVB-T2 dus niet meer (voor de gecodeerde zenders).
De excuses van KPN zijn slechts een drogreden, zij zeggen dat nog veel DVB-T2 apparatuur geen HEVC ondersteund, op zich al discutabel maar dan nog is dat de verantwoording van de kijker als hij (vaak zeer bewust!) niet voor de verplichte apparatuur kiest.
Overigens, was er niet een Europese wet die vrije apparatuurkeuze moet mogelijk maken?
Reputatie 3
Badge +5
@AaVee KPN staat bij het nieuwe Digitenne geen eigen losse (koop)tuners meer toe. En oude tuners werken niet met de nieuwe frequentie. Dat is voor een groep klanten zeker vervelend. Dat wat wij kunnen doen, en al doen, is monitoren of de omzetting goed gaat, of mensen op tijd zijn geïnformeerd, of alles duidelijk was en op schema loopt en of het nieuwe Digitenne werkt, etc. Om die reden had ik ook dit topic geopend.
En hoe zit het dan met deze wetgeving, welke inmiddels ook al in de Nederlandse wet opgenomen zou zijn?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex:32008L0063

In die wet start nl. dat het de klant altijd mogelijk gemaakt moet worden eigen eindapparatuur te kunnen gebruiken.

De definitie van eindapparatuur in die wet is:
“de apparaten die voor overbrenging, verwerking of ontvangst van informatie direct of indirect op de interface van een openbaar telecommunicatienet zijn aangesloten; in beide gevallen, direct of indirect, kan de aansluiting geschieden per draad, per optische vezel of via elektromagnetische golven; een aansluiting is indirect wanneer een apparaat geplaatst is tussen het eindapparaat en de interface van het net.”

Artikel bij Tweakers hierover: https://tweakers.net/reviews/5321/all/zelf-een-thuismodem-kiezen-gaat-het-dan-toch-nog-gebeuren.html

Tweakers spitst zich toe op modems, maar de wet is ook van toepassing op TV-ontvangers, immers dat zijn dan ook eindapparaten volgens bovenstaande definitie.
Reputatie 7
Badge +5
@AaVee schreef: "En hoe zit het dan met deze wetgeving, welke inmiddels ook al in de Nederlandse wet opgenomen zou zijn?"

Dit is nog niet in de wet opgenomen, omdat er nog geen duidelijkheid is over het feit wat eindapparatuur is.

Ik wil mijn eigen modem gebruiken. Mag dat?
Nou we hebben sinds gister die nieuwe DVB-T2 hevc h.265 en had al een Strong SRT8211 ontvangertje van Bol.com klaar staan.

Dat valt vies tegen. Ene moment mooi beeld. Dan opeens: "geen signaal" en dan weer stilstaand of flapperend beeld. Niet stabiel te krijgen ook niet met antenne versterkertje.

Van arremoede de Strong maar aan Bol geretourneerd. Terwijl we jaaren probleemloos en zelfs zonder kastje er tussen FTA hebben gekeken op DVB-T.

Moraal: KPN wint bandbreedte over de rug van de belastingbetaler die het wel subsidieert want die heeft nu helemaal geen TV meer. Oke de NPO bagger is nog te ontberen maar regio RTV-Oost is toch jammer

Reageer