Consumentenbond.nl

Dreigmails (spam): moet ik dit serieus nemen?

• 1 oktober 2018
  • 89 reacties
  • 4962 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Beste Forumleden,

Ik ben al een tijdje op de community en heb al wat topics geplaatst. Deze ongewenste mails, zelf genoemd criminele mails, is een belangrijke topic voor mij. Er is soms flink wat uitgeweid en afgeweken van het onderwerp, maar dat gebeurt nu eenmaal. Ik heb wat voorbeelden gegeven, om mijn waarheid te laten zien en te antwoorden op de uitspraken: Dat heb ik nooit.
En nu weer zo één. Kijk en huiver

Нallо,

Ik!hоu jе аl ееn tijdjе in dе gаtеn оmdаt ik jе gеhасkt hеb dооr middеl vаn ееn trоjаn virus in ееn аdvеrtеntiе ор ееn роrnо wеbsitе. Indiеn jе hiеr niеt bеkеnd mее bеnt zаl ik dit еvеn tоеliсhtеn. Eеn trоjаnnvirus gееft jе dе vоllеdigе tоеgаng еn соntrоlе оvеr ееn соmрutеr, оf еlk аndеr арраrааt. Dit hоud in dаt ik аllеs ор jе sсhеrm kаn ziеn еn jе саmеrа еn miсrоfооn kаn insсhаkеlеn zоndеr dаt jij hiеrvаn ор dе hооgtе bеnt. Zо hеb ik ооk tоеgаng gеkrеgеn tоt аl jе соntасtреrsоnеn.

Ik hеb ееn vidео gеmааkt wааrор tе ziеn is hое jij jеzеlf bеvrеdigt ор dе linkеr hеlft vаn hеt sсhеrm еn ор dе rесhtеr hеlft ziе jе dе vidео wааr jij nааr kееk. Mеt ееn druk ор dе knор kаn ik dеzе vidео dооrsturеn nааr аllе соntасtреrsоnеn vаn jе еmаil еn sосiаl mеdiа.

Аls jе dit wil vооrkоmеn mааk jе ееn bеdrаg vаn 1000 еurо оvеr nааr mijn bitсоin аdrеs (Аls jе dat niеt wееt, zоеk mеt Gооglе "Вitсоin kореn").

Вitсоin adrеs: 1H4QkxT5xzanYoHv8heLF3Dx5BKStH1Sdk

Zоdrа dе bеtаling binnеn is wis ik dе vidео еn hооr jе nооit mееr vаn mij. Ik gееf jе 72 uur dе tijd оm dе bеtаling оvеr tе mаkеn. Dааrnа wееt jе wаt еr gеbеurt. Ik kаn hеt ziеn аls jе dе еmаil hеbt gеlеzеn.
Ааngiftе dоеn hееft gееn zin, dеzе еmаil is nаmеlijk ор gееn еnkеlе mаniеr tе trасеrеn еn mijn bitсоin аdrеs ооk niеt. Ik mааk gееn fоutеn. Аls ik еrасhtеr kоm dаt jе tосh ааngiftе hеbt gеdааn оf dit bеriсht mеt iеmаnd аndеrs hеbt gеdееld zаl dе vidео dirесt vеrsрrеid wоrdеn.

Hеt dеlеn vаn dit bеriсht zаl еr nаtuurlijk ооk vооr zоrgеn dаt аndеrеn dit gааn kорiеrеn еn dаn kоm jе vаnzеlf wееr ааn dе bеurt.

Dе grоеtеn!

Nou dat was ie weer. Moet ik dit serieus nemen. War n mij betreft zal het een zorg zijn, ik laat me niet chanteren. Ik heb op mijn PC geen camera ook geen microfoon. En verder mag iedereen mij bloot zien. Maar wat moet ik met dat soort mails. Heeft iemand dit al meegemaakt en zijn er oplossingen?
Groten van Leo.

89 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dit soort mails worden met miljoenen tegelijk naar allerlei email adressen gestuurd door spamservers, zijnde gehackte servers of servers in Verwegistan of Rimboekije.
Deze sturen naar alle mogelijk varianten van emailadressen mail in de hoop dat er een aantal aankomen en dat er betaald wordt.

Dit is de 2e golf van deze mails en bij de vorige hebben er een aantal mensen betaald die geen risico wilden nemen, dus het is rendabel om dit soort mails te versturen.

Providers vangen al veel mails op met hun spamfilters, maar als er weer een nieuwe vorm is gevonden van verzenden, komen er toch weer een aantal door.
Sommige providers hebben een zelflerende spamfilter, sleep of verplaatst de ongewenste mail naar de spam map en/of sleep of verplaatst de goede mail die in de spam map terecht is gekomen naar de inbox.
Hier leert de spamfilter van wat net wel of net niet spam is.

Grofweg is 85% wat aan mail over het internet gaat, spam, gelukkig is de tijd dat er honderden spam mails per dag je inbox inkwamen al lang voorbij.☺
Reputatie 6
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter : Goedemorgen! Ik heb van jouw reactie een topic gemaakt. Dat je het weet ;)

@Bert : Bedankt voor de toelichting. Ik laat het Social Team ook checken of er een nieuwe golf zichtbaar is. Wellicht kunnen ze dan via Facebook en Twitter nog een melding plaatsen dat je de 'dreigmailtjes' gewoon kan negeren.
Reputatie 6
Badge +5
Het! Dat is mijn email. Jammer werkte hij niet weet 😝

Het is duidelijk een random email, gewoon negeren. En meld het email adressen aan als spam.
Reputatie 7
Badge +7
Dank aan allen. @Bert ,@Niels , @TijsZonderH , ik ben een stuk gerustgesteld. Ik heb dit nog nooit gehad, nooit ontvangen. De laatste tijd is het echter raak. Dat ik dat niet leuk vind heb ik al tig maal gezegd, daarom ook de topic ongewenste mail. Ik kan er slecht aan wennen dat als je een mail openmaakt dat er van die rotsooi tussen zit. En wat be rt schrijft heb ik kennelijk in al zijn geledingen. Ik heb van alles al geprobeerd, ik kan geen spamfilters meer zien, en kennelijk heb je er niets aan, want alles komt toch gewoon door, het is zoals be rt zegt. Waarom wordt dat bij mij niet allemaal geblokkeerd? Heb ik een andere Ziggo of andere Norton. Nou in elk geval weer bedankt en jammer hé Tijs ik wilde net op overmaken drukken, gaat nou niet door. Groeten Leo.
Spam gewoon halsstarrig blijven openen: dat lost het probleem zeker op.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Léonz , dit vind ik niet helemaal eerlijk. Al ga ik nu al vanaf mijn werk met computers om, dit soort rommel is nooit aan de orde geweest. Vroeger was het tekst verwerken en opmaken, dat is nu helemaal weg en nu heb ik meer mails en bekijk die ook. Zit deze er ineens tussen. Nou weet ik dankzij je medeforumleden dat dit ook volledig nep is. Ik heb dit nog nooit gehad, hoe kan ik dat weten. Uit de actualiteit hoor je dat zulk soort criminelen je computer hacken en dan geld vragen en........ nog dommer dus dan ik, ze betalen. Maar kan dat heel goed begrijpen, als je van niets weet. Ik, al tig keer gezegd, ook tegen jou, antwoord niet. Ga er niet op in enz. Dus die adviezen, ook jouw adviezen volg ik volledig op. Maar dit is toch ietsje anders, hoewel ik dus verder niets gedaan heb. Wel advies van het nationaal computer forum, waar jij ook van weet, het serieus te nemen, dat het wellicht een nieuwe golf is en dat ik aangifte heb gedaan. Ik zie graag de oude Léon weer terug met gedegen advies en begrip voor een ander. Niettemin dank voor je reactie.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "Waarom wordt dat bij mij niet allemaal geblokkeerd?"

Je kunt als provider de spamfilter heel erg strak zetten, maar dan is het zeker dat je mails niet doorkomen die wel goed zijn.

Als je bedenkt dat er gemiddeld 300.000.000.000 mails per dag worden verzonden,
waarvan 250.000.000.000 spam, dat wil zeggen 50.000.000.000 juiste mail, dan is het ondoenlijk om alles per stuk te gaan bekijken op spam of niet spam.
Mijn advies was om naar Gmail te gaan en nooit en te nimmer nog ooit spam te openen (leesbevestiging!).

Je kunt altijd zonder te openen zien wat spam is en wat niet! (Afzender-adres bekijken).

Wat ik ook adviseerde: problemen nooit aankaarten op meer dan één forum.

Anders span je mensen voor je kar.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Bert , dank voor je reactie. Ik begrijp het volkomen, maar het is me ook bekend dat de mesn nu eenmaal zo in elkaar zit. Je denkt dat je de enige bent terwijl er dus 250 miljard spam per dag wordt verzonden. Maar beschouw het zo, een voorbeeld, iemand die een apparaat ergens koopt en het gaat kapot denkt hij dat iedereen dat heeft en ook al zegt de verkoper ik verkoop er 250 miljard per dag, nooit geen klachten, de klant gelooft het niet. Zo ben ik kennelijk ook, maar ik heb toch nog het begrip dat wat je meedeelt juist is, dus dat je gelijk hebt.
Maar waar ik bij Léon al gezegd heb, dit is nieuw voor mij, komt ineens achter elkaar op je af. Jaren nooit geen last gehad en nu dus ineens wel. Je moet er mee leren leven en geldt dus ook voor mij. En zeker als er niets aan te doen valt dan zij het zo. Maar als je wat verbeteren kan, hoe klein ook, dan is het meegenomen.
Maar sommige oplossingen zij moeilijk, althans voor mij. Edge gaf wat problemen, moet je Google Chrome nemen, was het advies. Is prima, heb ik ook gedaan, maar heeft me veel moeite gekost en was zonder hulp van Léon niet gelukt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het na enkele weken al onder de knie heb, absoluut niet, eraan wennen duurt lang.
Dus kom hetzelfde tegen als ik nu ook van email verschaffer (andere terminologie wellicht) wisselt, advies is al geweest moet je mozzila phirebird o.i.d. nemen. Zo gebeurt wellicht voor een kenner, ik ben daar uren mee bezig en al mijn contactpersonen moeten verwittigd worden, dat allemaal om die ene idioot in Pakistan, ik hoop op eenvoudiger oplossingen. Op de andere computer volg ik nu het advies op om de mail via Ziggo te wijzigen zodat ik Imap ???? krijg, maar die is inmiddels uren bezig met mappen van chello te downloaden. Ik heb hem al stop gezet, maar bij de nieuwe email account die al op de computer is aangegeven, met niets erin, wordt toch gevraagd door te gaan met downloaden, ik bedoel maar, ben er uren zo niet dagen mee zoet.
Zijn we hier nou nóg mee bezig? Nooit de mailbox van je provider gebruiken, die spamfilters werken gewoon slecht. Gmail of Outlook.com nemen en klaar. Waarom geeft de Consumentenbond niet eindelijk eens een duidelijke aanbeveling niet je provider mailbox te gebruiken?
Reputatie 7
Badge +5
Als hij al uren bezig is om de email te downloaden dan staat daar je email nog in.
IMAP wil zeggen dat je een copie krijgt op je computer van de inbox en andere mappen die op de webserver van je provider staan en als daar veel mail in zit kan dit nog wel eens een tijdje duren.

Gewoon door laten gaan dat downloaden, dan zie je straks al je mail weer.☺
Reputatie 7
Badge +7
Hallo forumleden,
Aan @Léonz . Je hebt geadviseerd gmail te nemen. Ik moest gmail in Google Chrome zetten, sorry even mijn taal, anders gezegd moest hem als bladwijzer maken. En daar staat hij nou. Ik heb gedaan wat je zei. Maar wat nou, gaat hij nou vanzelf zijn gang, is nou ineens alles gmail, dus alles van chello enz. is vanzelf gmail?? Stomme vraag natuurlijk, maar toch weet ik geen antwoord. Simpel zo'n advies gmail gebruiken. Neem nou even deze community, dit forum. Op de mail komen berichten binnen dat jullie wat geplaatst hebben. Staat dat dan ineens in gmail, en als ik aanklik om te bekijken doe ik dat dan met gmail. Hoe moet ik nou gmail gebruiken om naar dit forum te gaan, en andere forums, of als zovele mails nette, geen valse, reclames zijn. Staat er altijd klik op de link om te bestellen enz. Hoe kom ik dan op gmail. Ik ben ontzettend dom, maar dacht dat dit forum ook voor domme mensen was, juist degenen die vragen hebben en geen antwoord weten. De vraag, zo vaak herhaald, is simpel, gaat over oneigenlijke, valse of criminele spam. Adviezen zijn legio en ik probeer ze nog allemaal op te volgen ook. Maar advies gmail gebruiken, ik snap alleen niet hoe. Moet ik tegen die afperser zeggen joh volgende keer in gmail zenden, dan kan ik met gmail antwoorden. Ik heb gmail, en gebruik het als het kan, maar kan er niets mee bij binnenkomende mail, bij antwoorden op dit forum enz. Het zal best goed bedoeld zijn en heb ook niets tegen gmail, en via een ander advies heb ik wat emailadressen gemaakt en aliassen, dat is prima gegaan maar ook met @outlook.com, of @yahoo.com en zovele ik nog meer kan maken, heb ik hetzelfde als met gmail, ik weet niet hoe ik al die aanklik mails en dit forum enz. met gmail kan beantwoorden.
En geachte heer Deen u hebt gelijk, maar ik kan het niet helpen dat we nog bezig zijn, u weet wellicht nog wel bij opstarten en afsluiten van de PC steeds problemen, via forum prima antwoorden gehad, geen problemen meer, voor mij afgesloten. Zou dat hier ook willen. Momenteel staat de andere computer al uren te laden of downloaden. Nu staat er controleren op nieuwe berichten in chello, een advies van het forum, ik vind het prima en wacht af wat eruit komt.
En Bert, ik heb al geantwoord de PC is nog bezig...... de map postvak in controleren op nieuwe berichten. Ik hoop dat hij dadelijk met alle berichten, ook de kwijtgeraakte komt. Op deze computer komt nog alles binnen via chello maar verdwijnt volledig na enkele minuten, gelezen ongelezen, oudere berichten zoeken....... het staat nergens. Wederom vriendelijke groeten, Leo.
Gmail in gebruik nemen=alle e-mail activiteiten in Gmail doen.

De oude e-mail alleen checken, dus niet meer actief gebruiken.

Voorbeeld: je wil een e-mail naar de bakker sturen. Hé, zijn e-mail adres staat in de oude e-mail.

Oplossing: mail-adres van de bakker in Gmail opslaan.

Enzovoort.
Reputatie 7
Badge +7
Beste@Léonz , dat begrijp ik. Zodra ik naar iemand een mail zend, dus via de gewone normale handelingen dan gebruik ik gmail. Dat is prima, maar dat weet ik wel. Het punt is ik kan toch niets doen aan dit forum, aan het aanklikken e.d., het is maar een voorbeeld maar dit soort zaken via de mail zijn legio, veel meer dan die ene keer dat ik particulier een mailtje stuur. Kan ik gmail gebruiken voor dit forum, voor antwoorden naar forumleden enz. zuiver als voorbeeld je mag ook klikken op Albert Heijn of Bol.com nemen. Groeten Leo.
Wij loggen hier in met ons e-mail adres. Uiteraard moet het dan gemeld worden aan de Community leiding als men een nieuw e-mail adres heeft.

Dit gaat allemaal stap voor stap. Zoals ik al eerder meldde.

Je gebruikt alleen nog Gmail en kijkt waar je tegenaan loopt. Daar zoek je dan een praktische oplossing voor.

Dat doe je ook als je een nieuw telefoonnummer hebt.
Reputatie 7
Badge +7
Oké @Léonz , dat is me duidelijk. Maar was me al een beetje duidelijk dat overgaan op een ander e-mailadres wel een behoorlijk tijdje zal duren, zeker eer het algemeen bekend is, maar vooral dat ik echt kan zeggen dat gebruik ik overal voor. Het is voor mij nu al druk, maar de forums heb ik zelf opgezocht dus geen klagen, maar ik ga niet nog meer werk verzetten om iedere firma, webshop en al hetgeen ik zoal doe te laten weten dat ik een ander e-mailadres heb.
Dan nog even voor @Bert , de andere PC staat nog altijd te downloaden, dat loopt nu echt in de uren. Die PC is een i3 dus dat kan wellicht wat schelen, maar volgens mij haalt hij email van de vorige eeuw op. Ik ben zeer benieuwd, maar stel geen hoge verwachtingen, het zijn allemaal kleine dingen, maar er gaat te veel mis.
Geen „werk“ verzetten, spam gewoon blijven ontvangen en zeker niet vergeten te openen.

Vervolgens hulp zoeken op diverse forums.

De oplossing is nabij!
Reputatie 7
Badge +6
Hallo Leo, ik ben weer terug van verrieweggie.

Ik heb die mail ook gekregen. Hoe krijgt die spammer het voor elkaar, jij en ik dezelfde mail!
Ik heb geen camera op mijn beeldscherm, dus daarom weet ik dat de mail fop is.

Ik heb niet bijgehouden of je nu je spammails naar de spambox doet.

Bij Ziggo hebben veel mensen sinds de zomervakantie inlogproblemen. Het lukte mij om alleen met Internet Explorer in te loggen. Ik heb in de helptekst gezocht naar spamfilter van Ziggo.

Ziggo heeft het spamfilter vernieuwd. Apart aan of uit zetten is afgeschaft. Het is nu anders geworden. Sleep gewoon alle spammails uit je inbox naar de spambox als je ingelogd bent in Ziggo Mail. Daarna gaan diezelfde voortaan direct naar de spambox.

Om in te loggen toets ik in Internet Explorer www.ziggo.nl.
Op het volgende scherm zie ik rechtsboven Mijn Ziggo en Ziggo Mail.
Bij Ziggo heb je dus twee gebruikersnamen en twee wachtwoorden!
Bij Mijn Ziggo is de gebruikersnaam Leonaam@upcmail.nl en wachtwoord 1
Bij Ziggo Mail is de gebruikersnaam Leonaam en wachtwoord 2.
Je moet dan dus @upcmail.nl weglaten.

In het volgende scherm klik op Email 1 linksboven en rechtsboven op Weergave. Kies dan uit het uitklapmenu Mappenoverzicht. Dan zie je links Inbox en Spambox. Alle mails die je van Inbox naar Spambox sleept komen voortaan altijd in je spambox tot je het weer terugdraait. In de printscreen hieronder zie je dat ik ook die vervelende mail heb en dat hij al automatisch in mijn spambox kwam.

Als ik met een mailprogramma op mijn harde schijf dan emails van mijn Ziggo account trek van internet, dan zitten die spammails daar niet meer bij. Dat emailprogramma heeft zelf ook een spambox en opties voor Ongewenste Emails. Dan is het dus dubbelop. Dat is bij jou dan Outlook.

Ik geloof vast dat dit jou al is gelukt, zoniet, dan lukt het je nu!

Reputatie 7
Badge +5
@Jan Een vraag, heb je hier niet 2 dingen omgedraaid?

"Bij Mijn Ziggo is de gebruikersnaam Leonaam@upcmail.nl en wachtwoord 1
Bij Ziggo Mail is de gebruikersnaam Leonaam en wachtwoord 2."

Ziggo mail moet toch met Leonaam@upcmail.nl en Mijn Ziggo juist zonder?
Omdat je vele malen b.v. jan@ hebt met vele achtervoegsels achter @ zoals @upcmail.nl / @home.nl / @quicknet.nl / @casema.nl / @chello.nl / @a2000.nl ?
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Bert je hebt gelijk. Ik heb het per vergissing omgedraaid. Ik kan al sinds de zomer niet meer inloggen bij Ziggo behalve met die Internet Explorer. Ben een beetje te lui om uit te gaan vogelen hoe het zit. Ik hoop dat Leo het begrijpt en het dan goed doet. Bedankt!
Reputatie 7
Badge +5
Niet uit gaan vogelen @Jan er is een mega probleem met cookies in het algemeen en het samenvoegen van de login Mijn Vodafone en Mijn Ziggo geeft weer andere cookie problemen.

Maar er wordt hard aan gewerkt, de bakkers zijn teruggestuurd naar de bakkersopleiding om opnieuw cookies te leren bakken.

Als ik daar problemen heb verwijder ik alle cookies en dan gaat het weer een tijdje goed tot er weer problemen zijn met Bad request of ineens de keuze tussen Ziggo of Vodafone.

Er zijn wat workarrounds te vinden op de Ziggo community: https://community.ziggo.nl
Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden, @Bert en @Jan . Dank voor jullie berichten. Het is echt hopeloos bij Ziggo. Adviezen van ga daar weg zijn waarschijnlijk heel juist, maar ik heb het hele pakket van Ziggo, moet dan voor alles naar anderen of een ander toe. De ervaring van andere mensen is dat er vaak een hoop ellende ontstaat met rekeningen, administratie, apparaten werken niet meer enz. enz. Weg bij Ziggo is even een stap te ver. Inloggen is al weken zo niet maanden een probleem en soms heb je ze nodig. Ziggo heeft vele adresnamen vanuit het verleden. Ik had altijd @chello.nl, van lieverlee is dat @upcmail.nl geworden. Maar chello is er ook nog en vreemd genoeg krijg ik geen binnenkomende mail meer via chello en waar ik ook zoek niets te vinden en bij Windows, Microsoft en natuurlijk Ziggo vragen ze het wachtwoord van Chello, wat en waar dat te vinden is, ik heb geen idee en inloggen bij Ziggo gaat niet. Ik heb zelfs van Ziggo een mail gehad getekend Robin Clement directeur Klantenservice. Hij gaf me een link om in te loggen. Kom ik op de Ziggo pagina, met reclame e.d. en ga ik natuurlijk naar MIjn Ziggo en/of Ziggo Mail, maar daar moet je weer inloggen en hoe dat dan moet zegt Clements er niet bij. Een hopeloze toestand. Probeer jullie adviezen, maar heb al zoveel geprobeerd, ga en kan ook verder gaan met een ander emailadres, gmail of zo, allemaal makkelijk gezegd maar daar komt niets binnen, ben voorlopig nog afhankelijk van chello.nl.
Reputatie 7
Badge +6
Ha ha @Bert laat ze maar cookies bakken op de bakkersopleiding. Als je ICT hebt gestudeerd en je denkt ik ga carrière maken, mag je bij Ziggo de samenvoeging doen van het inloggen van Vodafone en Ziggo voor miljoenen clients. Die zullen blij zijn. Ik ga die Ziggo community kijken!

@Leo, je bent er al een heel beetje uit zie ik. Maar je kan dan doen wat A. Deen je zei, dat als je met Outlook mails van internet naar je harde schijf trekt, dat je daar dan de spammails naar de spambox sleept of "Ongewenste Mail" of zoiets kiest.. Alles van die afzender gaat dan voortaan direct naar de spambox. Zo is het bij ons ook. Ik denk, als je er 100 gehad hebt, dan heb je de meeste wel gehad.

Maar dat was een lelijke email van die nare man hè. Het zou verboden moeten worden 🙂!
Maar je kan dan doen wat A. Deen je zei, dat als je met Outlook mails van internet naar je harde schijf trekt, dat je daar dan de spammails naar de spambox sleept of "Ongewenste Mail" of zoiets kiest.. Alles van die afzender gaat dan voortaan direct naar de spambox. Zo is het bij ons ook. Ik denk, als je er 100 gehad hebt, dan heb je de meeste wel gehad.

Dat heb ik geprobeerd met mijn eigen Ziggo (casema) account en voor zover ik kan zien werkt het simpelweg niet. Zowel niet via de webclient als via de Windowsclient inclusief het gebruik van Imap. Heb je echt persoonlijke ervaring met die optie?
Reputatie 7
Badge +6
@A. Deen Hoi Deen, ik deed steeds niet anders. Hoef het nagenoeg niet meer te doen want bijna alle spam gaat dan vanzelf in de spamfolder van de harde schijf. Die heet bij mij " Ongewenste e-mail". Als ik mails van internet trek komt de inhoud van de spambox van Ziggo of Gmail niet mee. De spammails die nog binnenkomen zijn van overige accounts of nieuwe bij Ziggo en Gmail die er nog doorglippen. Kijk hier hoe het bij mij is.

Reageer