Doolhof van Browsers

• 4 August 2018
  • 54 reacties
  • 2031 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
Al lijkt het zo, het is niet mijn bedoeling zoveel mogelijk topics te maken. Maar in een discussie in een ander forum werd me gevraagd of beveiligingssoftware, zoals Norton Security ook ongevraagd en hinderlijke mails of websites tegen hield, men dacht van wel. Ik heb contact opgenomen met Norton. Is niet echt prettig verlopen. Een mail kon niet, telefoon werkte toen niet, dus alleen chatten. Ben ik niet zo'n fan van want bijvoorbeeld ook nu weer kreeg ik iemand aan de lijn die haast had. Goede uitleg kon ik niet geven dat duurde hem te lang. Hij vroeg naar mijn browsers, welnu ik ben begonnen met live mail, maar dat schijnt te stoppen en bij een update kreeg ik webmail. Ook heb ik op de computer nog internet explorer staan en google chroom. Alles is apart, niets gaat tegelijk, ze storen elkaar niet. Ik kan alleen vooraf kiezen. Maar volgens die meneer van Norton is dat nog niet genoeg. Ik moet outlook nemen, Norton werkt alleen met outlook, zegt hij tenminste. Mijn vraag moet ik er nu nog een browser bijnemen en waarom bestaat dat oerwoud van browsers, want je hebt er nog veel meer.

54 reacties

Goedemorgen, L.J.F. de Ruiter,

Outlook is geen browser en Norton Security kan gebruikt worden in combinatie met elke browser (Opera, Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Edge enzovoort).
Reputatie 7
Outlook (Microsoft) werkt op iedere browser, dat Outlook geen browser is, is al gezegd. Firefox weigert soms Outlook te openen met de mededeling dat het om een onbeveiligde site gaat, geen idee hoe dat komt maar Mozilla en Microsoft schijnen niet elkaars beste maatje te zijn.
De Outlook die @L.J.F. de Ruiter vermeldt is niet outlook.com maar het programma Outlook zoals dat bij Office wordt geleverd en dat is net als het oude live mail programma. Norton schijnt inderdaad iets te doen in combinatie met het Outlook programma maar ik zou daar geen wonderen van verwachten.
Reputatie 7
Norton werkt toch ook op iedere browser? Bij mij in ieder geval wel. Nu heb ik een andere beveiliging, GData, waar ik overigens niet zo blij mee ben omdat hij soms wel héél erg streng is waardoor ik telkens iets moet aanpassen, die werkt ook op alles, Mozilla, IE, Chrome, Opera.
Reputatie 7
Badge +8
Beste Lëonz, mevrouw Jones en A. Deen (volgorde binnenkomst),

Dank voor jullie reacties. Ik was even wat aan het invullen bij opiniemeters, soms interessante enquêtes, soms niet. Wel staat er bij al dat soort zaken hoe lang het ongeveer duurt, nou neem dan maar de dubbele of driedubbele tijd. Uiteraard had ik wel eens van Outlook gehoord. Als je vroeger het office pakket nam zat het erbij. Ik heb er overigens nooit zoveel mee gedaan. Bij de aanschaf van mijn nieuwe PC was het office pakket veranderd, als je zomaar wat nam zat je aan een abonnement vast. De leverancier zei neem office 2016, dat is het goedkoopste, heb je wat je nodig hebt en geen abonnement. Ik gebruik word en excel. Heb nu eens goed naar het officepakket gekeken, maar volgens mij zit Outlook er niet bij. Wel PowerPoint 2016. Gesteld dat Outlook er inderdaad niet opzit en ik moet het apart kopen, wat heb ik er dan aan, want het is dus geen browser. Ik dacht uit de snelle chat met Norton begrepen te hebben dat ze allerhande malware en vooral die vervelende reclame van u hebt wat gewonnen tegenhielden, maar alleen bij Outlook. In het forum ging het over tegenhouden van u hebt bij AH wat gewonnen, U mag een week naar center parcs enz. Ik heb bij die Norton chat duidelijk geen goede uitleg gekregen, want Norton zou een uitstekende beveiliging software behoren te zijn en dus bij elke browser werken. Mijn browsers heb ik genoemd, en ook Edge staat er nog ergens. Voor mijn mail druk ik meestal op een envelopje en dat schijnt dan webmail te zijn en volgens mij is dat er na de laatste windows update bijgekomen. Voor de websites, internet e.d. druk ik op een E, ik heb er overigens verschillende, maar die ik meest gebruik is kennelijk Edge. Soms opent er daar iets niet en dan ga ik naar Internet Explorer of Google Chrome. Blijft dat Outlook daar niet bij hoort, is geen Browser, wat kan je er dan mee c.q. wat bedoelt Norton ermee.
Reputatie 7
Misschien zit ik er helemaal naast maar volgens mij is het mailprogramma van Outlook nog steeds gratis, behalve de premium versie.

dan is het een kwestie van intikken "aanmelden bij outlook", account aanmaken en een mailadres aanmaken, evt. met een paar aliassen. Zo heb ik het ooit gedaan maar dat is minstens vijftien jaar geleden. Proberen kost niets. Als halverwege blijkt dat er toch kosten aan verbonden zijn breek je die aanmelding gewoon af. Outlook heeft een goede spamfilter.
Dat is de website @Mevrouw Jones , die is inderdaad gratis maar voor het "ouderwetse" Outlook programma dat je bij de zakelijke versie van Office krijgt moet je tegenwoordig stevig betalen. Om de verwachtingen dan helemaal compleet te maken zijn er nu ook twee versies van Office, een online en een offline versie.

Overigens zou outlook.com best goed moeten zijn in het tegenhouden van spam en andere ongewenste mail. Welke mail optie gebruikt u nu feitelijk @L.J.F. de Ruiter en heeft u inderdaad last van Spam?
Reputatie 7
@A. Deen , ik kan er soms geen touw meer aan vastknopen, ook omdat ik teveel verschillende email adressen heb waarvan alleen hotmail, nu outlook, is gesynchroniseerd met mijn ipad, daar staat ook een icloud-adres op. De gewone mail die niet meer wordt ondersteund waar soms nog iets binnen komt heb ik aan een gmail adres gekoppeld, dat scheelt switchen van het ene naar het andere programma en dan heb ik nog Ziggo mail, die gebruik ik voornamelijk zakelijk. Yahoo heb ik eraf geknikkerd. ik kan me wel indenken dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet, of het nou om mailprogramma's of om browsers gaat, daarvan zijn er ook meer dan genoeg.
Reputatie 7
Badge +8
Beste teamleden, ik ben op zoek geweest naar Outlook en in eerste instantie terecht gekomen bij Microsoft. De actueelste Outlook is de Outlook 2016 en kost 135 Euro. Dus Outlook is niet meer gratis.

Outlook is wel te verkrijgen met het pakket Office 365, maar dat kost 7,- Euro per maand, dus een 85 Euro per jaar. Nu zijn er firma's die dat voordeliger leveren bijv. Bol.com 55 Euro per jaar. Toch is Outlook 2016 ook wat voordeliger verkrijgbaar bij Digitaallicence.nl, 39,20 voor Outlook 2016. Scheelt toch wel wat met Microsoft. Maar het is in feite geen browser en de meerwaarde op het hele doolhof van browsers ontgaat mij bij Outlook en Norton heeft het ook niet verklaard. Ik heb ook geen enkel vertrouwen in die chatter van Norton, want Norton hoort onder iedere browser te werken en alle onveiligheid, dus ook spam tegen te houden. De vraag in het forum was waarom houden ze die flauwe kul van prijzen gewonnen niet tegen. Het komt van NLtotalgreen, en het komt er gewoon iedere week door, iedere week wel wat anders ergens gewonnen. Nu houdt Norton het niet alleen tegen, ook Ziggo, mijn provider, die ook zegt zaken tegen te houden, doet niets en zelfs de adblocker uBlock Origin houdt heel veel tegen, maar NLtotalgreen niet. Ook een stukje beantwoord aan A.Deen, voor mail klik ik op een envelopje en dat is kennelijk webmail, vroeger was dat live mail, en ik begrijp dat het nu van Ziggo afkomt. Voor Internet, websites e.d. klik ik op de E van Edge, als deze bepaalde zaken, bijv. enquêtes, niet opent switch ik naar Internet Explorer of Google Chrome, had ook Opera of Firefox kunnen zijn, maar wat moet je met zo'n hele serie browsers?
Er is altijd een standaardbrowser. Het is nuttig als u weet welke dat is. Ik vermoed dat het bij u Edge is.

Daarnaast zijn er diverse mailprogramma’s. Ook als het webmail is, helpt het als u weet welke webmail dat is.

Ik heb zelf nooit iets anders gebruikt dan gratis Yahoo! Mail (is dus ook webmail). Volgens henzelf zijn zij het beste jongetje van de klas!

Hoewel Yahoo! Mail gratis is, houdt die toch vrijwel alle spam tegen, althans die komt terecht in de map „Spam“. Daar kijk je nu en dan eens in en maakt hem leeg (na een snelle controle van de inhoud).

Ongewenste berichtgeving houd je niet tegen, maar het helpt enorm als je zoekt met een privacy-vriendelijke zoekmachine.

Ik beveel Startpage Webzoek aan. Geen Google, Bing of Yahoo gebruiken om te zoeken dus.

Ik krijg alleen wat spam in de webmail, verder nooit iets vervelends.
Reputatie 7
Ik gebruik DuckDuck.go als zoekmachine, heeft veel filters die handig zijn als je (kleine) kinderen hebt en hij houdt je zoekgeschiedenis niet bij.
Reputatie 7
Badge +8
Beste Lëonz en mevrouw Jones,

Het komt jullie wellicht vreemd voor, maar ik kijk bijna nooit waar de besproken browsers e.d. vandaan komen, dan wel hoe ik eraan komt. Het is bij mij altijd zo gegaan koop je een PC dan zit een groot gedeelte er al op. Sowieso Windows en browsers voor mail en internet, en wellicht zijn die dezelfde. Ik weet alleen dat ik lange tijd, ook de vorige PC Live Mail had en Edge, dat was toen nieuw bij Windows, daarvoor was het internet explorer of zo iets. Pas was er een grote update van windows 10 en toen is er toch wel wat veranderd, waaraan ik aardig wennen moest. Zo had ik dus ineens een envelopje waarop ik moest klikken als mail. Als ik erop klik komt er een schema, pagina of scherm, hoe je dat noemt, daar staat op Mail, dan + Nieuwe Mail, dan Accounts en dan daaronder Gmail en UPCmail, beiden halen niet elkaars post binnen. Hoe ik eraan komt weet ik niet meer en hoe het exact heet, zeg me maar waar ik dat kan vinden. Geldt ook voor naar internet, websites e.d. gaan, op een E drukken, en een scherm komt waarmee je naar een website kan, druk je echter met de rechter muisknop op de E dan staat er Edge. Bij de mail blijft er in dat geval gewoon mail staan. Wat er voor zoekmachine komt ligt bij mij aan welke browser je indrukt. dat is kennelijk allemaal zo geprogrammeerd. Bij internet explorer staat en msn en zoekmachine bing, bij google staat er ineens al het zoekteken, weet niet welke machine enz. Ik krijg nauwelijks spam of reclame of onveilige sites bij internet, maar daar heb ik uBlock Origin. Voordat ik dat had barste het van de onzin sites. Bij de mail gaat ook spam of ongewenste mail naar een betreffende map, maar de topic, vraag en discussie was hoe komt het dat NLtotalgreen overal doorkomt. De mail meldt dan zowat iedere week dat je wat gewonnen hebt. Je bent de beste klant van AH en krijg 500 Euro, dan weer Lidl, dan weer center parcs enz. enz. Ik unsubscribe alles, maar in plaats van dat doen we krijg je legio vragen, waarbij je gegevens moet invullen. Dat doe ik niet, maar dan gaan ze vrolijk verder met mailen. ik heb mevrouw Jones haar raad al opgevolgd, maar het is nog te kort om te zien of het wat doet..
Reputatie 7
Ik word al draaierig als ik dit lees. Ik denk dat ik het nog maar even met Windows 7 blijf doen ook al komendaar geen updates meer van en Firefox blijf gebruiken als browser, mailen op de computer doe ik met met Ziggo en Outlook en op de ipad met Outlook en iCloud, daar is mijn browser Safari. Net iets minder erg dan wat ik hier boven lees. Gmail gebruik ik bijna niet, in ieder geval niet om te verzenden. Die haalt alleen webmail binnen. Geen wonder dat mijn moeder van 95 het niet begrijpt. 🤓
Reputatie 7
Badge +8
Mevrouw Jones, dat is beslist niet de bedoeling. Het is niet dat een ander ziek moet worden van het probleem. Dat ik dat ben, is al genoeg.

Om toch te laten zien dat ze doorgaan, pas binnen:

Het begint met: BMW info@clefter.com

en dan een heel grote leugen:

Een tijdje geleden heb je jouw gegevens achtergelaten op onze website om kans te maken op een gloednieuwe BMW.

View email in your browser

Van harte gefeliciteerd Leo!

Je bent samen met 4 andere personen geselecteerd voor de finale!

3 van de 5 geselecteerde personen hebben hun finaleplek vandaag 08/02/2018 al bevestigd.

Finalisten:

• Leo De Ruiter – Nog niet bevestigd (bevestig hier)

• **** – Nog niet bevestigd

• **** - 13 min geleden bevestigd

• **** - 25 min geleden bevestigd

• **** - 48 min geleden bevestigd

De personen die hun deelname nog niet bevestigd hebben moeten dit binnen 48 uur doen om hun plek in de finale niet te verliezen. Bevestig hier als jij Leo De Ruiter bent!

Met vriendelijke groet,

Anna de Jong

Klantenservice BMW

©️ 2018

Unsuscribe

Je ziet het gaat gewoon door, en unsubscribe helpt niets. Ook uw advies het naar ongewenste mail te verwijzen en dan van microsoft te zien dat er bij staat meteen geblokkeerd, nou lekker geblokkeerd, maar ze zullen wel telkens een andere naam kiezen voor zichzelf, nu zijn ze weer BMW . Maar niet draaierig of ziek worden, de moed niet verliezen, we blijven optimistisch.

[hyperlinks en privacy gevoelige informatie door beheerder verwijderd]
Reputatie 4
Badge +4
Beste heer de Ruiter, mijn ervaring met mailprogamma's op je computer, of in je browser is dat je van een ontvangen mail kunt zeggen dat het spam is. Vaak gaat dat met de rechtermuisknop in een emailprogramma, of in de browser (webmail) de mail selecteren (misschien met een vinkje) en in een menu-item bovenaan of ernaast de knop "spam" indrukken.

De bedoeling is dat die mail dan de volgende keer niet meer door het spamfilter heen komt. Volgens mij kun je er verder niet zo heel veel aan doen. Als het altijd van de zelfde afzender is, u noemde NLtotalgreen, dan zijn er mogelijkheden in het emailprogramma om specifiek mail van die afzender te blokkeren.

Zoals gezegd, meer kunt u er volgens mij niet aan doen. Kennelijk is uw mail bekend geworden door een van de vele datalekken die er de laatste zijn geweest.

Hopelijk zijn er niet veel mensen die drukken op de links die u in het voorbeeldmail heeft gegeven. Weest u alstublieft voorzichtig met het plaatsen van onbetrouwbare mail op een forum. U kunt dat natuurlijk wel doen als antwoord bij een helpdesk of supportafdeling.

Ik hoop dat u snel van de vervelende e-mail af komt.
Reputatie 7
Niet op unsubscribe klikken. Daarmee bevestig je je email adres. Ik probeerde dat een paar jaar geleden bij "topics" van het AD, dat werkte niet, bellen en mailen ook niet, ik krijg ze na twee jaar nog steeds op mijn oude webmail adres. Het zijn bijna altijd artikelen die me niet boeien, ik heb niets met sensatieberichten en met BN'ers en zo.

Als iemand proxy adressen gebruikt kan hij eindeloos doorgaan maar hij kan ook een heleboel andere computers hebben geïnfecteerd die zonder dat de eigenaar het weet al die mailtjes uitbraken. Zoiets kan soms vervelende gevolgen hebben want jij bent dan degene die bijvoorbeeld phishing mail verstuurt om mensen geld af te troggelen. Daarom nooit op linkjes klikken tenzij je 100 zeker weet of het te vertrouwen is, ook een link die je zus/broer/neef/nicht doorstuurt kan fout zijn.
Reputatie 7
Badge +8
Beste Silex en de mensen van het team dat steeds meediscussieerde.

Bij de vorige discussie met mevrouw Jones waarin ze zei dat ze er draaierig van werd pepte ik haar nog op met niet ziek worden van die troep, de moed niet verliezen en optimistisch blijven. Zelf blijf ik dat ook, maar ik ga toch begrijpen en met de vele mededelingen van anderen mee, dat je heel moeilijk van die troep, spam vind ik nog een te netjes woord, afkomt. In mijn ogen zijn het criminelen die zoiets doen. En dit zijn wellicht nog amateurs want je moet toch erg goedgelovig zijn als je denkt iedere week iets gewonnen te hebben. En niet van die kleine dingen, nu weer een BMW, het is ook eens een boot geweest en zoals ik al zei prijzen van grootgrutters, reizen, verblijven in center parcs, nou ik heb wat bij elkaar gewonnen. En dat terwijl ik nooit iets win, ik doe ook na jaren niet meer mee met loterijen, je wil toch wel eens iets winnen. Maar dat ik zomaar een BMW gewonnen heb, grote onzin, zware misleiding, de bedoeling is gegevens en geld van je af te troggelen. Bij deze garandeer ik u dat ik nooit ben ingegaan op dergelijke emails of websites. Ik heb nooit iets aangevinkt, ergens op ingeschreven, het enige is bij enkele verzocht mij van de lijst te halen, unsubscribe. En mevrouw Jones bij deze figuren helpt dat totaal niet, maar er zijn ook normale zaken zoals nieuwsbrieven die je wel kunt afmelden en waaraan men zich ook houdt. Maar dat zijn dus normale nieuwsbrieven en niet dat je wat gewonnen heb of een erfenis krijg enz. Ik heb u via een kopie laten zien wat die mails/spam inhouden, kopie van belangrijke tekst, maar niet met adressen of volledig als mail door gegeven. Ik kan niet garanderen wat Silex meedeelt dat criminelen je computer infecteren dan wel overnemen, maar dat kan niemand. Ik heb ook nog nooit zodanig iets gemerkt, en ik heb mijn computer zwaar beveiligd, te gek eigenlijk. Maar daarom de Topic hoe kan zo'n mail er toch doorkomen. Ik blijf oplossingen zoeken en zal jullie adviezen nog overnemen, al een aantal gedaan. Mocht er een oplossing zijn of actueler nieuws dan kom ik zeker in dit forum terug. Nu denk ik dat ik er toch mee moet leren leven. Ieder bedankt.
Reputatie 7
Badge +5
Pffff, er wordt hier wel heel veel bij elkaar geharkt, door elkaar gehusseld en steeds weer herhaald.

Mijnheer de ruiter: volg een computer cursus, dat is een eerste begin van snappen wat er allemaal gebeurt en hoe alles heet en in aan elkaar hangt. Hier steeds spam mailtjes gaan herhalen voegt niks toe.

Op internet is niks gratis, als je veilig wilt internetten zonder gedoe dan zul je de knip moeten trekken. Voor niks gaat de zon op of krijg je spam toegestuurd.
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve , er zullen echt wel mensen zijn die knettergek worden van spam. Zoals hier al eerder werd gezegd, als je email adres gelekt is krijg je stapels, virtueel uiteraard. Op je co mputer kun je nou eenmaal geen nee/nee sticker plakken. Ik meen ook het adres te hebben gezien waar je kunt controleren of je email adres is gehackt. Meneer De Ruiter doet er het best aan zijn wachtwoord te wijzigen voor het geval er iets is gelekt, email adres wijzigen kan natuurlijk ook, dan moet je wel al je contactpersonen op de hoogte stellen maar dat kan in één keer, wel in de BCC.
Ik gebruik nog steeds Windows 8 en mail en beveiliging van KPN. In het zeldzame geval dat ik zelf een mail naar de map "Ongewenste email" heb verplaatst krijg ik van evt. vervolgmails wel bericht dat ze in die map zitten zodat ze, desgewenst, alsnog geopend kunnen worden. Ik ontvang verder nooit spam of ongewenste emails. Dat emailprogramma loopt/functioneert/maakt gebruik van (of hoe dat ook heet) Windows Live Mail. Dat dat door Windows niet meer ondersteund zou worden heeft kennelijk geen enkele invloed op het nog steeds vlekkeloos functioneren ervan. Zodra dat niet meer het geval is, verwacht ik van KPN daarover bericht, want dat lijkt me niet meer dan redelijk.

U geniet overigens @L.J.F. de Ruiter mijn volle sympathie bij het aankaarten van deze materie. Bij de aanschaf van mijn huidige pc, in 2013, heb ik nog dagenlang en vele uren geïnvesteerd om met behulp van instructieboeken enige inzicht te krijgen in het functioneren daarvan. In mijn beroepsleven stonden altijd goed bemande ICT-afdelingen paraat om problemen op te lossen, maar bij gebreke daarvan wordt het een heel ander verhaal. Deze technologie werd ons ooit aanbevolen, en inmiddels opgedrongen, onder het mom van gemak en eenvoud. maar daarvan is allang geen sprake meer. Ik heb inmiddels het punt bereikt, dat ik bij problemen een vestiging van mijn provider bezoek Komt men er daar niet uit, dan krijg ik een telefoonummer dat ik bellen kan Tot nu toe functioneert dat.
Reputatie 7
Toen ik nog werkte had nog vrijwel niemand internet. Kantoor had wel een netwerk dat om de haverklap plat lag. Dat resulteerde dan in overwerk tot bijna het nachtelijke uur of in het weekend. We hadden in die tijd dan ook een kl**** van een systeembeheerder die van IT geen kaas had gegeten.. Toen hij eindelijk de boel zo had verknald dat hij naar de postkamer werd weggepromoveerd en er een ander kwam ging het beter. Er is in die tussenliggende tijd zo ontzettend veel ontzettend snel veranderd dat het helemaal niet gek is als mensen er moeite mee hebben. Als ze mij er een boekje bijgeven snap ik er na een oaar bladzijden niets meer van, ik ben auto didact en doe alles bij voorkeur op mijn eigen manier, tips zijn welkom maar gebruiksaanwijzingen niet echt. Ik zal ook vast wel eens iets verkeerd uitleggen omdat ik sommige dingen misschien op een andere manier doe maar dat is alleen met tekstverwerking.

Als meneer de Ruiter vragen heeft moet hij ze gewoon kunnen stellen.
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve , er zullen echt wel mensen zijn die knettergek worden van spam. Zoals hier al eerder werd gezegd, als je email adres gelekt is krijg je stapels, virtueel uiteraard. Op je co mputer kun je nou eenmaal geen nee/nee sticker plakken. Ik meen ook het adres te hebben gezien waar je kunt controleren of je email adres is gehackt. Meneer De Ruiter doet er het best aan zijn wachtwoord te wijzigen voor het geval er iets is gelekt, email adres wijzigen kan natuurlijk ook, dan moet je wel al je contactpersonen op de hoogte stellen maar dat kan in één keer, wel in de BCC.

uiteraard worden mensen knettergek van spam, en het ontvangen van spam is wat anders dan het hacken van je email adres, dat probleem hebben we in een ander topic bij de horens, laten we ons hier nou even concentreren op spam en het blokkeren ervan. Want volgens mij is dat de vraag, en de relatie met browsers is mij ook niet duidelijk (lees: die is er niet).

Spam krijg je, of je wilt of niet en het veranderen van je wachtwoord helpt daar natuurlijk niet tegen. Om spam te blokkeren moet jij en/of je email leverancier iets gaan doen, je leverancier doet hier zeker iets tegen, want van alle email op de hele wereld is 90% spam. En ik vermoed dat het merendeel van ons geen 9 spam mailtjes ontvangt en 1 serieuze 😉

Aanvullend kun je op je computer extra maatregelen nemen zoals Norton, Mcafee, of de standaard Windows 10 Defender, allemaal kunnen ze ook spam mail blokkeren.

zo, weer een probleem opgelost 😉
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve behalve spam is er ook nog phishing mail, als iemand daar toch een keer is ingetuind kan dat vervelende gevolgen hebben. Je zou denken dat niemand er meer intrapt maar die lui worden met de dag slimmer en niet iedereen heeft het door of neemt zo nu en dan een kijkje op de site van de Fraude Helpdesk. Wie van alles heeft ingevuld, zogenaamd omdat het wachtwoord verlopen is, kan het maar beter meteen weer wijzigen en dan via de echte site van de bank of andere instelling. Dat het geen ongewenste mail tegenhoudt is logisch maar je kunt wel inbraak voorkomen door het wijzigen van je ww, al is het alleen maar bij websites van o.a. je bank en webwinkels als je daar een account hebt.
Reputatie 7
Badge +5
phishing mail wordt ook voor een groot deel tegengehouden en zit dus ook in die 90% die ik noem. maar niet alles wordt tegengehouden, en dan komt de persoon zelf om de hoek kijken. dus nooit klikken op linken in mailtjes. en zeker nooit persoonlijke gegevens in gaan vullen, dat is altijd de basis houding, hoe overtuigend die mailtjes ook zijn. de basishouding moet dus niet zijn of een mailtje te vertrouwen is maar gewoon nooit mailtjes vertrouwen waarin om persoonsgegevens gevraagd wordt. en een email adres valt al onder persoonsgegevens.
Reputatie 6
Badge +3
gewoon nooit mailtjes vertrouwen waarin om persoonsgegevens gevraagd wordt. en een email adres valt al onder persoonsgegevens.

Inderdaad je email adres als persoonlijk gegeven beschouwen en dus zorgvuldig zijn in het achterlaten van dat adres.

Bijhouden waar je allemaal een account aanmaakt en vragen om dat account op te heffen op het moment dat je dat account niet meer gebruikt.

Reageer