Beantwoord

Domotica na nieuwe router

• 25 November 2021
  • 9 reacties
  • 97 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
  • James Bond
  • 290 reacties

Beste allen.

Ik heb in huis zo'n 50 apparaten smart. Gordijnen, lampen, infrarood verwarming, thermostaat voordeur slot enz.

Het instellen lukt me prima en alles werkt goed.

Nu ben ik echter toe aan een nieuwe router (mesh) en vraag me af of alle apparaten gewoon weer werken als ik het netwerk dezelfde naam geef.

Ik weet wel dat veel apparatuur alleen op 2.4 GHz werkt en dat de nieuwe router een gecombineerd 24/5ghz afgeeft. Die zal ik dus even moeten splitsen naar 2,4 en 5 GHz. Maar ik kan nergens vinden of ik alles opnieuw moet aanmelden of dat ik alles zo over kan zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 25 November 2021, 16:02

Bekijk origineel

9 reacties

Het grootste gedeelte zal gewoon weer werken.
Die het niet meer doen, verdienen een pluim voor beveiliging.
Apparaten die niet geschikt zijn voor mesh, zullen af en toe een korte onderbreking ondervinden.

Reputatie 7
Badge +4

domotica apparaten werken toch niet via wifi?!

Reputatie 4
Badge +3

@E.B.F. Stroeve Weldegelijk, kan bluetooth zijn. wifi of andere communicate normeringen.

Maar goed laat ik het dan smart home devices noemen. Weekend onder Google Home. Dan is daar geen onduidelijkheid meer over.

@Wortelstamper ik hoop eigenlijk een beetje op wat u zegt maar voorzie vooral problemen in de gezamenlijke 2.4/5Ghz band. Ooit een andere router geprobeerd en veel 2.4 GHz apparaten snappen de gemixte band niet. Even een los 2.4ghz bandje aanmaken alles weer aanmelden en dan de band weer combineren.

Maar ik hoop dus op een betere oplossing

Wel vast dank voor uw meedenken.

Domotica werkt op bluetooth, wifi, dect en lpd
Bluetooth werkt ook op 2,4 Ghz

Reputatie 7
Badge +6

Ik had eerst geen mesh en werkten mijn apparaten allemaal op het 2,4 en/of 5,0GHz netwerk. Later komt Ziggo met een Smartwifi app. Ik kreeg toen een nieuwe Connectbox (= modem/router) en met een wifi pod erbij kon ik een mesh maken waarbij de 2,4 en 5,0 GHz netwerken werden gecombineerd tot één. Dezelfde apparaten verbinden nu gewoon weer met de Connectbox. Chriet Titulaer Huis van de Toekomst staat hoog bij mij maar ik heb geen domotica, gewoon de tablets, smartphones, laptops, desktops en printer. Ik geloof dat één tablet het alleen doet op 2,4GHz netwerk en die doet het na de mesh ook. 

Als ik bij mij het weer ga splitsen naar apart 2,4 en 5,0 GHz netwerk dan moet ik dat in het menu van de Connectbox uitzetten, maar dan is ook de mesh verdwenen.

Je hoeft niet alles in mesh te doen.
Maak een apart toegangspunt op een vast kanaal zonder mesh en wpa3
Geef die een eigen ssid

Mesh kent roaming, dat zorgt er voor dat apparaten slim van frequentie wisselen.
Apparaten die dat niet kennen, worden er uit gegooid en op een ander weer toegelaten.

Gewoon investeren in een apart toegangspunt lijkt mij de oplossing voor de oudjes.
Gebruik je ook veel bluetooth, kanaal 12-14 niet aanzetten in de router.

Splitsen 5 en 2,4 moet je niet doen.
Mesh gaat apparaten niet zoeken in de verkeerde band.

Toen ik vorig jaar overging van één router en een acces point naar 3 mesh stations heb ik het nieuwe netwerk de naar van het oude netwerk op de router gegeven en niet één apparaat heeft problemen gegeven. Ik had ook wat twijfel of dat met die gecombineerde banden zou werken maar probleemloos. Ik heb niet veel domotica maar die draaien ZigBee en geen wifi

Reputatie 7
Badge +4

apparaten die verbinden met wifi hebben geen weet van mesh. dus geef je nieuwe apparatuur dezelfde ssid/ww en de aangesloten apparaten merken daar niks van. 

klassieke domotica werkt met z-wave, ergens in de 800MHz band, en soms ook met andere protocollen als zigbee. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben inmiddels klaar en het was een beste klus. Ondanks dat ik WiFi eenzelfde naam gaf was er toch een probleem. Ik had een 2.4 en 5.0 netwerk (ssid) nu is het netwerk 2.4/5 GHz gecombineerd, dus feitelijk een andere naam

Letterlijk niet één apparaat werkte weer ineens. Ik heb alle apparaten opnieuw in moeten stellen. Een flink klusje maar alles werkt nu naar behoren. Met name de apparatuur van Google zelf was zo weer online. Daar kon ik gewoon een nieuwe verbinding maken. Veel. Lampen moest ik echt resetten om ze weer aan de praat te krijgen. Chromecast ging ook snel. 

Maar ongelooflijk wat ik qua dekking en signaal vooruit ben gegaan. Zelfs achter in mijn schuur haal ik nog 200 van de 600Mb.

En installatie van de mesh was echt zo gedaan.

Iedereen nog dank voor het meedenken en de tips

Reageer