Consumentenbond.nl
Vraag

Driver en applicatie software voor scanner CanoScan 8600F

• 5 september 2020
  • 4 reacties
  • 279 Bekeken

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een XP desktop computer en heb nu een Canon scanner (CanoScan 8600F) van iemand gekregen. Die scanner is wel geschikt voor Windows XP, maar niet voor Windows 10. Het probleem is, dat ik geen installatie CD heb. Ik heb dus behoefte aan een driver en een applicatie programma voor de scanner. Dus heb ik graag een advies voor een betrouwbare site waarvan ik de driver kan downloaden (als die er nog is) en hoe ik aan een bijbehorend applicatie programma kan komen.
De XP desktop kan, als dat nodig is, wel even met internet verbonden worden.
Gegroet, Jan Kuilman *

*[Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hier op de site van Canon kan je de driver downloaden. Zowel de driver voor Windows XP als die voor Windows 10.

Errm de link die @Jan aangeeft vertelt duidelijk het volgend voor Windows 10:

Helaas wordt uw apparaat met het geselecteerde besturingssysteem niet meer ondersteund. Bekijk Canon's actuele assortiment beschikbare producten .

Wat wél kan is VueScan gebruiken: https://www.hamrick.com/nl/vuescan/canon-8600f-driver.html

Dat programma (hoewel zeer functioneel) kost echter € 60, dus dan zou je eventueel kunnen overwegen om toch een nieuwer model te kopen. (Ik kan ook niet vinden of Linux het apparaat ondersteunt)

Een complexer alternatief is Windows 7 of XP in VirtualBox installeren en via die route de scanner blijven gebruiken.

Wellicht werkt PaperScan, die hebben een gratis versie.

Reputatie 7
Badge +6

Goeie vondst @Ronaldvr . Ik was verwend met de Epson scanner. Daar kon ik al die tijd de driver gratis downloaden en in 2018 een update. Hij deed het op al mijn versies van Windows XP, Vista, Windows 7 en nu Windows 10. Bij Canon moet je dus ook nog even checken of hij daadwerkelijk te downloaden is. 

Reageer